Phaedra Skrevet 16. januar 2009 #1 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Jeg lærte meg et nytt ord i dag: "kotyme" Inntil nå hadde jeg faktisk ikke fått med meg at folk brukte dette ordet. Men jeg har nå funnet ut at det betyr noe sånt som "vanlig normal høflighet og "uskreven regel", eller normer... Er det noen som vet noe om etymologien til dette ordet? edit: fikk svaret: fra fransk "coutume" - "custom" Endret 16. januar 2009 av Phaedra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 17. januar 2009 #2 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg lærte meg et nytt ord i dag: "kotyme" Inntil nå hadde jeg faktisk ikke fått med meg at folk brukte dette ordet. Men jeg har nå funnet ut at det betyr noe sånt som "vanlig normal høflighet og "uskreven regel", eller normer... Er det noen som vet noe om etymologien til dette ordet? edit: fikk svaret: fra fransk "coutume" - "custom" Kommer fra latin "consuetudo". Con = sammen, suetudo = vane, tradisjon. På italiensk "costume", på fransk "coutume", på engelsk "custom", og altså norsk "kotyme". Nærmeste norsk-norske ord vi har som kan bety det samme, tror jeg er "vane". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 17. januar 2009 #3 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg lærte meg et nytt ord i dag: "kotyme" Jeg mener ikke å være pirkete, men ordet skal skrives "kutyme" på norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 17. januar 2009 #4 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg mener ikke å være pirkete Å, jo da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 17. januar 2009 #5 Del Skrevet 17. januar 2009 Å, jo da! Har du lagt merke til meg før, kanskje ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 17. januar 2009 #6 Del Skrevet 17. januar 2009 Har du lagt merke til meg før, kanskje ? Man legger vel lettere merke til folk som har samme egenskaper som en selv, i sær når det er egenskaper man ønsker man hadde litt mindre av... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 19. januar 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Jeg mener ikke å være pirkete, men ordet skal skrives "kutyme" på norsk. Jaggumeg, da lærte jeg det feil av de som lærte det bort hihi. (Det forklarer også hvorfor jeg ikke fant det i ordboka) Endret 19. januar 2009 av Phaedra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #8 Del Skrevet 17. januar 2021 Skrives kutyme og betyr sedvane, skikk, vanligvis. Trenger ikke å ha noe med høflighet å gjøre. Anonymkode: 65d8e...cb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #9 Del Skrevet 17. januar 2021 Gjest Gjest_Ellen_* skrev (På 17.1.2009 den 1.40): Kommer fra latin "consuetudo". Con = sammen, suetudo = vane, tradisjon. På italiensk "costume", på fransk "coutume", på engelsk "custom", og altså norsk "kotyme". Nærmeste norsk-norske ord vi har som kan bety det samme, tror jeg er "vane". Vil ikke norm/normal være et bedre norsk ord for kostyme? Anonymkode: 6b8ac...37b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #10 Del Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil ikke norm/normal være et bedre norsk ord for kotyme? Anonymkode: 6b8ac...37b Korrigert Anonymkode: 6b8ac...37b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #11 Del Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil ikke norm/normal være et bedre norsk ord for kostyme? Anonymkode: 6b8ac...37b Hvor henter du ordet kostyme fra? Anonymkode: 65d8e...cb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #12 Del Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Korrigert Anonymkode: 6b8ac...37b AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil ikke norm/normal være et bedre norsk ord for kostyme? Anonymkode: 6b8ac...37b Nei. Anonymkode: 65d8e...cb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå