Gjest *Mim* Skrevet 25. januar 2009 #1 Skrevet 25. januar 2009 Jeg synes en del utlendinger snakker veldig høyt. Skjønner at det er en kulturell greie, men enkelte ganger synes jeg det er ubehagelig. Er det rasistisk av meg?
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #2 Skrevet 25. januar 2009 Hvorfor skulle det være rasistisk? Rasistisk er å diskriminere på grunnlag av rase, verken mer eller mindre. Bedre å snakke høyt enn å mumle lavt.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #3 Skrevet 25. januar 2009 Kan nok også ha noe med hvordan aksenten dems er. Noen språk er jo høyere enn andre.
Pjukset Skrevet 25. januar 2009 #4 Skrevet 25. januar 2009 (endret) Jeg har også tenkt på dette, men jeg begynner å tro at det er språket og ikke volumet som kan være sjenerende. Når det sitter to stykker bak deg på tbanen som snakker et språk som kan høres ut som kappløp i gurgling, så vil det kanskje høres mye høyere ut enn det egentlig er, fordi språket føles masete. Det slo meg ihvertfall da jeg tok tbanen her om dagen, jeg la merke til en mann som snakket veeeeeeldig fort og høyt på utenlandsk språk, og lot meg irritere. Så innså jeg at en nordmann snakket minst like høyt, men jeg lot meg ikke irritere. Jeg konkluderte ihvertfall for meg selv da at utlendinger ikke nødvendigvis snakker høyere, men at det kanskje føles sånn fordi språket kan føles stressende fordi det snakkes fort e.l. Endret 25. januar 2009 av Pjukset
Morgause Skrevet 25. januar 2009 #5 Skrevet 25. januar 2009 Vi legger jo fort merke til ting som er annerledes og potensielt sett truende. Hvis du levde for en del tusen år tilbake, så var det nok av litt større betydning å høre noen snakke et fremmed språk enn det er nå. Det har ingenting med rasisme å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #6 Skrevet 25. januar 2009 Men jeg tror også at mange snakker utenlandsk språk ekstra høyt i nærvær av nordmenn fordi de tenker at vi ikke forstår dem uansett. Men vi hører det jo likegodt likevel. Mange nordmenn oppfører seg også sånn i utlandet, snakker veldig høyt på en full buss, fordi ingen forstår det jo allikevel (tror de). Høres veldig brautende ut.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #7 Skrevet 25. januar 2009 Har spesielt lagt merke til det på biblioteket. Der skal man jo ikke snakke høyt. Bibliotekarene er raske til å si ifra hvis norske ungdommer snakker høyt, men de sier ingenting hvis noen prater et annet språk. Ingen tør å si ifra så da får de jo ingen tilbalemeldinger på at det ikke er ok å prate høyt.
Hinata Skrevet 25. januar 2009 #8 Skrevet 25. januar 2009 Har også lagt merke til dette, men tror det har noe med at de høres så sinte ut når de snakker.. Det kan også ha noe å gjøre med at jeg gjerne skulle forstått hva de snakket om. *sniklytter*
Nigo-san Skrevet 25. januar 2009 #9 Skrevet 25. januar 2009 Jeg synes en del utlendinger snakker veldig høyt. Det er jeg tilbøyelig til å være enig i, men jeg vil påpeke at de må øve enda litt mer før de volummessig kommer i nærheten av den gjennomsnittlige bergenser...
Ciara Skrevet 25. januar 2009 #10 Skrevet 25. januar 2009 Jeg har inntrykk av at man snakker høyere i enkelte kulturer, ja. Jeg bodde i samme nabolag som en særdeles høyttalende gruppe en gang Flere ganger måtte jeg titte ut av vinduet for å se hvorfor i alle dager de ropte og kranglet så fælt, men så viste det seg at det var fire mannfolk som stod i en tett gruppe
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #11 Skrevet 25. januar 2009 Spesielt høyt snakker en del i mobiltelefon. Om man da skvetter til, ser direkte på personen eller prøver å flytte seg litt unna, tar vedkommende aldri hintet - det er min erfaring.
helenen Skrevet 25. januar 2009 #12 Skrevet 25. januar 2009 Jeg syns at en del utlendinger snakker veldig høyt i telefon. Og så overhørte jeg en noe merkelig "sam"tale (syns jeg da) en dag på bussen. En mann (vet ikke helt fra hvilket land) satt og snakka i tlf da jeg gikk inn på bussen. Han snakka og snakka og snakka, ganske så høyt, men det som var merkelig var at etter 15 min. på bussen hadde fortsatt ikke personen i den andre enden sagt noe fordi han snakka i et sett. Så han bare snakka drithøyt i 20 min, så la han på. Merkelig telefon-kultur..
Gulphild Skrevet 25. januar 2009 #13 Skrevet 25. januar 2009 He, he. Det satt en sånn idiot bak meg på bussen en gang, han snakket drithøyt i et sett i mobilen.Fikk vondt i hodet og ble bare flau på hans vegne. Rart jeg aldri har opplevd at en utenlandsk kvinne gjør det. Alltid de mennene ...
Gjest Catwoman Skrevet 25. januar 2009 #14 Skrevet 25. januar 2009 Tror det hører med til språket - å snakke høyt. De snakker jo med vanlig volum når de snakker norsk, men så fort de slår ver til sitt eget språk øker volumet noe voldsomt. Det er litt snodig å høre på. Tror ikke det er noe de tenker over - virker som det bare er sånn helt naturlig. Kanskje det er noen tyrkere eller pakistanere (eller andre språk hvor de snakker høyt) her på KG som kan svare bedre på det?
Gjest Emera Skrevet 25. januar 2009 #15 Skrevet 25. januar 2009 Jeg har også lagt merke til dette. Kanskje det er en nødvendighet rett og slett, de kommer jo fra land med mye høyere befolkningstetthet enn vi har her. Skal man bli hørt må man snakke høyt...
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #16 Skrevet 25. januar 2009 Jeg har også lagt merke til dette. Kanskje det er en nødvendighet rett og slett, de kommer jo fra land med mye høyere befolkningstetthet enn vi har her. Skal man bli hørt må man snakke høyt... Jeg tror det er mye av grunnen,ja.En iransk venninne av meg sier det samme. Når det gjelder folketetthet ute på gatene,er det jo i mange land de reneste 17.mai-tilstander hver eneste dag, og da må man ifølge henne heve stemmen for å påkalle seg oppmerksomhet. Men de burde kanskje registrere at det ikke er nødvendig i samme grad her i Norge da..
Kamikatze Skrevet 25. januar 2009 #17 Skrevet 25. januar 2009 Jeg tror det er mye av grunnen,ja.En iransk venninne av meg sier det samme. Når det gjelder folketetthet ute på gatene,er det jo i mange land de reneste 17.mai-tilstander hver eneste dag, og da må man ifølge henne heve stemmen for å påkalle seg oppmerksomhet. Men de burde kanskje registrere at det ikke er nødvendig i samme grad her i Norge da.. Er ikke det litt mye forlangt? Mange registrerer jo ikke kleskoder og kulturelle almenne hovedstrømninger heller...
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #18 Skrevet 25. januar 2009 Jeg vil legge til at det har ganske mye med tonefallet og språket å gjøre. Det har noe med hvordan man former munnen når man snakker. Jeg har fått det forklart med at det fungerer på samme måte som en munnharpe, når man beveger på munnen på forskjellige måter får man høye og lavere lyder. Slik er det altså når man beveger munnen på de forskjellige måtene i ordene også. Jeg snakker to dialekter og jeg snakker mye høyere i den ene dialekten enn den andre. Folk som kjenner meg når jeg snakker den andre dialekten syntes jeg høres veldig sint ut, nettopp fordi jeg da snakker så mye høyere enn jeg gjør til vanlig. Selv tenker jeg ikke over dette i det hele tatt, fordi det er noe som skjer helt automatisk med stemmebåndet når jeg legger om tonefallet. Jeg tror altså det ikke har så veldig mye med kulturelle normer å gjøre, men språkets utforming i seg selv.
Ethereal Skrevet 25. januar 2009 #19 Skrevet 25. januar 2009 Jeg syns ikke det er rasistisk av deg, nei. Men jeg må legge til at jeg syns det er veldig mange nordmenn som prater alt for høyt også
hjertesukka Skrevet 25. januar 2009 #20 Skrevet 25. januar 2009 (endret) Når skal folk flest få inn i knollen at man behøver ikke skrike inn i en mobiltelefon? Dette gjelder mange uansett bakgrunn. Det er også fryktelig ubehagelig å snakke i tlf med noen som tror at man fremdeles må snakke med utestemme for at det skal høres gjennom eteren. Ellers er jeg tilhenger av å ta hensyn til mine medmennesker og får også vondt i hodet av å ufrivillig måtte høre på høylytte samtaler på buss, tog etc. Og nei, ts er ikke rasistisk. Endret 25. januar 2009 av hjertesukka
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå