Gjest *Mim* Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Skal lage en rett fra boka "Gourmet for foket". En av ingrdiensene er balsamiko, som det poengteres ikke er det samme som balsamicoeddik. Men hva søren er det? :klø:
Lizzee Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Hmmmmm....? Hva slags rett er det? På hvilken måte skal "balsamiko" brukes?
Gjest Gjest_Bitte_* Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Kanskje de bare mener at det ikke er sånn veldig dyr balsamico-eddik? Hva annet kan det være? Og hva er det denne balsamiko'en (som ikke er balsamico) skal brukes til? Det hadde kanskje vært lettere å svare deg om man visste hva du konkret skal lage (har ikke den kokeboka du refererer til)
Rosalie Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Altså - balsamico er jo et merkevarenavn på lik linje som f.eks. champagne, så det er nok balsamico-edikk, men de mener sikkert at du ikke skal bruke ekte balsamico i retten. Ekte balsamico er for øvrig kun produsert i Modena, minimum lagret i 12 år og koster fra 500 kr/flaska og oppover.
Gjest Ludovie Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 Altså - balsamico er jo et merkevarenavn på lik linje som f.eks. champagne, så det er nok balsamico-edikk, men de mener sikkert at du ikke skal bruke ekte balsamico i retten. Ekte balsamico er for øvrig kun produsert i Modena, minimum lagret i 12 år og koster fra 500 kr/flaska og oppover. Det tror jeg også. Jeg googlet forresten "balsamiko", men alle treffene så ut til å være på sider med feilstaving av balsamico. Jeg har aldri hørt om balsamiko, og jeg har lest en god del om mat. Siden oppskriften er fra en norsk kokebok, er det dessuten usannsynlig at det dreier seg om så fryktelig eksotiske og sære ingredienser, især i og med at forfatteren ikke forklarer nærmere hva det er og hvor man kan få tak i det.
venus_ Skrevet 21. januar 2009 #6 Skrevet 21. januar 2009 Kanskje de mener balsamicosirup? Er jo balsamicoeddik det også egentlig, men kan være det de mener..
Gjest Gjest_Sigrid_* Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 Det er kokken Ole Jonny Eikefjord (som bl.a. er med og driver restaurant Eik) som har laget denne boka. Det er ment å være en bok som lærer "folk flest" å lage gourmet mat - uten at det skal være for vanskelig. Så da tror jeg ikke han har brukt ingredienser som er umulige å finne i Norge. Det er såklart en enkelt og billig balsamico edikk han mener. Men det hadde være gøy å få vite hva slags matrett det er snakk om og hvordan denne balsamiko'en skal brukes.
Gjest Gjest_demo_* Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 Skal lage en rett fra boka "Gourmet for foket". En av ingrdiensene er balsamiko, som det poengteres ikke er det samme som balsamicoeddik. Men hva søren er det? :klø: Men hva er det du skal lage da Mim? Hadde vært så mye enklere å svare deg om man visste det. Ikke alle har den kokeboka.
Gjest *Mim* Skrevet 21. januar 2009 #9 Skrevet 21. januar 2009 Tomat- og mozzarellasalat 20 tomatskiver - 1 cm tjukke 20 agurkskiver - syltynne 20 rødløkskiver - syltynne 20 skiver mozzarella - 1 cm tjukke 20 blad basilikum 1 ss balsamiko Legg lagvis 5 skiver av kvar sort på ein tallerken. Pynt med basilikumblad og legg balsamiko i ei tjukk stripe ved sida av. NB! Balsamiko er ikkje det same som balsamikoeddik. Chorizo-olje 50 g chorizo 1 dl olivenolje Trekk skinnet av pølsa og grovhakk den. Ha olje og pølsebitar i ein blendar og kjør til ein glatt masse utan bitar. Ha 1 ss av chorizo-oljen over tomat- og mozzarellasalaten på kvar tallerken. Slik er oppskriften. Hva tror dere? Har til og med prøvd å finne nummeret til kokken, men uten hell...
venus_ Skrevet 21. januar 2009 #10 Skrevet 21. januar 2009 Jeg tror fremdeles det er balsamicosirup. Om ikke det er det så er det i hvert fall godt på tomatsalat uansett Du kjøper det ferdig i butikken, eller koker inn balsamicoeddiken med mye sukker. Skal være seigt når det er kaldt.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #11 Skrevet 22. januar 2009 Det kan virke som om at det er balsamico-sirup som skal brukes i den oppskritfen. Siden den skal legges i en tjukk stripe ved siden av. Balsamico-eddiken vil jo bare renne utover.
Lizzee Skrevet 22. januar 2009 #12 Skrevet 22. januar 2009 Det burde egentlig ha stått at det ikke var balsamicoeddik, men balsamcosirup. For å lage sirupen selv så koker du opp balsamicoeddik og sukker. Kok inn til sirup.
Gjest *Mim* Skrevet 22. januar 2009 #13 Skrevet 22. januar 2009 Ja, da satser jeg på det. Kom på at jeg har smakt det før, og det var jo nammi.
Brunhilde Skrevet 22. januar 2009 #14 Skrevet 22. januar 2009 Det er veldig godt med balsamikosirup. Jeg bruker det til ruccolasalat med ristede pinjekjerner, helt nydelig.
Antagonist Skrevet 22. januar 2009 #15 Skrevet 22. januar 2009 Sannsynligvis den sirupen de snakker om, men jeg ville nesten vurdert å søke opp epostadressen til forfatteren og spurt. Han burde jo uansett få tilbakemelding på at det han skriver ikke akkurat er klokkeklart.
Gjest *Mim* Skrevet 22. januar 2009 #16 Skrevet 22. januar 2009 Skal ta ansvar for det. Ellers er boka veldig fin, altså! Kan sirupen kokes litt på forhånd, eller stivner den og blir uhåndterlig om jeg lagrer den et døgn eller to? Og omtrent hvor lang tid tar det å koke ned til sirup?
venus_ Skrevet 22. januar 2009 #17 Skrevet 22. januar 2009 Den kan lages på forhånd. Oppbevar den i kjøleskap, men la den stå i romtemteratur en liten stund før den skal brukes. Hvor lang tid det tar kommer ann på hvor mye sukker du har i. Har desverre ingen oppskrift, men det skal en del sukker til. Jo mer sukker du har i, jo kortere tid tar det å koke inn, og jo mindre reduserer du selve balsamicoen. Og sukker er billigere enn balsamico Men om du lager den en liten stund på forhånd så kan du kjøle den ned(evt helle en teskje på en tallerken og sette i kjøleskapet) og se hvor tykk den har blitt (dette er vanskelig å se mens den er varm), og evt koke den opp igjen om det trengs.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 22. januar 2009 #18 Skrevet 22. januar 2009 Altså - balsamico er jo et merkevarenavn på lik linje som f.eks. champagne, så det er nok balsamico-edikk, men de mener sikkert at du ikke skal bruke ekte balsamico i retten. Ekte balsamico er for øvrig kun produsert i Modena, minimum lagret i 12 år og koster fra 500 kr/flaska og oppover. 20 tomatskiver - 1 cm tjukke 20 agurkskiver - syltynne 20 rødløkskiver - syltynne 20 skiver mozzarella - 1 cm tjukke 20 blad basilikum 1 ss balsamiko NB! Balsamiko er ikkje det same som balsamikoeddik. Det at han skriver navnet med K, tror jeg mer er utslag av at han prøver å holde en gjennomført nynorsk skrivestil i boken, enn at det er et egetnavn. Han skriver jo også eddiken med K. Personlig heller jeg mot forklaringen på at han kan mene MERKEVAREN Balsamico (som Wadjet nevnte), men om han har den "folkelige" tilnærmingen som du beskriver, så er vel kanskje balsamicosirup like sannsynlig.
Rosalie Skrevet 22. januar 2009 #19 Skrevet 22. januar 2009 For øvrig smaker ordentlig ekte balsamico som balsamicosirup, bare myye bedre. Ordentlig ekte balsamico er nemlig ikke edikk i ordets rette forstand, da druesafta kokes før den rekker å begynne gjæringsprosessen.
Gjest *Mim* Skrevet 22. januar 2009 #20 Skrevet 22. januar 2009 For øvrig smaker ordentlig ekte balsamico som balsamicosirup, bare myye bedre. Ordentlig ekte balsamico er nemlig ikke edikk i ordets rette forstand, da druesafta kokes før den rekker å begynne gjæringsprosessen. Så da er den bare... saft?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå