Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Svigefamilie og svigesøster leste jeg i et innlegg nå. Det stod flere ganger, så vedkommende må vel tro at det er riktig.

Er det blitt riktig og gjengs å snakke om og skrive svigersøster og svigerbror nå, istedenfor det som hittil har vært korrekte benevnelser, nemlig svigerinne og svoger?

Eg har kun sett "svigersøster/bror" her på KG, har aldri høyrt nokon seie det i verkelegheita. Tykkjer det ser skikkeleg rart ut. Litt "barnsleg"?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Eg har kun sett "svigersøster/bror" her på KG, har aldri høyrt nokon seie det i verkelegheita. Tykkjer det ser skikkeleg rart ut. Litt "barnsleg"?

Det synes jeg også. Jeg har heller aldri hørt noen si det, men et sted må det ha begynt, ettersom jeg fant dette i Tanums store rettskrivningsordbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske så vanlig i Nord-Norge.

Vestlandet også. Jeg liker svigersøster/-bror bedre enn svigerinne/svoger. Jeg synes det høres med personlig og "familiemedlem-aktig" ut.:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over dem som er dårlig på tegnsetting og stor bokstav etter punktum. Jeg kan skjønne at noen sliter med litt vanskelige regler som forskjellen på og/å, men alle vet vel at det skal være stor bokstav i starten av en setning og punktum på slutten?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag så jeg en bryllupskake med følgende på:

5. etasje: "Brud og brudgommens navn"

4. etasje: "Youll"

3. etasje: "Newer"

2. etasje: "Walk"

1. etasje: "Alone."

*facepalm* Newer say newer, ass.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag så jeg en bryllupskake med følgende på:

5. etasje: "Brud og brudgommens navn"

4. etasje: "Youll"

3. etasje: "Newer"

2. etasje: "Walk"

1. etasje: "Alone."

*facepalm* Newer say newer, ass.

:hakeslepp:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sladda ut navnene på toppen, og så nå at "walk alone" står på samme etasje. Anywho, her er bildet! (Om brudeparet føler seg truffet, så var vi heldigvis mange der, og jeg er neppe den eneste som reagerte. Såwwy ;))

EDIT: Hahahaha.. Jeg ser jo nå at det står "You newer walk alone", som (bortsett fra "newer") forsåvidt kan være presensbetydninga av utsagnet. Men allikevel da...

post-30880-0-45479900-1315091377_thumb.j

Endret av Lille Måne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare dette til meg? Er det "riksmål" (?), eller hva er greia..?

Det er vel ikke alle som er slike sentimentale tullinger som meg, men jeg er alltid forferdelig seriøs når jeg går ind i et forhold, og det er ikke noe jeg tar lett på. Og da tenker jeg at når det tar så lang tid å komme over det, så er vel det en indikasjon på at forholdet faktisk har hatt stor betydning og verdi for mitt liv, og ikke bare er noe man kan kaste av seg med en tur på byen og lidt tilfeldig rulling på halmloftet. Og det er jo på en måde lidt vakkert, midt i alt det triste, å vide at man faktisk har vært tro mod seg selv, og satset alt på det kortet man virkelig trodde på?

(Uthevingene er mine.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen forklare dette til meg? Er det "riksmål" (?), eller hva er greia..?

(Uthevingene er mine.)

Skrevet av en som opprinnelig er dansk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet av en som opprinnelig er dansk?

Det tviler jeg på. Det er alt for mye "avasert" norsk i innlegget. At "nd" blir "nn", og "d" blir "t" er noe "alle" kan peike på som forskjeller mellom norsk og dansk. Jeg synes det er merkelig hvis en danske klarer å skrive så godt norsk, men ikke har fått med seg de to basale forskjellene.

Jeg gjetter på at det er en nordmann som forsøker å skrive riksmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...