Gå til innhold

Oppkalling av barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
.

Men eg har eit sprøsmål som eg og mannen har diskutert: Er det greit å kalla eit barn opp etter nokon som framleis lever? Bør ein då spørra om lov? (Eg tenker på nær familie eller nære venner.)

Ja, det er greit, det er jo en gammel tradisjon. 1.sønn skal oppkalles etter farfar, 2.sønn etter morfar, 1.datter etter farmor, 2.datter etter mormor.

Jeg syns forøvrig det er greit med bokstavoppkalling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg kommer fra, er bokstavoppkalling vanlig og regnes på lik linje med annen oppkalling. I farssslekten min har f.eks. alle menn i rett nedstigende linje samme forbokstav.

Gjest *Frida*
Skrevet

Eg synest alle måtar å kalle opp andre sine navn er, nettopp det, oppkalling. Men det er forskjell på direkte oppkalling (samme navn) og å vere inspirert av andre sine navn.

Sjølv er eg oppkalla etter mi mormor, eg har hennar navn nr 2.

Nokon kom med eksempelet Geir som var oppkalla etter Guri:

min far, Gunnar, er oppkalla etter si mormor Guri.

Faktisk så har det vært vanlig tidligere at det yngste barnet i søskenflokken blir bokstav-kalt opp etter sine foreldre.

Dette var eg ikkje klar over at var så vanlig, men min sambuar har et dobbeltnavn der forbokstaven på første navn er lik som mora sitt fornavn, og navn nr to startar med same bokstav som faren sitt navn. Han er yngst.

Sjølv har me lyst å gje jenta vår et navn som er satt saman av begge bestemødrene sine navn. Det er litt tilfeldig at det passar sånn, navnet me tenker på er et vanlig og veldig fint navn :)

Dette er også oppkalling syns eg, men ikkje direkte.

Skrevet

Før i tiden så ble de andre barna, etter at besteforeldrene var oppkalt, oppkalt etter oldeforeldre.

Skrevet

Jeg synes bokstav-oppkalling er litt vel fjernt....

At Adelheid er oppkalt etter sin bestmor Aslaug, synes jeg er litt drøyt...

Men jeg er oppkalt etter mine bestemødre, men med en modernisert vri... Min gjenlevende bestemor synes nemlig navnet var for gammeldags til en liten baby, og dessuten uttalte de det feil på vår kant av landet. Og dermed passet ikke det andre navnet inn heller...

Så mine foreldre endret siste bokstaven i mitt første navn, og tok en moderne variant i det andre navnet... (Skulle forøvrig ønske at de hadde brukt originalene, siden jeg synes de er mye finere, og passer bedre til personligheten min! ;) )

Men jeg synes også at Martin kan være oppkalt etter Martinius, Guro kan være oppkalt etter Gudrun osv, da det er tanken bak som er veldig tydelig... :)

Og SELVSAGT kan man oppkalle etter noen som lever!?!?!?! :klø:

Vet om noen som var usikre på om de kunne oppkalle, siden det bare var 4 år siden vedkommende døde!? Dummeste jeg har hørt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...