Gå til innhold

Å bry seg om dyr

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en utrolig treffende tekst. Jeg fikk en tåre i øyet jeg nå. Og det diktet på slutten..

Huff. :(

Skrevet

Nå regner jeg vel egentlig med at jeg setter meg selv som en levende skyteskive for kritikk her - men allikevel....

”Jeg er veldig glad i dyr, men jeg er alt for glad i kjøtt til å bli vegetarianer...”

Ja - føler meg veldig truffet på det...

Jeg kan ikke nekte for at jeg spiser "de jeg er glad i"... :tristbla:

Men på den annen side.. Jeg har et veldig bevisst forhold til det...

Bland annet kjøper jeg ikke kjøtt i butikken...

Hvorfor?

Fordi jeg IKKE vet hvordan dyrene som ligger i disken hadde det på gården de levde...

Fordi jeg VET at dyretransporten her i landet ikke holder mål og dyrene får en VIRKELIG tragisk ende på livet....

Fordi jeg VET at de blir behandlet stygt på slakteriene.

Så hva gjør jeg?

Jeg bor "på landet" og kjenner de fleste bønder her rundtom.

Jeg slakter selv... Kjøper dyr fra de bønder jeg VET tar seg godt av dyrene og sørger for at de har det de trenger og får utløp for sin naturlige adferd.

Barbarisk? Ja... Det ER virkelig det... På en annen måte absolutt ikke.... :

Det dyret jeg kjøper har hatt det godt i sitt liv... Og også slutten blir "god" fordi dyret slipper å lide i dagesvis før det mister sitt liv. Jeg vet da også at jobben blir gjort skikkelig og med skikkelig utstyr. Da er dyret dødt på sekundet. Ingen smerte, ingen lange transporter... En liten snadderbit når det skjer - og borte.....

Jeg ville aldri slaktet selv dersom dyretransport og slakterier på noen som helst måte hadde vært dyrevennlig....!! Men det er de VIRKELIG IKKE.

Så dermed tar jeg på meg jobben til eget bruk for å sørge for at JEG ikke støtter gårder som behandler dyr dårlig - eller dyretransport og slakterier...

Jeg kjøper også egg fra dem som har økologisk hønsehold og har et STORT uteområde til sine høns....

Så poenget mitt her her at jeg mener dyr SKAL ha det bra i sitt liv... Og slutten SKAL bli så bra som overhodet mulig...

Vi er nå en gang en kjøttetende dyreart. Det er ikke til å legge under en stol - og det i seg selv synes jeg ikke er så forferdelig...

Det jeg misliker STERKT og tar STERK avstand fra er DYREMISHANDLIG...

Og med det samme det er snakk om PENGER og dyr, så skjer dyremishandling i stor skala... kyr i bås, griser i små binger, revefarmer, minkfarmer, hønsefarmer.. Horrible forhold for dyrene... Bøndene tenker penger - og ikke dyr.. Selvsagt gjelder ikke dette for samtlige - men for MANGE.

Jeg vil si at å være "glad i dyr" er å ta seg godt av dem på alle måter så lenge de er i ens eie - med fysisk kontakt og nærhet, utløp for naturlig adferd, vetrinærtilsyn, riktig ernæring, andre artsfrender osv... Og OGSÅ sørge for at deres siste stund blir bra...

Skrevet

Jeg synes kanskje noah trekker det litt langt..

litt kjøtt er sunt for mennesker. "Dyr er ikke mat" skriver de. Jo, dyr er i grunn det (blandt mange andre ting). Edderkoppene fanger andre dyr i nettene sine, løvene flår dem i hjel levende.

Det går an å spise kjøtt, men samtidig tenke seg om. Det er forskjell på kylling og sauekjøtt for eksempel. Og det er forskjell på å spise tre kilo kjøtt i uka, og å spise tre kilo kjøtt i året.

(ikke alle har mulighet til å slakte selv, men det finnes gårdsslakterier hvor ting gjøres på fornuftige måter)

Gjest Langsyne
Skrevet

Jeg kjøper heller ikke kjøtt fra butikken, av de samme grunnene MonicaR nevner her litt over meg.

Og i tillegg er mine grunner at jeg tenker økologisk og jeg er ikke med på å støtte en industri jeg ikke har noe til overs for.

Jeg vet hvor maten min kommer i fra og har et bevisst forhold til maten jeg eter.

Skrevet

Jeg hadde lenge mange unnskyldninger for å spise dyr. Jeg var glad i kjøtt, kjøpte økologisk osv. Men etterhvert måtte jeg bare innrømme at jeg aldri kunne drept et dyr med mine egne hender, og det ble derfor galt for meg å spise dem. Jeg føler at jeg kan være glad i dyr på en mer genuin måte nå. Og det var latterlig mye lettere å være veggis enn jeg hadde forestilt meg.

Skrevet
Jeg hadde lenge mange unnskyldninger for å spise dyr. Jeg var glad i kjøtt, kjøpte økologisk osv. Men etterhvert måtte jeg bare innrømme at jeg aldri kunne drept et dyr med mine egne hender, og det ble derfor galt for meg å spise dem. Jeg føler at jeg kan være glad i dyr på en mer genuin måte nå. Og det var latterlig mye lettere å være veggis enn jeg hadde forestilt meg.

Men det er forskjell på å være imot "industridyr" og det med å "ete kjøtt". Dine grunner er at du er imot det å ete kjøtt, enkelt å greit.

Mens noen er imot plaging av dyr, og plaginga av dyr som industridyrene blir utsatt for, og tar avstan fra det. DERFOR teller der det å tenke økologisk, og. Alt er ikke unnskyldninger, men det var det kanskje for deg, Caya. Og det har jeg UENDELIG respekt og støtte for

Gjest Infralove
Skrevet

Slike samvittighetsskriverier er irriterande. Prøver å gi oss dårleg sjølvtillit for å ete kjøt. Noko som har heilt motsatt effekt på meg, i alle fall. Og i tillegg hevdar dei at man ikkje kan vere glad i dyr om man ete dyr. Og alle argument for å ete kjøt er sjølvsagt unnskyldningar. Overflatisk og usaklig tekst.

Skrevet

Leste overskriften og gadd ikke lese mer. Jo, dyr er mat.

Skrevet

Leste bare starten av artikkelen, dessverre får jeg "vondt" av den typen språk som brukes så jeg måtte gi meg.

Jeg gjør honnør til dere som bare kjøper fra gårdsslakterier og kunne absolutt tenke meg å gjøre det samme, kanskje noen har link til en eller annen type oversikt sånn at jeg kunne finne ut om det finnes noe i nærheten av meg?

Jeg jobber med å kjøpe økologisk mat, ønsker virkelig at dyrene jeg spiser skal ha det godt. Sønnen min skal få se livets realiteter når han blir stor nok slik jeg selv har, han skal vite at kjøtt ikke kommer fra kjøle-/frysedisken i butikken.

Men å si at dyr ikke er mat, stemmer ikke. Mennesker er skapt til å spise kjøtt og planter. Vi kan klare oss som vegetarianere gjennom kunnskap og innsats, men jeg har selv venninner som så ut som vandrende spøkelser da de var vegetarianere.

Jeg tror ikke løsningen ligger i å omvende alle mennesker til å bli vegetarianere, det er i min mening totalt ugjennomførbart(i vår levetid i alle fall). Vi må heller jobbe for et humant dyrehold, som konsumenter får vi legge de ekstra pengene i å kjøpe kjøtt, egg og meieriprodukter fra økologisk/humant dyrehold. Og kanskje kutte ned på de vanvittige mengdene kjøtt vi absolutt skal dytte i oss. Vi trenger kjøtt - men ikke så mye kjøtt.

Sånn sett så har jeg forresten fortsatt en vond klump i magen når jeg tenker på et bilde i en samfunnsbok jeg hadde på skolen - hvor tusenvis av torsk gisper desperat etter luft i et fiskegarn på vei opp i en fiskebåt. Selvdøde fisk, hvorfor i all verden er slike fangstmetoder et ikke-tema?

Gjest Kynisk Nihilist
Skrevet
Leste overskriften og gadd ikke lese mer. Jo, dyr er mat.

Nei, dyr behøver ikke å være mat. Vi mennesker har hjerne, og har evne til å føle empati med dyr. Om vi legger kognitive evner til grunn, så hadde det vært all grunn til å sympatisere mer med en kalv enn med et embryo.

Jeg spiser kjøtt, og jeg gjør det fordi jeg liker det, fordi jeg ikke får noen konsekvenser sosialt av å gjøre det. Jeg trenger ikke å gjøre det, for det er mulig å ernære seg bra som vegetarianer, spesielt som ovo-lakto-veggis med bønner.

Alle som forsvarer å spise kjøtt på måten du gjør der, mamma1, bedriver aktivt selvbedrag. Jeg innser at det kun er reinspikka egoisme som får meg til å spise kjøtt, men så er jeg en kynisk nihilist også.

Skrevet

Mulig jeg er egoistisk, men har du sett prisene på økologisk mat?

Skrevet

Økologisk mat gir ikke alltid dyrevelferd

I tillegg slaktes alle økodyra på vanlig måte (lang stressende frakt, mange kyllinger skoldes levende osv), alle hannkyllingene i eggproduksjon kjøres i kjøttkverna (de kan jo ikke legge egg) og kalvene fjernes fra mora tre dager etter fødsel.

Men det er uansett riktig som gjesten sa som siterte meg, jeg er ikke bare opptatt av hvordan dyrene har det, jeg synes ikke det er riktig å kynisk utnytte, drepe og spise andre dyr. Så jeg kan skjønne at andre som er mest opptatt av dyrevelferden har andre prioriteringer enn meg. Men jeg er skeptisk til hvor mye velferden faktisk økes i økologisk bruk.

PS: At man på noen måte blir sykelig som veggis er feil. Det er ganske lett å spise sunt og godt. Det innebærer faktisk mange helsefordeler å være veggis.

Skrevet
Så poenget mitt her her at jeg mener dyr SKAL ha det bra i sitt liv... Og slutten SKAL bli så bra som overhodet mulig...

Enig!

Når de har det bra så lenge de lever, og får en nærmest smertefri avslutning på livet, ser jeg ingen grunn til å ikke spise kjøtt.

Jeg synes egentlig det er litt rart at vi ikke også spiser kjæledyrene våre og menneskekjøtt. Jeg tror vi kommer til å gjøre det etterhvert hvis matmangelen blir stor. Ikke avle dem for å slakte dem, men å ta livet av dem på en nærmest smertefri måte når de uansett er så gamle eller syke at de ikke har noe bra liv mer. Jeg hadde ikke hatt noe imot å bli spist. Jeg hadde heller ikke hatt noe imot i spise hundekjøtt eller menneskekjøtt.

Gjest Langsyne
Skrevet
Jeg gjør honnør til dere som bare kjøper fra gårdsslakterier og kunne absolutt tenke meg å gjøre det samme, kanskje noen har link til en eller annen type oversikt sånn at jeg kunne finne ut om det finnes noe i nærheten av meg?

Jeg jobber med å kjøpe økologisk mat, ønsker virkelig at dyrene jeg spiser skal ha det godt. Sønnen min skal få se livets realiteter når han blir stor nok slik jeg selv har, han skal vite at kjøtt ikke kommer fra kjøle-/frysedisken i butikken.

Kjenner en som tok med seg dattra si på en slik gård da hun var 7år. Da fikk hun se hvor kjøtt og grønnsaker kommer fra, og i ettertid har de holdt seg der. Noenganger får man lov til å dyrke sitt eget og, av grønnsaker f.eks. Kjempe gøy :)

-Vet ikke hvor du bor, men fant noen oversikter. Kjenner ikke til alle disse gårdene, men det går ann å besøke gården og se hva det er de gjør der, før man støtter dem. Alle er ikke like "økologiske", så man burde sjekke ut litt først. Nettsiden for økologisk landbruk kan kanskje gi deg råd og hjelpe deg med å finne en gård for deg.

-En oversikt over gårder som driver økologisk jordbruk og produksjon.

- Nettside for økologisk landbruk

Gjest Infralove
Skrevet
[...] og menneskekjøtt. Jeg tror vi kommer til å gjøre det etterhvert hvis matmangelen blir stor.

Med tanke på hygiene/ sjukdomar, så er ikkje det så veldig lurt. Etter det eg har forstått.

Gjest Langsyne
Skrevet (endret)
Enig!

Når de har det bra så lenge de lever, og får en nærmest smertefri avslutning på livet, ser jeg ingen grunn til å ikke spise kjøtt.

Jeg synes egentlig det er litt rart at vi ikke også spiser kjæledyrene våre og menneskekjøtt. Jeg tror vi kommer til å gjøre det etterhvert hvis matmangelen blir stor.

Hvor stor matmangel skal det bli, om vi skal spise hverandre tror du? Vi har ikke store matmangel i Norge, og det finnes nok mat i verden i dag til at alle kan få tilstrekkelig med næring. Men er du klar over at det er alvorlig matmangel i verden rundt deg?

Mer enn 963 millioner mennesker går sulten hver dag. Omlag 50 millioner ofre for menneskeskapte og naturlige katastrofer trues av akutt hungersnød. 25.000 mennesker dør hver eneste dag av underernæring og sultrelaterte sykdommer, 14 000 av disse er barn. Det er ett barn hvert sjette sekund.

Og jeg har aldri dukket over en eneste side hvor folk har spist hverandre. Er det jeg som kanskje er blind?

http://www.wfp.no/?NodeID=26

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1225272.ece

http://www.forskning.no/artikler/2008/desember/202763

Endret av Langsyne
Skrevet
Og jeg har aldri dukket over en eneste side hvor folk har spist hverandre. Er det jeg som kanskje er blind?

"13. oktober 1972 krasjlandet et fly med det uruguayanske rugbylaget i Andesfjellene. De overlevende etter krasjlandingen kjempet mot kulde og matmangel i 71 dager før to av dem klarte å hente hjelp.

De første dagene overlevde flypassasjerene på sjokolade og vin som de hadde med på flyturen, men etter noen dager gikk de tom for mat. Da ble de tvunget til grave opp de døde for å spise dem.

- Det var rart å spise menneskekjøtt, sier Parrado til avisen.

Han forteller at han ikke sitter igjen med noe skyldfølelse for å ha tydd til kannibalisme.

- Alle andre ville ha gjort det samme som vi gjorde. Mennesker har en fantastisk evne til å tilpasse seg selv under de mest ekstreme situasjoner."

http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/271302/-+...kj%C3%B8tt.html

Skrevet

I stedet for å spise menneskekjøtt (!) tror jeg kanskje heller jeg vil anbefale folk å bli vegetarianere ;) - da utnyttes matressursene i verden mye bedre, i tillegg til at vegetarisme er gunstig for miljøet.

Gjest Langsyne
Skrevet
"13. oktober 1972 krasjlandet et fly med det uruguayanske rugbylaget i Andesfjellene. De overlevende etter krasjlandingen kjempet mot kulde og matmangel i 71 dager før to av dem klarte å hente hjelp.

De første dagene overlevde flypassasjerene på sjokolade og vin som de hadde med på flyturen, men etter noen dager gikk de tom for mat. Da ble de tvunget til grave opp de døde for å spise dem.

- Det var rart å spise menneskekjøtt, sier Parrado til avisen.

Han forteller at han ikke sitter igjen med noe skyldfølelse for å ha tydd til kannibalisme.

- Alle andre ville ha gjort det samme som vi gjorde. Mennesker har en fantastisk evne til å tilpasse seg selv under de mest ekstreme situasjoner."

http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/271302/-+...kj%C3%B8tt.html

Jeg hadde en følelse av at denne ville komme. Men, som frosk sier, finnes det mat å få i gode dammeldagse metoden, jordbruk og dyrking av grønnsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...