Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 hei! jeg fant nettopp ut at min 14år gamle datter er sammen med en på 19år! hva burde jeg gjøre? hvordan ville dere reagert?
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 Hadde anmeldt gutten for pedofili og gitt jenta husarrest i ei uke eller to.
Gjest Gjest_anne_* Skrevet 20. januar 2009 #3 Skrevet 20. januar 2009 pedofil?! det er vel lov å være sammen med en 14åring, hvis de ikke ha sex vel?
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #4 Skrevet 20. januar 2009 Hadde anmeldt gutten for pedofili og gitt jenta husarrest i ei uke eller to. Pedofili er en seksuell legning, ikke et lovbrudd Om de hadde seksuell omgang, kan du derimot anmelde ham for å ha hatt seksuell omgang med en mindreårig. Men jeg er ikke sikker på hva du mener med "fant sammen".
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #5 Skrevet 20. januar 2009 Men jeg er ikke sikker på hva du mener med "fant sammen". Ikke jeg heller, men TS sa vel ikke det? Forresten, TS og gjest 2 er ikke den samme.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #6 Skrevet 20. januar 2009 jeg pleier å skjekke måndenlig ting på dataen hennes, sånn at jeg veit at hun ikke gjør noe galt, og der stod det jo at hun var sammen med han, og det var bilder av dem sammen osv!
Phaedra Skrevet 20. januar 2009 #7 Skrevet 20. januar 2009 Tatt en prat med henne og forklar 1) norsk lov og 15-års grense når det gjelder sex, 2) om utnyttelse, "hva 19-åringer er ute etter", osv. hele den regla der. Hvis du vil bli kvitt 19-åringen (eller stoppe ham) så er det bare å forklare nr.1 for ham også... Ellers spørs det om du har tenkt til å godta det eller ikke. Inndragning av ukelønn? Husarrest? Det er vel egentlig ikke det at de er sammen som er problemet, men hva en 19-åring kan "få" en 14-åring til å gjøre, slik jeg ser det.
Aftensol Skrevet 20. januar 2009 #8 Skrevet 20. januar 2009 I såfall 16.års alders grensen for sex Jeg hadde snakket med hun om hva gutter i den alderen som regel er ute etter, og at sex mellom de faktisk ikke er lov og at hvis de har sex så kommer han i fengsel osv.. Aldersforskjellen er ikke så stor, men det er snakk om alderen.. En 14 årig jente har jo helt andre interesser og intensjoner enn en 19år gammel gutt.. Sånn var det i såfall når jeg var 14år.. Og 19år for den saks skyld... Og hvilke bilder er det snakk om? Er det uskyldige bilder, eller nakenbilder osv?
Phaedra Skrevet 20. januar 2009 #9 Skrevet 20. januar 2009 I såfall 16.års alders grensen for sex Haha, jeg ser at jeg har bodd for lenge i utlandet. Men da har hun enda bedre belegg for å "skremme" bort 19-åringen, ettersom han blir nødt for å vente nesten 2 år for å få seg noe
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #10 Skrevet 20. januar 2009 Det er ingen aldergrense på sex. Det er derimot en lavalder på 16 år for å beskytte barn mot overgrep fra voksne. Det er ikke ulovlig for en under 16 å ha sex, men det er ulovlig for en over å ha sex med en under 16, men er de veldig nære i alder så vil det mest sansynlig ikke bli straff.
Phaedra Skrevet 20. januar 2009 #11 Skrevet 20. januar 2009 (endret) Det er ingen aldergrense på sex. Det er derimot en lavalder på 16 år for å beskytte barn mot overgrep fra voksne. Det er ikke ulovlig for en under 16 å ha sex, men det er ulovlig for en over å ha sex med en under 16, men er de veldig nære i alder så vil det mest sansynlig ikke bli straff. Jeg vet det. Men det er snakk om en på 19 (myndig, voksen osv) og en på 14 (ikke myndig, barn osv.) og jeg tror ikke 5 år i lovverkets øyne er "veldig nære i alder". Uansett er det verd å legge fram informasjonen for begge partene, synes du ikke? edit: det er forresten alt for mange her med nick "gjest"... Endret 20. januar 2009 av Phaedra
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #12 Skrevet 20. januar 2009 Jeg vet det. Men det er snakk om en på 19 (myndig, voksen osv) og en på 14 (ikke myndig, barn osv.) og jeg tror ikke 5 år i lovverkets øyne er "veldig nære i alder". Uansett er det verd å legge fram informasjonen for begge partene, synes du ikke? Da så. Var bare det "16 årsgrense på sex" jeg ville komentere. Visste ikke at du visste. Men ja, jeg er enig. Tror nok ikke loven hadde sett på som greit at de hadde sex, for som du sier (på en måte),5 år er mye. Og spesielt når man er så ung som 14 og 19. De er jo mest sansynlug på to helt forskjellige steder i livet, med mindre ikke 19 åringen er veldig umoden og 14 åringen veldig moden. Men sex blir ikke greit av den grunn etter min mening.
Gjest Wind Skrevet 20. januar 2009 #13 Skrevet 20. januar 2009 Det finnes jo også skikkelige, hyggelige, snille, ærlige, whatever 19-åringer som ikke bare er ute etter en ting, bare for å nevne det.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #14 Skrevet 20. januar 2009 Ikke mye å gjøre er jeg redd. Jeg møtte en gutt/mann på 21 år når jeg selv var 14 og det ble et helvete hjemme. Vi møttes i smug i flere år og i dag er denne mannen min ektemann og vi har en nydelig jente sammen. Du kan ikke holde dem vekk fra hverandre, så dersom jenta di er litt "voksen" for alderen så ser jeg ikke noe galt i dette. Sex har de uansett om de absolutt vil, så hjelper ikke å forsøke å stoppe dem fra å møtes. Det gjør alt bare MYE mer spennende. (I know;)
Gjest Tanita Skrevet 20. januar 2009 #15 Skrevet 20. januar 2009 Jeg ville holdt dattera mi inne en stund... Dessverre. Var selv 14 med kjæreste på 18 og det var altfor altfor tidlig...
Phaedra Skrevet 20. januar 2009 #16 Skrevet 20. januar 2009 Jeg tror heller ikke du klarer å holde dem unna hverandre ved å ha en prat med 14-åringen din. Hvis du virkelig vil ha dem vekk fra hverandre så tror jeg du må gå etter 19-åringen. Det er nå han som har mest å tape på evntl. politianmeldelse
Fat Sally Lee Skrevet 20. januar 2009 #17 Skrevet 20. januar 2009 Det er du som kjenner din datter best, og som kan ta den beste avgjørelsen her. Jeg vil bare nevne at jeg var 15 da jeg traff min første kjæreste, som var 18. Ja, vi hadde sex. Syv år senere er vi fortsatt sammen, og jeg er sjeleglad for at mine foreldre ikke forsøkte å hindre oss i å være sammen.
LukaFrost Skrevet 20. januar 2009 #19 Skrevet 20. januar 2009 (endret) jeg pleier å skjekke måndenlig ting på dataen hennes, sånn at jeg veit at hun ikke gjør noe galt, og der stod det jo at hun var sammen med han, og det var bilder av dem sammen osv! Jeg antar at du er ts? Vet hun at du sjekker dataen hennes? Hva sjekker du egentlig? Mail? MSN? Kanskje det å være sammen med 19åringen er et ungdomsopprør pga kontrollerende foreldre? Snakk med henne om prevensjon, sex og følelser. Jeg støtter også forslaget om å be 19åringen på kaffe. Endret 20. januar 2009 av LukaFrost
Gjest Wind Skrevet 20. januar 2009 #20 Skrevet 20. januar 2009 Jeg antar at du er ts? Vet hun at du sjekker dataen hennes? Hva sjekker du egentlig? Mail? MSN? Kanskje det å være sammen med 19åringen er et ungdomsopprør pga kontrollerende foreldre? Snakk med henne om prevensjon, sex og følelser. Jeg støtter også forslaget om å be 19åringen på kaffe. Enig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå