Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke det er skadelig, så sant man vet å begrense det til en slags sunn hobby. For det blir som en hobby/lidenskap eller som en annen idrettsprestasjon. Man ønsker å se resultater.

Noen kan la det gå på helsa løs og man snakker jo mye i dag om den nye formen for treningsavhengighet som kan sammenliknes med sykdommer som anoreksi. Da går det så langt at det går ut over helsen. Ganske synd når det er helsen man i utgangspunktet ønsker å fremme.

Jepp, spørsmålet er hvor grensa går. Jeg kan glatt droppe en sosial event hvis det betyr at jeg absolutt ikke får trent. Jeg dropper heller sånne ting, enn å droppe og trene. Tror vel kanskje så lenge jeg har et bevisst forhold til avhengigheten min, at jeg er klar over hva og hvorfor, så er det greit.

Grei økt i dag.

15 min oppvarming tredemølle, 2,73 km, 11 km/t.

40 min styrketrening bein, 3x8-10

- Knebøy, sumo: 20/10 - 35/8 - 35/8 - 35/8

- Markløft: 20/10 - 55/8 - 55/8 - 55/8

- Utfall: 8/10 - 8/10 - 8/10 (manual pr. hånd/pr. bein)

- Sittende tåhev: 25/9 - 25/9 - 25/9

- Stående tåhev: 85/8 - 85/10 - 85/10

Ingen tryning i smithmaskina i dag. :ler: Step-kassa ble satt litt lavere i dag og sikringa var satt på. Fikk ikke like god utstrekk i leggene, men det kommer seg vel ettersom jeg slapper mer av igjen.

Kjenner sumostilling veldig godt på innsiden av ene låret. Litt tilløp til låsning/strekk/etellerannet. Det hjelper med dynamisk og statisk tøying når jeg kjenner det, men da må jeg gjøre det mellom hvert sett og etterpå. Det går greit altså, og jeg kjenner jo det tar, så sånn sett er det bra, bare er ikke helt venn med lysken. Håper det kan gi seg etter en stund med sumoknebøy. Har lenge hatt problemer med lysken i forbindelse med løping, spinning o.l så kanskje jeg etterhvert slipper det.

Brukte ikke belte på strakmarken i dag, og det fungerer fint. Pleier å bruke belte når jeg kjører 5x4-6, og uten for å trene litt ekstra stabilitet når jeg trener 3x8-10. Tror jeg skal fortsette sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lucy d-.-b

Jeg tok tåhev i HS-apparatet i går, det var så effektivt at jeg nesten begynte å grine. Veldig strekk i bunnposisjon, og fullt fokus på leggene fordi apparatet er så behagelig å stå i. Denne kommer jeg til å bruke hver gang, det er blant annet første gang jeg virkelig har kjent at Gastrocnemius faktisk ER festet på over kneleddet :ler: Smerteeee!!!

:hug: Håper dagen blir fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok tåhev i HS-apparatet i går, det var så effektivt at jeg nesten begynte å grine. Veldig strekk i bunnposisjon, og fullt fokus på leggene fordi apparatet er så behagelig å stå i. Denne kommer jeg til å bruke hver gang, det er blant annet første gang jeg virkelig har kjent at Gastrocnemius faktisk ER festet på over kneleddet :ler: Smerteeee!!!

:hug: Håper dagen blir fin!

Hvilket apparat bruker du da? Du må vise meg neste gang vi er på senteret sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen god dag treningsmessig i dag. Var så trøtt at det føltes som om jeg skulle sovne gående fra bussen til senteret (en strekning på ca 100 - 150 m), og beina var forferdelig sure etter gårsdagens styrkeøkt. I tillegg har jeg slitt med at jeg har vært fryktelig tørst i hele dag, har drukket masse, uten at det hjelper. Alt har gått tvers igjennom, både av mat og drikke, så jeg føler jeg ikke har gjort annet enn å fly på do.

Ikke noe godt utgangspunkt for en treningsøkt med andre ord, ikke var det noen ledige tredemøller heller, så da ble det egen 50 min spinningøkt. Helt greit, synes ikke de syklene som står ute i studioet var helt gode, men det er kanskje en tilvenningssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en god treningsøkt! Etter en skikkelig møkkaøkt i går var det deilig å kjenne at ting funka i dag.

15 min oppvarming på tredemølle, 11 km/t, 2,73 km.

