Nitha Skrevet 25. juni 2003 #1 Del Skrevet 25. juni 2003 Vi reiser til Roma på bryllupsreise 7. juli . Leser storbyguider til øyet blir stort og vått, men skulle gjerne mottatt konkrete tips og erfaringer fra dere som har vært i Roma for ikke så altfor lenge siden. Vi skal bo i området ved Termini. Noen som har tips om restauranter, morsomme butikker, utflukter eller lignende??? Mannen min lurer dessuten veldig på om han MÅ HA langbukse hele tiden? Har hørt om folk som mener de har fått dårlig service og øyekast fordi de har gått i kortbukse? Clamdiggers må da vel være lov??? Hilsen fra Nitha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2003 #2 Del Skrevet 25. juni 2003 Heldiggrisen! Vi var også på bryllupsreise til Roma (og litt lenger sør), og det er svært så romantisk sted . Har også vært i Roma flere ganger siden... Først: mannen din MÅ IKKE ha langbukse hele tiden. Kirkene praktiserer at knær og skuldre skal være tildekket og det gjelder dere begge, ellers er det mange sjortskledde menn i Roma. Ta turen til Peterskirken (med bukse over knærne og tildekkede skuldre). Ta turen helt opp i kuppelen, nydelig utsikt over Roma by. Ellers er picnic i Bourgese-parken en romantisk ting. Av andre MÅ SE ting: Phanteon, SPansketrappen, Colloseum, Forum Romanum, Fontana di Trevi. Castel de Angelo er bra. Spis lunsj på Campo di Fiori, ta turen til Trastevere og spis på en hyggelig restaurant inne i smauene etc. Det er MYE å se og oppleve i Roma. Husker ikke konkrete butikknavn, men det er mange kule sko i Roma etc. Slips og sjorter til mannen er også billig. Det mest spennende av alt, er at Roma forrandrer seg rundt hvert gatehjørne! Ikke vær redd for å gå utenom "turistlysløypen", det er da du opplever det genuine ROma. Riktig god tur, og nyt hverandre. ps, lykke til med bryllupet også :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandman Skrevet 25. juni 2003 #3 Del Skrevet 25. juni 2003 Gjest over har sagt det meste. Fantastisk flott by. Når det gjelder shopping, så anbefales Via Nazionale, den gaten ligger i nærheten av Termini. Via del Corso og Via Tritone er også bra handlegater. Hvis du vil gå i virkelig eksklusive butikker, så ligger de i området rett nedenfor Spansketrappen, eller Via Veneto oppe ved Bourgese-parken. Anbefaler et besøk i en en kirke/basilica med kveldmesse, veldig stemningsfullt. F eks Santa Maria-kirken i Trastevere. Til slutt: Roma er ikke "Syden", tror det er sikrest mht skikk og bruk, at han har langbukser når dere skal ut å spise på kvelden. "When You're in Rome, do as the Romans", er et kjent uttrykk. God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 25. juni 2003 #4 Del Skrevet 25. juni 2003 Anbefaler et besøk i en en kirke/basilica med kveldmesse' date=' veldig stemningsfullt. F eks Santa Maria-kirken i Trastevere.[/quote'] Sist jeg var i Roma gjorde jeg nettopp dette, faktisk i denne kirken i Trastevere. Vi satt ganske langt bak og bivånet en svært stemningsfull seremoni - slikt gjør inntrykk på oss nordmenn som ikke er vant til mange "sprell" på gudstjenestene. En fantastisk opplevelse, helt til en fyr på bakrommet skrudde på radioen for å høre på noe swingende gla'jazz - kjempehøyt! Med ett var fortryllelsen brutt! Jeg trodde jeg skulle le meg i hjel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 25. juni 2003 #5 Del Skrevet 25. juni 2003 En liten advarsel, bare: Terminiområdet er utrygt. Masse mennesker, mye grums. Ikke gå på bar i det området, i det minste. Moren min, som er godt Roma-vant drar svært motvillig der igjen. Ellers kan jeg tipse om Ostia Antica, en perle av en arkeologisk utgravning. Ta toget ut, og dere har en hel dag til å se dere om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 25. juni 2003 #6 Del Skrevet 25. juni 2003 Da vi var i Roma for to år siden, var d så knallvarmt at folk løp som stukne griser inne på Colosseum for å komme seg i skyggen. Etterpå var d deilig, svalende avkjølende m en tur ned i katakombene. Disse finnes d flere av rundt omkring i byen. Husker ikke hva de het de vi besøkte. Men disse to tingene prioriterte vi på en snarvisitt innom byen fordi vi hadde m en 11-åring, og da er d spennende m Colosseum og katakombene. Så nå er jeg ferdig m Colosseum og kommer antageligvis aldri til å dra dit mer i mitt liv ....Men katakombene var en morsom opplevelse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå