Gå til innhold

Hva er dine fordommer mot ålesundere?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Hilde_*

Ingen fordommer, har bodd her en stund nå og er blitt glad i mange her. Men i det store perspektiv, er de negative, brølete, jålete, og veldig opptatt av status. De trør gjerne på alle for å opprettholde den. Det er viktig å kjenne de kule, selvom du er over 20 år. Slikt slutter når de flytter til et annet sted, etter en stund. Dessuten er det mye mobbing og "småplass" faktorer, for mange i ålesund kommer egentlig fra små øyer rundt ålesund.

Så det er veldig leit at miljøet er så overfladisk. Og status får du jo "slemmere" og jo mer du "overgår" andre.

Herlig dialekt, men noen ødelegger den med å skrike så mye. Den ene venninna mi snakker rolig, og den andre snakker skrikende. (hun vet det selv), men det er stor forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*
Ingen fordommer, har bodd her en stund nå og er blitt glad i mange her. Men i det store perspektiv, er de negative, brølete, jålete, og veldig opptatt av status. De trør gjerne på alle for å opprettholde den. Det er viktig å kjenne de kule, selvom du er over 20 år. Slikt slutter når de flytter til et annet sted, etter en stund. Dessuten er det mye mobbing og "småplass" faktorer, for mange i ålesund kommer egentlig fra små øyer rundt ålesund.

Så det er veldig leit at miljøet er så overfladisk. Og status får du jo "slemmere" og jo mer du "overgår" andre.

Herlig dialekt, men noen ødelegger den med å skrike så mye. Den ene venninna mi snakker rolig, og den andre snakker skrikende. (hun vet det selv), men det er stor forskjell...

Du beskriver en jente fra ålesund, som jeg gikk på folkehøyskole med. Hun var 20år og burde vært for gammel til det, men hun hang seg bare på de pene, de kule osv. Men tilslutt hadde hun nesten ingen (litt trist, men håper hun lærer), for det ble gjennomskua og falskt.

Klart hun ikke sto alene og ble gått forbi, men det var ikke hennes selskap man koste seg mest i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de er kule, jeg.. :) Bodd i Nordfjord og har hatt mye med sunnmøringer å gjøre.... Tok jo nesten etter dialekten her og greier...

Blei jo nesten lak i haude...!! :fnise:

Eneste jeg synes er litt tragisk er jo da at de har litt imot BERGENSERE - som meg selv.. haha! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er her, jeg! Og du kjenner meg!

Nysgjerrig, nysgjerrig! Er november et hint? :klø:

:goodbye:

Her er jeg!

:fnise:

Og, ehh... jeg...

Som anser meg selv som gankse grei egentlig... (eller hva sier du, Caos?) men Ålesudner er jeg, selv om jeg bor i Bergen. (og bergenser er jeg absolutt IKKE!)

Her! :)

Flott! Da har fire ålesundere stått fram som hyggelige. Litt overraskende, men absolutt bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man fordommer mot folk pågrunn av bosted, så har man et seriøst problem.

Dialekter er sjarmerende uansett synes jeg. Og jeg snakker bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Jeg har ingen fordommer mot folk fra Ålesund, men erfaringene mine fra folka jeg kjenner derfra (ikke alle, men det er en tendens) er overdreven patriotisme, tror ålesund er verdens navle og verdens fineste by, tror ålesund har verdens peneste folk,og generellt overfladiske. Veldig mye selvopptatthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

"De svømmer innover" fikk jeg høre i oppveksten (om sunnmøringer). Dette har jeg selv fått oppleve at er sant, da jeg en gang jobbet som annonseselger til bedriftsmarkedet. I Ålesund var det umulig å få solgt til noen, alle svarte: "Kosta det penga, ska eg'kkje ha det. E det gratis, kan e ta det." Jeg trodde ikke det var mulig før jeg opplevde det selv... Ellers synes jeg ålesundere generelt er en smule selvopptatte..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg har bare møtt fire personer fra Ålesund, men alle disse han vært veldig hyggelige og oppegående mennesker. Så jeg har faktisk positive fordommer mot folk fra Ålesund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Bie

Jeg var i Ålesund for noen uker siden faktisk! Nydelig by, men sære folk! Vi var ute å spiste både fredag og lørdag kveld, men det var ikke et menneske å se! Det så ut som om alle hadde rømt fra byen! Gatene var tomme og i hver bar vi gikk forbi satt det 2 mennesker å så dumt på hverandre.

Det var ikke en kjeft å se noen plass! Helt utrolig..

Jeg er fra en by som er litt mindre enn Ålesund, men det er betraktelig mer liv her enn der! Jeg hadde aldri klart å bo der, jeg hadde nok kjedet meg ihjel.

Og GRUSOM dialekt! :Nikke:

Ps: Moldensere er noen klyser ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg på hvor dere hadde forvilla dere? Fredager bruker der å være ganske tomt, men på lørdagskveldene er det fullt av folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Utlogga nå
Nysgjerrig, nysgjerrig! Er november et hint? :klø:

Flott! Da har fire ålesundere stått fram som hyggelige. Litt overraskende, men absolutt bra!

Nope, november er ikke et hint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Utlogga nå
Jeg var i Ålesund for noen uker siden faktisk! Nydelig by, men sære folk! Vi var ute å spiste både fredag og lørdag kveld, men det var ikke et menneske å se! Det så ut som om alle hadde rømt fra byen! Gatene var tomme og i hver bar vi gikk forbi satt det 2 mennesker å så dumt på hverandre.

Det var ikke en kjeft å se noen plass! Helt utrolig..

Jeg er fra en by som er litt mindre enn Ålesund, men det er betraktelig mer liv her enn der! Jeg hadde aldri klart å bo der, jeg hadde nok kjedet meg ihjel.

Og GRUSOM dialekt! :Nikke:

Ps: Moldensere er noen klyser ja..

Likte veeeeeeeeldig godt den siste setningen din :fnise:

Joda, det er kanskje litt folketomt i gaten i Ålesund sentrum, men at det var tomme barer, det får jeg ikke helt til å stemme. Det spørs litt hvor dere gikk hen da! Generelt er Ålesundere litt treige med å gå ut (har kanskje litt med at man sparer noen hundrelapper ved å drikke litt mer hjemme?) men jeg har aldri opplevd omtrent tomme barer! Selv ikke midt i uka...

Jeg var selv ute fredag kveld, og når vi kom ut rundt kl 2100, fikk vi det siste bordet på det stedet vi var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Utlogga nå også
Jeg har ingen fordommer mot folk fra Ålesund, men erfaringene mine fra folka jeg kjenner derfra (ikke alle, men det er en tendens) er overdreven patriotisme, tror ålesund er verdens navle og verdens fineste by, tror ålesund har verdens peneste folk,og generellt overfladiske. Veldig mye selvopptatthet.

Joda, Ålesundere er nok veldig patriotiske. Vi har selvsagt Norges fineste by, men har aldri hørt folk her har påstått at vi har de peneste folkene eller at Ålesund er verdens navle.

Forøvrig er vi mest opptatt av å være bedre enn Molde :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Jeg hadde ikke så mange fordommer mot de i utgangspunktet, men etter at jeg bodde der noen år har jeg fått mange inntrykk av de, og alle er slettes ikke like positive :fnise:

De er veldig patriotiske, i bunn og grunn en fin egenskap, men det er nesten så det bikker over til å ikke være sjarmerende lenger. Mange av de er helt sikre på at det er verdens fineste by, ikke kom her og si det er fint noen andre steder!!

Grusom dialekt, da tenker jeg på bydialekta.. Så høyrøstede, nasale og masete når de snakker!! Særlig fjortissene! Prøv å ta bybussen der i de tidene vgs slutter så skjønner du hva jeg mener :)

Veldig jålete folk (derav navnet jålesund :P)

Folk går ut på byen sent, oftest i 12-01 tida.. på fredager er det ikke en sjel ute omtrent

Studentlivet er dritdårlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...