Gå til innhold

Dyrere fordi det er til bryllup


Imax

Anbefalte innlegg

Jeg har inntrykk av at mange steder så er prisen for ting mye dyrere fordi man har definert det til bryllup. Eks. bryllupskake, brudesminking og hårfixing, brudebukett, bryllups ditt og datt.

Har hørt en som fikk pris på bryllupskake til 3000, og da hun spurte hvor mye det kostet å kjøpe 4 enkle kaker og låne stativet (gratis med depositum) så kostet det halvparten. Har også inntrykk av at sminking og håroppsett koster mer når det er "brudepynting". Samme med bukett: Er buketten ikke definert til bryllup, så er det en pris, men er det brudebukett (samme type!) er den mye dyrere.

Er dette tilfellet, og i så fall, skyldes dette at vi bruder er dumme og ikke gidder å prute/klage på pris fordi hele kalaset koster så mye uansett?

Jeg kan ikke fordra å bli lurt og skal være beinhard i prisdiskusjon!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

det å ikke nevne ordene bryllup, brud osv er kjempesparetips..

kake ol bør jo ikke være noe problem..

og hos frisøren kan man jo be om pris for å få oppsatt hår og bli sminket.. gjøre avtale.. osv før man forteller at det er bryllup..

bukett.. hmm.. den er verre...

kjole; sy selv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tilfeller er det nok desverre litt sånn som dette, men samtidig er det nok litt forskjell også.

Slik som hår og bukett...vet at en del frisører/dekoratører o.l. lager ting grundigere og mer nøye når det er en brud det gjelder. Et eksempel for min del er da jeg ordnet håret mitt før et skoleball vi hadde for noen år siden. Frisyren holdt ikke så godt den kvelden. Under bryllupet var frisyren like fin hele tiden og hun gjorde alt sammen mye grundigere. Dette var samme frisør som gjorde begge deler.

Det samme med bukett. Tror man bruker ekstra flotte blomster når det er en brudebukett i forhold til en "vanlig" bukett. Det samme med kake. Pyntingen er kanskje ennå grundigere og ennå mer pynting?

Ikke akkurat for å forsvare de stive prisene, men innimellom kan det nok være en viss forskjell.

Men ja, det er helt horribelt at man skal betale ekstra bare fordi man gifter seg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er slik at sier man bryllup så mangedobles prisen! Ofte kan det lønne seg å ti stille om det. Ang. hår og slikt, så kan man jo bare si at man skal i en stor anledning, og få dem til å spraye det ekstra, slik at det holder. Har selv kort hår, så det var ikke aktuelt å få det satt opp, mer vask & legg. Brudepyntig: 3000, vask og legg: 240 :o

Endte med at jeg fikk sminket meg på salong, mens kusinen min fikk ansvar for håret. Kjøpte en god hårspray, og frisyren satt som støpt hele kvelden (det samme med blomstene som var festet i hår og forran sløret).

Kakestativ hadde vi i familien, betalte 900 for de tre kakene som skulle på, mot ca. 1800 for en bryllupskake på stativ.

Skal du ha en rund, vanlig bukett som brudebukett, eller 3-4 enkle calla bundet sammen, så er det bare å bestille dette og ikke si at det er brudebukett. Selv hadde jeg en som var såpass spesiell at den aldri kunne vært brukt som noe annet enn en brudebukett. Heldigvis har jeg en mamma som er utdannet innen blomster og som laget den til meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi hadde valgt et enkelt og lite bryllup, så jeg bestillte vanlig hårpynting og sminke og betalte kr 300,- og brudebuketten bestillte jeg vanlig oppsatts med cala til ca 300,-

Noen synes kanskje det er gjerrighet, men jeg ble kjempefornøyd og både frisør og blomsterforhandler viste at det var til bryllup, slik at det blir ordnet etter det. Det var også de som foreslo det slik.

Men så hadde jeg kort hår og ville ikke ha slør i håret. Brukte en del perler i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til her at jeg tror prisene varierer stort fra bygd til by også! Når jeg hører om kakeprisene dere nevner får jeg bakoversveis! Vi betalte 925 for bryllupskake med 3.etasjer, og ingen av prisene jeg innhentet oversted 1600 kroner. Når det gjaldt brudepyntingen kostet dette 500 kr timen og dette var inkludert prøvetimen... Hun brukte ca 5 timer totalt på prøvetimen + selve dagen, så da ble nok ikke det så ille pris heller...

Det beste rådet er kanskje å innhente priser mange ulike steder først også, så kan man virkelig gjøre sammenlikninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men augustbrud02, hele poenget mitt er jo at det er dyrere på SAMME STED bare fordi man kaller det "brud-" eller "bryllups-" ett-eller-annet. I samme butikk, på samme sted. Det er jo sinnsykt.

Men det er klart det er forskjell på bygd og by (sikker dyrere å leie lokaler på Karl Johan), men det var ikke poenget mitt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men augustbrud02, hele poenget mitt er jo at det er dyrere på SAMME STED bare fordi man kaller det "brud-" eller "bryllups-" ett-eller-annet. I samme butikk, på samme sted. Det er jo sinnsykt.

Men det er klart det er forskjell på bygd og by (sikker dyrere å leie lokaler på Karl Johan), men det var ikke poenget mitt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis man skal ha en helt enkel bukett med eks. roser eller calaer kan man selvsagt bare bestille "bukett" istedetfor "brudebukett", men når man bestiller en brudebukett, så lager de jo den slik at den er bra å holde i og da, så det er jo ikke det samme. Mange vil jo også ha litt annerledes eller forseggjorte buketter, og da bør man si hva det er til.

Å binde en brudebukett er faktisk ikke det samme som å binde en vanlig bukett som er ment til å stå i vase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men augustbrud02' date=' hele poenget mitt er jo at det er dyrere på SAMME STED bare fordi man kaller det "brud-" eller "bryllups-" ett-eller-annet. I samme butikk, på samme sted. Det er jo sinnsykt.[/quote']

Joda, og jeg er veldig enig i dette! Synes det er helt utrolig at man kan ta så mye betalt bare fordi det er knyttet til bryllup. Men altså, enkelte ganger kan det være litt forskjell.

Nei, dette var en liten digresjon fra min side. Beklager det. Synes bare de prisene enkelte kommer med her er helt vanvittig høye! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Min mor skal ordne buketten min, jeg sa ifra til henne at hun skulle be om en helt ordinær bukett med kala, og prisen ble halvert på et blunk!

Synes ikke det er gjerrighet i det hele tatt, det provoserer meg veeeeldig at vi skal måtte betale mer fordi det er snakk om bryllup! Vi har ikke noe stort budsjett å boltre oss i, derfor gjelder det å spare inn på det som kan spares inn på!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du ka be om en vanlig tett rund bukett dunden med stilker og du betaler det samme som vanligt-GI BESKJED AT DET ER TIL BRUD,slik at dekoratøren kan sette den sammen til ditt formål. Dekoratøren vil nokk anbefale å ha mer blomster i slik at den blir fin=3-500,-kroner.

BRUDEBUKETT lages på 2-3 timer=300,- i arbeidspenger pr time.Alle stilkene kuttes fra stilken og stiftes med streng for så å bli satt sammen.Et enormt arbeid,men en får finest bukett da.Alle buketter som skal ha heng må stiftes.Tette runde kan bindes med stilker.

GI ALLTID BESKJED AT DET ER TIL BRUD,OG JEG SOM BLOMSTERDEKORATØR LAGER DEN SÅ FINT SOM MULIGT FOR DEN LAVE PRISEN VI HAR AVTALT! :P:P

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du ka be om en vanlig tett rund bukett dunden med stilker og du betaler det samme som vanligt-GI BESKJED AT DET ER TIL BRUD,slik at dekoratøren kan sette den sammen til ditt formål. Dekoratøren vil nokk anbefale å ha mer blomster i slik at den blir fin=3-500,-kroner.

BRUDEBUKETT lages på 2-3 timer=300,- i arbeidspenger pr time. + blomster.Alle stilkene kuttes fra stilken og stiftes med streng for så å bli satt sammen.Et enormt arbeid,men en får finest bukett da.Alle buketter som skal ha heng må stiftes.Tette runde kan bindes med stilker.

GI ALLTID BESKJED AT DET ER TIL BRUD,OG JEG SOM BLOMSTERDEKORATØR LAGER DEN SÅ FINT SOM MULIGT FOR DEN LAVE PRISEN VI HAR AVTALT! :P  :P  

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi beskjed om at det er brud,slik at dere får en fin bukett. Enig med anonym over.

Jeg ønsker alle lykke til med fine buketter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann hallo hvor bor dere da ei beyllupskake koster 3000,-? Vi driver bakeri og den er langt fra så dyr. MEn det skal sies at det er mye mer jobb med ei bryllupskake enn det det er med vanlige kaker. Vi pynter jo ei bryllupskake med melishjerter etc etc. Så hvis de skal kjøpe vanlige kaker ville jeg nok pyntet de litt mer for husk det er jo en helt spesiell dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen er at alt blir dyrere fordi det tar lenger tid med bruder/brudevarer= tid er penger.

Bare aldri la ver å si hva det skal brukes til.Heller si at du synes det er dyrt og om det finnes en rimeligere måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Konklusjonen er at alt blir dyrere fordi det tar lenger tid med bruder/brudevarer= tid er penger.

Bare aldri la ver å si hva det skal brukes til.Heller si at du synes det er dyrt og om det finnes en rimeligere måte å gjøre det på.

Dette er i grunnen de tamkene jeg har om det også, men jeg klarte bare ikke å få formindlet det like bra som deg! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...