Gå til innhold

Detox virker ikke


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Gjest Bolledeig

Det har jo vært en del detox-diskusjoner der ute, og det er jo lett etter en lang jul med mye feit mat, alkohol og det som verre er, å tenke at det kanskje er på tide å "rense kroppen litt".

Det er ikke blitt gjort store forskningen på den faktiske effekten av detox, men i forbindelse med et program som gikk på BBC fikk de to grupper mennesker til å gå gjennom en test, der de ene gikk gjennom detox, og de andre spiste "normalt". Både før og etter ble både lever- og nyrefunksjon i tillegg til annet testet både for å sjekke om kroppen skilte ut mer avfallsstoffer, og om kroppens evne til å rense (altså nyre og leverfunkjson) var forbedret.

Resultatet? Detox hjalp ikke overhodet.

Jeg sier på ingen måte at man derfor ikke skal spise frukt og grønnsaker, holde alkoholinntaket moderat og alt det der, men når det kommer til det å holde kroppen fri for avfallsstoffer, gjør den faktisk jobben bra selv ;)

Det aktuelle videoklippet kan forøvrig ses her:

link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Detox hjalp på meg, enda jeg var kritisk. Slankekur er det ikke direkte,men det er rensende for kroppen. Det er det som er hovedmålet med detox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
men det er rensende for kroppen.
Kan du utdype dette? Hvilke stoffer renses ut som kroppen ellers ikke klarer å rense vekk selv?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ei jeg jobbet med hadde detox fotbad...

varmt vann med litt saltvann i (saltvann leder visst bedre ellerno sånn)

hun hadde en liten spole nedi som var koblet til et apparat (strømting)

hun forklarte det sånn at tungmetaller og avfallsstoffer som sirkulerer i blodbanen blir trukket ut gjennom porene i føttene....

vannet blir en helt jævlig farge på... kan være forskjellige farger ettersom hva du har problemer med (ikke satt meg særlig inn i det)

prøvde det på meg selv tre ganger... vannet så jævlig ut! luktet salmiakk på en måte og var helt brunt... da jeg sto på en ristemaskin (plate som vibrerer) ble vannet enda verre. et eller annet med at blodsirkulasjonen er økt...

når man ser at vannet ser sånn ut så er det fristende å tenke at det fungerer... men jeg merket ingen forskjell egentlig...

greit å ha prøvd da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Detox hjalp på meg, enda jeg var kritisk. Slankekur er det ikke direkte,men det er rensende for kroppen. Det er det som er hovedmålet med detox

Nei, det er jo akkurat det det ikke gjør ;) Det er to ting som kan "rense kroppen"

1) Skille ut avfallsstoffer

2) Forbedre kroppens evne til å skille ut disse selv

Ingen av delene ble forbedret i kontrollgruppen versus vanlig diett. De sjekket forøvrig ikke om de gikk ned i vekt, det var ikke det de skulle måle heller. Mange såkalte "detox" dietter virker enten mildt vanndrivende, eller avførende, eller begge deler. Å tømme mageinnholdet hjelper forøvrig ikke mot noen ting, og siden det ikke er i tarmsystemet de giftige avfallsstoffene ligger (de er i fettvevet) er det ikke så mye å hente av det heller.

Jeg husker forøvrig at de averterte med slike "detox innleggssåler" som man skulle stappe ned i tykke sokker og sove med over natten. Reklamen gikk som følger:

"Neste morgen vil sålene være fuktige og lukte vondt, som viser at kroppen har kvittet seg med avfallsstoffer". Noe som trolig hadde blitt effekten med ullsokker alene

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ble både Bolledeig og Elfrida heltene mine... :pls:

Litt sånn på den alvorlige siden: jeg har lest litt rundt dette, og har ennå ikke funnet noen studier som viser at dette kan ha noe for seg. Veldig ofte er det produkter som skifter farge eller noe lignende når de kommer i kontakt med hud, kroppstemperatur eller svette.

Det kan godt hende det finnes produkter eller bestemte typer mat som hjelper kroppen til å kvitte seg med avfalsstoffer mer effektivt (og hva er "avfallsstoffer"egentlig?), men disse flaskene og plastrene og alt det der har fint lite for seg, tror jeg.

Det blir det samme som å ta tarmskylling for å bli kvitt disse avfalsstoffene. Tro meg, det som er i tarmen kommer nok ut ;)

Verden vil kanskje bedras, men jeg blir stadig like provosert over hvordan enkelte selskaper og individuelle prøver å lure penger ut av folk ved å presentere produktene sine som både logiske og livsnødvendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmt vann med litt saltvann i (saltvann leder visst bedre ellerno sånn)

hun hadde en liten spole nedi som var koblet til et apparat (strømting)

Kalles "ioniserende fotbad". Eller som vi andre liker å kalle det - "ironiserende fotbad". Eneste du blir kvitt er penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"av en rekke behandlingsformer. Jeg skal gi et eksempel på konklusjon, om “avgiftning”:

Detox, as used in alternative medicine, is based on ill-conceived ideas about human physiology, metabolism, toxicology, etc. There is no evidence that it does any good, and some treatments, such as chelation or colonic irrigation … can be harmful. The only substance that is being removed from a patient is usually money.

Man får med andre ord rene ord for pengene her også, og for dem som …

Tema: Alternativ behandling, Bøker & meninger"

Herfra; skepsis.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vannet blir en helt jævlig farge på... kan være forskjellige farger ettersom hva du har problemer med (ikke satt meg særlig inn i det)

prøvde det på meg selv tre ganger... vannet så jævlig ut! luktet salmiakk på en måte og var helt brunt... da jeg sto på en ristemaskin (plate som vibrerer) ble vannet enda verre. et eller annet med at blodsirkulasjonen er økt...

Det vannet blir brunt selv om du ikke har føttene nedi. Bare tullball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi fargen ikke kommer fra deg, men fra vannet og elektrodene - det er hovedsaklig rust. Det eneste du ble kvitt var nok penger.

Nå tapte heldigvis ikke jeg ei eneste krone på det.. og hadde nok aldri orket å prøve det om jeg måtte ha betalt... veldig dyrt...

interessant å høre om de testene.. utrolig mye tullball på markedet...

rart at de får markedsføre sånne ting når det ikke er påvist noen effekt på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tapte heldigvis ikke jeg ei eneste krone på det.. og hadde nok aldri orket å prøve det om jeg måtte ha betalt... veldig dyrt...

interessant å høre om de testene.. utrolig mye tullball på markedet...

rart at de får markedsføre sånne ting når det ikke er påvist noen effekt på det...

Jeg tror de fleste av oss ville blitt overrasket over hvor mye som selges som bare er tull og likevel får reklamere for det.

Men det er jo faktisk en generell tendens og ikke bare noe som gjelder alternative behandlinger. Sjampoer som reparerer splittede hårender? Anti-rynkekremer? Kvisekremer? Det er lett å tjene penger på menneskers usikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Likevel har vi jo en ganske streng markedsføringslov i Norge, det er jo derfor alle naturlegemidler averteres med at de KAN hjelpe mot ditten og datten, og aldri at de faktisk hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likevel har vi jo en ganske streng markedsføringslov i Norge, det er jo derfor alle naturlegemidler averteres med at de KAN hjelpe mot ditten og datten, og aldri at de faktisk hjelper.

Aha! Er det sånn det funker? Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Likevel har vi jo en ganske streng markedsføringslov i Norge, det er jo derfor alle naturlegemidler averteres med at de KAN hjelpe mot ditten og datten, og aldri at de faktisk hjelper.
For hvis de skriver at det HAR en effekt, DA er det jo et legemiddel, og da kan man jo ikke drive og selge det fritt. Dessuten legges det jo da under et helt annet regelverk. Så ja, det er ganske så strengt, og dermed blandes jo det som virker og det som ikke virker i en salig blanding, side man altså ikke kan skrive at det som virker, virker. Eller noe i den duren...kan noen vennligst forklare dette litt klarere enn meg? :goodbye:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hvis de skriver at det HAR en effekt, DA er det jo et legemiddel, og da kan man jo ikke drive og selge det fritt. Dessuten legges det jo da under et helt annet regelverk. Så ja, det er ganske så strengt, og dermed blandes jo det som virker og det som ikke virker i en salig blanding, side man altså ikke kan skrive at det som virker, virker. Eller noe i den duren...kan noen vennligst forklare dette litt klarere enn meg? :goodbye:

Synes du fikk det frem ganske bra, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei.

Jeg har jobbet i helsekost butikk før hvor d selges mange forskjellige typer detox behandlinger. Vil bare nevne her at d var faktisk veldig mange som kom innom å sa at de hadde blitt kvitt det ene og andre etter de tok en detox kur,MEN også mange som sa de ikke fikk noe virkning. Vil bare nevne at i asia er faktisk det mest solgte detoxkuren et "plaster" man ligger med om natten,dette er det flere jeg kjenner som prøvde og de sier bestemt at dette gir virkning. Jeg velger å tro at på noen virker d ikke,men på andre som kanskje har en ubalanse i kroppen(at kroppen ikke greier selv og rense seg helt) virker d.

Har selv valgt å kjøpe en sånn kur nå,så får vi no se;)

Og i de fleste behandlinger skal man drikke masse vann...er vel kanskje noe som sier meg at vannet renser;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ei jeg jobbet med hadde detox fotbad...

varmt vann med litt saltvann i (saltvann leder visst bedre ellerno sånn)

hun hadde en liten spole nedi som var koblet til et apparat (strømting)

hun forklarte det sånn at tungmetaller og avfallsstoffer som sirkulerer i blodbanen blir trukket ut gjennom porene i føttene....

vannet blir en helt jævlig farge på... kan være forskjellige farger ettersom hva du har problemer med (ikke satt meg særlig inn i det)

prøvde det på meg selv tre ganger... vannet så jævlig ut!

Hehe, det der har jeg også prøvd og vannet skiftet faktisk farge etter noen behandlinger. Men til tross for den gode reklamen og flere som påsto det virket såååå bra så hadde det nullniksnada effekt på meg i allfall.

Men tviler på om det er rust som lager fargen for da ville man jo se kraftig korrosjon på elektrodene - og det gjør man ikke. Dessuten ville ikke fargeforandringen på "gørra" være så merkbar. Men muligens er det saltene i vannet som felles ut og misfarges :klø: . Skulle likt å vite hva de saltene egentlig er for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har jobbet i helsekost butikk før hvor d selges mange forskjellige typer detox behandlinger. Vil bare nevne her at d var faktisk veldig mange som kom innom å sa at de hadde blitt kvitt det ene og andre etter de tok en detox kur,MEN også mange som sa de ikke fikk noe virkning. Vil bare nevne at i asia er faktisk det mest solgte detoxkuren et "plaster" man ligger med om natten,dette er det flere jeg kjenner som prøvde og de sier bestemt at dette gir virkning. Jeg velger å tro at på noen virker d ikke,men på andre som kanskje har en ubalanse i kroppen(at kroppen ikke greier selv og rense seg helt) virker d.

Har selv valgt å kjøpe en sånn kur nå,så får vi no se;)

Og i de fleste behandlinger skal man drikke masse vann...er vel kanskje noe som sier meg at vannet renser;)

...det var mange som meldte fra om å bli kvitt ting de fleste ikke vet de har en gang?

Sier sitt, spør du meg ;)

Og hva i all verden er en "ubalanse i kroppen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel har vi jo en ganske streng markedsføringslov i Norge, det er jo derfor alle naturlegemidler averteres med at de KAN hjelpe mot ditten og datten, og aldri at de faktisk hjelper.

Det handler også om at hvis det hadde vært bevist at de hjelper, så hadde de vært legemidler og kun vært tilgjengelige på apoteket.

Ellers: For noen radikale detox-opplevelser, kan dere lese bakover i bloggen til Steve Pavlina (http://www.stevepavlina.com/blog/). Han skriver om hvordan kroppen hans gikk gjennom detox-faser de gangene han har begynt å nye kostholdsregimer. Han fikk det da han blei vegetarianer, han fikk det massivt da han blei veganer, og også da han i fjor gikk over til en diett der han bare spiste rå mat, altså ting som ikke hadde vært varmebehandla.

Endret av Cognizance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...