Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2002 #1 Del Skrevet 16. april 2002 Jeg vil gjerne høre alt dere har å si om dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kylie Skrevet 16. april 2002 #2 Del Skrevet 16. april 2002 Jeg har vært plaget av candidasopp i underlivet i snart 6 år. For første gang på mange år er jeg nå tilnærmet symptomfri (hadde det hele tiden)etter 4 uker med Diflucan tabletter og smøring med Kenacutan salve. Har ikke hatt samleie etter kuren, har ofte pleid å bli verre etter sex på grunn av friksjonen, legen min har også sagt at jeg bør unngå/være forsiktig med oralsex fordi alle har en naturlig soppflora i munnen, men at det på grunn av min overfølsomhet for sopp kan føre til infeksjoner. Ellers er det viktig at underlivet får mest mulig luft. Sov uten truse, bruk bomullsundertøy som kan kokvaskes, unngå strømpebukser.Har hørt at stringtruser kan gjøre det verre, men jeg har ikke lagt g-strengen på hylla ennå. Unngå såpe i underlivet (bruk intimsåpe max 1 gang pr dag), skyll gjerne underlivet med lunket vann istedet for å vaske med klut. Gynekologen jeg går til anbefaler å smøre området med surmelk/Biola, yogurt naturell. Syns det høres ganske klissete ut så det har jeg ikke prøvd, men noen anbefaler det, andre sier det ikke har noen effekt. Dette var alt jeg kom på akkurat nå. Bare spør hvis du lurer på noe mer! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2002 #3 Del Skrevet 16. april 2002 Takk for svar Kylie... Men skulle vel skrevet at min candida sopp har satt seg i mage og tarm... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kylie Skrevet 16. april 2002 #4 Del Skrevet 16. april 2002 Det hadde vært en viktig opplysning ja... Håper du får svar som kan hjelpe deg.1212[ Dette Innlegg er endret av: Kylie den 2002-04-16 11:07 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegelille Skrevet 17. april 2002 #5 Del Skrevet 17. april 2002 Tror mange har fått gode tips etter å ha lest innlegget ditt Kylie... I alle fall hjalp det meg en god del... 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pus Skrevet 18. april 2002 #6 Del Skrevet 18. april 2002 Hei Anonym! Spørsmålet ditt er ganske stort.Er du intresert i symptomer,diet,soppdrepende midler,gjenopbygging av tarmfloraen eller kosttilskudd i forbindelse med CRC?? Det er veldig omfattende å forklare alt, og diett delen er induviduell og tøff. Jeg har aldri hatt CRC, men har brukt eliminasjonsdietten for å finne ut om jeg hadde. Men jeg fant ut at jeg har intolleranse for en del matvarer og basis produkter i det norske kostholdet. Så jeg sitter inne med en del info. men jeg vil sette pris på et mer nyansert spm. Det beste for deg er om du tar kontakt med en kostholdsekspert og får hjelp, fordi da blir du bedt om å skrive ned alt du spiser over en periode og hvordan du lager maten, og får en personlig oppfølging med info og støtte til å gjennomføre. hilsen Pusekatten 1212[ Dette Innlegg er endret av: Pus den 2002-04-18 09:17 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 18. april 2002 #7 Del Skrevet 18. april 2002 Jeg har vært plaget med candida i et og et halvt år. Jeg gikk til en gynekolog for å få hjelp. Hun ba meg slutte med g-streng, ikke bruke syntetisk undertøy og bind, smøre meg med babyolje(!), kutte ut såpe osv... Jeg sluttet å sove med undertøy og prøvde babyolje. I ettertid har jeg fått høre slik olje ikke er bra for underlivet. Jeg har prøvd flere canestenkurer men de hjalp en ukes tid. Jeg leste i et blad at grapefruktkjerneekstrakt skal være veldig bra for det dreper de slemme bakteriene og hjelper de gode. Jeg prøvde dette en stund men var desverre ikke flink nok til å bruke dette ofte nok. Både fordi jeg er litt distre og aldri hjemme og fordi ettersmaken var vanvittig vond... For et par uker siden prøvde jeg en annen soppkur med vaganatorer. Det var en tredagers kur men jeg husker ikke hva de het nå. Med en gang virka det bra, så trodde jeg at jeg fikk et tilbakefall et par dager men nå er det helt flott! Hvis det kommer tilbake vurderer jeg å ta en slik kur til. Når det gjelder såpe har jeg alltid brukt asan eller doktor greve. Men nå har jeg sluttet med det også. Bruker kun vann i dusjen og jeg synes det virker helt bra! Vurderer å kjøpe en såpe på apoteket da jeg tror det er bedre enn de man kjøper i dagligvarebutikker. Lurer du på noe må du gjerne spørre. Jeg vet hvor frustrerende det er. JEg tror også at dette er en av grunnene til at det ble slutt med meg eksen fordi jeg klarte ikke ha sex mer en max en gang i uka.. Frustrerende for en mann på 24 (og meg selvfølgelig)...12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skorpion72 Skrevet 18. april 2002 #8 Del Skrevet 18. april 2002 Hva er symptomene på candidasopp, og hva burde man IKKE spise for å forbygge det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 18. april 2002 #9 Del Skrevet 18. april 2002 Mine symptomer startet med en vanlig soppinnfeksjon som aldri ble borte. Jeg fikk lett rifter i underlivet og sex var veldig smertefult. Jeg kunne få slike rifter av å tørke meg etter jeg hadde vært på do... Disse riftene var hovedsaklig innenfor kjønnsleppene og rundt inngangen til skjeden. I tillegg hadde jeg en klumpete hvitaktig utflod som det bare ble mer og mer av. Jeg synes også at denne luktet annerledes enn vanlig. Jeg har hørt at man kan få candida hvis man driver rovdrift på kroppen, altså hvis man tar mye sterke medisiner (f.eks antibiotika) som dreper de gode bakteriene, og hvis man spiser mye søt mat som gir de slemme bakteriene noe å leve av. Jeg ble anbefalt å spise grovt brød og grønnsaker og minst mulig godteri og loff(har ikke sluttet med det da). Jeg er litt usikker på matinntaket har en sammenheng med sterke medisiner eller ikke. Tror nok at hovedgrunnen til at det kom hos meg var at jeg i løpet av kort tid gikk på flere kurer mot blærekatarr og en penicilinkur i tillegg til et dårlig kosthold. _________________ 1212[ Dette Innlegg er endret av: Pamella den 2002-04-18 09:57 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
coda Skrevet 18. april 2002 #10 Del Skrevet 18. april 2002 Litt på sidelinjen...men dog...Intimsåpen Asan har ph 5,5, som er for høyt for underlivet. Lactacyd er lavere, underlivet trives best med ph ned mot 3,5-4. Kan kanskje hjelpe noen. (Vil i alle fall anbefale å bruke en spesialsåpe...vanlig dusjsåpe fra butikken kan ha ph opp mot 9 som er alt for høyt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skorpion72 Skrevet 18. april 2002 #11 Del Skrevet 18. april 2002 Jeg er helt blank på dette området, så dette er kanskje et dumt spørsmål. Er dette noe bare kvinne/jenter får eller kan barn/menn også få det??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 18. april 2002 #12 Del Skrevet 18. april 2002 hm.. aner faktisk ikke om barn og menn kan få det. Det smitter iallefall ikke tror jeg for min eks fikk det aldri... Tror nok ikke det er spesielt utbredt hos disse gruppene. Men er du usikker ville jeg kontaktet en lege. Nå skal det sies at mange leger ikke har noe tro på denne sykdommen som også kalles for en livsstilssykdom. Min lege rynket litt på nesen da jeg lurte på om det kunne være det... Jeg tror ikke det er bevist hva det kommer av og hva som hjelper enda derfor er de nok litt skeptiske. Tror en homeopat er mer åpen for det12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pus Skrevet 18. april 2002 #13 Del Skrevet 18. april 2002 Symptomer som kan ha sammenheng med CRC A) sterk søttrang B) forverring av symptomer ved fuktig vær. C) fordøyelse: dårlig utnyttelse av mat,oppblåsthet,magekatarr,magesmerter,forstoppelse eller diarè,kløe ved endetarmsåpningen. D)Underlivet: soppinfeksjon med kløe,svie,hvit utflod. E)Hud: Kløe,utslett,tørr,skjellende hud,psoriasis,hudsopp. F)Allergi: alleslag allergi som gradvis forverres, I kjølvannet av CRC kan man ha tarmlekasje og derfor lettere utvikle matintoleranse. G) Muskler/ledd: muskelsmerter,ømhet,leddsmerter. H) Nevrologisk: migrene,hodepine,dårlig hukommelse,humørsvigninger,irritasjon,depresjon,uro,tretthet,søvnproblemer, mfl. For å få CRC er det flere faktorer som spiller inn; svekket immunsystem, bla. antibiotika-kurer, langvarig kortisonbehandling,stress,junkfood og stort sukker inntak, amalganforgiftning, for lite magesyre m.m. For å forebygge så er det lurt åminske sukker inntaket, spise mest mulig sundt. Dette er veldig viktig i perioder hvor en opplever stress og ikke er helt på topp. Ved bruk av antibiotika er det lurt å øke inntak av surmelksprodukter også i en lang periode etter avsluttet kur, for å balansere tarmfloraen. Tåler man ikke melk finnes det i kapselform hos helsekost. Kulturaen heter Bio-Acidophilus. Håper dette gav litt mere svar... _________________ Pusekatten 1212[ Dette Innlegg er endret av: Pus den 2002-04-18 10:25 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 18. april 2002 #14 Del Skrevet 18. april 2002 Oi! Tusen takk! her var det utrlolig mye jeg ikke visste om! Du vet vel ikke tilfeldigvis omhvordan man kan bli kvitt det også? Jeg sliter veldig med magesmerter. Ofte kommer det jeg spiser rett ut igjen... I tillegg har jeg fått litt psoriasis som kom omtrent samtidig underlivsproblemene.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pus Skrevet 18. april 2002 #15 Del Skrevet 18. april 2002 Hei igjen! Terapi av CRC er en vedlig omveltning av kostholdet og krever mye av deg. Jeg gjentar at det er lurt å få en kosthodls ekspert til å hjelpe seg fordi de har en fagligkompetanse som jeg ikke har. Men her kommer en liten generell oversikt over diett. 1. Eliminasjons delen. Skal gjennom føres i 9 dager for å se om plagene har sammenheng med CRC. Dette skal du ikke spise i denne fasen: A)Sukker; dvs. alt som inneholder kunstige søtnings stoffer, sukker av alle slag, honning, og husk at det er sukker i frukt, juice,bær... B)Gjær; Brød,surdeigsbrød,øl,vin,eddik,osv C)melkeprodukter; melk,surmelk,rømme,smør,margarin osv. D)hvete (evt.gluten); pasta, brød osv. E) Muggsoppholdige matvarer; pølser, røkt kjøtt, hermetikk, buljong terninger, pulversupper, ferdigretter av fisk og kjøtt E330. F) spiseelige sopper **E)- dette punktet varierer en del på hvor mye du skal utelate osv. Må nesten prøve deg fram. 2. Provokasjonsdelen i denne fasen skal du teste ut en og en gruppe med matvarer av gangen og hver for seg. 3. De mat varene du reagerte på i del 2 skal du unngå i minst 2 mnd, så ta ny provokasjonstest og ny vurdering. Du må lære deg å lese på alle innholdsfortegnelser, det er f.eks ofte sukker i krydder blandinger og andre ting du ikke vil tro det. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 18. april 2002 #16 Del Skrevet 18. april 2002 Hjelp! Det hørtes ut som en kjempejobb... uff.. har ikke spesielt lyst til det... Tror nok jeg venter og ser om den soppkuren jeg tok hjalp, da kan det i beste fall bare ha vært en vanlig soppinnfeksjon som var litt vanskelig å bli kvitt selv om det er lite som tyder på det.... Men tusen hjertelig takk skal du ha!! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pus Skrevet 18. april 2002 #17 Del Skrevet 18. april 2002 Bare hyggelig! Noen tips ang. psoriasis; Sitrusfrukter:sitron,appelsin ol rødvin tomat rød paprika jordbær Disse produktene har ofte en tendens til å forværre psoriasisen. Så tipset mitt er å være litt måteholden overfor disse produktene.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 18. april 2002 #18 Del Skrevet 18. april 2002 Ble litt forvirret av å lese denne tråden: er candida og CRC det samme? Trodde man bare fikk sopp i skjeden og skjedeåpningen? Amarone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 19. april 2002 #19 Del Skrevet 19. april 2002 Jeg har hatt candida, og er litt redd for at det er kommet tilbak. Et godt råd, i stede for å prøve alle deisse gode rådne og kurene som er blitt beskrevet kom deg til en lege. Det er så dumt at du har begynt på noe og så viser det seg kanskj at du ikke fikk det helt til, eller ikke forsto dietten ol. Jeg er helt enig med det som er blitt skrevet om candida i mage tarm, men det er blitt såpass forkortet at det skal nok en del mere til enn dette. Men mange behandlinger er forskjellige, ettersom hvilken faggren du oppsøker homøpat vs lege. Jeg var så heldig at jeg kom inn på balderklinikken, som er et legesenter som ikke er ukjent med alternativ behandling. Først var jeg gjnnom 2 dager med omfattende testing for å sjekke med for allergier, deretter var det div ting jeg skulle avtå frå og så skulle jeg litt etter litt teste div ting og ta tid og puls og forkjellige. Etter dette vare det eks antall mnd uten gjær og sukker. Og bare det å finne ut hva det ikke er gjær og sukker i er et studie i seg selv. Viste du forresten at det eukker i enkelte former so krydder og de fleste potetgull? I tillegg til denne dietten gikk jeg på et legemiddel som jeg ikke husker hva hetr, men dt var ikke ...asidpholus...som kjøpes på helsekost. Dette begynte jeg med når jeg nesten var frisk. Symptomer på candida er så mangt og er så individuelt. Men det er utrolig mange som har sykdommen uten at de vet det. Og ikke alle leger rundt omkring aksepterer det som en sykdom. Vær også litt obs på at det å skulle gå på såpass tøff diett hvor alle innholdsdeklerasjoner må leses nøye kan trigge spiseforyrrelser. Man blir liksom overopphektet i mat og hva de inneholder. Lykke til på din ferd. Har du forresten merket at soppen blomstrer opp rett før mensen? Grunen til at jeg har fått det igjen er bla fordi jeg har vært på en kjempesterk pencellin kur, og det dreper jo som kjent alle god bakterieflora. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pus Skrevet 19. april 2002 #20 Del Skrevet 19. april 2002 CRC er forkortelse for Candida-Relatert Complex. Eller på norsk så er det kaldt Candida syndrom. Den vanligste typen av candida er soppen Candida albicans. Og jeg er helt enig med deg fruenge om at for å få best mulig hjelp, og hjelp som fungerer så må man kontakte ekspertise på området. Jeg har skrevet forkortet og generellt, og gitt litt info om hva det går ut på. Men jeg har også skrevet flere ganger at en må få hjelp av feks en kostholdsekspert. Og det jeg skrev om kulturaen Bio-Acidophilus var at den kunne hjelpe som forebygger av candida, ikke at det var noe som skulle taes hvis en har CRC. Og det var kun et alternativ for dem som ikke tåler surmelksprodukter. Surmelksprodukter inneholder kulturaen Bio-Acidophilus. Og dette er sunt for floraen i mage-tarm. Derfor ved bruk av antibiotika eller sterke medisiner så bør en øke inntak av surmelksprodukter i den perioden og eventuelt en stund etter avsluttet kur. Håper dette gjorde det litt lettere å forstå. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå