Gå til innhold

Barnehageplass


Mette

Anbefalte innlegg

Nå er jeg sur og lei.Har vært hjemme med barna noen år og føler meg klar til å gå ut i jobb igjen.Hva skjer jo jeg får ikke barnehageplass.To hos dagmamma blir for dyrt og er ikke ønskelig.Barna har godt av å gå i barnehage et par år, og mor har godt av å komme seg ut i jobb igjen.

Skal dere være slikt får jeg være hjemme et år til tenkte jeg, men så får jeg høre at den og den har fått barna inn.Urettferdig tenker jeg da, spesielt da noen av dem ikke skal ut i jobb, men skal ha det til avlasting 100% pga av at de venter barn, er i permesjon, eller for at de er alene og ikke vil ha barna hjemme.Men hjemme skal de være selv.

Hvorfor ha barna plasert vekk,når de selv er hjemmeværende?Har ikke helt forstått dette jeg.

Noen som har en mening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er alene, hjemmeværende og har datteren min i barnehage.

Fordi HUN trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis noen av barna er under 3 år får du jo kontantstøtte, hvis de er hos dagmamma da, og det letter jo en del.

Ellers så forstår jeg frustrasjonen din. En har jo behov for å komme seg litt ut også, og en har behov for den økonomiske delen med en jobb.

Her jeg kommer fra er det faktisk for mange barnehageplasser ironisk nok, så du kan da flytte hit...... :wink:

Ta å ring på kommunen å snakk med de, å høre hva de sier ang. ledige plasser. Det er fortsatt håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er under tre år. :roll: Jeg snakket med kommunen i dag, og det var nå lite håp for å få dem inn.Alle plassene var opptatt og da er det loddtrekning hvis noen evt slutter.Her er det mange tusen som ikke får plass, så jeg er ikke alene, men det er en mager trøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene, hjemmeværende og har datteren min i barnehage.

Fordi HUN trenger det.

Jeg kan til dels forstå at datten din trenger det.Men har ikke du lyst til å gå ut i jobb eller gå på skole da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn på 19 mnd med meg hjemme og skal jobbe som dagmamma til høsten.

Med datteren min gikk jeg ut i skole da hun var 12 mnd og jeg syns det var for tidlig.

Derfor har jeg, siden jeg nå engang har den muligheten, valgt å være hjemme med han til han blir litt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et barn på 19 mnd med meg hjemme og skal jobbe som dagmamma til høsten.

ok, men skal du ta inn andre barn og ha en av dine egne i barnehage?Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Jeg var hjemme med gutten min til han var 2,5 år.

Han også trengte kontakt med andre barn.

Vår løsning: park i 4 timer hver dag.

Her er det ingen ventetid i park...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å gjenta meg selv; HUN trenger det.

Hadde hun IKKE hatt behov for et pedagogisk opplegg i bhg og lek med barn på sin egen alder (4-5 år) skulle jeg gjerne hatt henne hjemme og i park.

*teskje*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ha barna plasert vekk,når de selv er hjemmeværende?Har ikke helt forstått dette jeg.

Noen som har en mening om dette?

Jeg kjenner jo ikke situasjonen til dem du her snakker om, og det gjør kanskje ikke du heller - helt til bunns? Det kan være ulike årsaker som venner og naboer ikke kjenner til som gjør at et barn blir prioritert ved opptak.

I søknadsskjema for barnehageplass oppgir foreldre årsaker som bør tas med i betraktningen når opptaket skal gjøres. Og her hender det også ikke rent sjelden at PPT (Pedagogisk Psykologisk Tjeneste), helsesøster, barnevern eller andre institusjoner, f.eks. medisinske / psykiatriske, legger ved en anbefaling om at barnet har behov for barnehageplass, og følgelig bør prioriteres ved opptak.

Dette er selvfølgelig konfidensielle og personlige opplysninger, og foreldre har ingen plikt til å opplyse andre foreldre om hvorfor nettopp deres barn har fått barnehageplass. Instansene som tilrår plass har selvsagt taushetsplikt, og de som gjør opptaket har heller ikke plikt til å gå ut og fortelle hvorfor Hansen fikk sønnen sin inn i barnehage, mens Olsen ikke fikk plass! Dette har andre foreldre ikke noe med.

Sykdom av ulik karakter hos barn eller foreldre, hvordan boforholdene er og muligheter for lek i nærmiljøet, om barnet har søsken, etc. kan bidra til at et barn får barnehageplass, mens andre med tilsynelatende samme utgangspunkt ikke får plass.

Dersom to barn ellers står likt ved opptak, og det bare er en plass igjen, sier det seg nesten også selv at noen kriterier skal man ha å gå ut fra. Da kan hensynet til den eksisterende barnegruppa i barnehagen f.eks. bli utslagsgivende. Det skal f.eks. være en noenlunde lik fordeling av kjønnene i barnegruppa; og det skal også tas hensyn til alderssammensetningen, slik at det f.eks. ikke (satt veldig på spissen) blir bare 20 gutter på 5-6 år på en avdeling, men tvert i mot både jenter og gutter i 3, 4, 5 og 6 års alder, slik at alle barna har mulighet til å finne lekekamerater. Derfor kan det være at nabojenta får plass, mens sønnen i huset ved siden av ikke får - selv om begge mødrene er hjemmeværende!

Jeg forstår frustrasjonen din, jeg har "vært der" selv som trebarnsmor...

Og samtidig er jeg førskolelærer - og ser at det dessverre er et begrenset antall plasser vi har til fordeling i barnehagen vår hver høst, og at mange blir skuffet!

Håper likevel dette var litt oppklarende!

Håper også det ordner seg for dere.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvorfor ha barna plasert vekk,når de selv er hjemmeværende?Har ikke helt forstått dette jeg.

Jeg er nå sykmeldt 100% ut svangerskapet, og går hjemme hele dagene. Det kunne ikke falt meg inn å ta de ut av barnehage. Også hvis jeg hadde vært arbeidsledig og hjemmeværende ville jeg ikke ha tatt de ut av barnehagen av den enkle grunn at barne trives og jeg vet at de har godt av å være sammens med andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...