60 min styrketrening armer + core 3x8-10

- Biceps 7-7-4: 7 - 7 - 7

- Triceps: 7/8 - 7/7- 7/8

- Hammercurl: 8/10 - 8/9 - 8/9

- Triceps tau: 23/8 - 23/8 - 23/8

- Omv. crunch: 30 - 30 - 30

- Rotasjon m/med-ball: 3/30 - 3/30 - 3/30

- Benhev m/med-ball: 2/10 - 2/10 - 2/10

- Hofteflex m/push up på bosu: 9 - 6

- Sideplanke: 50 sek v - 50 sek h - 50 sek v -50 sek h

- Planke: 50 sek - 20 sek pause - 50 sek - 20 sek pause - 30 sek

15 min tredemølle, 3,05 km: 3 min oppvarming, 12 min intervaller:

- 3 min 11 km/t

Intervaller:

- 2 min 13,5 km/t - 1 min 11 km/t

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en deilig treningsøkt, eller det er i det minste deilig nå etterpå. ;)

40 min på tredemølle, 8,15 km:

- 5 min oppvarming 11 km/t

- 15 min intervaller, 2:1 - 13,5 km/t:11 km/t

- 5 min aktiv pause, 11 km/t

- 15 min intervaller, 2:1 - 13,5 km/t:11 km/t

Til dels jævlig, det begynte å pipe i brystet på slutten, kjente astmatendensene godt da, samtidig så merker jeg hvor mye disse intervalløktene hjelper. Målet er minimum 1 slik intervalløkt i uka. Kjører heller 2:1 enn 4x4. Føler jeg får mer ut av økta når jeg kjører 2:1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lucy d-.-b

Koselig å se deg i dag! Takk for hjelpen med genseren, jeg var jo helt surr og nedlastet så det var virkelig gull verdt at du løp opp og hentet den :hug:

God helg snuppis!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å se deg i dag! Takk for hjelpen med genseren, jeg var jo helt surr og nedlastet så det var virkelig gull verdt at du løp opp og hentet den :hug:

God helg snuppis!!

Hyggelig å se deg også. :) Var jo mye enklere for meg å løpe opp enn for deg med alt du hadde å drasse på.

Håper du får en fin helg og at du får slappet av litt. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening lørdag:

15 min tredemølle, 2,74 km.

Styrketrening, fullkropp 3x8-10, 80 min.

- Markløft: 20/10 - 55/10 - 55/10 - 55/10 (1. sett oppvarming)

- Knebøy, sumo: 20/10 - 37,5/10 - 37,5/10

- Knebøy, rett: 20/10 - 37,5/10 - 37,5/10

- Stående, foroverbøyd roing: 27,7/10 - 27,7/10 - 27,7/10

- Sidehev: 5/10 - 5/10 - 5/10

- Benkpress: 20/10 - 30/8 - 30/8 - 30/8

- Bicepscurl: 13,1/10 - 13,1/10 - 13,1/10

- Franskpress: 13,1/10 - 13,1/10 - 13,1/10

- Tåhev HS: 80/10 - 80/10 - 80/10 (Takk til lucy som viste meg denne. Mye tryggere enn smith :ler:)

- Hofteflex m/push up på bosu: 8 - 6

- Sideliggende bekkenhev: 15v - 15h -15v -15h

- Planke: 40 sek - 40 sek - 30 sek, 20 sek pause mellom.

Fikk en hyggelig prat med M etter økta i dag. Jeg er av typen som kanskje ikke er så übersosial akkurat mens jeg trener, er jo på trening for å trene, og liker å konsentrere maks på akkurat det jeg holder på med når jeg trener styrke, men før og etter økta er det veldig hyggelig å skravle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen trening i dag, har hatt hodepine siden jeg la meg i går, og den har ikke blitt noe bedre, men jeg har vært på lagersalg og det hjalp på humøret i det minste. ;)

Dagens fangst til den nette sum av 900 kr:

3 bukser (tynne overtreksbukser/turbukser)

1 ermeløs topp

3 vester

1 3/4 sykkeltight

2 lange tights

Veldig synd at det var så mye xl og xxl. Fikk faktisk på meg noen plagg i xs, så det var jo greit nok ellers hadde det ikke blitt noe særlig klær på meg, men jeg savnet størrelse s i noen plagg. Skulle gjerne hatt en av jakkene, den passet i xs også, men den ville vært mer behagelig i s så jeg kjøpte den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stagnert. :( Tror hovedårsaken er at ryggen min er fullstendig låst. Har hatt spenningshodepine i flere dager nå, og bevegelsen i øvre del av overkroppen er så som så. Har egentlig merket det lenge, jeg har bare ikke tatt meg tid eller råd til behandling, men nå har jeg ikke noe valg lenger. Fikk hastetime i morgen, slett ikke det jeg hadde planer om, men det får nå så være. :tristbla:

Dagens økt:

15 min løping tredemølle, 11 km/t, 2,73 km.

Styrketrening bryst 5x4-6 + core:

- Skrå brystpress: 15/5 - 15/4 - 15/4 - 15/4 - 15/3

- Flies: 11/5 - 11/5 - 11/5 - 11/4 - 11/4

- Stående kryssdrag: 11,3/6 - 11,3/6 - 11,3/5 - 11,3/5 - siste (5.)sett klarte jeg 1,5 reps,så det telles ikke.

- Omv. crunch: 30 - 30 - 30

- Siderotasjon m/med.ball: 4/30 - 4/30 - 4/30

- Benhev m/med.ball: 2/10 - 2/10 - 2/10

- Hofteflex på bosu m/push up: 6 - 4

- Sideplanke: 40 sek pr. side x 2

- Planke: 40 sek - 40 sek - 40 sek, 20 sek pause mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deg løpe i dag mens jeg satt og svetta på spinningsykkelen.

Løping må til, selv om det bare er 15 min oppvarming. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God bedring! Håper ryggen løser seg snart så du er tilbake for fullt igjen! :troest:

Takk! :) Sitter og venter på behandling, så da kan jeg jo føre dagens trening:

20 min tredemølle, 3,81 km:

- 5 min: 11 km/t

- 5 min: 11,5 km/t

- 5 min 12 km/t

- 5 min 11,5 km/t

12 min oppvarming spinningsykkel

45 min active spinning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent bortsett fra den gangen jeg var 19, og ryggen min var så betent at jeg ikke kom meg ut av senga selv, men måtte vippes rett fra liggende til stående posisjon av kjæresten min, har jeg ikke hatt så vondt som den behandlinga var i dag.

Han begynte pent og "forsiktig", bare touchet meg så vidt, og jeg hylte. Han prøvde å knekke litt på et par ganske dype låsninger, men måtte gi opp fordi jeg ikke klarte å puste dypt nok inn. Så fant han én som han klarte å låse opp, ett trykk og jeg telte 4 knekk på rappen. Deretter fikk han til de 2-3 dypere, og et knekk som knakk opp hele nakken i ett trykk.

Så var det en evighet med banning, triggerpunkt, mer banning, masse kjefting fra hans side, hyling fra meg, jeg mistet følelse i begge armene og ble helt iskald og lå bare og bannet og hylte. Han fant punkter uten å prøve en gang, bare ved å hvile armen på ryggen min mens han trykket på andre punkter. 45 minutter har aldri føltes så lenge før.

Nå er jeg svimmel, kvalm, har vondt i hodet, og er totalt utslitt og fryser som om jeg sitter i et kjølerom. On the bright side, jeg kan puste (det var faktisk et aldri så lite sjokk. I det han fikk knekt opp ryggen min fikk jeg en liten: oi, er det sånn det føles å kunne puste), jeg kan røre på meg, hevelsene på ryggen har gått betraktelig ned og jeg klarer å rette meg opp. Skulderen min er skikkelig betent da, så jeg må på en aldri så liten tablettkur, men det skal jeg vel overleve. Glad jeg tåler ibuprofen. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest fragment

Så kjedelig at du sliter med ryggen, den behandlingen høres ikke noe god ut. Men bra at det hjalp litt, i alle fall. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å guri, skulle ikke tro at den behandlingen er postivt..

Kjenner igjen det å være helt ødelagt + max fryse etter behandling. Jeg pleide alltid å ligge rett ut med 2 dyner + teppe over meg etter behandling i nakken. Var så kald i hele kroppen..

Riktig god bedring :troest:

Endret av Skybert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for trøst og ønsker om god bedring. Sjelden jeg synes så synd på meg selv som jeg gjorde i går. :fnise: Fikk tillatelse fra både K og V til å synes synd på meg selv da, så da gjorde jeg det. :ler:

Å guri, skulle ikke tro at den behandlingen er postivt..

Kjenner igjen det å være helt ødelagt + max fryse etter behandling. Jeg pleide alltid å ligge rett ut med 2 dyner + teppe over meg etter behandling i nakken. Var så kald i hele kroppen..

Riktig god bedring :troest:

Nei, det høres jo ikke noe positivt ut, men det hjelper mye bedre enn type massasjefysioterapi som jeg hadde den gangen jeg hadde betennelse i ryggen. Det hjalp overhodet ingenting, det var bare vondt rett etter behandlingen og enda verre etterpå. Jeg må knekkes opp og få mer enn bare litt knaing, men det er helvetes vondt når det står på, og jeg er fryktelig mørbanket etterpå.

Må kjøre litt alternativt på styrken i dag. Tipper jeg kjører lette vekter på rygg og skuldre for å få satt i gang blodsirkulasjonen litt, uten at jeg utmatter musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...