Jade Skrevet 20. januar 2009 #21 Skrevet 20. januar 2009 Jeg antar at du er ts? Vet hun at du sjekker dataen hennes? Hva sjekker du egentlig? Mail? MSN? Kanskje det å være sammen med 19åringen er et ungdomsopprør pga kontrollerende foreldre? Snakk med henne om prevensjon, sex og følelser. Jeg støtter også forslaget om å be 19åringen på kaffe. Hun har full rett til å sjekke både mobil, data og posten til datteren sin.
Phaedra Skrevet 20. januar 2009 #22 Skrevet 20. januar 2009 1 Be 19-åringen på kaffe. 2 Døm han. Beste ideen hittils
Phaedra Skrevet 20. januar 2009 #23 Skrevet 20. januar 2009 Hun har full rett til å sjekke både mobil, data og posten til datteren sin. Samtidig er det veldig viktig for de fleste 14-åringer å ha noe som heter "privatliv". Jeg vet hvordan jeg ville reagert hvis mine foreldre sjekket dataen min og gikk gjennom log osv. da jeg var 14. Og mobil og post? Jeg ville følt det som om jeg var i et fengsel
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #24 Skrevet 20. januar 2009 Hun har full rett til å sjekke både mobil, data og posten til datteren sin. Det er mye man har "full rett til" som bare idioter ville funnet på å gjøre.
babord Skrevet 20. januar 2009 #25 Skrevet 20. januar 2009 Jeg synes det er litt stor aldersforskjell mellom de..men jeg synes det er mye mer sjokkerende at du sjekker dataen hennes, og roter i hennes privatliv! Det kan bli vanskelig å få henne til å stole på deg etter at du har gjort det... Hun blir voksen, sakte men sikkert slik som alle barn. Det må komme en glidende overgang nå, der du slutter med ''overvåknings''oppdragelsen og begynner å stole på at du har gitt henne gode verdier slik at hun kan ta de riktige valgene i sitt eget liv! Du kan ikke kontrollere alt hun gjør lenger, det eneste du kan gjøre er å snakke med henne, være åpen og være et godt forbilde! Og ja, inviter han på kaffe
Gjest Marlo Skrevet 21. januar 2009 #26 Skrevet 21. januar 2009 hei! jeg fant nettopp ut at min 14år gamle datter er sammen med en på 19år! hva burde jeg gjøre? hvordan ville dere reagert? Prat med dem begge. Kommunikasjon gjör underverker noen ganger. Å bare nekte kan gjöre vondt verre. Var selv 14år når jeg ble sammen med en kjäreste som var over 18 år, vi hadde det kjempefint. Min mamma var veldig skeptisk, men pratet med meg og satte regler som vi begge var enige i. Hun nektet meg ikke å se ham, for hun visste at utfallet ville bli forferdelig - med at jeg gjorde opprör og stakk av, evnt gjorde verre ting. Hun ville heller ha en åpen kommunikasjon slik at jeg kunne föle meg trygg nok til å fortelle henne alt om det skulle väre noe, og i tillegg kunne ha en noenlunde oversikt over hva jeg gjorde og når, istedenfor å miste all oversikt.
Gjest Y Skrevet 21. januar 2009 #27 Skrevet 21. januar 2009 men jeg synes det er mye mer sjokkerende at du sjekker dataen hennes, og roter i hennes privatliv! Av og til så er det jentas egen skyld hvis foreldrene "overbryr" seg. Husker jeg leste et eksempel på noe lignende, jente på 14 som beklaget seg fordi foreldrene hadde gitt henne streng beskjed om å ikke være sammen med "kjærsten" på 19. Hun var likevel sammen med ham. Hun fikk som svar at dette burde hun selv ha visst og hvis ikke hun visste, burde "kjæresten" på 19 vite dette (laveste alder 16 år etc) og at han kunne straffes for det etc OG at hun burde høre på foreldrene sine. Jeg synes det heller er sjokkerende med alle dem som idag og tidligere på død og liv skal ha så tidlig sex som mulig og med så mange. Hvorfor det egentlig? Horer hele bunten.
Gjest Y Skrevet 21. januar 2009 #28 Skrevet 21. januar 2009 Og så klager man over at innvandrere kaller dem for horer også. Du verden! Sånt går det slett ikke an å forstå! :gjeiper:
Matrix Skrevet 21. januar 2009 #29 Skrevet 21. januar 2009 Har en kompis som var i en liknede situasjon som far. Han og et par skumle kamerater avla slasken en "høffelighetsvisitt". Problem løst. Datter var sint da, veldig enig i avgjørelsen et par år senere.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #30 Skrevet 21. januar 2009 Unnskyld meg? Overvåker du datteren din? Hadde du virkelig tenkt til å si fra til datteren din at dette vil du ikke ha noe av I TILLEGG til å røpe at hun lever i big brother? Om jenta er forelsket i en nittenåring er ikke det er problem i seg selv. Problemet er vel om gutten ikke er en god gutt, vel? Jeg syns du skal holde deg unna, og heller sørge for at du og datteren din har et åpent forhold hvor hun kan fortelle SELV hva hun gjør på, ikke at du skal sjekke opp hva hun driver med. Jeg håper du forstår at du kommer til å drive henne vekk hvis du fortsetter sånn. Det hadde i alle fall min mor gjort med meg om hun oppførte seg sånn. Skjerpings
Hilde Christina Skrevet 21. januar 2009 #31 Skrevet 21. januar 2009 (endret) Å dømme denne 19 åringen som en pervers fyr uten å i det hele tatt vite hvem han er er ganske så urettferdig synes jeg. Det er jo et ganske stort hopp mellom 14 og 19, men hva om han er en utrolig barnslig 19 åring og hun en voksen 14 åring? Alder er i noen tilfeller bare et tall..... Om moren min hadde overvåket meg på den måten da jeg var yngre hadde jeg blitt rimelig så forbanna. Nå har jeg ikke barn selv og er sikkert for ung til å uttale meg, men jeg mener at det bør finnes bedre tillit enn som så. Endret 21. januar 2009 av Hilly
Gjest fisk Skrevet 21. januar 2009 #32 Skrevet 21. januar 2009 Jeg synes det virker som om voksne rett og slett er for feige til å sette grenser. Desverre for ungdommene. Dersom en fjorteåring ikke tåler et nei i den grad at hun eller han, begynner som enkelte her sier. Løper ute om natta, stikker av, opponerer enda mer og så videre. Da har familien større problemer i utgangspunktet enn at hun fant seg en upassende kjæreste.
Jade Skrevet 21. januar 2009 #33 Skrevet 21. januar 2009 Jeg hadde også blitt forbanna hvis foreldrene mine hadde overvåket meg. Men hvis de hadde hatt mistanke om at noe ikke var som det skulle (det var trossalt noen i omgangskretsen min som brukte narkotika), så hadde jeg (etter en stund, ihvertfall) vært takknemlig for at de hadde sjekket dagbok/data (hadde ikke data og internett da) og kunne hjulpet meg ut av det. Om denne 19-åringen er ute etter å utnytte 14-åringen, vet jeg selvsagt ikke. Men jeg skjønner godt at moren stiller spørsmålstegn til forholdet.
Trampe Skrevet 21. januar 2009 #34 Skrevet 21. januar 2009 Inviter 19åringen på besøk. Du kommer ingen vei med å nekte de å være sammen. Vil de ha sex så har de sex. Det du bør gjøre er å prøve å bli kjent med ham, snakke med jenta di om sex, prevensjon, graviditet og sexpress - og håpe at fornuften hennes seirer. Går det an å snakke med dem sammen, og fortelle om dine forventninger? Kan du si til datteren din at du ikke er imot at de er sammen, men da vil du snakke med de begge to? For alt du vet er han en veldig grei gutt som ikke er ute etter sex. Og om hun mister jomfrudommen sin om ei stund til en trygg kjæreste i edru tilstand, er det verre enn å miste den i fylla som 16, 17, 18åring? Jeg hadde en kjæreste på 17 da jeg var 14. Mamma var ikke spesielt begeistret, men hun inviterte ham på besøk og snakket med foreldrene hans jevnlig. Vi hadde etterhvert sex. Det var tidlig, men en fin og trygg start på seksuallivet for min del. Jeg angrer ikke et sekund, og mener at selv om jeg ikke var fylt 16 da jeg mistet min jomfrudom var det mye bedre enn mine venninner som mistet sine i fylla til tilfeldige gutter som 17- og 18åringer.
Bellatrix Skrevet 21. januar 2009 #35 Skrevet 21. januar 2009 Det trenger ikke nødvendigvis være fyllesex første gangen selv om man som 14-åring ikke har sex med en 19-åring. At hun ikke har sex som 14-åring kan bety at hun venter, samtidig som at det blir trygt og godt. Hvor mye man skal kontrollere og overvåke tenåringer finnes det ikke noe fasitsvar på, men jeg skjønner de som sjekker pc-er o.l. http://www.nettavisen.no/utenriks/article2508773.ece Her er et greit eksempel på hvorfor man bør ha litt kontroll på hvem tenåringen har kontakt med og hva som skjer, også på pc-er.
Gjest Marlo Skrevet 21. januar 2009 #36 Skrevet 21. januar 2009 Ja det er tragisk når barn römmer med eldre menn osv, men jeg har fortsatt ingen tro på at man skal snoke i barnas privatliv. Her handler det om å heller ha en god kommunikasjon med barnet og väre en trygghet for barnet, slik at barnet vil fortelle deg om ting som er vanskelig. Ja, man skal jo ha regler også, trygge rammer osv, men man skal jo ikke dra de for langt.
Jade Skrevet 21. januar 2009 #37 Skrevet 21. januar 2009 Tenkt situasjon: "Oj, barnet mitt er borte. Har vært borte i 3 dager. Det er tragisk, men jeg må jo stole på henne, derfor sjekker jeg ikke datamaskinen hennes. DET ville jo ikke vært god kommunikasjon. Jeg får heller spørre henne om hun sliter med noe vanskelig, hvis hun kommer tilbake." Ja, jeg er i mot overvåkning i hverdagen. Men hvis det er noe som skurrer, at de er redd for at det er noe galt, og det ikke hjelper å snakke med barnet, så må de voksne gjøre et unntak og tillate seg å "invadere" privatlivet deres. For barnas sikkerhet.
Trampe Skrevet 21. januar 2009 #38 Skrevet 21. januar 2009 Selvfølgelig kan man debutere på en trygg og fin måte uansett hvor gammel man er, men poenget mitt var at det ikke trenger å være verdens undergang hvis de skulle finne på å ha sex etterhvert. Da tenker jeg på når de har vært sammen ei stund, og hun forhåpentligvis er blitt litt eldre. Det er ikke ønskelig, og litt vel tidlig å debutere når man er 14, men det trenger ikke ødelegge resten av hennes liv. Selvfølgelig oppfordrer man ikke en 14åring til å ha sex, og det aller beste er om hun velger å vente, men når man er i situasjonen til TS tror jeg opplysning og åpenhet er det aller beste. Kommunikasjon er også en måte å ha kontroll på. Hvis det ikke funker og man da møter veggen kan jeg forstå at man går til det skrittet å overvåke og snoke.
Bellatrix Skrevet 21. januar 2009 #39 Skrevet 21. januar 2009 Tenkt situasjon: "Oj, barnet mitt er borte. Har vært borte i 3 dager. Det er tragisk, men jeg må jo stole på henne, derfor sjekker jeg ikke datamaskinen hennes. DET ville jo ikke vært god kommunikasjon. Jeg får heller spørre henne om hun sliter med noe vanskelig, hvis hun kommer tilbake." Ja, jeg er i mot overvåkning i hverdagen. Men hvis det er noe som skurrer, at de er redd for at det er noe galt, og det ikke hjelper å snakke med barnet, så må de voksne gjøre et unntak og tillate seg å "invadere" privatlivet deres. For barnas sikkerhet. Enig. Selvsagt skal ungene ha privatliv, men man kan ikke bare la ting skure og gå heller
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #40 Skrevet 21. januar 2009 Jeg fant ut i dag at min 13 åring mest sannsynlig er sammen med en på 1.vgs. Der er ikke aldersforskjellen så stor men han er en tvilsom type. Er nettopp blitt anmeldt for grove trusler mot noen i nærmiljøet her. Jeg fant det ut gjennom at min søster leste sin datters meldinger, og det sto det en meldning fra min datter om at hun var sammen med denne gutten. Jeg har ikke vane for å sjekke meldingene til min datter, men kanskje jeg burde begynne. Kjenner jeg får vondt i magen, hvordan reagerer man. Vet at et totalforud meste sannsylig ikke vil hjelpe. Ideen om besøk var ikke dum da...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå