Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg gjorde det før jeg postet posten, og fant ikke ut av det.

Ordet står i Tanums store rettskrivningsordbok, som blir regnet som "bibelen" innen rettskrivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet står i Tanums store rettskrivningsordbok, som blir regnet som "bibelen" innen rettskrivning.

Hvilken versjon er det? Jeg spør av nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvilken versjon er det? Jeg spør av nysgjerrighet.

Jeg har 9. utgave, 2. opplag 2008. Den ble oppjustert i 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Okei, takk for svar. :)

Bare hyggelig. Litt på siden, jeg har ganske mange oppslagsbøker i tillegg til Tanums; bokmål- og nynorskordbøkene fra Universitetsforlaget, fremmedordbok/synonymordbok, diverse kryssordbøker. Jeg har dilla på kryssord :). Bøker er mye mer hendig å slå opp i enn å søke på nettet, synes jeg. Det er vel en tilvenningssak.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

"Autch! Ubehagelig situasjon du har havnet i."

Noe av det som irriterer meg, er overdreven bruk av engelsk vilkårlig i mange innlegg. Som oftest er det ikke riktig skrevet engang, som her. "Ouch" skrives det.

Et annet uttrykk er når man på norsk sier "å" når man blir overrasket for eksempel, en interjeksjon. (For alt jeg vet heter det kanskje ikke interjeksjon lenger.) Her skriver mange "awwww".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet uttrykk er når man på norsk sier "å" når man blir overrasket for eksempel, en interjeksjon. (For alt jeg vet heter det kanskje ikke interjeksjon lenger.) Her skriver mange "awwww".

Awww betyr da ikke at en er overrasket? :klo:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awww er vel en engelsk uttrykksmåte som brukes når man syns noe er søtt eller trist? Er ihvertfall slik jeg tolker det. Men hva vet vel jeg :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Awww er vel en engelsk uttrykksmåte som brukes når man syns noe er søtt eller trist? Er ihvertfall slik jeg tolker det. Men hva vet vel jeg :)

Slik bruker man da "å" eventuelt "åh" på norsk også. "Å, så nydelig baby!", "Å, så leit".

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver "for eksempel".

Det her "jeg skrev" når det er noe man har gjort. :opplyser:

Med mindre du skrev om akkurat det jeg siterte, noe jeg tviler på.

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Det her "jeg skrev" når det er noe man har gjort. :opplyser:

Med mindre du skrev om akkurat det jeg siterte, noe jeg tviler på.

Nå ble jeg forvirret. Du har rett i at det nok skal være preteritum :). På den annen side er det ikke feil når jeg sier (skriver): "Jeg skriver", i det første innlegget... når jeg vil poengtere noe.

Den andre setningen forstår jeg ikke hva du mener med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg forvirret. Du har rett i at det nok skal være preteritum :). På den annen side er det ikke feil når jeg sier (skriver): "Jeg skriver", i det første innlegget... når jeg vil poengtere noe.

Den andre setningen forstår jeg ikke hva du mener med.

I innlegg nr 2091, skrev du "jeg skriver" om noe du har gjort. Der skal det vel egentlig være preteritum, skal det ikke?

Den andre setningen, var mest for å helgradere meg selv. Bare ignorer den er du grei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

I innlegg nr 2091, skrev du "jeg skriver" om noe du har gjort. Der skal det vel egentlig være preteritum, skal det ikke?

Den andre setningen, var mest for å helgradere meg selv. Bare ignorer den er du grei. :)

Joda, jeg skriver ( :fnise:) (skrev) at jeg er enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurodice

Så jeg fant en feil?

Det spørs hvordan man ser på det. Har du fått inntrykk av at jeg mener jeg skriver/uttrykker meg feilfritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvordan man ser på det. Har du fått inntrykk av at jeg mener jeg skriver/uttrykker meg feilfritt?

Absolutt ikke, bare at du irriterende ofte har rett. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...