Gå til innhold

Hvorfor er Nordmenn så kalde?

Gjest Oppgitte-meg

Anbefalte innlegg

Min sveitsiske kollega fortalte meg at hun opplevde det samme da hun flyttet til Norge. Hun hilste blidt, og flere svarte ikke. Hun trodde det hadde noe med henne å gjøre, men så var det noen som sa at nordmenn er sjenerte og innadvendte. Jeg har også hørt at 75% av nordmenn er innadvendte/introverte, da er det ikke så rart at mange er vanskelige å komme i kontakt med!

Jeg har opplevd det motsatte. Da jeg gikk på vgs hadde jeg en klassevenninne fra Pakistan som var veldig hyggelig. Av og til satt jeg sammen med henne i fritimer og gjorde lekser og pratet. Jeg lærte mye om norsk-pakistansk kultur av henne. Hun er en særdeles høflig og oppvakt jente. Dessverre hendte det ofte at en av de andre, pakistanske jentene på skolen kom bort og begynte å snakke urdu. Dette var veldig kjedelig for meg, og jeg skjønte på min klassevenninne at hun også syntes det var uhøflig og litt pinlig. Etterhvert som dette hendte hver gang vi satt sammen, ga jeg opp å sitte sammen med henne og hennes venninner. Det var ikke fordi de ikke kunne norsk, men trolig fordi de ikke ville at alle skulle skjønne hva de snakket om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Anarkist_*

KJÆRE OPPGITTE MEG, JEG VIL ANBEFALE DEG Å AVSLUTTE STUDIER I NORGE OG KOMME DEG TIL USA ELLER CANADA. TA UTDANNING I ET ENGELSKTALENDE LAND. DU HAR TID TIL DIN RÅDIGHET, OG LIVET ER LANG.

TRO MEG DU KOMMER TIL Å ANGRE HVIS DU IKKE HØRER PÅ DET JEG SIER. NORDMENN ER KALDE. DET ER FAKTA, DE HAR FORDOMMER SPESIELT MOT FOLK SOM ER ETTERKOMMERE AV INNVANDRERE. SPESIELT ER DE FORDOMMSFULLE MOT FOLK FRA ASIA, FOR ASIATER ER VELDIG HARDT ARBEIDENDE FOLK, OG DE HAR HELT ANNEN ARBEIDSMORAL ENN NORDMENN. DE ER REDD FOR KONKURRANSE. BARE VENT TIL DU SKAL UT I ARBEIDSLIVET. MAN MÅ SLITE MYE FOR Å FÅ DE GODE JOBBA, OG HVIS MAN HELDIGVIS FÅR DEM, ER DET SÅ MYE DISKRIMINERING FRA KOLLEGAER, SJEFER, MEDARBEIDERE SOM ER ETNISK NORSKE. JEG HAR MANGE IKKE VESTLIGE VENNER SOM ER VELDIG HØYT UTDANNETE OG VAR DE BESTE I SIN KLASSE OG UNIVERSITET. DE FLYTTET UT AV NORGE, FOR DE VAR LEI AV NORDMENNS KALDE HOLDNING OG FORDOMMER. NORDMENN ER SJALU PÅ ASIATERE, IDAG ER DE FLESTE LYKKELIGE MED FETE LØNNINGER OG KULE JOBBER I USA OG CANADA.

TRO MEG, DET DU OPPLEVER PÅ SKOLEN ER EN REFLEKSJON AV ARBEIDSLIVET. NORDMENN OG DERES KALDE NORGE SUGER BIG TIME.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Man

Jeg er en pakistaner som er født og oppvokst i Norge. Jeg har tatt hele utdanning min i Norge fram til videregående skole. Livet var herlig på vgs og jeg traff mange gode venner. Med engang jeg kom inn på medisinstudiet i Oslo ble jeg kjent med et nytt Norge, mange fordomsfulle medstudenter. De likte ikke at jeg som er en pakistaner konkurrerte med dem. Jeg er vant til å være den beste helt siden barneskolen. Jeg fikk toppkarakterer, og det var mye misunnelse.

Etter at jeg fullførte min medisinstudiet i Norge, og var ferdig med turnus, skjønte jeg at nordmenn er ikke så uskyldige som man tror de er. Nordmenn er skikkelig falske, og fordomsfulle.

Jeg har bestemt meg at mine barn skal ikke vokse opp i dette landet. Jeg har nå fått stipendiatstilling ved Harvard Medical College og skal ta min PhD der innen brain surgury. Jeg takker alle som har vært drittsekker mot meg, for hadde de ikke oppført seg slikt mot meg ville jeg aldri bestemme meg for å søke om jobb i USA.

Det er et ordtak som sier at det er noe mening i alt som skjer. Kanskje det var mening at jeg skulle åpne øynene mine og se realiteten før det var forseint.

Godbye Norway

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at så mange som 75 % nordmenn er introverte, det vil si at de liker å holde seg for seg selv og til det som er kjent og kjært. I tidligere tider har nordmenn bodd ganske mye for seg selv, med lang vei til nærmeste nabo. Vi er jo verdens stilleste nasjon når vi reiser kollektivt! Alle sitter hver for seg og vil helst være i fred. Jeg har også hørt at skandinaver er vanskelige å bli kjent med, men når man først blir kjent er de veldig hyggelige. Altså gjelder det å bryte muren på en eller annen måte.

Jeg er etnisk norsk (blond, til og med), og jeg har opplevd det samme som deg, både fra nordmenn og fra utlendinger. Det handler om kjemi og det handler om at man ikke alltid tar seg bryet med å bry seg om et medmenneske. F.eks. var det rimelig kjipt for meg da jeg noen ganger satt og snakket med en pakistansk klassevenninne, og noen av hennes pakistanske venninner kom bort og snakket utelukkende urdu! Det var svært neglisjerende overfor meg, og førte til at jeg etterhvert kviet meg for å være sammen med dem. Dette var på en skole med et høyt karaktersnitt, så det var ikke det at de ikke kunne norsk... Jeg har også hatt norske kollegaer som ikke hilser, for en årsak som jeg ikke vet. At de føler seg bedre eller dårligere enn meg, at de har tankene sine et annet sted eller at de er redde for at jeg skal stoppe og skravle med dem, fordi de ikke har tid... Jeg tar det ikke lenger personlig.

Jeg kjenner ikke deg, og jeg kjenner heller ikke de som overser deg. Men skolen bør jo være interessert i at studiemiljøet er mest mulig fruktbart. Kan du ta kontakt med en rådgiver/lærer og lufte dine tanker? Kanskje de kan hjelpe deg med å finne ut av dette.

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg fullførte min medisinstudiet i Norge, og var ferdig med turnus, skjønte jeg at nordmenn er ikke så uskyldige som man tror de er. Nordmenn er skikkelig falske, og fordomsfulle.

Ja, for pakistanere er jo uskyldige små lam som ikke har NOEN fordommer mot andre folkeslag... God tur til USA.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

Gjest mitt speilbildet

Jeg er en jente/kvinne på 25 år som begynte på statlig høyskole i år. Opplever at de etnisk norske i klassen trekker seg unna meg,og de andre som har et mørkt utseende. Jeg skiller meg ikke på noen som helst måte ut fra andre nordmenn, da jeg er født og oppvokst her. Men en vesentlig forskjell er hudfargen, da jeg har foreldre fra Asia.

Jeg har prøvd alle mulige metoder for å få meg norske venner på høyskolen. Prøver å ta initiativ til å ta kontakt. Sier hei, og er hyggelig. Likevel så klenger de seg sammen. Overser meg med vilje. Hvor lenge skal man hilse og ta kontakt når man av og til ikke engang får et svar?? Verst er nordlendinger.

I det siste har jeg sluttet å hilse. Føler da at jeg i det minste har litt selvrespekt i behold. Jeg prøver så godt jeg kan å konsentrere meg om studier, men klart det er litt sårt når vi skal ha gruppearbeid. Noe vi har mye av. Som oftest har jeg problemer med å finne en gruppe. Fordi alle har tydeligvis mange nok på sin gruppe fra før.

Vet ikke helt hva jeg vil formidle med dette innleggget. Kanskje det at denne utestengelsen fra nordmenn ødelegger mye for begge parter. Når det sies at utlendinger ikke ønsker å integrere seg, så kan det kanskje skyldes denne kalde mottakelsen. Men jeg skal ikke dra alle under samme kam nå. Jeg har også vært i arbeidslivet før med ungt miljø. Der var dette aldri et problem.

Noen som vet om det er noe annet jeg kan gjøre? Eller bør jeg bare gi opp?

Hei :) Jeg er også en asiater og er enig i alle kommentarene dine, jeg ønsker å prate litt med deg, hvis du tillater det :) da kan du adde meg på denne mailen [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nordmenn er så kalde fordi vi fryser. Vi fyker rundt i flere minusgrader i nesten et halvår om gangen. Da blir man sur, tar seg ikke tid, men bare holder varmen med noen få.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gatemix.hapaaa

Nordmenn er ikke like utadvendte som de andre fleste land. Lite kontaktsøkende er de også, ikke minst. De er kalde, men når du først blir kjent med h*n, så er det mer 'real'. Men likevel, syntes at nordmenn bør bli mer utadvendte og ta kontakt med folk også.

Hilsen en som er norsk og asiatisk i blodet. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidkun

Godbye Norway

Takk for å redusert andelen islamtro i Norge :) Klarer du å få skremt andre medpakistanere også ut av Norge? Vi ville satt pris på det :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidkun

Nordmenn er ikke like utadvendte som de andre fleste land. Lite kontaktsøkende er de også, ikke minst. De er kalde, men når du først blir kjent med h*n, så er det mer 'real'. Men likevel, syntes at nordmenn bør bli mer utadvendte og ta kontakt med folk også.

Hilsen en som er norsk og asiatisk i blodet. ;)

Vi ønsker ikke å få ødelagt mer av det ekte norske ved å oppmuntre innvandrere og ved å la dem trives her. Derfor er vi avvisende til mørke mennesker og andre klart opplagte ikke-vestlige. Oss Nordmenn i mellom er vi betydelig mer åpne og imøtekommende :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg må bare si at jeg er norsk og blond, og opplever akkurat det samme som TS. Ikke enkelt dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordmenn er veldig fordomsfulle, og de aller fleste har en aldri så liten rasist inni seg.

I tillegg er nordmenn sjenerte, lite kontaktsøkende og innesluttet. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men en stor del.

Jeg er etnisk norsk. Men pågrunn av mitt svarte hår, brunsorte øyne og gyllen hud blir jeg hele tiden tatt for å være utenlandsk.

Har opplevd mennesker som blir glad over at jeg faktisk er norsk, for da kan de jo være venner med meg. Mennesker har bevisst styrt unna meg, kun fordi de trodde jeg var utenlandsk/innvandrer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nordmenn er veldig fordomsfulle, og de aller fleste har en aldri så liten rasist inni seg.

I tillegg er nordmenn sjenerte, lite kontaktsøkende og innesluttet. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men en stor del.

Jeg er etnisk norsk. Men pågrunn av mitt svarte hår, brunsorte øyne og gyllen hud blir jeg hele tiden tatt for å være utenlandsk.

Har opplevd mennesker som blir glad over at jeg faktisk er norsk, for da kan de jo være venner med meg. Mennesker har bevisst styrt unna meg, kun fordi de trodde jeg var utenlandsk/innvandrer.

Den samme erfaringen har jeg også. Er etnisk norsk opp noen generasjoner. Medrker det spesielt i byer og Oslo spesielt. Kanskje fordi det er mange innvandrere i Oslo

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker ikke å få ødelagt mer av det ekte norske ved å oppmuntre innvandrere og ved å la dem trives her. Derfor er vi avvisende til mørke mennesker og andre klart opplagte ikke-vestlige. Oss Nordmenn i mellom er vi betydelig mer åpne og imøtekommende :)

Godt at det ikke er mange av deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er en jente/kvinne på 25 år som begynte på statlig høyskole i år. Opplever at de etnisk norske i klassen trekker seg unna meg,og de andre som har et mørkt utseende. Jeg skiller meg ikke på noen som helst måte ut fra andre nordmenn, da jeg er født og oppvokst her. Men en vesentlig forskjell er hudfargen, da jeg har foreldre fra Asia.

Jeg har prøvd alle mulige metoder for å få meg norske venner på høyskolen. Prøver å ta initiativ til å ta kontakt. Sier hei, og er hyggelig. Likevel så klenger de seg sammen. Overser meg med vilje. Hvor lenge skal man hilse og ta kontakt når man av og til ikke engang får et svar?? Verst er nordlendinger.

I det siste har jeg sluttet å hilse. Føler da at jeg i det minste har litt selvrespekt i behold. Jeg prøver så godt jeg kan å konsentrere meg om studier, men klart det er litt sårt når vi skal ha gruppearbeid. Noe vi har mye av. Som oftest har jeg problemer med å finne en gruppe. Fordi alle har tydeligvis mange nok på sin gruppe fra før.

Vet ikke helt hva jeg vil formidle med dette innleggget. Kanskje det at denne utestengelsen fra nordmenn ødelegger mye for begge parter. Når det sies at utlendinger ikke ønsker å integrere seg, så kan det kanskje skyldes denne kalde mottakelsen. Men jeg skal ikke dra alle under samme kam nå. Jeg har også vært i arbeidslivet før med ungt miljø. Der var dette aldri et problem.

Noen som vet om det er noe annet jeg kan gjøre? Eller bør jeg bare gi opp?

Jeg kan bare si at det er veldig beklagelig at du må oppleve dette i Norge!

Om du har forsøkt alt det du sier, og ikke fått noe respons, høres denne skolen (som andre norske organisasjoner/arbeidsplasser) nokså klikkete ut. Det er bare å beklage på vegne av det norske folk, sier jeg (ja, er etnisk norsk selv).

Håper for din skyld at du vil møte på hyggelige mennesker på skolen, i fritiden og i arbeidslivet her til lands! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en pakistaner som er født og oppvokst i Norge. Jeg har tatt hele utdanning min i Norge fram til videregående skole. Livet var herlig på vgs og jeg traff mange gode venner. Med engang jeg kom inn på medisinstudiet i Oslo ble jeg kjent med et nytt Norge, mange fordomsfulle medstudenter. De likte ikke at jeg som er en pakistaner konkurrerte med dem. Jeg er vant til å være den beste helt siden barneskolen. Jeg fikk toppkarakterer, og det var mye misunnelse.

Jeg har bestemt meg at mine barn skal ikke vokse opp i dette landet. Jeg har nå fått stipendiatstilling ved Harvard Medical College og skal ta min PhD der innen brain surgury. Jeg takker alle som har vært drittsekker mot meg, for hadde de ikke oppført seg slikt mot meg ville jeg aldri bestemme meg for å søke om jobb i USA.

Det er et ordtak som sier at det er noe mening i alt som skjer. Kanskje det var mening at jeg skulle åpne øynene mine og se realiteten før det var forseint.

Godbye Norway

Det var interessant å lese ditt innlegg. Jeg forstår godt at du ikke ønsker at barna dine skal vokse opp i Norge, når du har gjort deg de erfaringene der...

Tipper du vil trives rimelig bra i USA! Forøvrig slår det meg at jeg omtrent aldri ser eller hører amerikanere i Norge (unntatt noen få pensjonister om somrene). At amerikanerne ikke inntar Norge er vel ikke overraskende..

Endret av bukett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interessant å lese ditt innlegg. Jeg forstår godt at du ikke ønsker at barna dine skal vokse opp i Norge, når du har gjort deg de erfaringene der...

Tipper du vil trives rimelig bra i USA! Forøvrig slår det meg at jeg omtrent aldri ser eller hører amerikanere i Norge (unntatt noen få pensjonister om somrene). At amerikanerne ikke inntar Norge er vel ikke overraskende..

Og takk gud for det, vi trenger ikke flere e-stoffer og fet mat eller hur? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og takk gud for det, vi trenger ikke flere e-stoffer og fet mat eller hur? ;)

Det er slike mennesker som deg vi ikke trenger noe av. Faen heller, voks opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...