Gjest Gjest Pest Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 7 timer varte våpenhvilen! Hvem startet igjen? Jo, Hamas! 7 timer våpenhvile så sender de raketter på Israel, det er HELT utrolig! Der ser man hvor mye Hamas bryr seg om sivilbefolkningen på Gaza. Grunnen til at Hamas var villige til å inngå den andre våpenhvilen (for KUN 1 år, vel og merke) er jo selvfølgelig at det er hvor lang tid de vil ha på å fylle opp våpenlagrene sine igjen! Skjøner dere palestinavenner virkelig ikke dette?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 7 timer varte våpenhvilen! Hvem startet igjen? Jo, Hamas! 7 timer våpenhvile så sender de raketter på Israel, det er HELT utrolig! Der ser man hvor mye Hamas bryr seg om sivilbefolkningen på Gaza. Grunnen til at Hamas var villige til å inngå den andre våpenhvilen (for KUN 1 år, vel og merke) er jo selvfølgelig at det er hvor lang tid de vil ha på å fylle opp våpenlagrene sine igjen! Skjøner dere palestinavenner virkelig ikke dette?
Gjest Lurebrus Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 7 timer varte våpenhvilen! Hvem startet igjen? Jo, Hamas! 7 timer våpenhvile så sender de raketter på Israel, det er HELT utrolig! Der ser man hvor mye Hamas bryr seg om sivilbefolkningen på Gaza. Grunnen til at Hamas var villige til å inngå den andre våpenhvilen (for KUN 1 år, vel og merke) er jo selvfølgelig at det er hvor lang tid de vil ha på å fylle opp våpenlagrene sine igjen! Skjøner dere palestinavenner virkelig ikke dette? Jeg er vel neppe noen palestinavenn men tenkt jeg skulle minne deg på at det høyst sannsynelig er en grunn til at de kaller seg palestinavenner og ikke hamasvenner.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #4 Skrevet 18. januar 2009 Klarer du å skille mellom Hamasvenn og Palestinavenn? Hamas hadde ikke godtatt Israels våpenhvile. De har vært ganske tydelige om at så lenge Israel fortsatt var inne i Gaza, så skulle de fortsette angrepene. Og Israel er fortsatt i Gaza, så de fortsetter. Jeg er litt overrasket over at folk trodde dette var en våpenhvile i ordets rette forstand, faktisk. NÅ har Hamas godkjent en våpenhvile. De skal gi Israel ei uke på å trekke seg helt ut. Om de slutter å skyte mot Israel i løpet av den uka, har jeg ikke noe særlig håp om, men vi kan bare vente og se.
waco Skrevet 18. januar 2009 #5 Skrevet 18. januar 2009 Problemet er at palestinerne på gaza vil sitte igjen med dårligere betingelser enn før angrepskrigen fra israel.
Gjest Gjest_Lone_* Skrevet 18. januar 2009 #6 Skrevet 18. januar 2009 Dust... det går ikke ann å inngå en "ensidig våpenhvile" etter at de har bomba Gaza sønder og sammen og drept over 1000 mennesker! Let's just be friends... jaaa Hamas har vært veldig klare på vilkårene for dette... ingen av disse er urimelige, bl.a. tilbaketrekking og åpne grensene.
Gjest Don Giovanni Skrevet 18. januar 2009 #7 Skrevet 18. januar 2009 Dust... det går ikke ann å inngå en "ensidig våpenhvile" etter at de har bomba Gaza sønder og sammen og drept over 1000 mennesker! Let's just be friends... jaaa Hamas har vært veldig klare på vilkårene for dette... ingen av disse er urimelige, bl.a. tilbaketrekking og åpne grensene. Hamas har også vært veldig klare på at de ønsker Israel av kartet og jøder døde. Med dette som utgangspunkt er det vel kanskje ikke så rart at Israel tar Hamas' ord med en liten klype salt. Åpne grenser betyr fri smugling av raketter. Selvfølgelig går ikke Israel med på noe sånnt. Legg variablene sammen og lag ligningen selv. Det er barnelærdom. Men hvis du virkelig mener det er reelle og høyst rettferdige vilkår; Vil du virkelig være trygg om Hamas igangsetter eksempelvis et atomvåpen-program? Hva med kjemiske våpen? Alt dette blir en realitet om alle grenser blir åpne. Og når det gjelder tilbaketrekkning har Israel gjort dette før, med selvmordsbombere fra Hamas som resultat.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #8 Skrevet 18. januar 2009 Det er egentlig bare håpløst å ta parti med den ene eller den andre! De har seriøse problemer begge gruppene, og krig løser såklart ingenting. Hevn, hevn og mere hevn. Oss utenforstående kan vel ikke sette oss inn i deres situasjon på samme måte. Men den krigen deres har foregått snart i det evige. Er det virkelig noe håp for dem? Kanskje begge gruppene burde ut av området og fått en eller annen 3. parti til å bo der?
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #9 Skrevet 18. januar 2009 Hamas har også vært veldig klare på at de ønsker Israel av kartet og jøder døde. Med dette som utgangspunkt er det vel kanskje ikke så rart at Israel tar Hamas' ord med en liten klype salt. Åpne grenser betyr fri smugling av raketter. Selvfølgelig går ikke Israel med på noe sånnt. Legg variablene sammen og lag ligningen selv. Det er barnelærdom. Men hvis du virkelig mener det er reelle og høyst rettferdige vilkår; Vil du virkelig være trygg om Hamas igangsetter eksempelvis et atomvåpen-program? Hva med kjemiske våpen? Alt dette blir en realitet om alle grenser blir åpne. Og når det gjelder tilbaketrekkning har Israel gjort dette før, med selvmordsbombere fra Hamas som resultat. Forskjellen på palestinerne og israelerne her er... mens palestinere gir uttrykk for at de ønsker jødene døde, så iverksetter Israel faktisk ønske om å slette palestinerne. Kjære venn... det er israelerne som satte i gang den etniske rensingen av palestinerne, ikke omvendt i følge Benny Morris og IDFs arkiver. Atomvåpen, masseødeleggelsesvåpen bla bla bla. Dette hørtes kjent ut, og resulterte i en invasjon av Irak. Jeg er ikke akkurat mer trygg nå som jeg vet hva slags våpen USA, Israel, Pakistan, Nord Korea osv. osv. har. Palestinernes kamp er legitim. Det er ikke okkupasjonen. Ikke glem å skille mellom den okkuperte parten og okkupanten.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #10 Skrevet 18. januar 2009 Forskjellen på palestinerne og israelerne her er... mens palestinere gir uttrykk for at de ønsker jødene døde, så iverksetter Israel faktisk ønske om å slette palestinerne. Kjære venn... det er israelerne som satte i gang den etniske rensingen av palestinerne, ikke omvendt i følge Benny Morris og IDFs arkiver. Atomvåpen, masseødeleggelsesvåpen bla bla bla. Dette hørtes kjent ut, og resulterte i en invasjon av Irak. Jeg er ikke akkurat mer trygg nå som jeg vet hva slags våpen USA, Israel, Pakistan, Nord Korea osv. osv. har. Palestinernes kamp er legitim. Det er ikke okkupasjonen. Ikke glem å skille mellom den okkuperte parten og okkupanten. Hamas gjør alt de kan for å utslette jødene, heldigvis har de ikke mer avanserte våpen. Det er en grunn til at de tre mest betydningsfulle landene i den arabiske verden ikke støtter Hams på noen som helst måte. Det er INGEN okkupasjon på Gaza.
Far til 2 Skrevet 18. januar 2009 #11 Skrevet 18. januar 2009 (endret) ... Det er INGEN okkupasjon på Gaza. Hvordan definerer du okkupasjon da ? Mener du at Gaza tilhører Israel ? Hva med vestbredden ? Mener du vestbredden også tilhører Israel ? Hvorfor beskriver du Palestinerene som arabere ? Israelere er arabere på eksakt samme måte som Palestinerene, men har bare en annen religion. Edit: skriveleif Endret 19. januar 2009 av Far til 2
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #12 Skrevet 18. januar 2009 Hamas gjør alt de kan for å utslette jødene, heldigvis har de ikke mer avanserte våpen. Det er en grunn til at de tre mest betydningsfulle landene i den arabiske verden ikke støtter Hams på noen som helst måte. Det er INGEN okkupasjon på Gaza. I henhold til FN og internasjonal folkerett er Gaza og Vestbredden faktisk et okkupert område.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #13 Skrevet 19. januar 2009 Hamas har også vært veldig klare på at de ønsker Israel av kartet og jøder døde. Uten å ta Hamas i forsvar, så kan man se pragmatisk på det og telle døde på begge sider...så vil det jo være åpenbart hvem som er mest effektiv i å utrydde den andre parten. Action speak louder than words....
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #14 Skrevet 19. januar 2009 Hvordan definerer du okkupasjon da ? Mener du at Gaza tilhører Israel ? Edit: skriveleif Når det gjelder definisjoner av okkupasjon er det mye politikk og følelser i bildet. Men det må vel være ganske sikkert at det IKKE er en okkupasjon når den såkalte oppkupanten IKKE har militært nærvær eller bosetninger i det såkalte okkuperte området?
Far til 2 Skrevet 19. januar 2009 #15 Skrevet 19. januar 2009 Når det gjelder definisjoner av okkupasjon er det mye politikk og følelser i bildet. Men det må vel være ganske sikkert at det IKKE er en okkupasjon når den såkalte oppkupanten IKKE har militært nærvær eller bosetninger i det såkalte okkuperte området? Hva om området ikke har militær kapasitet ? Jeg vil påstå at tyskerene okkupert Norge under 2.verdenskrig, selv om Norge ikke ga noen offisiell militær motstand utover den første tiden. Og hvordan definerer du bosetninger. Vi har sett filmer for hvordan nybyggere jager Palestinske gjetere og fratar dem olivelunder, etc som de har for å leve av. Vi har sett hvordan Israelske myndigheter har fratatt Palestinere pensjonater/hoteller og hvordan de har delt frukthager som Israelske myndigheter mener tilhører den israelske staten. Dette må da regnes som bosetninger ?
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #16 Skrevet 19. januar 2009 Hva om området ikke har militær kapasitet ? Jeg vil påstå at tyskerene okkupert Norge under 2.verdenskrig, selv om Norge ikke ga noen offisiell militær motstand utover den første tiden. Og hvordan definerer du bosetninger. Vi har sett filmer for hvordan nybyggere jager Palestinske gjetere og fratar dem olivelunder, etc som de har for å leve av. Vi har sett hvordan Israelske myndigheter har fratatt Palestinere pensjonater/hoteller og hvordan de har delt frukthager som Israelske myndigheter mener tilhører den israelske staten. Dette må da regnes som bosetninger ? Norge var okkupert og okkupanten hadde faktisk militært nærvær i Norge. Israel har ikke hatt militært nærvær siden de trakk seg ut. Nå antar jeg at du ikke har bakgrunnsmateriale fra de sakene du prater om, og det er umulig for oss å vurdere de juridiske sidene ved disse sakene. Men eies hotellet av en isralitt, samtidig som en palestiner driver hotellet er det legitimt å bruke politiet til å kaste ut palestineren.
Inwe Skrevet 19. januar 2009 #17 Skrevet 19. januar 2009 Jeg må først si at jeg ikke har den beste kunskapen om Hamas, og skal derfor ikke utale meg om det. Men jeg kan sikkert kalles en palestina-venn der jeg vandrer rundt i Palestina-skjerfet mitt og har masse medfølelse. Ikke har jeg vært i noen demonstrasjoner enda, men kan hende jeg kommer til det, som en fredlig demonstrant vel og merke. Men jeg kan si at jeg har endel innsikt i hva som skjer og hvordan det ser ut der nede. Jeg var i Midtøsten på våren i fjor. I Libanon, Syria, Jordan, Israel og Vestbredden (Gaza kom vi ikke inn i, vi var en skoleklasse og det var for mye uroligheter der til at UD ga oss lov). Vi var inne i disse Ghettoene som jeg selv vil kalle det. Møtte Palestinerne, så bosetterne og snakket med befolkingen. Og det er forferdelig. Palestinske barn blir nekta å dra på skolen, fordi den er på andre siden av muren, de går gjennom kloaken de dagene dette er mulig. Mor og barn dør på mange av grensepostene fordi de får ikke komme seg til sykehus for å føde, de blir stoppet av Israelske soldater, bare pga de har et Palestinsk nrskilt på bilen. En dame vi snakka om holdt på å ikke komme seg hjem etter et sykehus besøk fordi hun var 5 min etter tiden tilbake til grenseposten (pga KØ på legekontoret). Israelske soldater kom plutselig inn i en av Ghettoene vi var og skøyt vilt rundt seg, det endte med at vi måtte dra med skrekken. Barn på 8 år kom bort til oss og sa "Ta bilde av det *peke* og det og det og det, og vis det til alle vennene dine så kanskje de hjelper oss med litt støtte." (vi er fotostudenter). Vi så vakttårnene som har innsikt til Palestinske områder slik at de kan se alt som skjer. Osv osv.
Gjest Raptuza Skrevet 19. januar 2009 #18 Skrevet 19. januar 2009 Dust... det går ikke ann å inngå en "ensidig våpenhvile" etter at de har bomba Gaza sønder og sammen og drept over 1000 mennesker! Let's just be friends... jaaa Hamas har vært veldig klare på vilkårene for dette... ingen av disse er urimelige, bl.a. tilbaketrekking og åpne grensene. Spør ein vanleg palestinar om Hamas er rimelege, du. Dei tør nok ikkje ein gong sei si ærlege meining. Det er synd på den palestinske sivilbefolkninga i Gaza. Og at valget var demokratisk og utan truslar og underkuing trur eg ingenting på.
Gjest Raptuza Skrevet 19. januar 2009 #19 Skrevet 19. januar 2009 Hvordan definerer du okkupasjon da ? Mener du at Gaza tilhører Israel ? Hva med vestbredden ? Mener du vestbredden også tilhører Israel ? Hvorfor beskriver du Palestinerene som arabere ? Israelere er arabere på eksakt samme måte som Palestinerene, men har bare en annen religion. Edit: skriveleif Trur du verkeleg at jødane er arabarar? Du har sove i historietimen igjen....
Far til 2 Skrevet 19. januar 2009 #20 Skrevet 19. januar 2009 Trur du verkeleg at jødane er arabarar? Du har sove i historietimen igjen.... Da kan kansje du fortelle meg hvor jødene "oppstod" og hvor Palestinerene "oppstod". Tenker da tilbake 1-2000 år og hvilke "blandinger" som har skjedd iløpet av denne tiden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå