Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Huff, jeg såg også den tråden, klarte bare såvidt å la være å kommentere.. Hva er det med.folk som ikke klarer å bruke hva/hvilken riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blubberella

Jeg aner jo at den som skrev dette ikke er norsk, men synes likevel at det ble rimelig pussig når ordet "alvor" ble skrevet "all-vår" to ganger i samme innlegg. Den var virkelig ny.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Finn så mange feil som mulig i trådtittelen:

"Hvem tiss skal jeg velge" ?

Mine forslag:

1. Spørrepronomenet

2. Ordbruken: er det ikke litt barnslig å kalle et kjønnsorgan for "tissen"

3. Moralen: at kjønnsorganet er viktigere enn den det henger fast i

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bombesikker på at "Hvem tiss skal jeg velge?"-tråden bare var tull. Eller så legger jeg med og ruller av frustrasjon.

Er det bare jeg som irriterer meg over at folk bruker "når" og "da" feil?

Det som også irriterer meg for tiden, er at folk setter sammen ord som ikke skal settes sammen.

Noen eksempel er at noen skriver "hverdag" som i "hver dag" og "fortiden" som i "for tiden". Det plager meg noe så sinnsykt! De har jo helt forskjellige betydninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Jeg er bombesikker på at "Hvem tiss skal jeg velge?"-tråden bare var tull. Eller så legger jeg med og ruller av frustrasjon.

Er det bare jeg som irriterer meg over at folk bruker "når" og "da" feil?

Det som også irriterer meg for tiden, er at folk setter sammen ord som ikke skal settes sammen.

Noen eksempel er at noen skriver "hverdag" som i "hver dag" og "fortiden" som i "for tiden". Det plager meg noe så sinnsykt! De har jo helt forskjellige betydninger.

Velkommen i klubben :) ! Det er helt utrolig hvor mye feilskriving det forekommer.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en overskrift på nrk.no der de brukte ordet "lokalnorge" ("Bare Egil erter på seg lokalnorge" eller noe sånt). Er dette virkelig et ord? Jeg skjønner hva de mener, men synes ordet høres helt merkelig ut. Det må jo bety hele Norge, siden alle steder i Norge er lokale. Eller hva mener dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang på en restaurant hvor de hadde "Bifsnaderr med stekkte potterter og barnesaus" på menyen. Og neida, dette var ikke noe sted som var verken drevet eller eid av våre nyere landsmenn.

Greit at folk har dysleksi (eller dyssileksi som de ofte skriver det selv), men det er lov å få noen til å lese korrektur på menyen før man får den printet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang på en restaurant hvor de hadde "Bifsnaderr med stekkte potterter og barnesaus" på menyen. Og neida, dette var ikke noe sted som var verken drevet eller eid av våre nyere landsmenn.

Greit at folk har dysleksi (eller dyssileksi som de ofte skriver det selv), men det er lov å få noen til å lese korrektur på menyen før man får den printet.

Hvis man skriver SÅ dårlig norsk ville jeg jo trodd at man faktisk visste om det selv!? Og da burde man få noen til å lese korrektur, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg så en overskrift på nrk.no der de brukte ordet "lokalnorge" ("Bare Egil erter på seg lokalnorge" eller noe sånt). Er dette virkelig et ord? Jeg skjønner hva de mener, men synes ordet høres helt merkelig ut. Det må jo bety hele Norge, siden alle steder i Norge er lokale. Eller hva mener dere andre?

Jeg forstår ikke hva som menes, kanskje fordi jeg ikke har sett det aktuelle innslaget. Jeg ville ha antatt at det var ment "lokalsamfunnet", altså der Egil bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hva som menes, kanskje fordi jeg ikke har sett det aktuelle innslaget. Jeg ville ha antatt at det var ment "lokalsamfunnet", altså der Egil bor.

Nå finner jeg ikke artikkelen igjen, men det var snakk om programmet der han reiser rundt og lager sanger til forskjellige små steder i Norge. Uttrykket "lokal-Norge" tror jeg er et slags samlebegrep for forskjellige småsamfunn rundt i Norge (og da gjerne litt landlige områder). Jeg synes uttrykket høres litt hjemmesnekra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Nå finner jeg ikke artikkelen igjen, men det var snakk om programmet der han reiser rundt og lager sanger til forskjellige små steder i Norge. Uttrykket "lokal-Norge" tror jeg er et slags samlebegrep for forskjellige småsamfunn rundt i Norge (og da gjerne litt landlige områder). Jeg synes uttrykket høres litt hjemmesnekra ut.

Han kunne heller ha sagt "Bygde-Norge". Det forstår vel de fleste hva som menes med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En dag på facebook, så jeg en helt forferdelig status:

"Gleder meg til panne kake med blå bær sylte tøy". Jeg fikk faktisk vondt i magen. Jeg kjenner også ei som setter bindestrek i alle ord.

Binde-strek!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...