Gå til innhold

melde en person for trygdesvindel i dag.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest celine

Umoralist: Jada, har faktisk ren samvittighet og smugler faktisk ikke inn ei ekstra flaske :) Har akkurat hatt godkjent rørlegger til å montere oppvaskmaskina og betalt for det med mine ærlig opptjente penger.

Hadde det ikke vært for alle de "svarte" dagmammaene, hadde vel de som velger å leve ærlig hatt et reellt levegrunnlag sånn rent økonomisk.

Hvem vil vel betale skikkelig lønn til en hvit dagmamma så lenge de har valget med å få en dagmamma som gjør jobben til halve prisen svart? ( og som kanskje gjør en like god jobb med barna)

Prøver absolutt ikke å dømme andre, men derimot å påpeke at det er noe feil når såkalte oppegående mennesker kan gjøre slikt og at dette tydeligvis er allment akseptert.

Hvis du føler at jeg og andre her dømmer deg, er det kanskje noe med din egen samvittighet... eller følte du deg bare truffet? Tar jeg feil?

Skjønner godt at du bukker under og blir svart. Vi lever i et samfunn der det er vanskelig å være sterk bestandig, og det går hardt utover de ærlige som er igjen, som for eksempel hvite dagmammaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Du er ikke redd for at trygdekontor skal si hvem som har varslet da?

Kan forstå de med j...dårlig økonomi prøver seg, men du gjorde det av misunnelse. Det var ikke samfunnet du tenkte på.

Har samme tilfelle i nabolaget. Bor med faren i 4 år. Nå har hun et barn fra før. Bidrag for to. Tre barnetrygder. Overgangsstønad. Leide bolig til 9000 kr. Får jo bostøtte. Begrenset skatt pg.a lav inntekt. Lav skatt p-g-a hun er alene. Kontatstøtte. Hjelp av sosialkontoret til store utgifter til klær og slikt. I vinter fikk hun ekstra tilskudd på bostøtten til strøm.

Hun har en inntekt hun aldri vil oppnå som arbeidstaker! Han har en hybel en annen plass som adr.

Anmelde henne? Nei. Tenker som så at hun må gå med nervene. Det er fare for å bli oppaget.

Jeg vil da ikke få det bedre med å melde henne.

Hvilke helvete hadde jeg da fått av den familien tror du?

Misunnelse er sterkere enn kjønnsdriften hos enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du er ikke redd for at trygdekontor skal si hvem som har varslet da?

Kan forstå de med j...dårlig økonomi prøver seg, men du gjorde det av misunnelse. Det var ikke samfunnet du tenkte på.

Har samme tilfelle i nabolaget. Bor med faren i 4 år. Nå har hun et barn fra før. Bidrag for to. Tre barnetrygder. Overgangsstønad. Leide bolig til 9000 kr. Får jo bostøtte. Begrenset skatt pg.a lav inntekt. Lav skatt p-g-a hun er alene. Kontatstøtte. Hjelp av sosialkontoret til store utgifter til klær og slikt. I vinter fikk hun ekstra tilskudd på bostøtten til strøm.

Hun har en inntekt hun aldri vil oppnå som arbeidstaker! Han har en hybel en annen plass som adr.

Anmelde henne? Nei. Tenker som så at hun må gå med nervene. Det er fare for å bli oppaget.

Jeg vil da ikke få det bedre med å melde henne.

Hvilke helvete hadde jeg da fått av den familien tror du?

Misunnelse er sterkere enn kjønnsdriften hos enkelte.

Kanskje det blir begått flere "æresdrap" i Norge? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis noen åpenbart tjener rått på slik svindel, så bør man selvfølgelig melde de. Svada nevnte at da kjøpte seg hus, jeg er en studerende alenemor og synes ikke det heller er riktig at andre skal ha lov til å utnytte systemet slik, mens sååå mange av oss andre som går på overgangs stønad sliter skikkelig! Dersom det var ferre slike svindlere så hadde det kanskje vært mer på oss som virkelig sliter. Tenk overgangs stønaden er på ca 8000 kr. så har vi dobbelbarnetrygd som er på ca.1500kr. pr måned. Koselig sum for noen som allerede har en inntekt kanskje, men for oss som lever på det skal kanskje 4000 til husleie, 2000 til barnehage(stønad til barnetilsyn dekker bare en del), strøm er skikkelig dyrt i dag jeg betaler ca.1500 i måneden(det er kaldt i kjelleren)... telefonen bør man helst ikke bruke... man skal helst kunne spare 500 i måneden....Så har jo barnet behov, som parkdress, sko, klær, mat og Gud vet hva... Min overgangs stønad går ut i september i år.. håper jeg finner meg jobb, ting var litt bedre for et par år siden, Bostøtten var høyere. Og nå skal det visst bli slutt på småbarnstillegg i barnetrygden også, jeg forstår ikke hvordan aleneforeldrene skal klare seg nå.

Man kan kanskje si det er missunnelse, men personer som tjener penger slik at de kan kjøpe seg hus på å snylte på den allerede pressede statskasse trenger vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constantia

Dette var å synke dypt mener jeg da. Det høres mer ut som du er misunnelig for at noen virkelig tør utnytte seg av systemet som faktisk er tilrettelagt sånn at man har muligheten til det enn viktigheten for deg å poengtere at dette var galt. For galt er det å drive med trygdesvindel, men det er jo egentlig ikke ditt problem, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var å synke dypt mener jeg da. Det høres mer ut som du er misunnelig for at noen virkelig tør utnytte seg av systemet som faktisk er tilrettelagt sånn at man har muligheten til det enn viktigheten for deg å poengtere at dette var galt. For galt er det å drive med trygdesvindel' date=' men det er jo egentlig ikke ditt problem, eller hva?[/quote']

Jeg blir sjokkert av enkelte brukerer her. Du sier at det ikke er hennes problem at noen svindler på trygdekontoret. Dette er faktisk et kollektivt problem. Trygdekontoret er et tiltak som baseres på befolkningens skattepolitikk. Det skal være til de som trenger det. Å svindle her er ikke ok. Og at noen gidder å bry seg er positivt i mine øyne. Her må man skille mellom grovt svindel og nasking i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Håper virkelig du er sikker i din sak. Konsekvensene er enorme :o .

Det er alltid to sider til hver sak og og annmelde folk uten og være 120% sikker synes jeg er lite gjennomtenkt.

Og bare så du vet det har hun du annmeldte rett til og vite hvem som annmeldte henne hvis saken går til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har ikke sagt at det er okei å svindle jeg, men jeg personlig ville ikke tatt valget å anmelde noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som skal bli svart dagmamma:

Har du tenkt på konsekvensene?

Du får ikke sykepenger når du er syk.

Du får ikke heller ikke opptjent pensjonspoeng.

På en måte kan du se på skatten som betales av hvite dagmammaer som en "forsikring" mot sykdom og mot minstepensjon ved alderdom.

Jeg ville aldri jobbet fulltid uten å få med meg disse godene....

Og når jeg skal ha dagmamma om halvannet års tid, skal hun helt klart være "hvit". Reglene for dette er vesentlig forenklet i det siste, så det må gå. Og må jeg betale litt ekstra for det, så får det være så.

Ellers er jeg imot å utnytte systemet på måter det ikke er ment å bli utnyttet på. Jeg har også vært borti folk som skryter av alt de klarer å lure til seg. Syns det er kvalmende - det er tross alt våre penger de snylter på.

Samtidig er jeg ærlig nok til å innrømme at jeg også har gjort det (angrer nå - men det er for sent). Jeg bodde to år delvis hjemme, og mottok borteboerstipend fra Lånekassa.

Grunnen den gang var at jeg syns stipendandelen var for lav. Jeg var veldig ung og ser nå at det ikke akkurat er en god grunn til å snylte på Lånekassa...

Jeg har aldri anmeldt de jeg har hørt om/fra... Men det betyr ikke at jeg syns det er feil. Det er bare litt risikabelt å blande seg inn.... Dessuten kan man jo bli beskyldt for å være misunnelig... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Umoralist

Joda Sissan, det er nøye gjennomtenkt. Som hvit dagmamma får jeg sykepenger på lik linje med selvstendig næringsdrivende, altså 60% etter 15 dagers sykdom!

Lykke til i din jakt etter hvit dagmamma, de vokser ikke på trær. Hadde selv et dagbarn som måtte slutte etter to måneder, fordi foreldrene syntes det ble for dyrt. De byttet til svart dagmamma.

Det jeg ville frem til, er at det finnes så mange så kalte moralister blandt oss, som f.eks. svada svada, som anmelder andre for noe de ikke har noenting med. Vedkommende bør ha meget rent mel i posen selv, for å kunne gjøre noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Sissan, det er nøye gjennomtenkt. Som hvit dagmamma får jeg sykepenger på lik linje med selvstendig næringsdrivende, altså 60% etter 15 dagers sykdom!

Lykke til i din jakt etter hvit dagmamma, de vokser ikke på trær. Hadde selv et dagbarn som måtte slutte etter to måneder, fordi foreldrene syntes det ble for dyrt. De byttet til svart dagmamma.

Det jeg ville frem til, er at det finnes så mange så kalte moralister blandt oss, som f.eks. svada svada, som anmelder andre for noe de ikke har noenting med. Vedkommende bør ha meget rent mel i posen selv, for å kunne gjøre noe sånt.

Ok. Det er jo selvsagt ditt valg, det er bare viktig at du har tenkt gjennom det på forhånd. Det er jo f.eks. når du har vært syk i 15 dager allerede, at du VIRKELIG begynner å trenge sykepengene - ikke sant? En halv månedslønn bør man ha buffer til å klare å miste, men hva når du er sengeliggende i 2 måneder? Uansett - som sagt - det er jo ditt valg.

Hvite dagmammaer vokser nok ikke på trær nei. Men i området der jeg bor er det en del "familiebarnehager" som drives hvitt, og det er jo tilstrekkelig. Jeg syns faktisk det er viktig å ansette et menneske som er opptatt av egen trygghet og av moral når de skal passe barnet mitt (mener ikke å fordømme svarte dagmammaer - men slik ser nå jeg på det).

Men så er jeg kjent av venner som litt av en moralist også da. Er stolt av det jeg :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri i verden brukt hverken svart eller hvit dagmamma....

Men tilbake til tråden,

Jeg synes det er helt ok å anmelde en person som urettmessig lurer til seg penger man ikke har krav på.

Skal det bli sånn at

"det er ikke en grov ugjerning så det trenger jeg ikke bry meg med...?"

Dersom mor flytter sammen med barnefar skal både utvidet barnetrygd, overgangsstøbad og eventuell bostøtte stoppes fra og med måneden etter far flytter inn.

Tolv måneders regelen gjelder kun dersom mor flytter sammen med en annen voksen persom enn barnefar.

Når hun har bodd sammen med en ny mann (eller dame) i mer enn tolv av de siste atten månedene skal alle ytelser stoppes.

Dersom mor gifter seg med denne nye før det er gått tolv måneder skal også alle ytelser stoppes.

Hovedpoenget mitt:

Meld fra om trygdemisbrukere. Det ville jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det blir fort pengesummer ut av dette om hun mottar full morstrygd hver mnd og dobbel barnetrygd.

Det er i alle fall 9000 mer perr mnd og om man holder på i flere år så blir det grisaktig mye penger som kunne ha kommet andre tilgode.

Jeg er har 3 barn jeg,er aleneforsørger og får rehabiliteringspenger og litt overgangsstønad. Jeg lever ikke fett,men det er mine penger som jeg har rett til å få uten snusk. Jeg klarer meg og har full styring over økonomi.

Så om de som svindler lever over evne så må de også ta konsekvensene av det de gjør.

Jeg skulle gjerne hatt mer penger jeg også,hvem er det som ikke ønsker seg det,men de ferreste går kriminelle veier for å få det til heldigvis.

Så er det noen som kaller det misunnelse og at kvinnfolk er veldig flinke til å blande seg(ikke ordrett gjengitt),men hvorfor må det alltid ligge noe sjalusi,misunnelse og styggedom bak det.

Hva med en enkel strofe. At den damen sa ifra fordi det var det riktige å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at de som synes det er galt å urettmessig motta penger fra staten blir beskylt for å være misunnelige...

MISUNNELIGE! HALLO!!!

Hvordan er det mulig å være misunnelig på et menneske som snylter??

Jeg blir derimot utrolig forbannet når jeg tenker på at DET ER MEG SOM SKATTEBETALER som sponser vedkommendes livsførsel!

Etter å ha bodd i et land uten det sosiale sikkerhetsnettet vi har her i Norge, setter jeg utrolig pris på å bo i et velferdssamfunn hvor de fleste har det bra.

Jeg betaler derfor skatt med glede.

-Og jeg har null toleranse for folk som utnytter dette systemet. Det vitner om dårlig karakter og lav moral og sosial samvittighet.

Og til dere som snakker om å passe sine egne saker...

Som skattebetaler og dermed bidragsyter til velferdsstaten er det min business om du prøver å snylte til deg penger som du ikke har krav på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Jeg har fulgt med på KG i en måned nå. Min generelle oppfatning er at moralen er meget høy når det gjelder hvordan man skal håndtere spørsmål rundt barn og familie, ja nesten politisk korrekt. Alle vasker hus, bytter sengetøy hver uke, tenker alltid på barnas beste, elsker sin mann og aksepterer ikke utroskap - uansett! Det er nesten sånn at vi normale mennesker ikke deltar i disse diskusjonene da moralistene synes å være i flertall hvor en diskusjon ville være fånyttes.

Så kommer dette innlegget - og moralistene snur på flisa og moraliserer omvendt!!?? Plutselig er barnas beste glemt. Det er ikke så farlig å ha foreldre som svikter det kolllektive samfunnet og utnytter de velferdsgoder vi har. Det er ikke så farlig å jobbe svart, hverken som håndverker eller dagmamma. Det er ikke så farlig da "alle" gjør det. Og det verste er at de aller fleste er enige om at dette på sikt vil skade velferdssamfunnet vårt, men reagerer på motivet bak anmeldelsen: - misunnelse! Hadde nå innleggsskriveren enda tenkt på samfunnet når hun anmeldte - da hadde saken vært en annen.

Jeg forstår ikke tankegangen og prinsippene bak. Jeg forstår ikke sammenhengen. Jeg har ikke sjekket konsekvensen i holdninger her, men det ser ut til at mange har høyverdige holdninger til noen saker, mens man i andre saker står på motsatt side av skalaen.

Det ble en gang foretatt en undersøkelse i et boligområde med mange sosialklienter. Hvordan så beboerne på dette? Det viste seg at de som lå lengst unna på en velferdsskala (de med sikker økonomi, utdanning, jobb) hadde stor toleranse og forståelse for den situasjonen sosialklientene var i og så ingenting negativt i at de bodde i dette boligområde. Derimot, den gruppen mennesker som lå nærmest sosialklientene (dårlig økonomi, lav/ingen utdanning, usikre jobbforhold) var meget negative til at disse menneskene skulle påvirke bomiljøet - "disse sosialklientene".

Kun til ettertanke.....

P.S! Jeg vet det er mange reflekterte mennesker på denne tråden, og ber dere ha det høyt under taket når dere leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Misunnelse og sjalusi er det som preger de som melder fra om slikt.

Hold dere for gode til slikt, og heller pass deres egne saker.

Dere må heller tenke på dere selv, før dere angir andre mennesker. Kanskje dere ikke kjenner hele historien engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Misunnelse og sjalusi er det som preger de som melder fra om slikt.  

Hold dere for gode til slikt, og heller pass deres egne saker.

Dere må heller tenke på dere selv, før dere angir andre mennesker. Kanskje dere ikke kjenner hele historien engang.

Det er klart man skal jo helst ha gode kunnskaper om deres situasjon før man går til skrittet og anmelder noen, men dersom dette paret har god nok råd til å kjøpe seg et hus, så har de god nok råd til å ta vare på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Tenk hvilket samfunn vi ville få dersom alle snyter samfunnet for noen kroner?

Tenk hvilket samfunn vi ville få dersom alle angir snylterne?

Jeg bare spør... :wink:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...