Gå til innhold

Fresifjas


Fresi

Anbefalte innlegg

Pøh. Du bidrar jo bare til at de helt sikkert har jobb å gå til i disse krisetider.

Dessuten er jeg enig med nextlife: De leste tydeligvis ikke spørsmålet ditt ordentlig. Udugelige er de!

Nettopp! Hun svarte jo ikek på det jeg spurte om! Jeg spør om solboller og berlinerboller og får tåkesvar om soldag. Soldag er gitt, jeg vil ha bollefakta!

Strålende tiltak med bollemail! :tommelsmil:

Men her må jeg få lov til å protestere: Berlinerboller har i følge det jeg er vant med enten vaniljekrem eller syltetøy i midten. Og alle oppegående mennesker med god smak velger vaniljekremvarianten.

:sjokk:

Finnes det, altså? Og er det vanlig å servere dem sammen med kakao med krem, slik Deception beskriver? Bare tanken gjorde meg uggen.

De der journalistene i den byen, hakke de lite å gjøre nå på svarteste vinteren. Kanskje sette de på saken ? :nigo:

Jeg er i gang, faktisk. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurydike
:sjokk:

Finnes det, altså? Og er det vanlig å servere dem sammen med kakao med krem, slik Deception beskriver? Bare tanken gjorde meg uggen.

Å nyte dem sammen med kakao ville ikke falt meg inn. Men ja - det finnes absolutt berlinerboller med vaniljekrem, og det er slett ikke ille. De er ikke så søte som syltetøyvarianten, naturlig nok. Men det er mange, mange år siden jeg har spist det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nyte dem sammen med kakao ville ikke falt meg inn. Men ja - det finnes absolutt berlinerboller med vaniljekrem, og det er slett ikke ille. De er ikke så søte som syltetøyvarianten, naturlig nok. Men det er mange, mange år siden jeg har spist det.

Det høres godt ut. :) Jeg kan ikke huske sist jeg spiste en berlinerbolle, det må være utrolig mange år siden. Det er veldig sjelden det slumper til å være slike i min nærhet, nemlig. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så berlinerboller på Rimi før jul. Plukket med meg til ettermiddagskaffen... :sjarmor: og den var med vanilje. Beklager, men den smakte ingenting. For meg er berlinerboller med syltetøy og sukker utenpå. Vaniljekrem hører hjemme i andre boller. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg må solbolle-oppklare her :fnise:

For det første; det finnes tre typer solboller. De med sukker utenpå, som ikke har noe i midten, de med melis eller glasur utenpå, som har bringebærsyltetøy i midten, og til sist de med vaniljefyll i midten. Om alle disse kvalifiserer som berlinerboller vet jeg ikke. Det er vanlig å servere disse bollene med kakao, og de spises ikke bare på selve soldagen men også en uke eller to før og etter.

Når det gjelder oprinnelsen til solbollene så er jeg litt mer usikker, men jeg mener at jeg hørte i fjor en gang at de rett og slett ble introdusert av et lokalt bakeri en gang på åttitallet, og at de siden har blitt mer og mer populær. For å få mer pålitelige detaljer her ville jeg kanskje kontaktet noen av bakeriene i byen heller enn kommunen.

Mørketidsbollene er et langt nyere fenomen, jeg så dem første gang annonsert for noen få år siden, og det har absolutt ikke tatt av. De er en "spinoff" av solbollene, laget av et lokalt bakeri og er altså berlinerboller dekket med et lag sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Berlinerboller er med syltetøy! Vanilje i boller er ikke særlilg godt. Solboller har jeg ikke greie på, men solfester har jeg vært på, det var stas :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Hun svarte jo ikek på det jeg spurte om! Jeg spør om solboller og berlinerboller og får tåkesvar om soldag. Soldag er gitt, jeg vil ha bollefakta!

:sjokk:

:hakeslepp::haar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rulle:

Ellers tar jeg sterk avstand fra dissing av berlinerboller med vaniljekrem.

Bollekrig! :slåss:

Bollekrig...... *kaster vaniljekrem på Eurydike*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Bollekrig...... *kaster vaniljekrem på Eurydike*

*slikker sakte av og gjør klar en saftig ladning bringebærsyltetøy*

Nå går visningstallet opp snart, Fresi! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg må solbolle-oppklare her :fnise:

For det første; det finnes tre typer solboller. De med sukker utenpå, som ikke har noe i midten, de med melis eller glasur utenpå, som har bringebærsyltetøy i midten, og til sist de med vaniljefyll i midten. Om alle disse kvalifiserer som berlinerboller vet jeg ikke. Det er vanlig å servere disse bollene med kakao, og de spises ikke bare på selve soldagen men også en uke eller to før og etter.

Når det gjelder oprinnelsen til solbollene så er jeg litt mer usikker, men jeg mener at jeg hørte i fjor en gang at de rett og slett ble introdusert av et lokalt bakeri en gang på åttitallet, og at de siden har blitt mer og mer populær. For å få mer pålitelige detaljer her ville jeg kanskje kontaktet noen av bakeriene i byen heller enn kommunen.

Mørketidsbollene er et langt nyere fenomen, jeg så dem første gang annonsert for noen få år siden, og det har absolutt ikke tatt av. De er en "spinoff" av solbollene, laget av et lokalt bakeri og er altså berlinerboller dekket med et lag sjokolade.

Fakse! Jeg burde jo ha gått rett til deg! Basert på det du skriver ser jeg at de unngår berlinerbollekonseptet med hårfin margin. Berlinerboller har syltetøy inni OG sukker utenpå. Man har altså skapt en slags hybridbolle der oppe, ikke bare én, men tre, faktisk (mørkebollen ikke medregnet).

Hun dama på Servicetorget fablet jo om 1800-tallet, du heller til 80-tallet. Jeg velger å stole på deg, og jeg aksepterer at dette er det nærmeste jeg kommer en oppklaring.

Personlig prøver jeg gjerne en med vaniljefyll, men jeg har ett eneste spørsmål. Med kakao????? Åffer? Det må jo være verdens mektigste kombinasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*slikker sakte av og gjør klar en saftig ladning bringebærsyltetøy*

Nå går visningstallet opp snart, Fresi! :tommelsmil:

:hoho:

Jeg inntar tilskuerposisjonen siden jeg er så fredelig anlagt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Apropos kvalm: da jeg var russ, var det noe som het berlinerbolleknuten. Man skulle spise 3 (tror jeg) berlinerboller på 5 minutter uten å slikke seg om munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*slikker sakte av og gjør klar en saftig ladning bringebærsyltetøy*

Nå går visningstallet opp snart, Fresi! :tommelsmil:

*Dukker unna syltetøy og kaster en kopp sukker til sukkertoppen.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...