Gå til innhold

Et par spørsmål om alkohol


verene

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen vinkjenner, drikker bare litt rødvin en sjelden gang.

Sitter nå og titter på menyforslag til bryllupet, og lurer derfor på følgende:

Om vi velger en forrett med bl.a. frisk asparges og spekeskinke, hva slags vin hører med da?

Rød eller hvit? Eller passer annen drikke bedre? :forvirra:

Og en annen ting - vi har tenkt til å stå for vin/ mineralvann til maten, dessuten ser jeg det er vanlig at mange også står for cognac til kaffen. Mener man da cognac til den kaffen som serveres sammen med kakene litt senere på kvelden? Eller kaffen til desserten under middagen?

Føler meg litt dum nå :oops:, men så arrangerer man ikke bryllup hver dag heller.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei!

Når det gjelder cognac og likør (for de som ikke liker cognac) er det til kaffen og kakene etter maten, slik jeg har forstått det. Du har ingen grunn til å føle deg dum. Det er i såfall mange av oss som stiller dumme spørsmål. Det er vel nettopp dette som er så greit med dette forumet...man kan spørre de andre om hjelp angående det meste. Det er iallefalll noe jeg setter pris på!

Klem fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitvin er nok det mest vanlige til asparges.

Rosevin kan vel også brukes. Men ikke rødvin!

Aspargessmaken ødelegger rødvinen og vice versa.

Det finnes mange gode hvitviner, men ikke alle passer til Asparges. Kanskje en vin med Sauvignon blanc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekeskinke er salt og røkt og krever derfor en hvitvin som matcher. Jeg ville ikke gått for en sauv blanc, synes de ofte er for.... pregløse? Kanskje en Alsace Riesling. De er freshe, fruktige og interessante, og jeg tror de kan lage et bra team med skinke. Det spørs imidlertid også hva slags skinke det skal være. En Parma eller San Daniele (italienske) er mye mykere og søtere enn norske, som ofte er ganske rå og røffe i smaken. Dra på et stort pol og spør dem som jobber der - de kan masse!

Når det gjelder cognac kan du slippe unna dilemmaet ved å servere bare en bitteliten kopp mokka eller espresso etter maten, og så ha skikkelig kaffeservering med kaker litt etterpå. Da sier det seg selv at cognacen hører med ved kakebordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Forslag på viner har jeg ikke......spør på polet, de er flinke.

Cognacen skal serveres til kaffen etter middagen.Cognac er til kaffe og ikke til kaker.

Etter middagen serverte vi kaffe og avec med en gang og kakene kom senere på kvelden.

De fleste synes det er godt med en kaffekopp etter maten og vi ble fortalt av kokken vår at det var den riktige rekkefølgen.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Spekeskinke er salt og røkt og krever derfor en hvitvin som matcher. Jeg ville ikke gått for en sauv blanc, synes de ofte er for.... pregløse? Kanskje en Alsace Riesling. De er freshe, fruktige og interessante, og jeg tror de kan lage et bra team med skinke. Det spørs imidlertid også hva slags skinke det skal være. En Parma eller San Daniele (italienske) er mye mykere og søtere enn norske, som ofte er ganske rå og røffe i smaken. Dra på et stort pol og spør dem som jobber der - de kan masse!

quote]

Jeg ville ikke vært så bekymret over skinken, men asparges er vanskelig å finne en god vin til. De inneholder mye syre, og ødelegger mange viner. Det tror jeg er basiskunnskap hos de fleste som jobber på polet. Sauvignon blanc er standard valg til asparges, men mange pinot blanc går like bra. Enig med Glaciera,- spør på polet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...