Gjest Eurodice Skrevet 4. januar 2012 #2081 Del Skrevet 4. januar 2012 ..uforståelig og gruoppvekkende drap.. Er det i det hele tatt et ord? Ja, det er det. Se i en ordbok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 4. januar 2012 #2082 Del Skrevet 4. januar 2012 Ja, det er det. Se i en ordbok. Jeg gjorde det før jeg postet posten, og fant ikke ut av det. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=gruoppvekkende&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. januar 2012 #2083 Del Skrevet 4. januar 2012 Jeg gjorde det før jeg postet posten, og fant ikke ut av det. Ordet står i Tanums store rettskrivningsordbok, som blir regnet som "bibelen" innen rettskrivning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 4. januar 2012 #2084 Del Skrevet 4. januar 2012 Ordet står i Tanums store rettskrivningsordbok, som blir regnet som "bibelen" innen rettskrivning. Hvilken versjon er det? Jeg spør av nysgjerrighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. januar 2012 #2085 Del Skrevet 4. januar 2012 Hvilken versjon er det? Jeg spør av nysgjerrighet. Jeg har 9. utgave, 2. opplag 2008. Den ble oppjustert i 2005. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 4. januar 2012 #2086 Del Skrevet 4. januar 2012 Jeg har 9. utgave, 2. opplag 2008. Den ble oppjustert i 2005. Okei, takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. januar 2012 #2087 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Okei, takk for svar. Bare hyggelig. Litt på siden, jeg har ganske mange oppslagsbøker i tillegg til Tanums; bokmål- og nynorskordbøkene fra Universitetsforlaget, fremmedordbok/synonymordbok, diverse kryssordbøker. Jeg har dilla på kryssord . Bøker er mye mer hendig å slå opp i enn å søke på nettet, synes jeg. Det er vel en tilvenningssak. Endret 4. januar 2012 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 6. januar 2012 #2088 Del Skrevet 6. januar 2012 "Autch! Ubehagelig situasjon du har havnet i." Noe av det som irriterer meg, er overdreven bruk av engelsk vilkårlig i mange innlegg. Som oftest er det ikke riktig skrevet engang, som her. "Ouch" skrives det. Et annet uttrykk er når man på norsk sier "å" når man blir overrasket for eksempel, en interjeksjon. (For alt jeg vet heter det kanskje ikke interjeksjon lenger.) Her skriver mange "awwww". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 7. januar 2012 #2089 Del Skrevet 7. januar 2012 Et annet uttrykk er når man på norsk sier "å" når man blir overrasket for eksempel, en interjeksjon. (For alt jeg vet heter det kanskje ikke interjeksjon lenger.) Her skriver mange "awwww". Awww betyr da ikke at en er overrasket? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katee Skrevet 7. januar 2012 #2090 Del Skrevet 7. januar 2012 Et annet uttrykk er når man på norsk sier "å" når man blir overrasket for eksempel, en interjeksjon. (For alt jeg vet heter det kanskje ikke interjeksjon lenger.) Her skriver mange "awwww". Awww er vel en engelsk uttrykksmåte som brukes når man syns noe er søtt eller trist? Er ihvertfall slik jeg tolker det. Men hva vet vel jeg 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. januar 2012 #2091 Del Skrevet 7. januar 2012 Awww betyr da ikke at en er overrasket? Jeg skriver "for eksempel". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. januar 2012 #2092 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Awww er vel en engelsk uttrykksmåte som brukes når man syns noe er søtt eller trist? Er ihvertfall slik jeg tolker det. Men hva vet vel jeg Slik bruker man da "å" eventuelt "åh" på norsk også. "Å, så nydelig baby!", "Å, så leit". Endret 7. januar 2012 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 7. januar 2012 #2093 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Jeg skriver "for eksempel". Det her "jeg skrev" når det er noe man har gjort. Med mindre du skrev om akkurat det jeg siterte, noe jeg tviler på. Endret 7. januar 2012 av The Kitten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. januar 2012 #2094 Del Skrevet 7. januar 2012 Det her "jeg skrev" når det er noe man har gjort. Med mindre du skrev om akkurat det jeg siterte, noe jeg tviler på. Nå ble jeg forvirret. Du har rett i at det nok skal være preteritum . På den annen side er det ikke feil når jeg sier (skriver): "Jeg skriver", i det første innlegget... når jeg vil poengtere noe. Den andre setningen forstår jeg ikke hva du mener med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 7. januar 2012 #2095 Del Skrevet 7. januar 2012 Nå ble jeg forvirret. Du har rett i at det nok skal være preteritum . På den annen side er det ikke feil når jeg sier (skriver): "Jeg skriver", i det første innlegget... når jeg vil poengtere noe. Den andre setningen forstår jeg ikke hva du mener med. I innlegg nr 2091, skrev du "jeg skriver" om noe du har gjort. Der skal det vel egentlig være preteritum, skal det ikke? Den andre setningen, var mest for å helgradere meg selv. Bare ignorer den er du grei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. januar 2012 #2096 Del Skrevet 7. januar 2012 I innlegg nr 2091, skrev du "jeg skriver" om noe du har gjort. Der skal det vel egentlig være preteritum, skal det ikke? Den andre setningen, var mest for å helgradere meg selv. Bare ignorer den er du grei. Joda, jeg skriver ( ) (skrev) at jeg er enig med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 7. januar 2012 #2097 Del Skrevet 7. januar 2012 Joda, jeg skriver ( ) (skrev) at jeg er enig med deg. Så jeg fant en feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. januar 2012 #2098 Del Skrevet 7. januar 2012 Så jeg fant en feil? Det spørs hvordan man ser på det. Har du fått inntrykk av at jeg mener jeg skriver/uttrykker meg feilfritt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 7. januar 2012 #2099 Del Skrevet 7. januar 2012 Det spørs hvordan man ser på det. Har du fått inntrykk av at jeg mener jeg skriver/uttrykker meg feilfritt? Absolutt ikke, bare at du irriterende ofte har rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. januar 2012 #2100 Del Skrevet 7. januar 2012 Absolutt ikke, bare at du irriterende ofte har rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå