Gå til innhold

Min tur!

Kirin

Anbefalte innlegg

Det kan jo være at du har noe væske i kroppen da, det veier jo fort litt :)

Hm, joa... Men legen kjente på anklene mine i går og satte 0 på ødem. Til tross for det hadde jeg skikkelige sokkemerker i går kveld, så kanskje du har rett? Men er ikke det litt tidlig? :klø: Ja ja, jeg får slutte med pizza og cola og gå lengre turer eller noe. Får helt hetta ved tanken på om jeg skulle fortsette å gå opp i dette tempoet. :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag har jeg jobbet full dag helt alene, og jeg merker godt hvorfor jeg er delvis sykemeldt. Er helt gåen etter å ha stått og gått hele dagen, nesten uten en eneste pause. Var såvidt jeg rakk å få meg to brødskiver i løpet av dagen. Rakk ikke å drikke vann heller. :dåne: Spørs hvor mye tur det blir på stakkars Voffe i dag. :sjenert:

Angående de anklene mine, så får jeg tydelig søkk som ikke går bort på lenge hvis jeg trykker med en finger. Da er det vel vann i kroppen da. :sukk: Har til og med fått merker etter "strikkfrie" sokker etter all ståingen i dag. :sur:

Neida, jeg er ikke grinete eller noe. :fnise: Blid som en lerke jeg. :nigo:

Skal jobbe i morgen også, men kortere dag da, så gleder jeg meg til lørdagskveld og søndagsfri! :hoppe:

Nå har jeg spist satékyllingspyd med chili-og ingefærsaus. Nam! :)

Lurer på hvordan i all verden vi (jeg) skal rekke å gjøre alt som må til i forbindelse med oppussingen. Ikke pokker om jeg firer på kravene mine. ;) Har regnet ut at det er minst 190 arbeidstimer som gjenstår. Det er 24 fulle arbeidsdager det, eller ett skoleår hvis vi tar det i Snoppentempo. :ler:

God kveld alle! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og ønsker god helg!

Vær litt forsiktig med oppussingen nå mens du er gravid, da - masse miljøgifter i f.eks. maling og nye ledninger som vi gravide helst bør holde oss langt unna!

Ang. vektøkning - du er jo i annet trimester, og det er da vekten øker etter det jeg har hørt. No worries!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og ønsker god helg!

Vær litt forsiktig med oppussingen nå mens du er gravid, da - masse miljøgifter i f.eks. maling og nye ledninger som vi gravide helst bør holde oss langt unna!

Ang. vektøkning - du er jo i annet trimester, og det er da vekten øker etter det jeg har hørt. No worries!

Ja, tar det så rolig som jeg klarer. ;) Tenkte å bruke gravidvennlig maling på vegger og tak, Snoppen får ta seg av grunning og oljemaling på lister og karmer. Han må også ta de tyngste løftene. :)

No worries! :ler: Skal vel klare å leve med vekta altså, men må i det minste prøve å ikke overspise. :sjenert:

Endret av Kirin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært på hytta fra i går til i dag - utrolig deilig! :jepp:

I morgen skal jeg virkelig prøve å komme meg en tur på apoteket. Støttestrømper til meg og ormekur til Voffe. :)

Er så trøtt i dag, det må være sjølufta. Helt greit, skal bli deilig med en tidlig kveld for en gangs skyld. :)

Knekkebrøddilla i dag, har spist syv stk. med brunost på. :ler: Ikke så variert, men knallgodt. :fnise:

Og så er det jammen 15 uker i dag! :hoppe: Nå flyr bare ukene her altså! 37,5 % av graviditeten er fullført. :)

Fra min-mave.dk:

Dit barn bliver mere og mere aktivt inde i din livmoder. Det ruller rundt, slår kolbøtter og sparker på livet løs. Fordi fostervandet fungerer som stødpude mod kraftige bevægelser vil du dog ikke mærke ret meget andet end en sitren.

Hvis du venter dit første barn vil du sikkert ikke mærke disse mange bevægelser før om et par uger.

Dit barn vokser

Dit barn er i starten af ugen ca. 10 cm langt (målt fra hoved til hale) og kunne man strække barnets ben ud ville det ca. måle 14 cm (målt fra hæl til hoved) Dit barn vil i løbet af denne uge vokse yderligere ca. 1,5-2,0 cm.

Dit barn vejer i starten af denne uge ca. 125 gram.

Hovedets diameter måles fra øre til øre, forkortet til BPD. I starten af ugen ligger målet på ca. 2,9 cm.

Omkredsen på dit barns mave - forkortet til AC - måles i starten af ugen til ca. 10 cm.

Dit barns lårben har nu en størrelse på ca. 1,7 cm.

Dit barn udvikler sig

Indre organer mm. :

De knogler som allerede er formet bliver endnu hårdere og begynder at optage calcium. Denne proces kaldes også for ossifikation eller forbening.

Barnets nervesystem arbejder nu, og barnets muskler reagerer på stimulation fra hjernen, således at barnet selv kan bestemme hvilke bevægelser det vil foretage, Det har nu fuldt kontrol over bevægelserne.

Hvis du fik foretaget en ultralydsscanning i denne uge, vil man måske med lidt held kunne se om dit barn er en lille pige eller en lille dreng, men det kræver at barnet ligger perfekt og ikke skjuler de nedre regioner.

Når barnet ligger inde i livmoderen og svømmer rundt i fostervandet, vil det afgive brugte celler og udskille kemiske stoffer i forstervandet. Hvis du får foretaget en fostervandsprøve vil denne prøve kunne fortælle vigtige informationer om dit barns heldbred.

Du vil også med et sikkert svar kunne få afsløret om du venter en lille dreng eller en lille pige.

Krop :

Nu er arme og ben på din baby færdigdannet og alle leddene fungerer.

10 cm fra hode til hale! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ikke mye KG på meg for tiden ser jeg. :sjenert: Har hatt et par fantastiske dager på hytta ved sjøen, deilig varmt vær og ufattelig godt å få sol på kroppen!

I går var jeg 16 uker. :hoppe: Er nå nesten 100% sikker på at det er babyen jeg kan kjenne innimellom. Veldig svake små dult, men det kan bare ikke være noe annet. :rødme:

Fra min-mave.dk:

Dit barn er i starten af ugen ca. 12 cm langt (målt fra hoved til hale) og kunne man strække barnets ben ud ville det ca. måle 16 cm (målt fra hæl til hoved) Dit barn vil i løbet af denne uge vokse yderligere ca. 2,0 cm.

Dit barn vejer i starten af denne uge ca. 150 gram.

Hovedets diameter måles fra øre til øre, forkortet til BPD. I starten af ugen ligger målet på ca. 3,2 cm.

Omkredsen på dit barns mave - forkortet til AC - måles i starten af ugen til ca. 11,5 cm.

Dit barns lårben har nu en størrelse på ca. 2 cm.

Hoved og ansigt :

Barnets hoved har indtil videre været meget stort i forhold til barnets krop, men de to ting begynder efterhånden bedre at passe sammen.

Barnets øjne er stadig lukkede men øjnene er blevet meget større. Øjenvipper og øjenbryn vokser stadig.

Der kommer fortsat mere hår på barnets hoved.

Indre organer mm. :

Under huden danner der sig nu et fedtlag som hjælper barnet til at holde varmen, men det giver også barnet energi.

Dit lille barns hjerte pumper ca. 24 liter blod rundt i kroppen pr. døgn.

Når dit barn laver sine vejrtrækningsøvelser kan man nu se brystkassen bevæge sig.

Lungerne er nu begyndt at udskille fostervand.

Barnet kan nu begynde at opfatte lyde udenfor din krop og nogle lyde kan virke så voldsomme på barnet at det giver et hop inde i livmoderen.

Tenk at knerten kan høre allerede! :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så koselig! Nå kan du snakke og synge til barnet ditt! Jeg har en teori om at dersom man har en bestemt sang man synger (eller spiller på en CDspiller) før barnet er født, kan denne sangen hjelpe til å roe ned babyen etter den er født. Tenker at h*n da forbinder sangen (seff ikke tekst, men melodiføring og rytmemønster) med noe trygt og godt. Jeg skal i alle fall prøve det dersom jeg får barn noen gang! :) Tenk, så praktisk det hadde vært! En nabo av meg hadde en bestemt rytme som hun klappet på magen, og det virket etter barnet var født! Menmen.. det er nå bare min teori da!

Ha en bra torsdagskveld - og gled deg over at det snart er helg!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk det alt er gått 16 uker :) GRatulerer :hoppe:

Er visst litt treg, men :hoppe:

Tenk så koselig, babyen kan høre deg når du snakker :)

Ja! :rødme:

Hei Kirin! Hurra for hørsel på gang til mini, og håper du har det bra! :)

:klemmer:

Har det veldig fint. :):klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så koselig! Nå kan du snakke og synge til barnet ditt! Jeg har en teori om at dersom man har en bestemt sang man synger (eller spiller på en CDspiller) før barnet er født, kan denne sangen hjelpe til å roe ned babyen etter den er født. Tenker at h*n da forbinder sangen (seff ikke tekst, men melodiføring og rytmemønster) med noe trygt og godt. Jeg skal i alle fall prøve det dersom jeg får barn noen gang! :) Tenk, så praktisk det hadde vært! En nabo av meg hadde en bestemt rytme som hun klappet på magen, og det virket etter barnet var født! Menmen.. det er nå bare min teori da!

Ha en bra torsdagskveld - og gled deg over at det snart er helg!! :klem:

Ja, jeg er litt i tenkeboksen på hva som skal være "kjenningsmelodien". :fnise:

:klem:

God helg! :klem:

Takk. :klem:

Håper alt er bra med deg :klemmer:

Bare bra! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fortsatt ikke veldig aktiv her inne gitt. :sjenert: Har hatt mye på tapeten denne uken da, med forberedelse av jubileum og oppussing og slikt.

Har hatt en superkoselig helg på hytta der vi feiret pappas sekstiårsdag. Masse god mat, familie og venner, og soool. :)

Magen vises godt nå, den er begynt å komme i veien når jeg går forbi ting, og når jeg bøyer meg forover. :fnise: Formen er upåklagelig, noe jeg er veldig glad for. :tommelsmil:

17 uker (søndagen)!

Fra min-mave.dk:

Denne periode er en meget aktiv periode for dit barn. Det vender og drejer sig konstant. Det sparker, skubber, bokser og får i det hele taget brugt alle sine muskler og alle sine bevægelighedsmuligheder fuldt ud.

Dit barn er i starten af ugen ca. 13 cm langt (målt fra hoved til hale) og kunne man strække barnets ben ud ville det ca. måle 18 cm (målt fra hæl til hoved) Dit barn vil i løbet af denne uge vokse yderligere ca. 1-2 cm.

Dit barn vejer i starten af denne uge ca. 180 gram.

Hovedets diameter måles fra øre til øre, forkortet til BPD. I starten af ugen ligger målet på ca. 3,6 cm.

Omkredsen på dit barns mave - forkortet til AC - måles i starten af ugen til ca. 12,4 cm.

Dit barns lårben har nu en størrelse på ca. 2,3 cm.

Dit barn udvikler sig

Hoved og ansigt :

Øjnene sidder nu på deres rigtige pladser.

Indre organer mm :

Der er nu dannet små luftblærer kaldet alveoler inde i dit barns lunger.

Der er formet flader på barnets fingerspidser, og det unikke mønster alle har som kaldes fingeraftryk at nu begyndt at dukke frem.

Barnet har ophobet den første indhold i tarmen. Dette kaldes for meconium, og vil blive barnets første afføring efter det er kommet til verden.

Hvis du venter en lille dreng vil blærehalskirtlen (prostata) dannes nu.

Sparker, skubber og bokser ja. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt med en oppdatering igjen! Får vi se et magebilde snart eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge sidan eg var innom her. :flau:

:hoppe: 17 veker! Dævven, kor det går unna! :dåne: :strix:

Får eg forresten lov å tippa kjønn. Eg har ein følelse for :babygutt: her, sjø. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparker, skubber og bokser ja. :rødme:

Så herlig :rødme: Har du begynt å kjenne det eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...