Gjest Kinna Skrevet 20. januar 2009 #61 Del Skrevet 20. januar 2009 Inviterer man 150 gjester til bryllup i utlandet? De jeg kjenner som gifter seg utenlands gjør det alene - og maks med forloverne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Flode Skrevet 20. januar 2009 #62 Del Skrevet 20. januar 2009 Flode: Når du allerede har tømt bankkontoen og brukt 9000 for å gå i bryllup, kan du liksågodt selge spisebordet ditt på finn.no og kjøpe bryllupsgave også. Det er liksom ikke slik at du har råd til å spise de neste månedene uansett Sant sant... Nå var jeg egoistisk og dum!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest- silje Skrevet 20. januar 2009 #63 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg har akkurat vært i samme situason som venninen her. Fikk "tilbud" om tur til 10 000 for fire netter!! Og dette var uten barnet vårt.. Takket nei rett og slett, da det ville kostet meg flere tusen kroner for fri. Og i tillegg så var ikke barnet inkl. i prisen. Vi hadde kanskje hatt råd hvis vi sparte noen mndr. Men ønsket ikke denne turen da det ikke var noe vi ønsket å bruke så mye penger på, eller ta fridager for. Jeg syntes at det var direkte frekt å høre personen som bad oss fortelle oss at dette hadde vi råd til siden vi begge jobbet. Og at vi kunne bare spare. Det er ikke alle som ønsker å bruke penger på en reise de selv ikke har bestemt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 20. januar 2009 #64 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Råd eller ikke råd, å bruke 15000 kr på et bryllup ville jeg knapt vurdert- om så det var jeg selv som skulle gifte meg! Satt litt på spissen kanskje, men ærlig talt: å ta så mye fri og reise så langt bare for et bryllup... nope. Faktisk ville jeg følt det litt som å bli satt i en kattepine dersom jeg fikk en slik invitasjon fra noen som forventet at jeg faktisk ville komme. De som jeg kjenner som har familie på begge sider av jorden har alle holdt to "brylluper", takk og pris for både meg og de andre 149 nærmeste vennene. Når så er sagt, så håper jeg jo for TSs skyld at bryllupet blir som hun ønsker seg med mange gjester til stede, men jeg er redd for at når man velger et slikt opplegg er det uunngåelig at antallet som velger å ikke komme, blir skyhøyt. Endret 20. januar 2009 av Nigo-san Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StockDama Skrevet 20. januar 2009 #65 Del Skrevet 20. januar 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piper Skrevet 20. januar 2009 #66 Del Skrevet 20. januar 2009 TS Hvordan ville du egentlig følt det, om de som har blitt invitert svarte deg at de ikke var villig til å bruke så mye penger på bryllupet deres? For det er vel svaret du ville fått av ganske mange, om du skulle fått ett ærlig svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 20. januar 2009 #67 Del Skrevet 20. januar 2009 For å si det sånn, hvis jeg ble invitert i et slikt bryllup, måtte jeg sikkert avlyst mitt eget for å få råd til å reise i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Merkelig Skrevet 21. januar 2009 #68 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg syns det er rart at noen faktisk forventer at gjester skal bruke titusener av kroner på å delta i deres bryllup. Og at de blir sure hvis gjestene takker nei og heller ønsker å bruke sparepengene sine til det de har spart til. Jeg forstår godt at noen gjerne vil ha bryllupet i det landet man kommer fra, hvis så er tilfelle i denne saken, og jeg kan godt forstå at noen syns det er mer schwung over det hele ved å reise til det store utland. Det jeg ikke forstår er at brudeparet ikke forstår at alle ikke har anledning til å delta da, at terskelen for å si ja til å være gjest blir mye høyere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 21. januar 2009 #69 Del Skrevet 21. januar 2009 For det første, så er det en relativt stor forskjell, både økonomisk og tidmessig, å ta seg en ferie i Barcelona, fremfor å reise til Malaysia!!! Barcelona kommer du deg til for en myyyye billigere penge, og du trenger langt mindre en 16 timer hver vei, slik at det å ta en ferie der, vil koste mindre samtidig som det vil gi henne mer tid til å faktisk feriere, ikke bare sitte på ett fly hit og dit. DA har hun mulighet til å faktisk se litt, og ikke bare reise og være i bryllup. Dette kan ha vært planlagt før hun fikk innbydelsen, og hun kan ha spart til å ha råd til det, uten at det betyr at hun bare kunne byttet det ut med ditt bryllup som koster langt mere for henne. Så når hun likevel ikke har råd til å reise i ditt bryllup, mener du da at hun ikke skal reise på den ferien hun HAR råd til? som er langt billigere? Eller er det bare det at hun helst ikke skulle fortalt deg det? ang hund, folk som skaffer seg hund, har ofte ønsket seg dette lenge. Det vil si at hun antagelig har ønsket seg hund, kanskje spart til det, utforsket hvilken rase som passer til seg (til deg som sa at det er jo så mange hunder, det er bare å ta det en annen måned.... det er ikke slik at det bare er å skaffe seg en hvilken som helst hund! Man BØR faktisk undersøke litt ang raser i forkant, finne ut hvilke type hund som passer ti ens livsstil og hva en ønsker å få ut av hundeholdet, samt hva en ønsker å bruke av tid og penger på å faktisk ta vare på hunden på den måten man bør når man skaffer seg hund. Så det er ikke "bare å ta det neste lønning", da er det ikke sikkert det er noen tilgjengelig av den rasen som faktisk passer en), funnet oppdretter som har kull og når disse er leveringsklare. Hun kan ha lagt ganske mye tid og energi i å få alt til å gå seg til, samtidig som man faktisk bør legge seg opp litt fri i starten av valpeperioden, da man ikke bare kjøper en hvalp og lar den være alene hjemme hele dagen fra dag en. Dette tilsier igjen at hun kan ha planlagt dette også med jobben, eller med andre som skal hjelpe henne i forhold til inngåingen for denne hvalpen. Det å skaffe seg hund, er altså ikke bare noe man gjør sånn rett uten videre (eller, det bør ikke være det ihvertfall), det krever både planlegging, penger og fri fra jobb, noe som ikke alle har mulighet til å "bare gjøre neste måned", og det er ikke sikkert hun ønsker å vente ett år, når hun har planlagt det og har muligheten nå, dersom hun ikke reiser i bryllup i Malaysia, uplanlagt. Dersom hun har spart til ferie, hund, stuebord og kamera, så er det faktisk helt sant det hun sier når hun forteller deg at hun ikke kan komme fordi hun ikke har råd. Sparepenger som er satt av til noe fast, er ikke bare noe man bytter om til noe annet, dersom man faktisk har spart intenst og godt til det man har ønsket seg og sett behovet for. Så når da invitasjonen fra deg kommer, så synes hun sikkert det er koselig at hun blir bedt, hun setter sikkert pris på det, MEN hun har ikke råd, så lenge hun da ikke skal kutte ut alle sine egne planer for å dra til bryllupet dit. ergo, hun har ikke råd. Det er heller ikke noe man bare bestemmer seg for rett uten videre, endel mennesker trenger tid til å finne ut av pengene, fri fra jobb og andre ting man er bundet til, og kan dermed ikke alltid kunne gi ett svar FØR fristen, uten at dette har med verken utakknemlighet å gjøre eller manglende vilje. og noen har sikkert lest invitasjonen, tenkt "har jeg aldri i verden sjans til!!!" og glemt å svare deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miley Skrevet 21. januar 2009 #70 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg hadde faktisk ikke sett på det som en ære å bli invitert til bryllup i Malaysia. Jeg tror faktisk at jeg hadde sett mer på det som galskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 21. januar 2009 #71 Del Skrevet 21. januar 2009 Hadde det vært søsteren min eller mannen sin søster, hadde jeg nok reist. Men det hadde dessverre IKKE vært med glede, og det tror jeg nok jeg hadde gitt uttrykk for temmelig tidlig i planleggingen, forutsatt at de fortalte om planene så tidlig.. Enig i denne, jeg. Selv har jeg i sommer bestemt meg for å få spart litt av feriepengene mine, slik at jeg har råd til å komme meg bort litt når høstkveldene setter inn. Allikevel har jeg planlagt to utenlandsturer i sommer, samt innkjøp av noe som for meg betyr mye. Den ene utenlandsturen er i forbindelse med at jeg spiller i korps, den andre er Sydentur med mine nærmeste. Ikke tale om at jeg hadde skrinlagt disse planene fordi en nær venninne skulle gifte seg på andre siden av kloden, og ikke tale om at jeg hadde skrinlagt disse planene uten at brudeparet måtte tåle noen spørsmål rundt prioriteringer for min bror eller samboers søster. For jeg hadde ikke hatt råd til alt dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #72 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg har nok penger på sparekontoen min til å kunne delta på et brullup i Malaysia. MEN dette er penger jeg har spart til å bruke på helt andre ting. Blant annet kommer jeg til å kjøpe ny PC i løpet av året og ta en ferie med mann og barn. Å delta på bryllup i Malaysia er altså noe jeg ikke kan pga det økonomiske. Ærlig, redelig og helt sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bomull Skrevet 21. januar 2009 #73 Del Skrevet 21. januar 2009 . Og du bør kanskje sjekke hvor Malaysia ligger på kartet Det er umulig å ta en helgetur dit, ettersom reisen én vei tar minst halvannet døgn. Så det går vekk 4 dager bare i reising. Jeg lurer på hvor du tror Malaysia ligger, har du sjekket kartet kanskje? Jeg brukte 14 timer dit med lang mellomlanding, og det er mange timer unna 4 dager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 21. januar 2009 #74 Del Skrevet 21. januar 2009 Hvis du regner med soving, og at du skal hjem også, så blir det ihvertfall 2 dager. Og hvis Gjesten du siterer bor usentralt til, slik at hun må reise til Oslo først fra langtvekkistan, og turen ikke starter om morgenen, så går det gjerne vekk litt mer. Sist vi skulle til Egypt, f.eks., så måtte vi vente 12 timer på Gardemoen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #75 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg lurer på hvor du tror Malaysia ligger, har du sjekket kartet kanskje? Jeg brukte 14 timer dit med lang mellomlanding, og det er mange timer unna 4 dager Da jeg, som du siterte, reiste til Malaysia, tok det over 30 timer hver vei. Det gikk altså to dager vekk i reising hver vei, dermed 4 dager tilsammen tur/retur. Det er ikke alle som bor i gangavstand til Gardermoen, vet du... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 21. januar 2009 #76 Del Skrevet 21. januar 2009 Det jeg derimot ikke har forståelse for er at hun plutselig skal kjøpe hund, reise til Barcelona, kjøpe nytt spisebord, kjøpe fotokamera osv. Hun har råd til dette, men ikke råd til å komme? Den unnskyldningen syns jeg blir for tynn. Jeg fortrekker faktisk at hun forteller meg at hun ikke har lyst, for det er jo så lett å gjennomskue. Seriöst? Hva om hun har stått på venteliste for denne hunden i lang tid, hvorfor skal hun vlge deg fremfor hunden. Hva om hun ikke har betalt for hunden? Kanskje hun har den på fôr? Hva om hun trengte ett spisebord? Skal hun sitte på gulvet eller i sofaen å spise, bare fordi hun burde brukt alle pengene sine på å dra til ditt bryllup? Hvorfor kan ikke hun unne seg en god tur til Barcelona? Syns noen her sa det godt ... tror nok venninnen din er ärlig når hun sier at hun ikke har råd til å dra til ditt bryllup, fordi hun velger å prioritere sine penger på noe som betyr mer for henne, ikke bruke pengene på å stå å hylle noen på en bryllupsdag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #77 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg lurer på hvor du tror Malaysia ligger, har du sjekket kartet kanskje? Jeg brukte 14 timer dit med lang mellomlanding, og det er mange timer unna 4 dager Kanskje du selv bør sjekke kartet litt? Da vil du oppdage at Norge består av opptil flere andre steder enn Oslo, og at enkelte av disse stedene faktisk er ganske langt unna en flyplass... Jeg for min del har 5 timers kjøring til nærmeste flyplass. Og den flyplassen har ikke internasjonale flygninger. Så jeg må ta fly til Oslo omtrent hvorenn jeg skal reise. Og selv om du reiste fra Oslo, kan ikke den mellomlandingen ha vært særlig lang om du bare brukte 14 timer Med mindre du har en helt annen oppfatning av "lang" enn det jeg har. (Og total reisetid som går vekk på en reise regner man da tur/retur). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #78 Del Skrevet 21. januar 2009 Dersom jeg hadde fått invitasjon til bryllup i Malaysia, hadde jeg knapt trodd mine egne øyne. Tror faktisk jeg ville syntes det var på grensen til ... frekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bomull Skrevet 21. januar 2009 #79 Del Skrevet 21. januar 2009 Kanskje du selv bør sjekke kartet litt? Da vil du oppdage at Norge består av opptil flere andre steder enn Oslo, og at enkelte av disse stedene faktisk er ganske langt unna en flyplass... Jeg for min del har 5 timers kjøring til nærmeste flyplass. Og den flyplassen har ikke internasjonale flygninger. Så jeg må ta fly til Oslo omtrent hvorenn jeg skal reise. Og selv om du reiste fra Oslo, kan ikke den mellomlandingen ha vært særlig lang om du bare brukte 14 timer Med mindre du har en helt annen oppfatning av "lang" enn det jeg har. (Og total reisetid som går vekk på en reise regner man da tur/retur). Du vet vel at fly fra Bodø ikke tar 10 timer? Selvsagt, om man må vente/overnatte osv blir det fort mange ekstra timer, og som du ser brukte jeg en del lengre tid enn nødvendig til Malaysia så jeg er nok mer klar over det du skriver enn du tror. Men man skulle vel tro at TS ikke har invitert folk hun vet bruker 30 timer en vei? Eller... Glem det, jeg ser jo i tråden at det faktisk ikke er sikkert hun har tenkt på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #80 Del Skrevet 21. januar 2009 Du vet vel at fly fra Bodø ikke tar 10 timer? Reise til flyplass + flytid + ventetid til internasjonalt fly kan fort ta minst 10 timer, jo. Jeg har forøvrig Gardermoen som min nærmeste flyplass, men bruker ca 4,5-5 timer dit. Jeg reiser derfor fra hjemme ca 7 timer før flyavgang (skjer mye på veien, bla veiarbeid, så man MÅ ha tid å gå på også for kjøringen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå