Gjest Wind Skrevet 3. februar 2009 #201 Del Skrevet 3. februar 2009 "Glemte" bokstaver er egentlig irriterende. For eksempel er ordet "hode" ofte brukt i sammenhenger der det skal være "hodet", altså bestemt form. Det samme gjelder også "gratulere med dagen", som noen nevnte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #202 Del Skrevet 3. februar 2009 Det heter ikke det kommer ann på. Det kommer an på er riktig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #203 Del Skrevet 3. februar 2009 Halve slekta skriver "gebursdag", evt "geburtsdag" om de virkelig er i siget. Uten at vi har noen tyske tilknytninger i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #204 Del Skrevet 3. februar 2009 Og svogeren min insisterer på at det heter fødtselsdag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 3. februar 2009 #205 Del Skrevet 3. februar 2009 Halve slekta skriver "gebursdag", evt "geburtsdag" om de virkelig er i siget. Uten at vi har noen tyske tilknytninger i det hele tatt. Gebursdag er faktisk lov. Og svogeren min insisterer på at det heter fødtselsdag... Han skal vel gjerne på ferie til Kjøbenhavn også, han da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 3. februar 2009 #206 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Han skal vel gjerne på ferie til Kjøbenhavn også, han da? Det der var jeg faktisk ikke klar over. Måtte sjekke Wikipedia, og fant da ut at det heter København. Takk! Endret 3. februar 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #207 Del Skrevet 3. februar 2009 På en firmabil jeg så i dag stod det skrevet "håndtverk". Det heter da ikke det, selv om ordet uttales med en tydelig t. "Håndverk" er det korrekte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 3. februar 2009 #208 Del Skrevet 3. februar 2009 Det heter i alle fall, ev. iallfall. Hvaaa? Kan jeg ikke si jaffal? ( ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 3. februar 2009 #209 Del Skrevet 3. februar 2009 Hvær og gjærne.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haris Pilton Skrevet 4. februar 2009 #210 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg har ei kusine,som ikke kan dette med punktum.og komma.og mellomrom etter punktum,og komma. Når jeg nevnte det for henne her om dagen sa hun "hææ, skal det være mellomrom etter punktum og komma? Det har jeg aldri tenkt over." Hun er 25 år gammel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visiter Skrevet 5. februar 2009 #211 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg har ei kusine,som ikke kan dette med punktum.og komma.og mellomrom etter punktum,og komma. Ha,ha det er kanskje den mest, morsomme setningen jeg, noensinne har lest.punktum !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 5. februar 2009 #212 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg irriterer meg når det står organisk, og det menes økologisk. Organic cotton heter økologisk bomull på norsk. Og man snakker om økologisk, ikke organisk mat! Er det virkelig så vanskelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #213 Del Skrevet 5. februar 2009 Aldrig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 5. februar 2009 #214 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg irriterer meg når det står organisk, og det menes økologisk. Organic cotton heter økologisk bomull på norsk. Og man snakker om økologisk, ikke organisk mat! Er det virkelig så vanskelig? Og jeg irriterer meg meg over det som jeg oppfatter som feil bruk av ordet økologisk. når det antageligvis er ment biodynamisk dyrkede matvarer, dvs. uten bruk av kunstige midler. Økologi betyr ifølge fremmedordboken "læren om dyrs og planters forhold til til omgivelsene, og deres formeringsmuligheter ... " Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Kverulanten_* Skrevet 5. februar 2009 #215 Del Skrevet 5. februar 2009 Og jeg irriterer meg meg over det som jeg oppfatter som feil bruk av ordet økologisk. når det antageligvis er ment biodynamisk dyrkede matvarer, dvs. uten bruk av kunstige midler. Økologi betyr ifølge fremmedordboken "læren om dyrs og planters forhold til til omgivelsene, og deres formeringsmuligheter ... " Økologiske og biodynamiske matvarer er ikke det samme. Se her: http://www.miljovernforbundet.no/render.asp?articleno=1611 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingrid-84 Skrevet 5. februar 2009 #216 Del Skrevet 5. februar 2009 Det som irriterer meg mest: Orddelingsfeil Et og Ett Jeg har skrevet mye feil selv også, et av ordene jeg skriver en del feil er kanskje. I sms så skreiv jeg "kansje", fordi det var enklere. Etterhvert gjorde jeg det på pc også, og tilogmed på papir. Nå har jeg skjerpet meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 5. februar 2009 #217 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Ingrid: Det skrives "til og med". "Etterhvert" finnes heller ikke i bokmålsordboka, tror jeg. Jeg misliker også slike ord som man gradvis venner seg til å skrive feil. Endret 5. februar 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingrid-84 Skrevet 5. februar 2009 #218 Del Skrevet 5. februar 2009 Ingrid: Det skrives "til og med". "Etterhvert" finnes heller ikke i bokmålsordboka, tror jeg. Jeg misliker også slike ord som man gradvis venner seg til å skrive feil. Jeg liker ikke orddelingsfeil, og er nok rask til å sette sammen ord som ikke skal stå sammen Tilogmed og etterhvert er to typiske ord som jeg kan finne på å skrive feil ganske ofte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #219 Del Skrevet 5. februar 2009 Dette hører vel ikke direkte inn under språkfeil, men jeg tar det nå her. Jeg leste nettopp et innlegg her hvor noen spør "hva gjør du på?" Da kom jeg til å tenke på at en jeg chatter med på msn, pleier å spørre meg om hva jeg gjør på nå. I mine ører høres det veldig merkelig ut. Jeg ville sagt "hva driver du med/holder du på med nå?" "Hva gjør du på" er jo dialekt. Har hørt folk med vestlandsdialekt si det. Når det er uformelt, som på msn, er det naturlig å bruke litt dialektuttrykk innimellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #220 Del Skrevet 5. februar 2009 Vet om en som skiftet navn til Alexsander. Da jeg hørte det reagerte jeg spontant med å si at det ikke går an å skrive X og S etter hverandre der. Det blir jo smør på flesk, ettersom s'en jo allerede er uttalt i x'en. - Nei, svarte søsteren, - det kan skrives både med x og s. Det ble dessuten godtatt da han søkte om å få navnet, hevdet hun. Det hører med til historien at dysleksi ligger til den familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå