PenaLena Skrevet 22. januar 2009 #1 Del Skrevet 22. januar 2009 Hei. Jeg trenger hjelp til å oversette ei strikkeoppskrift fra engelsk til norsk.. Er det noen som kan help meg med det? Oppskrifta ligger her: http://www.knitty.com/ISSUEwinter08/PATTfishy.php Har kjempe lyst å strikke en slik, men skjønner ikke oppskrifta... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PenaLena Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #2 Del Skrevet 22. januar 2009 Hei. Jeg trenger hjelp til å oversette ei strikkeoppskrift fra engelsk til norsk.. Er det noen som kan help meg med det? Oppskrifta ligger her: http://www.knitty.com/ISSUEwinter08/PATTfishy.php Har kjempe lyst å strikke en slik, men skjønner ikke oppskrifta... Ingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 22. januar 2009 #3 Del Skrevet 22. januar 2009 Det er jo en superlang oppskrift... Tror det er lettere om du spør om konkrete ting du lurer på, så kan kanskje folk lettere hjelpe. Og tenk logisk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PenaLena Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 22. januar 2009 Det er jo en superlang oppskrift... Tror det er lettere om du spør om konkrete ting du lurer på, så kan kanskje folk lettere hjelpe. Og tenk logisk... tenkte egentli på hele oppskrifta.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 22. januar 2009 #5 Del Skrevet 22. januar 2009 Ok, skjønner. (da har ikke jeg tid, håper noen hjelper deg) Og lykke til, morsom lue! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PenaLena Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Hei. Jeg trenger hjelp til å oversette ei strikkeoppskrift fra engelsk til norsk.. Er det noen som kan help meg med det? Oppskrifta ligger her: http://www.knitty.com/ISSUEwinter08/PATTfishy.php Har kjempe lyst å strikke en slik, men skjønner ikke oppskrifta... Trenger hjelp til å oversette dette: SIZE One (will fit both child and adult) FINISHED MEASUREMENTS Circumfence: 20 inches, unstretched Length: 17 inches MATERIALS Hats shown were knitted using mystery yarn from stash. Any worsted-weight wool or wool/acrylic yarn that can be knitted to the gauge given, can be used. Approx. 350-400yd/320-366m will be needed, in a combination of colours. Use any colors you like, and vary the stripes as you please! Deler av innlegget er slettet. Resten av teksten finner du her Se reglene. Strix -mod- Endret 22. januar 2009 av Strix Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 22. januar 2009 #7 Del Skrevet 22. januar 2009 Finn deg ei ordbok og sett igang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 22. januar 2009 #8 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Hvis du ikke vet hva knitting needles, size, adult, felt eller white thread betyr så tror jeg rett og slett jeg ville sett om jeg fant en oppskrift på norsk, elller tatt den med i en strikkebutikk for å se om de har noe lignende der. Endret 22. januar 2009 av KateW Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PenaLena Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 22. januar 2009 Hvis du ikke vet hva knitting needles, size, adult, felt eller white thread betyr så tror jeg rett og slett jeg ville sett om jeg fant en oppskrift på norsk, elller tatt den med i en strikkebutikk for å se om de har noe lignende der. Kan i allefall noen forklare meg hva dette betyr? Row 1 [RS]: K27, W&T. Row 2 [WS]: P9, W&T. Row 3 [RS]: K10, W&T. Row 4 [WS]: P11, W&T. Row 5 [RS]: K12, W&T. Row 6 [WS]: P13, W&T. Row 7 [RS]: K14, W&T. Row 8 [WS]: P16, W&T. Row 9 [RS]: K18, W&T. Row 10 [WS]: P20, W&T. Row 11 [RS]: K22, W&T. Row 12 [WS]: P24, W&T. Row 13 [RS]: K26, W&T. Row 14 [WS]: P28, W&T. Row 15 [RS]: K30, W&T. Row 16 [WS]: P32, W&T. Row 17 [RS]: K65, W&T. Repeat Rows 2-16. Så kanskje jeg skjønner reste bedre også.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Red headed girl Skrevet 22. januar 2009 #10 Del Skrevet 22. januar 2009 Kan i allefall noen forklare meg hva dette betyr? Row 1 [RS]: K27, W&T. Row 2 [WS]: P9, W&T. Row 3 [RS]: K10, W&T. Row 4 [WS]: P11, W&T. Row 5 [RS]: K12, W&T. Row 6 [WS]: P13, W&T. Row 7 [RS]: K14, W&T. Row 8 [WS]: P16, W&T. Row 9 [RS]: K18, W&T. Row 10 [WS]: P20, W&T. Row 11 [RS]: K22, W&T. Row 12 [WS]: P24, W&T. Row 13 [RS]: K26, W&T. Row 14 [WS]: P28, W&T. Row 15 [RS]: K30, W&T. Row 16 [WS]: P32, W&T. Row 17 [RS]: K65, W&T. Repeat Rows 2-16. Så kanskje jeg skjønner reste bedre også.... Herlighet, du kan då ikkje forlange at nåken skal oversette heile den lange strikkeoppskrifta der? Kall meg gjerne slem, men eg har verken tid og lyst Uansett så blir det jo veldig vanskelig for nåken å forklare ka desse kodane betyr,i og med at dei er engelske, og at ikkje alle strikkekodar er universelle.. Men med litt research finn ein ut av det meste, og det ligg jo ein link på sida du viser til med beskrivelse av alle kodane, riktignok på engelsk, men då er det berre å finne fram ordboka;) http://www.knitty.com/ISSUEwinter08/patterns.php#ksbbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 22. januar 2009 #11 Del Skrevet 22. januar 2009 Row 1 [RS]: K27, W&T. Row 2 [WS]: P9, W&T. Row = omgang RS = right side, altså rettsiden WS = wrong side, altså vrangsiden K = knit, altså rettmasker P = purl, altså vrangmasker W&T = wrap and turn, en teknik du kan se på f.eks. Youtube eller diverse blogger hvis du søker på "short row" Lykke til med prosjektet. Det er en kul lue som jeg også kunne tenke meg å strikke engang:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aeryn Skrevet 22. januar 2009 #12 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Gi gjerne beskjed dersom noe er uklart. FISKELUE: En størrelse passer både voksen og barn. Mål: Omkrets: 50 cm når den ikke er strukket Lengde: 43 cm Materialer: Du kan bruke hvilket som helst ull eller ull/akryl garn som gir riktig strikkefasthet. Du trenger ca. 320-366 meter garn, i forskjellige farger. Varier fargene og stripene som du selv ønsker. Anbefalt pinnestørrelse: 1 sett 4,5 mm strømpepinner 1 sett 4,5 mm rette pinner (valgfritt) (bruk alltid den pinnestørrelsen som gir riktig strikkefasthet) Du trenger også: Sikkerhetsnål Maskeholder Svart garn (evnt broderigarn) Litt hvit filt Hvit sytråd Nål med butt spiss og stort øye (tapestry needle) En synål med stort øye og en synål med lite øye Strikkefasthet: 18 masker/28 omganger med glattstrikk = 10 cm Forkortelser: (RS)= rettsiden (VR)= vrangsiden m= masker rm= rette masker vm= vrange masker ssk= ta 2 m løs av hver for seg som for å strikke r, strikk dem rett sammen (nesten som 2 vridd rsm). kfb= øke ved å strikke både foran og bak i masken. W&T= Ta tråden med fram mellom pinnene til framsiden av arbeidet. Flytt neste maske fra venstre til høyre pinne. Ta tråden med rundt denne masken og tilbake til baksiden av arbeidet. Flytt den samme masken tilbake fra høyre til venstre pinne. Snu arbeidet for å begynne å strikke I motsatt retning. Start: Legg opp 90 masker på strømpepinner med den fargen som du ønsker på fiskeleppene. Fordel maskene på 4 pinner og strikk glattstrikk rundt. Plasser en trådbit, sikkerhetsnål eller lignende i arbeidet for å markere hvor omgangen begynner. Strikk glattstrikk til arbeidet måler 3,8 cm. Kutt tråden som du brukte til leppene og begynn på den fargen som du ønsker for hodet. Slik formes munnen: Omgang 1 (RS): strikk 27 rm, W&T Omg. 2 (VS): strikk 9 vm, W&T Omg. 3 (RS): strikk 10 rm, W&T Omg. 4 (VS): strikk 11 vm, W&T Omg. 5 (RS): strikk 12 rm, W&T Omg. 6 (VS): strikk 13 vm, W&T Omg. 7 (RS): strikk 14 rm, W&T Omg. 8 (VS): strikk 16 vm, W&T Omg. 9 (RS): strikk 18 rm, W&T Omg. 10 (VS): strikk 20 vm, W&T Omg. 11 (RS): strikk 22 rm, W&T Omg. 12 (VS): strikk 24 vm, W&T Omg. 13 (RS): strikk 26 rm, W&T Omg. 14 (VS): strikk 28 vm, W&T Omg. 15 (RS): strikk 30 rm, W&T Omg. 16 (VS): strikk 32 vm, W&T Omg. 17 (RS): strikk65 rm, W&T Repeter omgang 2-16 Neste omgang (RS): Strikk rm ut omgangen. Slik formes kroppen: Fortsett slik, mens du skifter farge når du selv ønsker: Strikk 12 cm glattstrikk Felling omgang 1: [8 rm, strikk 2 m sammen] gjentas 9 ganger (81 m igjen) Strikk 6,5 cm glattstrikk Felling omgang 2: [7 rm, strikk 2 m sammen] gjentas 9 ganger (72 m igjen) Strikk 3,8 cm glattstrikk Felling omgang 3: [6 rm, strikk 2 m sammen] gjentas 9 ganger (63 m igjen) Strikk 3,8 cm glattstrikk Felling omgang 4: [5 rm, strikk 2 m sammen] gjentas 9 ganger (54 m igjen) Strikk 2 cm glattstrikk Felling omgang 5: [4 rm, strikk 2 m sammen] gjentas 9 ganger (45 m igjen) Strikk 3,8 cm glattstrikk Felling omgang 6: [strikk 2 m sammen] gjentas fram til de 3 siste maskene i omgangen, strikk 3 m sammen (22 m igjen) Halen: Strikk 3 omganger rm Neste omgang: strikk 17 rm, plasser de neste 11 maskene på en liten maskeholder. Første halvdelen av halen vil bli strikket fram og tilbake over de 11 gjenværende maskene (de 5 siste av nåværende omgang og 6 første av neste omgang). Du kan bruke rette pinner istedetfor strømpepinner på halen. Omgang 1 (RS): [1 rm, kfb] 5 ganger, 1 rm. (totalt 16 m) Omg. 2, 4 og 6 (VS): strikk vm Omg. 3 (RS): [1 rm, kfb] gjentas ut runden. (totalt 24 m) Omg. 5 (RS): 1 rm, kfb, [3 rm, kfb] 5 ganger, 2 rm. (totalt 30 m) Omg. 7-12: strikk glattstrikk Omg. 13 (RS): 1 rm, strikk 2 m sammen, strikk rm til det er 3 m igjen, ssk, 1 rm. (totalt 28 m) Omg. 14 (VS): strikk vm Omg. 15-20: som omg. 13-14. (totalt 22 m) Omg. 21 (RS): som omg. 13. Fell av de siste 20 m Flytt maskene fra maskeholderen til pinnen og fest garnet til arbeidet med den rette siden (ikke vrangsiden) vendt mot deg. Strikk omgang 1-21 på samme måte som du gjorde med den første halve halen. Toppfinnen: Legg luen flatt slik at de lengste delene av fiskemunnen er i midten og de korteste delene er på sidene. Merk en rad med masker langs midten av luen; dette vil bli toppen av fisken. Begynn ca 15 cm over den laveste kanten av luen (munnen) og arbeid deg bakover mot halen ved å plukke opp 15 m i den merkede raden. Strikk 1 omgang rm (totalt 15 m) Neste omgang: [Kfb] i alle maskene. (totalt 30 m) Strikk 10 omganger med ribbestrikk ([1 rm, 1 vm] gjentas) Fell av alle maskene Sidefinnene: Merk en rad med masker på hver side av luen, plassert over de korteste sidene av fiskemunnen. Begynn ca 15 cm over den laveste kanten av luen (munnen) og arbeid deg bakover mot halen ved å plukke opp 10 masker i den merkede raden. Strikk 1 omgang rm (totalt 10 m) Neste omgang: [Kfb] i alle maskene. (totalt 20 m) Fortsett slik som du gjorde med toppfinnen. Bruk samme framgangsmåte til å lage en finne på den andre siden også. Avslutning: Sy hver halehalvdel sammen langs de formede kantene. Sy inn alle løse tråder. Øyne: Klipp ut to sirkler av hvit filt. De skal ha diameter ca 4,5 cm. Bruk hvit sytråd og en synål med lite øye. Sy øynene til luen som vist på bildet. Bruk svart garn (evnt broderigarn) og en synål med stort øye til å sy en svart X (for død fisk) eller en pupill (for levende fisk) på hvert fiskeøye. Ferdig! Endret 22. januar 2009 av Aeryn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sativa Skrevet 22. januar 2009 #13 Del Skrevet 22. januar 2009 Wow, jeg sier også takk for denne jobben :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Red headed girl Skrevet 22. januar 2009 #14 Del Skrevet 22. januar 2009 Damn! Imponert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå