Gå til innhold

Den skandinaviske drikkekulturen

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skjemmes over den.

Man har tradisjonelt delt Europa i tre alkoholbelter:

Vodka-beltet (Russland, Balkan og flesteparten av de nordiske landene):

Her drikkes det skjeldnere enn ellers i Europa, men i store kvanta. I Norden ble det innført restriksjoner og avgifter på alkohol grunnet høyt forbruk.

Øl-beltet (Danmark, Storbritannia, Tyskland og resten av sentral-Europa):

Inntak av mildere alkohol enn i vodka-beltet, slik som øl og cider. Mer moderat drikkemønster, men dette er i forandring til å ligne mer på den nordiske drikkekulturen.

Vin-beltet (Sør-Europa, Frankrike, Sveits):

Vin populært grunnet perfekt beliggenhet for dyrking av vindruer. Tradisjonelt har vin blitt inntalt daglig i moderate mengder, også gitt barn utblandet med vann.

Jeg har vært rundt omkring i den store verden og følgelig opplevd alle "beltene", og må si jeg skjemmes av vårt eget. Hvorfor absolutt drikke til en stuper i helgene? Har vi det så tungt og vanskelig i vårt velstående verdenshjørne at vi må ty til rus straks jobben ringer ut på fredagen?

Vorspiel er jo ofte en hyggelig sammenkomst før man sammen drar ut på byen, men nå skal en jo drikke mest mulig så det blir "billigere å bli full når en er ute". Og når jeg en skjelden gang drister meg på nattklubber i helgene, er det moralsk forfall, svømmende øyne, pupper på vei ut av altfor små topper, røde neser, klenging, flaue dansetrinn, oppkast og ypping så langt øyet kan se. Helg etter helg. Etterpå er det nachspiel, hvor man tyller innpå enda mer for å tørre å ligge med noen, mens en altfor full tufs såvidt klarer å spille på en sur gitar i et hjørne. Hvor er egentlig sjarmen i dette? Hva er det som er så morsomt med det? Morgendagen er jo i tilegg helt ødelagt for de fleste. Så på Spellemannprisen i stad, samtlige prisvinnere hadde hatt seg en for mye. Jaja, nordmenn og gratis alkohol, en uslåelig kombinasjon!

Men hvorfor i all verden er det blitt sånn? Med alle de restriksjoner og avgifter som er tillagt alkohol her i landet, så skulle en jo tro at alkoholkonsumet var mer moderat? Har vært i Italia flere ganger, og selv med latterlig lave alkoholpriser (også sett i forhold til italienske lønninger), så har jeg aldri sett overstadig berusede mennesker der. Aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes nordmenn og svensker er værre enn danskene....

Jeg har bodd 4 år i utlandet og synes det er flaut å komme hjem igjen med min utenlandske mann... Jeg tror grunnen til at vi svinefyller i helgene er fordi vi har så restriktiv alkoholpolitikk og så dyre priser, at vi derfor ikke har råd til annet enn vorspiel med dårlig kartongvin.

Det er litt det samme med de narkomane i Oslo. Heroinen i Norge er så dyr at de narkomane er nødt til å injisere det for å få fullt utbytte for pengene. I andre land er det billigere, og derfor er det langt flere som røyker det. Og det gir ikke den samme kraftige rusen. Kanskje en dårlig sammenligning ettersom staten jo ikke bestemmer avgift på heroin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Jeg vet naa ikke om drikkekulturen her i Storbritannia er saa mye bedre. Her drikkes det masse hver dag ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet naa ikke om drikkekulturen her i Storbritannia er saa mye bedre. Her drikkes det masse hver dag ...

Jeg har inntrykk av at de ikke drikker seg ravende full. Den norske drikkekulturen er i hvert fall til å bli flau over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sikkert flere ting som spiller inn på vår drikkekultur. Men hovedsaklig tror også jeg at det handler mye om priser og restriksjoner. Tror nok at alle restriksjonene og de sinnsyke prisene på alkohol, gjør dette til noe litt "ulovlig" og eksklusivt. Men likevel er nok ikke det hele forklaringen tror jeg. Dette må nok sees i et historisk perspektiv også. Vår drikkekultur er nok noe som stammer helt tilbake til vikingtiden, eller deromkring Vikingene var jo som kjent ikke tapt bak en vogn, når det gjalt overstadig drikking.

Det virker som om drikkekulturern er dårligere jo lengre nord man kommer. Desto kaldere klima, desto dårligere drikkekultur. Det ser ut til å være en sammenheng der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mea Culpa
Jeg har inntrykk av at de ikke drikker seg ravende full. Den norske drikkekulturen er i hvert fall til å bli flau over.

De taaler kanskje mer siden de drikker mye hele tiden, men det er mange som drikker seg ravende fulle og. Engelskmenn paa sydentur er ikke stort bedre enn nordmenn paa sydentur for aa si det saann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Ut fra dokumentarer og sånt fra TV synes jeg det virker som briterne er de verste på de fleste statistikker jeg. Drikker mest, ruser seg mest, masse tenåringsgraviditeter, fuller ungdommer og tidlig aldring. Jeg er stolt over skandinavia i forhold jeg i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charming

Tror ikke vi skal si at det kun er her i Skandinavia det drikkes til man stuper altså. Jeg bodde i Australia i 4 måneder og jeg vil ikke påstå de var det spor bedre der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...