Gå til innhold

Min tur!

Kirin

Anbefalte innlegg

ååå, ribbe hørtes kjempe godt ut ..... :)

Det var det! Ble så mett at jeg nesten ble dårlig da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går kom eksen min på besøk med sin 8 måneder gamle sønn. Vi gikk trilletur i skogen med vogn og hund, og jeg fikk være med på bleieskift (yay!) og mating. Og så fikk jeg holde og leke da. :) Veldig koselig! Tror han (eksen) skjønner at jeg gleder meg ekstra over å få treffe babyen nå som jeg er gravid, og det er jo sant. Har hatt lyst til å få holde en liten en siden jeg ble gravid, og det er jo litt spesielt å kjenne på det og vite at jeg også har en sånn en om noen måneder. :rødme:

Kvelden i går var veldig koselig, men alle var så trøtte etter den tunge maten at jeg, gravid og edru, faktisk var den som la meg sist. :fnise: Rolig fest med andre ord.

I dag er jeg ganske trøtt, og planlegger en roolig søndag, med minst mulig aktivitet. Har dog salmiakk i ovnen nå og skal vaske den etterpå. Glemte det sist vi hadde hatt ribbe, og det er ikke så stas neste gang den blir varm da.

13 uker i dag! :hoppe:

Fra min-mave.dk:

Om dit barn

Dit barn ligger og spjætter rundt i fostervandet inde i din livmoder, men du kan med stor sandsynlighed endnu ikke mærke noget. Nogle enkelte kvinder er dog så følsomme at de kan mærke bevægelserne på nuværende tidspunkt. Moderkagen er den der forsyner dit barn med alle de nødvendige ting. Der bliver produceret flere forskellige former for hormoner, og moderkagen giver dit barn næring og ilt.

Hvor stor er dit barn?

Dit barn er i starten af ugen ca. 6,8 cm langt (målt fra hoved til hale) og vil i løbet af denne uge vokse yderligere ca. 1,5 cm. Dit barn vejer nu ca. 40 gram. Hovedets diameter måles fra øre til øre, forkortet til BPD. I starten af ugen ligger målet på ca. 2,1 cm. Omkredsen på dit barns mave - forkortet til AC - måles i starten af ugen til ca. 7,5 cm

Hoved og ansigt :

Din søn eller datter kan nu bevæge kæberne og laver synkebevægelser. Øjenlågene fortsætter deres udvikling. Dit barn er nu også begyndt så småt at få lidt hår på hovedet.

Indre organer mm :

Dit barns organer er nu ved at modnes så de er klar til den dag hvor dit barn ankommer til verden. Nervesystemet er nu begyndt at fungere. Dit barn er nu begyndt på vejrtrækningsøvelser. Det er nødvendigt at barnet øver sig, til den store dag hvor det pludselig skal trække vejret udenfor livmoderen. Indtil det bliver født behøver det ikke trække vejret, da ilten kommer direkte fra moderen via. moderkagen og navlesnoren.

Krop :

Dit barn er ved at få negle på fingre og tæer som dog vokser meget langsomt, og fingeraftrykkene er ved at blive grundlagt. Dit barn har fået mere styr på bevægelserne og det ligger inde i livmoderen og bøjer, strækker, og drejer sine fingre, håndled, ben, knæ og tæer.

Hår på hodet! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plutselig blitt helt babyzilla! Har sett to episoder av In the womb og blitt rørt til tårer tre ganger (veldig ulikt meg). Jeg kan bare ikke vente til babyen kommer! Herregud, jeg tror det har rablet for meg! :dåne: Jeg har gledet meg hele tiden altså, men nå kom det bare et skikkelig ras av følelser her. Sikkert vekket av babybesøket i går. :fnise:

Dagens matinntak:

3 loffskiver med gulost

1 eple

1 liten porsjon ribberester

4 glass cola

2 glass melk og tyrkisk pepper

1 eple

Sunnheten topper seg! :klaske: Jeg skal skjerpe inn i morgen, jeg lover! Masse vitaminer og fiber og proteiner og babysnacks da ja!

Endret av Kirin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plutselig blitt helt babyzilla! Har sett to episoder av In the womb og blitt rørt til tårer tre ganger (veldig ulikt meg). Jeg kan bare ikke vente til babyen kommer! Herregud, jeg tror det har rablet for meg! :dåne: Jeg har gledet meg hele tiden altså, men nå kom det bare et skikkelig ras av følelser her. Sikkert vekket av babybesøket i går. :fnise:

:rødme: Helt normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datt visst helt ut herfra jeg. Litt mye annet på tapeten for tiden...

14 uker! :hoppe:

Fra min-mave.dk:

Dit barn er i starten af ugen ca. 8,2 cm langt (målt fra hoved til hale) og vil i løbet af denne uge vokse yderligere ca. 1,8 cm. Dit barn vejer nu ca. 70 gram. Hovedets diameter måles fra øre til øre, forkortet til BPD. I starten af ugen ligger målet på ca. 2,5 cm. Omkredsen på dit barns mave - forkortet til AC - måles i starten af ugen til ca. 8,8 cm. Dit barns lårben har nu en størrelse på ca. 1,4 cm.

Hoved og ansigt :

Øjenbryn er nu ved at blive udviklet. Håret på barnets hoved vokser stadig, man kan dog ikke regne med hverken farve eller struktur før efter barnet er født.

Indre organer mm. :

Dit barn er næsten gennemsigtig pga. den papirstynde hud, og barnets ribben, blodårer og øjets nethinde kan ses som mørke pletter på kroppen.

Barnets hud begynder nu så småt at blive dækket af ekstra fint hår på hele kroppen. Denne behåring kaldes for lanugobehåring og hjælper barnet til at kunne regulere sin kropstemperatur. Disse hår følger hudens linjer og danner forskellige mønstre på akkurat samme måde som ved barnets fingeraftryk.

Dit barn er nu ved at udvikle de fine mekanismer som vil sætte det i stand til at høre. Små bitte knogler har forbenet sig i mellemøret, men fordi hørecentret hos barnet endnu ikke er udviklet kan barnet ikke få sat lydene som det hører sammen til noget der giver mening.

Fostervandet som dit barn svømmer rundt i virker lydoverførende så på et tidspunkt vil barnet kunne høre din stemme, andre lyde der kommer udefra og dit hjerteslag.

Gratulerer med dagen alle sammen! :blomst::flagg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en fin feiring i går, med tradisjonelt besøk hos mormor (som tror at det er normalt for alle å servere pølse og bløtkake til frokost 17. mai) og grilling hos venner etterpå. Snoppen dro så ut på byen med sin søster, og de dukket opp her i natt og hadde nachspiel. Veldig OK det, hun har aldri vært her før heller, så det var på tide. Ikke skal jeg noe på morgenen i dag heller, så føler meg ikke plaget av nattebråket. ;)

Fikk det første spørsmålet fra en utenforstående om jeg var gravid også forresten. Hun pekte på magen min og sa: "Er det...?" :fnise:

Gårsdagens matinntak:

1,5 wiener med lompe, fanta

1 cheeseburger med salat

1 lite stykke sjokoladekake

1 rundstykke med servelat, melk

1 yoghurt med müsli og linfrø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 uker allerede :sjokkert: Synes nettop du ble gravid jeg :fnise:

Høres ut som om du hadde en koselig kveld tross nachspeilbråk ;)

Moro at det begynner å synes at du er gravid da :)

Ha en fortsatt fin kveld :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt hjertelyd! :strix::hjerte::hoppe:

170 slag i minuttet! Babyen flyttet seg hele tiden og sprellet masse i følge legen. Hørte små skrapelyder som hun sa er babyen som sparker på livmoren. :rødme: Skikkelig moro! :strix:

Ellers var det en hyggelig kontroll, og blodtrykket var fint, 120/60. :fnise: Fikk ikke tatt blodprøver på grunn av helligdag i morgen, så de skal jeg ta på tirsdag i stedet.

Gurimalla så artig! Tok opp lyden på mobilen, gleder meg til å spille den av for Snoppen senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk å høre hjertelyden da :rødme:

Godt at alt sto bra til med deg og lillebaby :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelyden er verdens herligste lyd!!! :rødme:

Jeg har selv vært på kontroll og fått høre hjertelyden idag :) Som ved forrige graviditet, følte jeg nesten at jeg svevde bortover gata når jeg kom ut fra legekontoret :ler:

Jeg har forresten laget UL-liste under terminklubben vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, så kjekt med hjertelyd! :rødme: Nå er UL og det å kjenne liv det neste! Jammen har tiden gått fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig missunelig! :) hjertelyden må bare være helt vanvittig herlig å få høre!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så fantastisk å høre hjertelyden da :rødme:

Godt at alt sto bra til med deg og lillebaby :klemmer:

Ja, helt fantastisk! :rødme:

:klemmer:

Så flott med hjertelyd!

Ja! :)

Hjertelyden er verdens herligste lyd!!! :rødme:

Jeg har selv vært på kontroll og fått høre hjertelyden idag :) Som ved forrige graviditet, følte jeg nesten at jeg svevde bortover gata når jeg kom ut fra legekontoret :ler:

Jeg har forresten laget UL-liste under terminklubben vår :)

Har du det? Så koselig! Ja, det er stort altså! :jepp:

Bra du sier fra, jeg surrer stort sett rundt på mine innlegg, lett å gå glipp av nye tråder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så kjekt med hjertelyd! :rødme: Nå er UL og det å kjenne liv det neste! Jammen har tiden gått fort...

Ja det går faktisk veldig fort - mer nå enn det gjorde i starten synes jeg. Plutselig er vi snart halvveis! :dåne:

Veldig missunelig! :) hjertelyden må bare være helt vanvittig herlig å få høre!! :)

Helt herlig! Men du har jo vært på UL da, ikke verst det heller. ;)

:duskedame: for hjertelyd!

Ja! :duskedame: Koselig å se deg forresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redebygging er slitsomt! :dåne:

Her har fridagen gått med til å klippe plenen, kutte kvist (Snoppen), rydde i klær (begge), vaske klær, håndvaske 6 ullgensere (kjeeedelig!), støvsuge skuffer og kroker, bære ting og tang opp på loftet og fretexklær ut i bilen (Snoppen bærer) og sy knapper i klær som har ventet lenge på det (også kjedelig).

Det å få ryddet i klærne mine er en fæl oppgave, men det må til, ettersom jeg har alle klærne mine på det rommet som skal bli barnerom. For det første må jeg kvitte meg med en del for å få plass til babyen :fnise: og for det andre er det jo masse klær jeg kan glemme å bruke før etter jul tidligst. Nå er den verste ryddingen ferdig, men klærne tar fortsatt alt for stor plass. :sur:

Er helt håpløst når vi ikke har plass til skikkelig garderobeskap på soverommet, det er bare et innebygget dobbeltskap der, og der har Snoppen sine klær. Hard nøtt det der altså...

Nå er jeg utsliten, men ganske fornøyd med innsatsen. Godt å få unna sånt man har gruet for lenge. :)

Vi har hatt tidenes tordenvær her i dag! Knallvær og sol frem til halv fire, og så braket det løs gitt. Var så ille at jeg måtte ta hovedsikringen, og Voffe ble redd stakkars, enda hun ikke pleier å bry seg om torden. Nå var det så ille at vinduene klirret! Ja, det er jo artig med litt skikkelig vær også da. :)

Og så er det så koselig med Sunny og Nòtt! :strix: Må smile når jeg tenker på det. :)

Jeg har lagt på meg. Seks kilo! :dåne: Det er helt ille, kan ikke skjønne det egentlig, jeg spiser faktisk ikke sååå mye. I den anledning:

Dagens matinntak:

1 rundstykke med brunost, melk

1 brødskive med brunost, melk

1 eple

1/2 rundstykke med - ja nettopp - brunost

2 pizzastykker (sånn avansert Grandis ;) ) med litt rømmedressing

1 glass cola

Ha en fin kveld, jenter. :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at du har noe væske i kroppen da, det veier jo fort litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...