Gå til innhold

Å, FYTTI ****

Fremhevede innlegg

Skrevet

beklager alle som har jenter. Men alt man hører om med jentene, er jeg glad jeg har gutter. Jegville vært så utrolig redd for jenta mi !!

Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke forstå at det er så vanskelig å sette grenser for barna sine.

Her i huset har vi jenter på 14 og 17. Når vi setter grenser for dem så må de bare rette seg etter det. Det er vi foreldre som bestemmer.

Vår oppgave er å passe på dem. Vi prater mye sammen og vi følger med på hva de foretar seg. Det hadde aldri vært aktuelt at jentene hadde trosset oss ved å stikke av, være ute på natten eller henge med folk som ikke er sunne å henge med.

Nå er vi ikke veldig urimelige eller strenge og gir de mye frihet. Vi har oppnådd mye ved å prate med de og ikke til de å kjefte når de står midt i situasjonen.

Mange samtaler har vi hatt før ting skjer og ikke etterpå.

De beste vi har gitt jentene våre er reflektert meninger og god selvtillit. God selvtillit gjør at de ikke følger saueflokken i allt den foretar seg. Hvis en veninne røyker, drikker har sex o.s.v betyr ikke det att våre jenter må gjøre det samme.

Selvfølgelig skal de få prøve å feile, men ikke allt bør prøves i en hver alder.

Skrevet
hei!

jeg fant nettopp ut at min 14år gamle datter er sammen med en på 19år!

hva burde jeg gjøre?

hvordan ville dere reagert?

Ringt og invitert han hjem til meg. Han kan være umoden, ikke finner seg til rette i gjengen på byen....

Når han er 35, så er hun 30,men vi reagerer når hun er 14.

Inviter han, snakk om det som plager deg. Antagelig er du redd for graviditet?

Nå kan en på 19 være ute hele natten,men hun på 14 når må hun være hjemme?

Du vinner alt på å spille på lag med din datter.

Skrevet

Hva er galt med å overvåke hva en 14 åring bruker internett og telefon til?

Jeg synes det burde være et krav fra foreldrene om at de skal ha mulighet til å sjekke både data og telefon. Går ikke ungene med på det, er de ikke ansvarlige nok til å ha det priviligeumet.

Her i huset sjekkes både data og telefon ofte. Dette er noe jeg lar min sønn ha, mot at jeg får innsyn i hva han bruker det til.

Dette gjør at han tenker seg om, og at tingene ikke blir brukt ufornuftig.

Jeg er ikke så naiv, at jeg tror jeg vet alt han bruker pc og telefon til. Men jeg føler at jeg har en viss kontroll.

Min sønn er veldig åpen, og komme ofte og forteller hva som skjer på forskjellige nettsteder han er på. Hadde han ikke vært det, hadde jeg vel fått anfall, da jeg så at han var "gift" men en mann på nettby.

Jeg får ofte følelsen av at jenter er vanskeligere enn gutter i den alderen, og er sjeleglad for at jeg har gutt selv.

Jeg hadde ett forhold til en mann på 32år da jeg var 17 år selv, og det min mor gjorde, var å be han hjem. Hun ble kjent med han og satte seg ikke imot at vi var sammen. Hadde hun gjort det, hadde det vel ikke gjort noen forskjell for meg. Jeg hadde nok gjort som jeg selv ville uansett.

Tror ikke det er mye du kan gjøre for å hindre datteren din i å være sammen med gutten.

Jeg anbefaler at du prater med jenta, spør henne om hvor alvorlig hun føler forholdet er. Bli kjent med han, ikke sikkert det er verdens undergang heller...

Gjest Gjest_Gjest123_*
Skrevet
pedofil?! det er vel lov å være sammen med en 14åring, hvis de ikke ha sex vel?

Hvor naiv går det an å bli?

Man kan være 100% sikker på at de har ligget sammen, men det spørs litt på hvor lenge de har vært sammen og hvor ofte de treffes.

Skrevet (endret)
Hvor naiv går det an å bli?

Man kan være 100% sikker på at de har ligget sammen, men det spørs litt på hvor lenge de har vært sammen og hvor ofte de treffes.

Øøøøøh. Man kan ikke være 100% sikker på at de har ligget sammen. Kanskje du bare er sammen med fjortenåringer for å få deg noe, men ikke alle er sånn. Oo

(Og jeg sier ikke at du gjør det. ><)

Endret av Wind
Gjest Lilleulv
Skrevet

Bestevenninna mi var sammen med en på 32 da hun var 14. de var sammen en god stund og hadde også sex. Da forholdet tok slutt var hun 15, og ble sammen med en på 19.

Skrevet
Hun har full rett til å sjekke både mobil, data og posten til datteren sin.

Greit nok. Men hun signaliserer da samtidig at hun ikke stoler på datteren sin, og det kan, om hun ikke er forsiktig, gjøre vondt verre og ødelegge et forhold mellom mor og datter som kunne vært bra. "Mamma stoler ikke på meg likevel, hvorfor anstrenge seg da".

Jeg tror på gjensidig respekt, tillit og kommunikasjon, samt lære barna å tenke sjæl, og å reflektere. Mor må opparbeide seg så pass tillit fra datteren at datteren betror seg til henne, så slipper mor å sjekke dataen så mye. Evt kan de sammen sjekke data og mobil?

Kjæresten bør inviteres på kaffe el. lign.

Skrevet

Det spørs litt hvordan datteren er som person da, og hvordan hun har oppført seg tidligere. Jeg synes at det bør være en sammenheng mellom frihet og ansvar. Dersom hun oppfører seg fint, og ikke har gjort noe 'stort' galt (drikking, røyking, narkotika, snike seg ut uten lov, tvilsomme venner), så synes jeg hun bør bli belønnet for det med frihet og privatliv, så kan du heller innskrenke friheten dersom hun finner på noe galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...