Gå til innhold

rense chakra


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste utviklet både stoffskifteproblemer og tannkjøttproblemer og har tenkt at kanskje mitt hals-chakra er blokkert på noe vis. Jeg kan svært lite om chakraer, men det er noe jeg tror på (tror jeg) og lurer på om chakrablokkeringer kan forårsake helseproblemer.

Dersom jeg ønsker å rense opp i chakrane eller lignende, er det noen her som kan gi noen tips til hvordan dette gjøres?

Og til alle dere skeptikere som har behov for å skrive at dette er bare tull, så ja, jeg forstår at dere synes det, men ettersom vestlig medisin kommer til kort med forklaringer og medisiner, så vær så snill å ha forståelse for at jeg ønsker å prøve noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Ruby_*

Hei

Det er nok neppe noen sammenheng mellom chakraene dine og helseproblemene dine, rent bortsett fra at det gjerne er en generell sammenheng mellom dårlig åndelig helse og dårlig fysisk helse.

Uansett er det ingen dum idé å rense chakraene dine. Det er mange måter å gjøre det på, og ingen av dem er "den riktige". Det viktigste er at du bruker en metode som du føler fungerer for deg! Det enkleste er å google litt og velge en metode du liker, eller velge en kombinasjon og du kan gjerne legge til dine egne elementer og. Det viktigste er at du lever deg mest mulig inn i ritualet/meditasjonen.

Jeg googlet litt, og fant denne, som jeg likte godt: http://www.mysticfamiliar.com/archive/heal...ur_chakras6.htm

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ruby.

Chakra og helseproblemer kan "balanseres", men det er vel i såfall psykiske helseproblemer, som igjen kan føre til en mer positiv tilværelse som syk. Det er derfor det eventuelt hjelper.

Chakra kan brukes til så mangt. Jeg "justerer" selv Chakrafeltene mine hver dag, flere ganger om dagen hvis det trengs.

Hadde blokkeringer i Chakra 1/rotchakra, men etter mye "jording" har jeg virkelig merket forskjellen, men alt dette bunner i psyke og sinn.

Bruker enkelte redskaper innimellom og, som healing med krystallpendel på chakra, og slikt.

Steiner for halschakra er noe man kan begynne med.

Mulig du har en blokkering i halschakra som kan hjelpe hvis man løsner og balanserer, slik at du ikke har like mange symptomer og plager, men å kurere det tilhører til sjeldenhetene.

Selv kan jo dette skje deg, da dette er helt og holdent opp til deg, med tanke på at jeg tror sinnet kan utøve "mirakler".

Noen sider:

http://www.albanet.se/chakra.htm

http://idun.wicca.no/bos/heksekunst/chakra/

Endret av LilleCanCan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo for eksempel høre med Joralf Gjerstad. Dersom jeg ikke tar helt feil hadde han nylig et fantastisk tilbud der du kunne rense to chakraer for prisen av én.

(Beklager, jeg kunne ikke dy meg. Skal nå fjerne meg fra denne tråden :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo for eksempel høre med Joralf Gjerstad. Dersom jeg ikke tar helt feil hadde han nylig et fantastisk tilbud der du kunne rense to chakraer for prisen av én.

(Beklager, jeg kunne ikke dy meg. Skal nå fjerne meg fra denne tråden :) )

Haha!! :ler:

Jeg syns den faktisk var morsom. hhehe

Endret av LilleCanCan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_E_*

Hm, jeg er ikke enig med noen av de her. For det første eksisterer chakraer- ingen vits i å diskutere det en gang. Og dessuten mener jeg at det kan være sammenheng mellom dårlig helse og blokkeringer i et eller flere chakraer. Jeg har bøker fra Enerciga med dette temaet. Søk på deres sider, evt hør på biblioteket el bokhandelen. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Hm, jeg er ikke enig med noen av de her. For det første eksisterer chakraer- ingen vits i å diskutere det en gang. Og dessuten mener jeg at det kan være sammenheng mellom dårlig helse og blokkeringer i et eller flere chakraer. Jeg har bøker fra Enerciga med dette temaet. Søk på deres sider, evt hør på biblioteket el bokhandelen. Lykke til.

Oj, det er blitt skrevet bøker om det. DA må det jo være sant.

Si meg; er du like ukritisk til alt som finnes av bøker? I så fall håper jeg ikke du leser alt for mye i bøker.

Eller kanskje du skulle lese en bok om kildekritikk?

Endret av VinglePetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ulike chakraenes plassering korresponderer i stor grad med ulik kjertler i

kroppen som thymus, skjodlbrusk og pineal kjertlene. Yogiske teknikker som

balanserer chakraene balanserer også disse både i forhold til deres psykologiske

effekt og deres fysiske funksjoner.

Det er gjort en studie av yoga og alvorlige forstyrrelser i skjoldbruskkjertelen som

fant at svært alvorlige forstyrrelser som måtte medisineres kraftig over tid lot seg

balansere med bruk av enkle yogastillinger som fokuserte på hals chakraet. Dette er

stillinger som bow pose, navasana og skulderstående. Hvis man skal bruke yoga for å

oppnå en slik effekt så er man nødt til å gjøre litt flere enn de stillingene som

bare fokuserer på halsen ellers blir man kroppslig og energetisk skjev. Du er nødt

til å gjøre et helhetlig yogapraogram som inkluderer stillinger som gjør noe for

hele kroppen, men med litt ekstra fokus på stillingene som balanserer halsen. I

tillegg er du nødt til å være ekstra forsiktig med et par av disse slik som

skulderstående fordi de lett kan skade nakken om man ikke er forsiktig.

Skulderstående skal altdi gjøres med teppe under skulrende for å gi riktig vinkel i

nakken og denne bør læres av en kvalifisert yogalærer ideelt sett en Iyengar lærer

fordi de stort sett er best på teknikk.

Om du gjør ca 10-15 minutter yoga som fokuserer på andre deler av kroppen og 5-6-7

min med stillinger som fokuserer på halschakraet så vil du over lengre tid få

resultater. Hvis du i tillegg kombinerer dette med akkupunktur og eventuelt

akkupressuer/egen massasje av akkupunkturpunkter i området så blir resultatene

bedre.

På youtube så finner du også en del om yoga for å balansere halschakraet/thyroid gland. Men, som sagt så må spesifikt arbeid balanseres med generelt arbeid som bør utgjøre majoriteten av praksisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan lete det opp på nettet selv ved å søke på Thyroid gland/thyroid imbalance etc og yoga og eventuelt India. Jeg har lest undersøkelsen selv så jeg vet jo at det er dokumentert. Hvis du er interesert i om det kan dokumenteres kan du lete opp artikkelen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det snakk om å "gidde"? Du fremstår ikke som særlig kredibel, mener du at jeg skal ta det du skriver for god fisk helt ukritisk? Var det en vitenskapelig sannhet hadde det vært null problem å finne noe; ettersom jeg vet det ikke er noe som tyder på at chakra eksisterer som annet enn eldgamle indiske myter tror jeg du skal slite med å finne noe som med vitenskapelig sikkerhet definerer chakra som en reaitet. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er det snakk om å "gidde"? Du fremstår ikke som særlig kredibel, mener du at jeg skal ta det du skriver for god fisk helt ukritisk? Var det en vitenskapelig sannhet hadde det vært null problem å finne noe; ettersom jeg vet det ikke er noe som tyder på at chakra eksisterer som annet enn eldgamle indiske myter tror jeg du skal slite med å finne noe som med vitenskapelig sikkerhet definerer chakra som en reaitet. Sorry.

Her er det ikke snakk om hvorvidt chakra er en realitet eller ikke, men at yoga kan brukes til å balansere funksjonen til thyroid kjertelen. Hvorvidt det er en chakra der eller ikke er ikke poenget. Forøvrig er det en del som mener at chakra kun er en betegnelse på nettopp ulike kjertler i det endokrine systemet og ikke noe mere mystisk en som så.

Når det gjelder hvorvidt det er noen realitet i mange av disse gamle indiske mytene om yoga og meditasjon mere generelt så er det gjort en rekke studier de senere årene som har vistoppsiktsvekkende gode resultater. Daniel Golemans bok Destructive Emotions og sharon begbys siste bok oppsumerer en god del av det. Eksepsjonelle resultater i forhold til helse, lykke, konsentrasjon og kontroll over kroppslige funksjoner som vestlig vitenskap har tordd var ukontrolerbare. Blant de mere fantastiske eksemplene på dette er at studier ved harvard har dokumentert at Tibetanske munker kan kontrolere sin egen kroppstemperatur i så ekstrem grad at de kan sove nakne i snø. Bare søk på Tummo og Harvard så finner du det.

Jo det er et spørsmål om å gidde. Hvis du googler yoga og thyroid er det nemlig en masse artikkler om temaet og det tar tid å lete seg frem til akkurat denne studien. Det gidder jeg ikke, men hvis du faktisk er ærlig interesert i dette kan du finne den selv. Det har ikke noen direkte verdi for meg å finne den igjen siden jeg har lest den før, men hvis du er interesert så finner du den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er beviset på at man gjennom meditasjon kan oppnå en eksepsjonell kontroll over kroppstemperatur:

http://www.hno.harvard.edu/gazette/2002/04.18/09-tummo.html

Eksperimenter utført av Paul Ekman viser at erfarne meditører kan kontrolere deler av kroppens reaksjonsmønstre som man trodde var totalt underlagt ubeviste og automatiske responser fordi kontrollen over disse funksjonene lligger i de mest primitive delene av hjernen. Det kan man lese om i Destructive emotions boken til Goleman

Her er en link til sammendrag av en voldsom mengde forskning på meditasjon som viser helt hinsides kontroll over kroppslige funksjoner som vitenskapen trodde var umulige å påvirke gjennom bevistehen. I tillegg er det en mengde dokumentasjon på andre gunstige helsemessige effekter.

http://www.noetic.org/research/medbiblio/ch1.htm

Dette er et av de mer bemerkelsesverdige eksemplene på kontroll over kropp og sinn:

During a remarkable experiment reported by L. K. Kothari and associates, a yogi was buried for eight days in an earthen pit and connected by leads to an EKG in a nearby laboratory. After the pit was boarded up, the subject's heart rate sometimes went as high as fifty beats per minute, until a straight line appeared on the EKG tracing when the yogi had been in the pit for twenty-nine hours. There had been no slowing of his heart immediately before the straight line appeared, nor any sign of electrical disturbance, but the experimenters proceeded with certainty that their subject had not died. Suspecting that their EKG leads had been deliberately or accidentally disconnected, they checked their machine and continued to monitor its tracings. To their astonishment, it started to register electrical activity some seven days later, about a half hour before the yogi's scheduled disinterment. "After some initial disturbance," they wrote, "a normal configuration appeared. The [speeded heart rate] was again there but there was no other abnormality." When the pit was opened, the yogi was found sitting in the same posture he had started in, but in a stuporous condition. In accounting for his remarkable EKG record, the experimenters argued that a disconnection of the EKG lead would have produced obvious markings on the tracings in their laboratory, as they found when they tried to simulate ways in which the yogi might have tinkered with it.

Her er en del ymse dokumentasjon på at meditasjon har eksepsjonelt gode resultater i forhold til en rekke sykdommer. Flere av disse sykdommene skulle man i utgangspunktet ikke tro at ble påvirket av meditasjon. Mye av denne forskningen er fra Harvard:

Here is a summary of research findings cited at the Mind Body Medical Institute at Harvard Medical School (They recently changed the name to Benson-Henry Institute for Mind-Body Medicine. BHIMBM?

Mind/Body Medical Institute clinical findings include:

Chronic pain patients reduce their physician visits by 36%.

The Clinical Journal of Pain, Volume 2, pages 305-310, 1991

There is approximately a 50% reduction in visits to a HMO after a relaxation-response based intervention which resulted in estimated significant cost savings.

Behavioral Medicine, Volume 16, pages 165-173, 1990

Eighty percent of hypertensive patients have lowered blood pressure and decreased medications - 16% are able to discontinue all of their medications. These results lasted at least three years.

Journal of Cardiopulmonary Rehabilitation, Volume 9, pages 316-324, 1989

Open heart surgery patients have fewer post-operative complications.

Behavioral Medicine, Volume 5, pages 111-117, 1989

One-hundred percent of insomnia patients reported improved sleep and 91% either eliminated or reduced sleeping medication use.

The American Journal of Medicine, Volume 100, pages 212-216, 1996

Infertile women have a 42% conception rate, a 38% take-home baby rate, and decreased levels of depression, anxiety, and anger.

Journal of American Medical Women's Association. Volume 54, pages 196-8, 1999

Women with severe PMS have a 57% reduction in physical and psychological symptoms.

Obstetrics and Gynecology, Volume 75, pages 649-655, April, 1990

Fra andre steder enn Harvard:

Lower Blood Pressure

In a clinical experiment with elderly African American (mean age 66) dwelling in an inner-city community, meditation was compared with the most widely used method of producing physiological relaxation. Subjects who had moderately elevated blood pressure levels were randomly assigned meditation, Progressive Muscle Relaxation (PMR), or usual care. Over a three-month interval, systolic and diastolic blood pressure dropped by 10.6 and 5.9 mm Hg, respectively, in the meditation group, and 4.0 and 2.1 mm Hg in the PMR group, with virtually no change in the usual care group. A second random assignment study with the elderly conducted at Harvard found similar blood pressure changes produced by meditation over three-months (11 mm Hg for systolic blood pressure). Journal of Personality and Social Psychology, 57: 950-964, 1989.

Reversal of Aging Process

Biological age measures how old a person is physiologically. As a group, long-term meditators who had been practicing meditation for more than five years were physiologically twelve years younger than their chronological age, as measured by reduction of blood pressure, and better near-point version and auditory discrimination. Short-term meditators were physiologically five years younger than their chronological age. The study controlled for the effects of diet and exercise. International Journal of Neuroscience, 16: 53-58, 1982.

Reduced Need for Medical Care

A study of health insurance statistics on over 2,000 people practicing meditation over a five-year period found that meditators consistently had less than half the hospitalization than did other groups with comparable age, gender, profession, and insurance terms. The difference between the meditation and non-meditation groups increased in older-age brackets. In addition, the meditators had fewer incidents of illness in seventeen medical treatment categories, including 87% less hospitalization for heart disease and 55% less for cancer. The meditators consistently had more than 50% fewer doctor visits than did other groups. Psychosomatic Medicine, 49: 493-507, 1987.

Cholesterol

A longitudinal study showed that cholesterol levels significantly decreased through meditation in hypercholsteolemic patients, compared to matched controls, over an eleven-month period. Journal of Human Stress, 5: 24-27, 1979.

Den besten behandlingen for en hver form for misbruk av rusmiddler:

Decreased Cigarette, Alcohol, and Drug Abuse

A statistical meta-analysis of 198 independent treatment outcomes found that meditation produced a significantly larger reduction in tobacco, alcohol, and illicit drug use than either standard substance abuse treatments (including counseling, pharmacological treatments, relaxation training, and Twelve-Step programs) or prevention programs (such as programs to counteract peer-pressure and promote personal development). This meta-analysis controlled for strength of study design and included both heavy and casual users. Whereas, the effects of conventional programs typically decrease sharply by three months, effects of meditation on total abstinence from tobacco, alcohol, and illicit drug ranged from 50% to 89% over a 18 to 22 month period of study. Alcoholism Treatment Quarterly, 11: 13-87, and International Journal of the Addictions, 26: 293-325, 1991.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dokumentasjonen var ganske god. Det er slik man ser dokumentering i vitenskapelige og medisinske tids-skrift også. Helbredelse og indre balanse er det ingen som har enerett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...