Gå til innhold

Neste helg

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min har hatt en konflikt gående som bygger seg på en misforståelse.

Han sa til meg på mandag at han hadde planer neste helg. Jeg tolket det som førstkommende helg. Det viser seg at han hele tiden mente helga etter førstkommende.

Han mener at man ikke kan si "neste helg" om førstkommende helg og jeg mener altså det motsatte. Vi slo opp i ordboken som sier følgende: neste søndag (sagt senere enn de 2–3 første dagene i uken) søndagen etter førstkommende ( http://ordnett.no/ordbok.html?search=neste...publications=23 ) Og det må jo bety at jeg har rett siden han sa dette på mandag.

Hva mener dere er riktig bruk av neste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg. Neste helg, betyr for meg førstkommende. Står man i en kø, og personalet sier "neste" så er det den fremste som går frem. Ikke nummer to i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker neste helg om helga etter denne helga..

Skal jeg snakke om helgen som kommer sier jeg.. "til helgen".

Blir som neste uke for meg.. Det er jo neste uke, ikke denne uken.. og neste helg kommer i neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg bruker neste helg om helga etter denne helga..

Skal jeg snakke om helgen som kommer sier jeg.. "til helgen".

Enig. Unntaket er hvis vi er i en helg, da sier jeg "neste helg" og ikke "til helgen" om helgen uka etter.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig i uka (mandag, tirsdag, (onsdag)), så er "neste helg" førstkommende helg i mitt hode. Etter det (onsdag, torsdag, (fredag)) så pleier jeg å spørre/presisisere hva jeg/folk mener, og i helga, så sier det seg selv hva som er "neste helg".

Men nå ble jeg litt usikker, faktisk. Fordi det på min dialekt hadde vært "til helga" eller "i helga" hvis det var førstkommende helg det var snakk om. :S

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Unntaket er hvis vi er i en helg, da sier jeg "neste helg" og ikke "til helgen" om helgen uka etter.

Enig.

Man sier jo "jeg skal ditten og datten i helgen", og da er det snakk om førstkommende helg. "Neste" betyr jo den som kommer etter, altså er det ikke den samme som den første helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste helg er helgen etter førstkommende. Hvis jeg mener førstkommende helg, sier jeg "til/i helgen", uavhengig av ukedag.

Det blir jo det samme som om man på mandag refererer til "neste onsdag", det er da altså onsdag om ni dager, og ikke om to.

I begge tilfeller ville jo "neste" være overflødig om man snakket om førstkommende. Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste helg er helgen etter førstkommende. Hvis jeg mener førstkommende helg, sier jeg "til/i helgen", uavhengig av ukedag.

Det blir jo det samme som om man på mandag refererer til "neste onsdag", det er da altså onsdag om ni dager, og ikke om to.

I begge tilfeller ville jo "neste" være overflødig om man snakket om førstkommende. Mener jeg.

Men den neste er jo logisk sett den førstkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Neste helg, betyr for meg førstkommende. Står man i en kø, og personalet sier "neste" så er det den fremste som går frem. Ikke nummer to i køen.

Jeg er ikke helt enig i den logikken, for man sier jo "neste" dersom man akkurat har ekspedert en kunde, og man sier det til den som kommer etter kunden som nettopp har blitt ekspedert.

Hvis du er den aller første kunden der (f.eks. hvis butikken akkurat har åpnet) så er du jo ikke nestemann men førstemann :)

"Neste" for meg indikerer at det er noe annet "først".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men den neste er jo logisk sett den førstkommende.

Nei. "Neste" betyr at det ikke er den første, men den som kommer etter. Den første er den første, ikke den neste.

I følge ordboken betyr neste "n- søndag, uke, høst også: ikke førstkommende, men den som følger deretter"

Førstkommende helg er "denne helgen", helgen deretter er "neste helg". En uke har én helg, og den helgen er "denne helgen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charming
Tidlig i uka (mandag, tirsdag, (onsdag)), så er "neste helg" førstkommende helg i mitt hode. Etter det (onsdag, torsdag, (fredag)) så pleier jeg å spørre/presisisere hva jeg/folk mener, og i helga, så sier det seg selv hva som er "neste helg".

HELT enig. Samme her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste helg er helga etter førstkommende. Akkurat som at neste uke er uken etter denne uken.

Men i dette tilfellet er jo neste uke også førstkommende uke...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg er ikke helt enig i den logikken, for man sier jo "neste" dersom man akkurat har ekspedert en kunde, og man sier det til den som kommer etter kunden som nettopp har blitt ekspedert.

Hvis du er den aller første kunden der (f.eks. hvis butikken akkurat har åpnet) så er du jo ikke nestemann men førstemann :)

"Neste" for meg indikerer at det er noe annet "først".

Det var jo det som var poenget mitt. Og hvis det bare er en kunde der, så trenger man ikke si noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. "Neste" betyr at det ikke er den første, men den som kommer etter. Den første er den første, ikke den neste.

I følge ordboken betyr neste "n- søndag, uke, høst også: ikke førstkommende, men den som følger deretter"

Førstkommende helg er "denne helgen", helgen deretter er "neste helg". En uke har én helg, og den helgen er "denne helgen".

Sorry, men det blir ikke logisk i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. What you said. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...