Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #1 Skrevet 23. januar 2009 Hvordan er det hvis jeg henvender meg til en bekjent da jeg vet vedkommende er sykepleier. Jeg har psykiske vansker og driver med selvskading. Sykepleier blir da så redd for meg at vedkommende ringer sykehuset for å få en akuttime og blir med meg på sykehuset og snkker med legen. Senere et par uker senere får jeg vite at vedkommende har spredt på bygda hele historien hvor jeg ble akuttsendt på sykehus og om det vedkommende tror er årsaken til mine vansker,nemlig familien (vedkommendes oppfatning som ikke stemmer). Har sykepleiere noen plikter i forhold til taushetsplikt når jeg henvender meg og betror meg til vedkommende i kraft av at jeg tror vedkommende kan hjelpe siden vedkommende er sykepleier. Må legge til at dette var på fritiden.. Vet en sosionom ble dømt for brudd på taushetsplikt da en venninne hadde betrodd seg ting som senere sosionomen spredte på bygda. Også dette på fritiden.. Synspunkter? Evt hvor jeg kan finne igjen den dommen om sosionomen?
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #2 Skrevet 23. januar 2009 Er sykepleier selv.. Litt vanskelig spørsmål dette, for jeg tror ikke hun har noe taushetsplikt så lenge du ikke er en pasient/klient som bruker noen av de offentlige tjenestene. Men dette er jo snakk om et stort etisk spørsmål, og jobber hun i psykiatrien, så bør hun vite bedre enn å snakke om dette til noen som kan koble det opp mot deg. Men dersom du ble innlagt el bruker av helsetjenesten, hadde hun hatt en taushetsplikt, uavhengig av hva du har fortalt henne personlig. Tror dette blir riktig dersom jeg forsto spl ditt riktig
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #3 Skrevet 23. januar 2009 Leste spl ditt en gang til, mistforsto litt 1.gang.. Og jeg ble igrunn litt usikker
Chord Skrevet 23. januar 2009 #4 Skrevet 23. januar 2009 Har sykepleiere noen plikter i forhold til taushetsplikt når jeg henvender meg og betror meg til vedkommende i kraft av at jeg tror vedkommende kan hjelpe siden vedkommende er sykepleier. Må legge til at dette var på fritiden.. Taushetsplikten opphører ikke når personen går hjem for dagen, taushetsplikt har hun uansett. Hvis jeg har skjønt dette riktig, så er dette brudd på taushetsplikten. Er jo uansett ikke etisk riktig å fortelle det til andre!
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #5 Skrevet 23. januar 2009 Resultatet ble at jeg får samtaler hos psykolog.. Verste er kanskje at vedkommende sprer til andre det vedkommende tror er årsaken, nemlig en vond barndom pga en far og det stemmer ikke!!
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #6 Skrevet 23. januar 2009 Taushetsplikten opphører ikke når personen går hjem for dagen, taushetsplikt har hun uansett. Hvis jeg har skjønt dette riktig, så er dette brudd på taushetsplikten. Er jo uansett ikke etisk riktig å fortelle det til andre! Må poegtere at jeg ikke kom til vedkommende i vedkommendes arbeidstid,eller på jobb. Var hjemme..
Chord Skrevet 23. januar 2009 #7 Skrevet 23. januar 2009 Må poegtere at jeg ikke kom til vedkommende i vedkommendes arbeidstid,eller på jobb. Var hjemme.. Ja skjønte det. Sier bare at hun (?) har taushetplikt uansett hvor og når.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #8 Skrevet 23. januar 2009 Ja skjønte det. Sier bare at hun (?) har taushetplikt uansett hvor og når. Noe sted det står ?? Enten i lovverk eller i tjenestebeskrivelse,etiske verdier e.l?
Chord Skrevet 23. januar 2009 #9 Skrevet 23. januar 2009 Du kan lese kapittelet om taushetsplikt her Står i helsepersonelloven.. Uansett, lykke til
teebie Skrevet 23. januar 2009 #10 Skrevet 23. januar 2009 [quote Synspunkter? Evt hvor jeg kan finne igjen den dommen om sosionomen?
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #11 Skrevet 23. januar 2009 Du kan lese kapittelet om taushetsplikt her Står i helsepersonelloven.. Uansett, lykke til Ok,takk! Står ikke direkte om opplysninger helsepersonell får vite på fritiden. Da er det vel en tolkning om jeg kom til vedkommende som venninne eller i kraft av at vedkommende er helsepersonell..
Gjest Bond Skrevet 23. januar 2009 #12 Skrevet 23. januar 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. mrs_bond, mod
Kanutten Skrevet 23. januar 2009 #13 Skrevet 23. januar 2009 Jeg er litt usikker på denne, men jeg jobber i kommunen innen helsesektoren. der har jeg skrevet under på ett taushetsplikt skjema der det står at jeg ikke kan fortelle videre det jeg har fått tilgang til av personopplysninger og diagnoser. Bortsett fra til annet helsepersonell når det er nødvendig at denne får vite om dette. Men jeg mener at dette gjelder personer som mottar tjeneste, altså opplysninger som jeg får vite i jobben min. Jeg tror ikke jeg har noen taushetsplikt utover det. Så i ditt tilfelle tror jeg ikke hun har brutt noen taushetsplikt. Men etisk kan man jo diskutere dette da.
Gjest Miley Skrevet 23. januar 2009 #14 Skrevet 23. januar 2009 Er sykepleier selv.. Litt vanskelig spørsmål dette, for jeg tror ikke hun har noe taushetsplikt så lenge du ikke er en pasient/klient som bruker noen av de offentlige tjenestene. Jo, det har hun. Det er noe av det første du lærer på sykepleierskolen, dersom noen tar kontakt med deg fordi du er sykepleier og ber om hjelp pga av yrket ditt har du taushetsplikt.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #15 Skrevet 23. januar 2009 Jo, det har hun. Det er noe av det første du lærer på sykepleierskolen, dersom noen tar kontakt med deg fordi du er sykepleier og ber om hjelp pga av yrket ditt har du taushetsplikt. Er dette jeg trenger å vite hvor står hen, ifht. om jeg går videre med saken.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #16 Skrevet 23. januar 2009 Ok,takk! Står ikke direkte om opplysninger helsepersonell får vite på fritiden. Da er det vel en tolkning om jeg kom til vedkommende som venninne eller i kraft av at vedkommende er helsepersonell.. Det er åpenbart at hun her opptrådte i egenskap av å være sykepleier, og taushetsplikten er da udiskutabel. Helsearbeidere med taushetsplikt må aldri uttale seg om andres helse slik at taushetsplikten kan komme i fare. Dette gjelder all informasjon av denne type, samme hvor og når informasjonen er kommet til helsearbeideren. Dessverre brytes taushetsplikten daglig, av og til grovt som her, av og til mer uskyldig (som for eksempel om en lege eller sykepleier forteller ektefellen at h*n traff en felles bekjent i kiosken på sykehuset tidligere på dagen. Selv det at en person oppholder seg på en helseinstitusjon som pasient eller besøkende, må være taushetsbelagt).
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #17 Skrevet 23. januar 2009 Det er åpenbart at hun her opptrådte i egenskap av å være sykepleier, og taushetsplikten er da udiskutabel. Helsearbeidere med taushetsplikt må aldri uttale seg om andres helse slik at taushetsplikten kan komme i fare. Dette gjelder all informasjon av denne type, samme hvor og når informasjonen er kommet til helsearbeideren. Dessverre brytes taushetsplikten daglig, av og til grovt som her, av og til mer uskyldig (som for eksempel om en lege eller sykepleier forteller ektefellen at h*n traff en felles bekjent i kiosken på sykehuset tidligere på dagen. Selv det at en person oppholder seg på en helseinstitusjon som pasient eller besøkende, må være taushetsbelagt). Ok,takk:) Hvor kan jeg henvende meg for ta tak i den saken her?
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #18 Skrevet 23. januar 2009 Jo, det har hun. Det er noe av det første du lærer på sykepleierskolen, dersom noen tar kontakt med deg fordi du er sykepleier og ber om hjelp pga av yrket ditt har du taushetsplikt. ¨ Hvor kommer dette frem i lovverket??
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #19 Skrevet 24. januar 2009 Stort sett gjelder ikke taushetsplikten når vedkommende ikke er på jobb. Da er de privatpersoner som alle andre. Men det kan i få tilfeller regnes som om de er der som "fagperson" og ikke som privatperson. Dvs. snakket du med henne som venninne, så er hun ikke underlagt taushetsplikt. Men ringtye du på dørklokka og sa: "Hei, jeg vet du ikke er på jobb nå, men jeg trenger hjelp" så kan hun ansees som fagperson og underlagt taushetsplikten. Helsearbeidere med taushetsplikt må aldri uttale seg om andres helse slik at taushetsplikten kan komme i fare. Dette gjelder all informasjon av denne type, samme hvor og når informasjonen er kommet til helsearbeideren. Det stemmer ikke. Får man informasjon som privatperson, så gjelder det ikke. Det er ikke slik at om du arbeider som helsepersonell så er man alltid i egenskap som helsepersonell 24/7, uansett hvor du er, hele livet ut.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #20 Skrevet 24. januar 2009 Stort sett gjelder ikke taushetsplikten når vedkommende ikke er på jobb. Da er de privatpersoner som alle andre. Men det kan i få tilfeller regnes som om de er der som "fagperson" og ikke som privatperson. Dvs. snakket du med henne som venninne, så er hun ikke underlagt taushetsplikt. Men ringtye du på dørklokka og sa: "Hei, jeg vet du ikke er på jobb nå, men jeg trenger hjelp" så kan hun ansees som fagperson og underlagt taushetsplikten. Det stemmer ikke. Får man informasjon som privatperson, så gjelder det ikke. Det er ikke slik at om du arbeider som helsepersonell så er man alltid i egenskap som helsepersonell 24/7, uansett hvor du er, hele livet ut. Ja, man skal kunne være privatperson med venner. MEN: taushetsplikten gjelder også når man ikke er på jobb. Dersom en person snakker med en sykepleier på en fest og spør om et utslett etc. så har faktisk sykepleieren da taushetsplikt. ALT man får vite i kraft av hva man jobber som, om det er på fritiden eller ikke, så har man taushetsplikt. Dersom man gir råd på fritiden om noe man jobber med etc har man taushetsplikt for dette, og man kan ogsåbli straffet for å ha gitt feilaktige råd på privaten. Det hele handler om at man har taushetsplikt for alt man får informasjon om i kraft av at man er utdannet som noe spesiellt. Gir en sosionom økonomiske råd til en venn, ja da har han faktisk taushetsplikt for dette. Jeg er psykolog, om noen får vite dette og snakker mye om sin depresjon til meg på en fest så har jeg taushetsplikt om det. Jeg blir litt bekymret når jeg ser at en del helsepersonell her inne ikke er klar over dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå