Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #1 Del Skrevet 14. januar 2009 Har kjøpt meg noen fine lammeullsgensere fra Jean Paul...desverre tåler de bare håndvask...argh..at eg ikke sjekket det først! Vasker dere ullklær som med merket med håndvask i maskin?? Ullprogram m kaldt vann går kanskje?? uten sentrifugering?? Syns håndvask er sååå tungvindt:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #2 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg vasker ullklær i vaskemaskin ja. De fleste plagg er "overmerket" i forhold til hva de faktisk tåler. Jeg bruker ullvaskprogram+Milo, også avslutter jeg med skånesentrifugering. Hittil har det iallefall gått bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brumma* Skrevet 14. januar 2009 #3 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg vasker alt ulltøy i maskin selv om de er merket med håndvask. Jeg vasker med Milo på ullprogrammet, og har til nå ikke opplevd at noe har krympet eller blitt ødelagt på annen måte (har gjort dette i flere år). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sandbekken Skrevet 14. januar 2009 #4 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) hei jeg har jobbet i en butikk som speialiserte seg på ull og ubehandlet ull. Det du kan gjøre er å vaske ullen på med kaldt vann i maskinen uten sentrifugering, og med vaskemiddel med ulloljen "lanolin". Ull tåler ofte dårlig mye bevegelse og temperaturforskjeller og kan da bli både stiv, tove seg, krympe og bli stikkete.. Endret 14. januar 2009 av Sandbekken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #5 Del Skrevet 14. januar 2009 trådstarter her:) Takk for svar. Eg har jo alltid vasket alt ullundertøy i maskin..men det jo merket m maskinvask. Har og tatt sjansen på andre klær...men så ble eg litt i tvil..siden JP er ganske dyrt og...pleier stort sett kjøpe billigere ullgensere..syns alt nupper. Men nå slo eg på stortromma..har brukt genseren i mange dager, vasket den en gang for hånd og ikke EN nuppe! Tidligere har jo klærne nuppet med en gang. Tror eg tar sjansen på kald maskinvask m ullmiddel(selvsagt) og lett sentrifuge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raptuza Skrevet 14. januar 2009 #6 Del Skrevet 14. januar 2009 Ein del av mine ullgensarar har tova seg på 30 grader med Milo, i allefall. Den eine visste eg ikkje betre, garnet tålte berre håndvask, den var heimestrikka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå