Gå til innhold

Detox virker ikke


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Gjest Bolledeig
For hvis de skriver at det HAR en effekt, DA er det jo et legemiddel, og da kan man jo ikke drive og selge det fritt. Dessuten legges det jo da under et helt annet regelverk. Så ja, det er ganske så strengt, og dermed blandes jo det som virker og det som ikke virker i en salig blanding, side man altså ikke kan skrive at det som virker, virker. Eller noe i den duren...kan noen vennligst forklare dette litt klarere enn meg? :goodbye:

Legemidler - (strenge) krav til dokumentert effekt. Så og si ikke lov å markedsføre reseptbelagte legemidler (noen få unntak i bransjeblader etc), reseptfrie legemidler kan reklameres for. Går under markedsføringsloven.

Naturlegemidler - overhodet ingen krav til dokumentasjon, fremstillingsmåte o.l. Alle ingredienser skal deklareres (som i mat) men det har det blitt syndet en del. Naturmidlene på Apoteket er såvidt meg bekjent fremstilt like strengt som "vanlige legemidler". Lov å reklamere, men må forholde seg til markedsføringsloven.

Mellom disse to har vi jo en del naturlegemidler som faktisk har en dokumentert effekt, men der dokumentasjonen ikke er tilstrekkelig for å få legemiddelgodkjenning enda, effekten ikke er god nok eller likn. Disse er stort sett ulovlige å både innføre og selge i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gammel veganer
Ellers: For noen radikale detox-opplevelser, kan dere lese bakover i bloggen til Steve Pavlina (http://www.stevepavlina.com/blog/). Han skriver om hvordan kroppen hans gikk gjennom detox-faser de gangene han har begynt å nye kostholdsregimer. Han fikk det da han blei vegetarianer, han fikk det massivt da han blei veganer, og også da han i fjor gikk over til en diett der han bare spiste rå mat, altså ting som ikke hadde vært varmebehandla.

Takker for den linken :)

Ser ut til å være endel småmerkelig der, men endel intressant. Men at jeg skifter fra veganer til råkost pga den bloggen er jeg langt fra sikker på. Kunne vært intressant å forsøkt noen uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Langsyne

Jeg ble kvitt 4cm rundt midje og reagerte forresten rart på alkohol i 1mnd etterpå. Jeg husker jeg drakk tre øl i bursdagen til en venninne, og uten å være beruset spydde jeg på do fordi det måtte ut! Merkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Nedfall

Hehe, det der har jeg også prøvd og vannet skiftet faktisk farge etter noen behandlinger. Men til tross for den gode reklamen og flere som påsto det virket såååå bra så hadde det nullniksnada effekt på meg i allfall.

Men tviler på om det er rust som lager fargen for da ville man jo se kraftig korrosjon på elektrodene - og det gjør man ikke. Dessuten ville ikke fargeforandringen på "gørra" være så merkbar. Men muligens er det saltene i vannet som felles ut og misfarges :klø: . Skulle likt å vite hva de saltene egentlig er for noe.

Jeg har en anelse, ikke om hva saltene består av (regner med det er ganske alminnelig "havsalt" - det skal jo være "ufarlig" dette her), men sånn ca hva som skjer oppi den røra..

En av de første fysikkekperimentene jeg satte igang (har alltid vært litt nerd) som vitebægjerlig fjortis, var å lage elektrolysebad av saltvann, og ett lite 9V batteri.

Putret som bare det (målet var selvsagt å lage knallgass ! ;)), men jeg fikk også denne skumle gørra oppi badet mitt..

Vet ikke om de som har prøvd disse fotbadene har lagt merke til at det bobler litt nedi der? (Har aldri sett ett slikt elektrisk fotbad under bruk, men det kunne vært interessant å observere)

Gørra: I mitt eksperiment, der jeg brukte det jeg hadde liggende, endte jeg som sagt opp med saltvann (vann fra springen + vanlig bordsalt), og en eller annen form for ledningsstump (om jeg ikke simpelthen holdt polene til batteriet nedi oppløsningen).

Resultatet av ovennevnte eksperiment blir at du lager klorgass (stammer fra kloratomene i saltet) ved den ene elektroden (ledningen koblet til pluss på batteriet). Ved den andre elektroden lager du hydrogengass (jepp, den stammer fra vannet). Nede i løsningen vil man få en blanding av utfelt kobber og kobberklorid. Det er sannsynligvis den siste som lager det "skumslagget" som flyter på toppen.

Av alle disse stoffene er det vel bare hydrogengassen som er harmløs (men brennbar). Kobberklorid f.eks er jo forholdsvis giftig (!):

Toxic. Harmful by inhalation and ingestion. Skin, eye and respiratory irritant. Repeated exposure can lead to copper poisoning. Risk of foetal damage.

Very toxic to aquatic organisms - may cause long-term damage in the environment.

Hvilke metallmaterialer detox fotbadene er laget av, kan jeg bare gjette på (det holder ikke bare med plast, "noe" må nødvendigvis lede strømmen nedi oppløsningen), sannsynligvis er det ikke ren kobber, kanskje fortinnet kobber, eller fortinnet jernblikk? De bruker sannsynligvis ikke rustfritt stål (eller enda bedre - platina) som vil være det man kaller "inert" (i denne sammenhengen vil det si elektroder som ikke reagerer (elektro)kjemisk med oppløsningen). Hadde eletrodene vært sk inert, ville man ikke sett misfarging i samme grad. Man ville fortsatt få klorgass, men løsningen ville stort sett bare inneholdt NaOH (kaustisk soda løst i vann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...