Gå til innhold

Dusjing og sting

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg sydde et par sting på forrige torsdag, og legen sa at jeg måtte holde meg unna dusjen så lenge stingene var i (de skal være i helt til mandag).. Jeg har vasket meg og vasket håret, men jeg får ikke den "renhetsfølelsen" og jeg merker psyken min er helt på bunn nå. Er det virkelig sånn at man ikke får dusje når man har sydd sting? Jeg har aldri hatt sting før. så jeg tok han på ordet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du sydd? Er du litt kreativ kan du få vasket det meste i en dusj bit-for-bit.

Skrevet (endret)

Jeg har sydd på ryggen, så det å gå inn i dusjen blir nesten akkurat det samme som å stå og vaske meg i vasken :) Har dusjet beina i dusjen etc, men jeg kan ikke gjøre det samme med overkroppen, for vannet søker seg bak på ryggen.

Endret av ninuska_
Skrevet

Hm.

Underlivet kan du iverfall få dusjet, og på forsiden av kroppen om du lener deg fremover?

Skrevet

Ingenting i veien for å dusje, bare sørg for at alle såperester blir skylt godt av, og at du tørker forsiktig (ikke sliter i stingene).

Er derimot såret rødt og hissig enda, så ville jeg ventet med dusjen.

Skrevet

Legen fortalte meg at om jeg dusjet og det kom vann i såret, ville det bli et stygt arr, og derfor har jeg ikke prøvd å dusje overkroppen i det hele tatt, men jeg får prøve meg litt frem :)

Gjest Gjest_trine_*
Skrevet

Hei!

Når jeg hadde sting tok jeg en plastikk pose å teipet rundt såret slik det ikke ville komme vann der til. Det er viktig at det er 100 % tett da ettersom arret vil bli stygt om du får vann og at du unngår og få vann på ryggen best mulig ;)

Skrevet

Du får kjøpt noe på apoteket som du kan ha på mens du dusjer. Et slags stort plaster som tåler vann.

Skrevet

Det kan jeg prøve, problemet er at det er god sannsynlighet for at den teipen kommer til å gå av når jeg dusjer. Stingene mine ligger veldig dumt til, rett ned i gropen på ryggen for å si det sånn, og ved hver bevegelse, så løser litt av plasteret på ryggen min. :frown: Det er nesten så jeg ruller meg inn i plastfolie og hopper i dusjen :tongue:

Skrevet

Stol på legen din. Det er han som har kompetanse, ikke vi her på forumet.

Skrevet

Jeg stoler på han, det er ikke problemet, men jeg syns 11 dager uten dusjing er.. nedbrytende :)

Skrevet

Hehe, det skjønner jeg. Vært i samme situasjon selv da jeg sydde sting i hodet. Håret mitt ble ganske fint etter hvert :fnise:

Skrevet

Huff da, høres kjedelig ut å ikke dusje på så lenge.

Jeg fjernet akkurat 23 stifter i magen i dag, og jeg har fått lov å dusje. Har latt plasteret/bandasjen sitte på når jeg har dusjet og har passet på at alt er tørt før jeg har tatt på nytt etterpå.

Skrevet

Åå.. Sting i hodet uten mulighet for å vaske håret, nei, det hadde blitt for mye for min del :P Får man lov til å dusje samme dag man tar ut stingene? Må man passe på at det er tørt da etc?

Skrevet

Jeg fikk bare beskjed om å ikke rense det, bare vaske med vann og å beskytte såret litt hvis jeg hadde bukser som gnagde eller lignende. :)

Skrevet (endret)

Jeg tenkte at når man tar ut stingene, kommer det trossalt til å være små arr der også. Fikk ingen beskjed etter at stingene ble tatt ut. Da skal jeg gjøre mitt beste å overleve denne uka uten dusj. Vasket nettopp håret, og det fikk meg til å føle meg litt bedre, så det jeg skal gjøre nå er å glede meg til mandag :)

Edit: Forresten, svir det å ta ut stingene?

Endret av ninuska_
Skrevet

Du får ha lykke til med å vente! Det gjør ikke vondt å ta stingene, men det kan svi bittelitt. Kommer an på hvor dypt de er sydd, og hva slags tråd!

Skrevet

Fjernet nettopp 3 føflekker og fikk beskjed om at jeg kunne dusje så lenge jeg kjøpte vanntette plaster på apoteket å hadde på da jeg dusjet. De gikk kjempe fint! Det er bare en stor gjennomsiktig plastlapp som sitter utrulig godt fast. Blir garantert helt tett. Vil bare anbefale å bruke det når du dusjer, ikke til vanlig plasterlapp (fordi om det sår på pakken at det går fint) får huden blir rar uten lappen etter et døn med den på.

Skrevet (endret)

Nei, nå har jeg bestemt meg for å holde meg til mandag siden legen ikke anbefalte det. Han nevnte heller ingen andre alternative måter jeg kunne tillate meg selv å dusje.

Jeg forstod ikke helt "får huden blir rar uten lappen etter et døn med den på". Når jeg fjernet føflekk, fikk jeg ingen beskjed om at jeg ikke kunne dusje, og det plasteret jeg hadde (vannavstøtende) ble så loete. Så jeg kjøpte de plasterne man får på legekontoret :)

Endret av ninuska_
Skrevet

Jeg fjernet sting på magen i dag, og spurte om jeg kunne dusje normalt nå (fikk samme beskjed som deg mht vann da han satte stingene). Det var ikke noe problem, bare dusj i vei. Ser merker og små rifter der han fjernet stingene, men det er bare å dusje likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...