Gå til innhold

Jeg, rasist? Ja, godt mulig det.

Gjest Sint

Anbefalte innlegg

Altså - seriøst....

Som det blir tolket flere steder her i denne tråden, så mener man et det er for mange innvandrere i Norge.. Ok... Men hvorfor mener vi det? Er det fordi at man SER for mange mennekser med en annen hudfarge "langs Akerselva", eller er det fordi at man henger seg så til de grader opp i de negative tingene som skrives i media??

Hva så med flertallet av artikler i avisene - som da faktisk omhandler HVITE nordmenn.. ang. ran, fyllakjøring, underslag, vold, herværk, husbråk osv..

Skal man da gå rund og mistenke ALLE fordi "man vet jo ikke hvem av dem som kan være kriminelle"??

Det er ofte sånn innvandrere blir satt i bås her i Norge....

"Du er mørk - jeg har lest om dere i avisen - kom dere ut fra landet"....

Men det er ingen som sier "Du er fra Norge og HVIT... Jeg leser om deg hver dag i avisen, så du er sikkert kirminell..."

Jeg ser bare ikke logikken..

Joda.. Vi HAR en del kriminalitet utført av innvandrere...

Men tenk dere situasjonen..

Her kommer man til Norge.. I håp om en bedre fremtid.. Og hva blir man møtt med?? En masse fordommer og rasisme og folk som da ser nedlatende på deg fordi du har "feil" hudfarge og man "vet ikke om du har kriminelle hensikter"...

Er det da RART at mange faller utenfor og faktisk STARTER en kriminell løpebane?

De har jo omtrent ikke en SJANSE til å vise hvem de er og hva de står for før de er dømt nord og ned av nordmenn som "har lest avisen" og vet "ALT" om hvordan "de" er....

Så hvem skal man skylde på??

De som kommer fra en allerede vanskelig hverdag og inn i en NY her i Norge med rasisme og slibrige og nedverdigende kommentarer fra dag EN---

Eller de nordmenn som faktisk er med på å skape dette miljøet - at innvandrere ikke er helt "godtatt" og faktisk BLIR satt utenfor av vårt samfunn?

Hva ville du selv gjort om du kom til et land hvor du bare ikke ble godtatt og var forhåndsdømt FØR du omtrent fikk av deg skoene i et land?

Ville du da gått alene og ensom og godatt å bli behandlet som en DRITT - eller ville du funnet de "gjenger" og miljøer som faktisk GODTOK deg - nemlig de som er så lei av å bli behandlet som dritt og som blir full i hevn og rasisme mot OSS??

Så hvem skaper hvem...??

ER de så kriminelle og fulle av hat når de kommer her, eller er det faktisk vi som skaper en del av dem??

Jeg bare spør.....

Man ser jo flere eksempler der innvandere blir satt i miljøer UTEN for mye fordommer mot dem - som små bygder litt i utkanten og hvor de faktisk får en mulighet til å bli kjent med noen... Der er det FERRE kriminelle enn de som blir "plassert" i storbyer, har vanskeligere for å få venner, møter flere fordommer og "faller litt utenfor"...

Så ER det dem... Eller ER det oss??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med MonicaR over. Har flere svært nære bekjente som er afrikanere som bor i Norge. Og det de forteller meg om kjipe opplevelser i hverdagen er resultatet av kvalme som TS spyr ut her, som kun er sneversynte og ugjennomtenkte generaliseringer på bakgrunn av hudfarge. Min gode venninne tas hele tiden for å være prostituert. Min kamerat møtes stadig med skepsis og fordommer. Dette er flotte, fantastiske mennesker som prøver å leve så normalt som mulig. Forestill deg hvis du konstant møtes av hindringer pga fordommer. Du får ikke venner, du får ikke jobb, du får ikke bolig, folk vil ikke snakke med deg (eller de behandler deg som ei hore), osv. osv.

TS, vær så snill å utvide vennekretsen din litt, så skjønner du hvor feil du tar. Og det med at det er så mange innvandrere i Norge er feil. Det er IKKE mange i Norge. Ja, de fleste bor i Oslo, men er det så rart da, når de i Oslo kan bli kjent med folk i samme situasjon som kommer fra samme land som dem selv?

Og du overser alle de hardt-arbeidende innvandrerne som følger norsk lov, som gjør så godt de kan. Ungdom med minoritetsbakgrunn er for eksempel i ferd med å komme sterkt innen høyere utdanning. Kan du vær så snill å se på det positive også?????

Endret av Sheherasade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som den gamle krigshelten Erik Gjems Onstad:

"Det er det samme om vi blir invadert av panservogner eller barnevogner når resultatet er det samme".

og

"Norge er en nasjon innen den hvite rase. Nordmenn har alltid vært hvite".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er det samme om vi blir invadert av panservogner eller barnevogner når resultatet er det samme".

og

Så med andre ord er det da HELT ok for deg å bli behandlet som en dritt dersom du reiser på ferie - eller oppholder deg - i et annet land hvor din hudfarge ikke står til et sitat som er ytret av en eller annen rasistisk krigsveteran i DERES land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Kan du klandre meg etter oppslag på oppslag i avisene om voldtatte jenter der voldtektsmannen er av utenlandsk opprinnelse? Mødre og barn som blir drept av far, som er av utenlandsk opprinnelse.

Man skal ikke være naiv - mye kriminalitet som gjøres av utlendinger, og det er endel tvilsomme mennesker ute og går (spesielt her i Oslo). Noen bringer med seg en røffere cowboy-meltalitet enn det som er gangbart i protestantiske Norge. Men såkalte etniske nordmenn kan for svingende foreta seg djevelske ting, de også. Det er synd om lat journalistikk former ditt syn på verden. Søk deg i det minste til kilder som går mer i dybden - fagbøker, forskningsbyråer, Statistisk sentralbyrå etc. Blir de sitert i media, oppsøk nettsiden deres og se om tallene stemmer. Ofte trekkes det feil konklusjoner av en som har deadline-press eller ikke forstår situasjonen.

Eksempel:

Det er stort sett overfalls-voldtekter man leser om i avisene. Men de fleste blir voldtatt av en de kjenner, ofte i eget hjem eller i hjemmet til den som voldtar - ikke av en "skummel utlending" som ligger i buskene (Kilde: Stefansen og Smette, NOVA). 85% av seksualkriminaliteten i Norge foretas av etniske nordmenn (kilde: statistisk sentralbyrå 2002 og 2004). Klart det er ugreit at "utlendinger" voldtar, men nær 9 av 10 voldtekter og seksualforbrytelser foretas av "våre egne"... Dette er på landsbasis. I Oslo er antallet innvandrere/utlendinger som voldtar høyere - men voldtekstofre med innvandrerbakgrunn er også tilsvarende høyt. Så...

Likeså: Drap på familiemedlemmer er like typisk for vestens innbyggere enn for folk med ikke-vestlig bakgrunn. Hvor mange "tragiske familiesaker" har det ikke vært i Norge de siste årene, hvor barn og kone er blitt drept av far i huset - en tilsynelatende normal, hvit familiemann (en sjelden gang mor)? Klassiske eksempler:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1625046.ece

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article885013.ece

Dette er ikke et innvandrerproblem, men et samfunnsproblem knyttet opp til forkvaklede meninger om ære, skam og respekt.

Igjen, tro på mer enn det du leser i tabloidavisene. Bli ikke naiv (type ikle seg lilla sjal og mene at utlendinger er så "spennende", med "spennende" kultur, selv når de dreper dattera og denger kona). Men skill mellom hva avisene presenterer som virkelighet, og hva som faktisk er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord er det da HELT ok for deg å bli behandlet som en dritt dersom du reiser på ferie - eller oppholder deg - i et annet land hvor din hudfarge ikke står til et sitat som er ytret av en eller annen rasistisk krigsveteran i DERES land?

Det hadde vært helt OK for meg å ikke motta sosialstønad, å bli sendt ut av landet hvis jeg begikk kriminalitet og å få beskjed om at jeg ikke ville få statsborgerskap av etniske årsaker. Det er det vi snakker om, ikke å behandle turister dårlig. Ikke gjør deg dum!

Hvis det brøt ut krig i Norge ville jeg helt fint forstått det hvis Somalia sa at jeg fikk vær så god å flykte til Danmark, England, Sverige eller et av de mange, mange andre landene i mitt eget nærområde fremfor å dra halve verden rundt for å presse meg inn i et miljø der jeg ikke hørte hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest womenwomen

og

Jeg er så utrolig enig med deg - konservativ mann : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært helt OK for meg å ikke motta sosialstønad, å bli sendt ut av landet hvis jeg begikk kriminalitet og å få beskjed om at jeg ikke ville få statsborgerskap av etniske årsaker. Det er det vi snakker om, ikke å behandle turister dårlig. Ikke gjør deg dum!

Vi snakker om rasisme her...

Det å dømme ut i fra det vi leser i media, sette alle i en bås, reagerer negativt når man ser en annen hudfarge, at det er for mange av dem, at "alle" begår kriminalitet osv...

Holdningene her skiller ikke på turisme eller innvandrere - og man kan like gjerne bli behandlet som dritt som turist.

Selve poenget er jo det at når rasismen først får tak, så dømmer man dem allerede når man ser dem - og DET skiller ikke ut spesifikke grunner til at "dette mennesket går på på denne gaten akkurat nå" - om det så er fordi de skal "invadere landet med sine barnevogner" eller kun er på ferie...

Det vil faktisk bare si at "feil" hudfarge oppholder seg i "feilt" land - og det reageres negativt.

Man kan ikke se på folk om de oppfører seg ok, motar sosialstønad, går i vanlig jobb, er innvandrer eller faktisk bare oppholder seg der en stund (ferie eller andre årsaker).

Poenget er jo nettopp at SAMTLIGE blir satt under en kam ut i fra et utseendet og grunnet (i hovedsak) media....

Rasister kan vel ikke påstås å gå opp Karl Johan og vurdere frem og tilbake:

"Mon tro om dette er en turist?" før de slenger ut en bemerkning eller utfører en annen nedverdigende og sårende handling.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RASIST: NEI !

RASEBEVIST: JA!!!

jeg har jobbet med masse utlendinger, å fleste av de er kjempe hyggelige, som nordmenn vil jeg si..har

mange nordmenn som er kriminelle i norge. med 4.5 mill innbyggere å vi lever i 2009 så er det jo blitt normalt med kriminelle... nordmenn er ikke bedre enn utlendinger.

men

jeg blir så forbanna irritert over staten norge. for det er regjeringen sin skyld i at det er som der er. ingen andre...

tidligere har jeg jobbet i ett firma som passet på tidligere barnesoldater som bodde på asyl motak i norge. så jeg har sett mye som aldri står i avisen....

eks: en man mellom 35-40 som var totalt syk i hodet. vible utstyrt med batong og håndjern. han hadde stikket ned tidligere ansatte på asylmotaket. så vi hadde frie tøyler om han slo seg vrang mens vi var der.han fikk ikke lov å bevege seg uten oss til stede. han hadde strenge linjer på alt .. han hadde søkt asyl men fått avslag. ingen av de som jobbet for asylmotaket altså kommunen/staten turte å fortelle han at han ikke fikk bo i norge. vi fikk ikke lov å fortelle han dette. så motaket fortalte han at han fikk bli.. etter en periode så var han bare borte derfra. da hadde han blitt overflytta til sosialen,.. eget sted å bo uten tilsyn .. 2 uker etter dette satt han i fengsel for voldtekt å knivstikking.

jeg tviler dette er det eneste tilfelle...

så hvem sin feil er dette . etter min mening norge,.

men man blir rasebevist ved at man leser om dette dag inn å dag ut. nesten så man skulle tro at norge vil vi skal bli rasister.

man kan ikke sette folk fra krigsherjet land med masse psykiske lidelser av å miste alt av familie osv. rett på gata selv om de ikke skal være her.

norge burde slutte ta i mot innvandrere. å rydde opp i de som er her. kast alle ut som gjør noe kriminelt. er jo billigere med en enveis flybillet ut av landet , enn 5 år i ett norskfengsel...

synes hele regjeringen burde kastes av tronen å inn med noen som tør dette.

er skremmende at folk ikke tør gå ut pga utlendinger ... hvor skal det ende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eks: en man mellom 35-40 som var totalt syk i hodet. vible utstyrt med batong og håndjern. han hadde stikket ned tidligere ansatte på asylmotaket. så vi hadde frie tøyler om han slo seg vrang mens vi var der.han fikk ikke lov å bevege seg uten oss til stede. han hadde strenge linjer på alt .. han hadde søkt asyl men fått avslag. ingen av de som jobbet for asylmotaket altså kommunen/staten turte å fortelle han at han ikke fikk bo i norge. vi fikk ikke lov å fortelle han dette. så motaket fortalte han at han fikk bli.. etter en periode så var han bare borte derfra. da hadde han blitt overflytta til sosialen,.. eget sted å bo uten tilsyn .. 2 uker etter dette satt han i fengsel for voldtekt å knivstikking.

Det er ikke RASEN hans i seg selv som har forårsaket at han er klin gærn. Det har ingenting med rase å gjøre, det har med de sosiale forholdene i landet de kommer fra. Er for restriktiv innvandringspolitikk, men jeg skjønner i det minste at det ikke er rasen som styrer ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke RASEN hans i seg selv som har forårsaket at han er klin gærn. Det har ingenting med rase å gjøre, det har med de sosiale forholdene i landet de kommer fra. Er for restriktiv innvandringspolitikk, men jeg skjønner i det minste at det ikke er rasen som styrer ting.

Gener er i stor grad ansvarlig for den personligheten vi utvikler, forskere mener at vår adferd er 50% styrt av gener, og 50% styrt av andre faktorer.

Inlegget er redigert, se reglerne

/Furstina (mod)

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gener er i stor grad ansvarlig for den personligheten vi utvikler, forskere mener at vår adferd er 50% styrt av gener, og 50% styrt av andre faktorer.

Inlegget er redigert, se reglerne

/Furstina (mod)

Hvis den hvite mann har så lite aggressivt lynne, hvorfor herjet han rundt i afrika som en tyrann under kolonitiden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tråden ble ryddet her, så skal jeg ikke komme inn på dette med de forskjellige rasene og deres lynne....

Men dette med arv og miljø er greit. Det er bevist flere ganger... Men dette gjelder jo enkeltpersoner og enkelte oppvekstmiljøer.. Ikke hvilken RASE man kommer fra.

Det er agressive mennesker innen ALLE raser og farger og fasonger.

Som nevnt her og som ALLE vet, så har ikke akkurat den hvite mann vært noe bedre oppigjennom.. Det være seg utryddelse av indianere, slavehandel og undertrykkelse av afrikanere (og andre folkeslag), nasismen og deres utryddelse av jøder....

Så hvem er vi til å sette oss på vår høye hest og dømme andre "raser"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man veldig simplistiske ideer om folkeraser og deres adferd har man reist for lite utenfor Norge (og kanskje Syden)...

:filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den hvite mann har så lite aggressivt lynne, hvorfor herjet han rundt i afrika som en tyrann under kolonitiden da?

Ah, ja, de norske koloniene i Afrika, ja. Hvor var det de lå igjen?

Ser man tilbake på historien, så vil man se en nærmest sammenhengende forsøk på å invadere Europa fra muslimenes side, fra orientalerne og fra alle andre i stand til å stable en invasjonsstyrke på beina. Hvite har ikke vært verre enn andre i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man tilbake på historien, så vil man se en nærmest sammenhengende forsøk på å invadere Europa fra muslimenes side, fra orientalerne og fra alle andre i stand til å stable en invasjonsstyrke på beina. Hvite har ikke vært verre enn andre i så måte.

Hvorfor babler du om norske kolonier, når det er den hvite rase generelt det er snakk om?

Hvis nordmenn har så fredelig lynne, hvordan forklarer du vikingetiden med nonnevoldtekter og plyndringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså konklusjon:

De fleste "raser" (og religioner - siden det også kom inn i bildet her...) er "like agressive"....

Så da kan man spørre seg... : Skal alle gå rund og hate alle, eller skal man sette seg ned og tenke igjennom om det i det hele tatt er noe grunnlag for å hate et annet menneske og mene det er mindre verdt og ikke hører til her fordi det ikke ser ut som oss, eller fordi denne "rasen" en elle annen gang i historien ville invadere oss?

Er det RART det er krig i verden om man skal ha slike holdninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Aner du hva de kristne korstogene gikk ut på? De skulle sikre kristen kontroll av "Det hellige land". Det vil si invadere områder som var muslimske. Dette pågikk i nesten 300 år. Muslimene på sin side ønsket å invadere Europa. Det var en felles strid, ikke noe den ene eller andre parten kan få skylden for.

Og hvis du vil vite mer om (Danmark-)Norges kolonier, kan du begynne her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Danmark-Norges_kolonier

http://en.wikipedia.org/wiki/Danish_overseas_colonies#Africa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norsk mann

Er enig med TS. Mange greie utledinger, og har flere venner som er det, men trenger vi virkelig flere svart menn og pakkiser nå? Utelandske damer er det greit med, men begynner å bli lei enkelte av de utenlandske mannfolkene som voldtar norske og kaller norske jenter horer etc...Helt tåpelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......men begynner å bli lei enkelte av de utenlandske mannfolkene som voldtar norske og kaller norske jenter horer etc...Helt tåpelig..

Dette er det vel INGEN som er uenige med...

Men nå skal man ikke glemme at enkelte av de NORSKE (og andre hvite menn) også gjør nettopp dette: Voldtar og kaller jenter for horer....

Man kan allikevel ikke slå alle under en kam og diskriminere samtlige med den eller den bakgrunn/utseendet/hudfarge på grunnlag av den gruppen med menn som gjør dette mot kvinner - og da faktisk blir skrevet om i avisene....

Om jeg hadde blitt voldtatt av en mørk mann, så kan jeg ikke hate ALLE mørke menn..!

Om jeg hadde blitt voldtatt av en hvit mann, så kan jeg ikke hate ALLE hvite menn..!

Jeg synes det blir HELT HORRIBELT å skulle sammenligne samtlige innen en folkegruppe ut i fra det noen gjør - eller det som blir skrevet i avisene....

Hva ER det som er så utrolig skremmende med de som ikke er helt lik oss selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...