Veronica88 Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 Skal snart ha bursdagsselskap, og tenkte å mekke sammen 3 pizzaer. MEN, ei som kommer er vegetarianer (spiser altså ost). Så dette skal da være en såpass nøytral og grei kjøttfri pizza at jeg satser på at "alle" kan spise av den, slik at den blir spist opp. Om de kjøttholdige pizzaene forsvinner fort og hun ikke spiser opp hele. Jeg satser på tomatsaus + vanlig ost oppå. - Hun liker veldig godt ananas på, men det er det jo svært få som gjør.. så da forsvinner jo ideen om "nøytral pizza for alle". - Jeg tenkte auberginer eller squash, hun var litt skeptisk. Virket ikke som hun hadde prøvd det før. Noen som har prøvd og kan overbevise henne? - Hun sier hun spiser det meste unntatt sjampinjong og mye paprika. Jeg er glad i grønnsaker, men her er jeg helt tom altså. Ta en pakke frossne grønnsaker og fordele utover i sausen? ?
Antagonist Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 Kun tomatsaus og ost er supert, sats gjerne på en pizza margherita med tomatsaus, basilikum og mozzarella. Du kan evt "sprite opp" tomatsausen ved å koke inn grønnsaker i terninger i den - feks løk, paprika, squash, sopp. Evt ha flere typer oster på - blåskimmelost er veldig godt på pizza. Ta for all del ikke å spre frosne grønnsaker over, da ødelegger du sannsynligvis pizzaen.
Nelly Pelly Skrevet 20. januar 2009 #3 Skrevet 20. januar 2009 Grønnsaker er jo lett å bruke: Løk, litt paprika(forskjellige farger), squash, tomat. Litt ekstra: Strø over finhakket basilikum når den er stekt, evt ruccolasalat. Strø på noen nøtter. Noen klatter med pesto for steking hever smaken. Evt lag en med bare tomatsaus(helst hjemmelaget) og mozarellaost. Strø over finhakket basilikum når den er ferdig. Lykke til
Veronica88 Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. januar 2009 Ta for all del ikke å spre frosne grønnsaker over, da ødelegger du sannsynligvis pizzaen. Nei jeg tenkte da på å varme/tine dem først, f eks i sausen. Ellers blir det jo bare masse vann i ovnen.. Mozzarella er noe jeg aldri eter selv, så får se det litt an. Hun mente det gikk greit med bare ost og tomatsaus, kan jo prøve store tomatskiver eller noe annet sånt også. Er 2 uker til selskapet og jeg vil gjerne ha nedskrevet handlelister fortest mulig . Nøtter var jo en ide, jeg kan jo spørre henne!
Gjest Frosk Skrevet 20. januar 2009 #6 Skrevet 20. januar 2009 Jeg pleier å lage en god tomatsaus (med masse hvitløk!!), og ellers gjerne bare løk og eventuelt cherrytomater. Enkelt og godt.
trultetrulte Skrevet 20. januar 2009 #7 Skrevet 20. januar 2009 Prøv med ristede pinjekjerner, grønn pesto, gode tomater (smakstomater?) og tynne strimler av løk.
Gjest pasta Skrevet 20. januar 2009 #8 Skrevet 20. januar 2009 Er det svært få som liker ananas på pizza? Jeg elsker det, og har inntrykk av at det er mange som gjør det
Lilith Skrevet 20. januar 2009 #9 Skrevet 20. januar 2009 Jeg pleier å bruke knuste tomater med basilikum fra ica som tomatsaus. Oppå har jeg halve cherrytomater, frisk basilikum, mais og mozzarella. Nam!
Veronica88 Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 20. januar 2009 Mange gode ideer her, vi får se hvor mange som kommer og om det i såfall kommer flere vegetarianere '(er en viss "risiko" for en til) og hva hun eter. Her i huset og blant de andre inviterte så er det kun hun som eter ananas ihvertfall! Jeg er troende til å stappe i meg det meste, men ananas og ost, nei, det går ikke... Har jo 2 uker på meg ca, men jeg liker å vite ting på forhånd, jeg er sansynligvis en person som vil stå og lage dette her, så ting må være planlagt til en viss grad. Får jeg hjelp så blir det av "amatørkokker", så da er det ihvertfall viktig å ha en plan! Av de 3 pizzaene jeg ser for meg så er den ene ca i boks: http://forsvinnendesaus.wordpress.com/2009/01/20/ostepizza/ så blir det en "vanlig" med tomatsaus og kjøttdeig og løk og hvitløk (for det spiser de fleste som kommer vet jeg), og så blir det da denne vegetarpizzaen jeg står fast på!
Leanne Skrevet 20. januar 2009 #11 Skrevet 20. januar 2009 hvis du skal lage mange pizzaer er det jo enklest for deg å lage en god tomatsaus som du bruker på alle pizzaene. (hermetiske tomater, hvitløk, div krydder, litt tomatpure blandes sammen) Ha ost på og så legger du div tilbehør på toppen, f.eks paprika, mais, løkringer, skinke, peperoni, biff strimler, sopp, cherrytomater, mozerella ost... Og på den vegetarianske pizzaen bare dropper du å ha på kjøttet....
venus_ Skrevet 20. januar 2009 #12 Skrevet 20. januar 2009 Tomat, rødløk og mozarella. Serveres med pesto
Gjest Eurydike Skrevet 20. januar 2009 #13 Skrevet 20. januar 2009 Artisjokk og gorgonzola er en av mine vegetarpizza-favoritter.
Veronica88 Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 21. januar 2009 hvis du skal lage mange pizzaer er det jo enklest for deg å lage en god tomatsaus som du bruker på alle pizzaene. (hermetiske tomater, hvitløk, div krydder, litt tomatpure blandes sammen) Ha ost på og så legger du div tilbehør på toppen, f.eks paprika, mais, løkringer, skinke, peperoni, biff strimler, sopp, cherrytomater, mozerella ost... Og på den vegetarianske pizzaen bare dropper du å ha på kjøttet.... Jeg får ikke venner langveisfra for å IKKE imponere litt på kjøkkenet. Det blir 3 ulike pizzaer, og det kunne være gøy med en utfordring. Jeg har alt planlagt, jeg vet det kan gå. Full oppskrift og hva jeg gjorde vil etterhvert havne på bloggen min, med bilder, så det er jo bare å følge med ;-). En kompis mente jeg burde få noen til å filme dette for han ville se det..
Veronica88 Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #15 Skrevet 21. januar 2009 Men jeg lurer litt på mengde pizza, foreløpig ser det ut som vi blir knappe 10 stykker... Størrelsen blir en halv steikeplate på hver bunn, og blir sikkert ikke den tykkeste bunnen heller. Gjør jo ikke noe om jeg har noe til overs, for vi har 3 overnattingsgjester + oss to som bor her å fore dagen etter også. Er jo bare å la være å steke opp. Kommer kanskje opptil 4 mannfolk med magemål som hester så det gjør jo ikke noe at de kan ete hvor mye de vil heller ;-)?
Stillest vann Skrevet 21. januar 2009 #16 Skrevet 21. januar 2009 Jeg får ikke venner langveisfra for å IKKE imponere litt på kjøkkenet. Det blir 3 ulike pizzaer, og det kunne være gøy med en utfordring. Jeg har alt planlagt, jeg vet det kan gå. Full oppskrift og hva jeg gjorde vil etterhvert havne på bloggen min, med bilder, så det er jo bare å følge med ;-). En kompis mente jeg burde få noen til å filme dette for han ville se det.. Jeg ville nå likevel ha laget en felles tomatsaus til alle. Du imponerer neppe noen andre enn deg selv ved å lage ulike tomatsauser til pizzaene - hvis du ikke forteller dem at det er ulike sauser, da. Men da vipper det lett over i skryt...
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #17 Skrevet 21. januar 2009 Min yndlingsvegetarpizza har aubergine og parmesan på, i tillegg til tomatsaus, ost og rødløk. Eventuelt kan du lage en tacopizza, men da ville jeg hatt i hvert fall én type paprika på, i tillegg til purre, nachochips, jalapenos, tomater og en sterk saus.
cilipili Skrevet 21. januar 2009 #18 Skrevet 21. januar 2009 Min favoritt er: Hjemmelaga pizzasaus (av herm.tomater, krydder, hvitløk og litt tomatpuré), ost (cheddar, mozarella og norvegia). Legges på etterpå: Basilikumblader, rista sesamfrø, cherrytomater og hjemmelaga grønn pesto (med masse hvitløk).
FantasDick Skrevet 21. januar 2009 #19 Skrevet 21. januar 2009 Jeg pleier å lage pizzaen som vanlig, men droppe kjøttet hvis den skal være vegetar. Løk, hvitløk, paprika, mais, tomater o.l. Ang mengde, synes jeg det hørtes veldig lite ut. Hver bunn er ca. en halv stekeplate, og du skal ha 10 gjester? Når jeg inviterer familien på pizza lager jeg tre tykke bunner som dekker en stekeplate hver. Og da er vi 6-7 stykker, og alt pleier å forsvinne!
epsilon Skrevet 21. januar 2009 #20 Skrevet 21. januar 2009 Kjøttet på pizzaen er jo der ofte for å gi pizzaen den lille ekstra sterke smaken. Fjerner du kjøttet KAN pizzaen bli litt tam og smakløs, men det trenger den ikke. Ingredienser som smaker mye, men som ikke inneholder kjøtt kan være: Soltørket tomat, pesto, blåmuggost, oliven eller jallapeño for den som liker sterkt. Tynne tomatskiver eller cherrytomater som topping er også fabelaktig hvis du har gode tomater. Forstår ikke hvorfor vegetarmat på død og liv skal smake så vondt. Det er jo helt unødvendig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå