Gå til innhold

Binde renten på studielånet nå???


Dixie

Anbefalte innlegg

Er akkuratt ferdig med utdanningen min, og blir nok noen år før jeg evt byegger på med en master...

Så nå har jeg fått mitt første brev fra lånekassen, med betalingsplan og tilbud om fast rente i 3 eller 5 år... Renten var på 5,6 for fast rente i 5 år. Er det lurt å binde nå? Eller tror dere den vil gå ytterligere ned?

(Så mye for en økonomisk utdannning ja.......) :roll:

Er litt usikker på hva jeg skal gjøre, om jeg binder den så har jeg ialle fall kontroll på utgiftene mine.. Uansett, tror det blir sure penger å betale tilbake :cry:

Hva har dere da? Fast eller flytende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Jeg har lurt på det samme (er i samme situasjon som deg), og alle rådene jeg har fått har vært ca slik: NEEEEEI!!! Ikke binde renta nå!!!!

Jeg kan ikke spå, men jeg tror jeg venter og ser hva som skjer før jeg vurderer å binde renta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vi valgte (litt fort og uten for mye tanker, grunnet tidspress) å binde den sist gang vi. Gangene før det hadde vi ventet, men vi kom til at det var "antakelig et greit tilbud", og ikke minst, trygghet for hva vi skal betale de neste tre årene. Jada, renta går antakelig nedover litt til, men da begynner forventnigene om at den skal stige igjen, og fastrenta, den går over mange år. Jada, det lønner seg kanskje ikke sånn umiddelbart, men de tre årene sett over ett.... vel, HVEM ANER? Egentlig. For oss var det en sikkerhet, i en usikker situasjon. Generelt sett komemr vi sikket ikke til å binden den igjen, når vi får en økonomi som tåler oppgang, for da kan vi glede oss over nedgang også.

Bind den desom du vil ha tryggheten for hva du må betale, de første årene som nyutdannet, med et vanskelig arbeidsmarked har mange nyutdannede det svært trangt økonomisk.... Men, om du har råd til oppgangene, så gled deg over nedgangene.... Det er mitt lille tips i alle fall. Men, jeg er jo slett ingen ekspert.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Bind renta KUN dersom din økonomi ikke er i stand til å takle kortsiktige svingninger. På lang sikt vil flytende rente uansett lønne seg. I følge økonomer er bunnen for lange renter allerede passert og de lange rentene er på vei opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, binding av renta er en "forsikring" mot svingninger.

Vi vil ikke fortsette å binde den når økonomien stabiliserer seg, men med midlertidige kontrakter (som vi begge hadde da, nå har han fast jobb, men usikker inntekt en periode, og jeg har bare kontrakt til septebmer i min lavtlønnede jobb) så var det betyggende for oss å binde den. På lang sikt lønner det seg generelt ikke, med mindre man er usannsynlig helgig, og binder den når ingen trur den skal gå oppover, og så overraskes verden av et "SJOKK" som medfører renteoppganger ingen kunne fortrutse... Lange renter har jo innebygget forventnigner om fremtidig rente, og med litt "sikkerhetsmargin" for banken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Dixie

Gi fanden i å binde renten.

For å slippe renter i d hele tatt så bli stående som student og begynn å betal.

De kan nemlig ikke la lånet begynne å rente seg opp hvis man blir stående immatrikulert på universitet/høgskole.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Du må "produsere" noe som student da, altså ta ekasmener... å bare stå immatrikullert i de neste 15 årene uten å ta eksamen, det godtas ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke riktig om du må ta eksamner, men du må i allefall betale studieavgift.

Kan jo være Lånekassen begynner å lure når du har brukt fem år på et grunnfag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bandt renta forrige gang den var nede på 5-tallet, og sparte endel penger på det, rett og slett fordi de neste tre årene var renta mye høyere.

Lurer litt på når jeg skal binde renta denne gangen, skal jeg binde den nå, eller skal jeg vente tre måneder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

For å få rentefritak ved utdannelse må du enten ta heltidsutdanning, eller ta deltidsutdanning, da kan du tjene mindre enn 12800 brutto (litt mer om du har barn) hver måned, og likevel få rentefritak.

Men, du må søke rentefritak hvert år (når du har rett på det uten å søke lån/stipend) og du må legge ved dokumentasjon på det studiet du tar. Å baer være immatrikullert i årevis er ikke dokumentasjon på at du tar et studie....

(vil du vite mer om dette, les på lanekassen.no, det er der jeg har hentet grunnlaget for det jeg skriver her)

Men om du vil binde renten.... det er spørsmål om hva du seøv føler at du kan ta sjangsen på. På lang sikt lønner det seg ikke (selv om noen altså er heldige og binder den akkurat på et lønnsomt punkt, problemet er vel for oss "vanlige dødelige" å finne disse puntkene, det blir snakk om flaks egentlig.)

Du får ta en sjekk med egen magefølelse, og se hva som føles rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i tvil: BIND RENTA.

Du kan heller være usikker på om du skal binde for 3 eller 5 år. Men jeg tror IKKE at fast rente fra 1. oktober blir lavere. Tvert imot!

Og hvorfor tror jeg dette? Les i forskriftene til Lånekassen, der det står om hvordan renta blir fastsatt. De tre-årige statsobligasjonene (= hva markedet tror at rente vil være i gjennomsnitt i løpet av de neste tre år) i mai er grunnalget. Da trodde markedet at renta skal gå ned ytterligere. Dette er altså tatt med i beregningen. Så legger Lånekassen på 1 %. Slik at markedet trodde i mai at renta i snitt i løpet av de neste tre årene vil ligge på 4,5 %. Bedre enn det tror jeg ikke at det vil bli. Allerede i dag tror markedet at det ikke vil gå lavere. Dersom Norges bank setter ned renta i dag, så er allerede denne forventningen tatt med.

Jeg tror at fastrentetilbudet i oktober blir høyere.

I forhold til flytende rente vil denne ligge godt over fastrentetilbudet i løpet av de neste 6 månedene. Hva som deretter skjer er usikkert. Og selvfølgelig kan flytende rente gå under 5,5%. Men det er også ved flytende rentesats lagt til 1%. Og jeg tror ikke at en flytende rente uansett vil holde seg under 4,5% over mer enn to terminer.

Har den noen gang vært det??????

Det eneste som bryter en fastrenteavtale er dersom du mottar lån eller stipend. Så disse "gode rådene" med å ikke binde fordi du kan søke rentefritak holder ikke mål. Det kan du få uansett om du binder eller ikke.

Og dersom dere drømmer om å melde dere opp på universitetet for at det skal gi rentefritak, så er det et elendig råd til Dixie. Hun skriver jo at hun planlegger å ta en mastergrad. Da må hun for all del ikke ødelegge sine muligheter til å få lån til denne utdannelsen.

Som Fredagsbarn skrev: rentefritak pga deltidsutdanning er avhengig av inntekten. For å ha rett til rentefritak pga utdanning må du ha rett til støtte. MEN: Dersom hun søker rentefritak, får det innvilget, ikke består eksamen, så OOOPS: FORSINKET!!!!! Dessuten får hun støtte i maks 8 år. Så dersom hun nærmer seg dette vil det være dumt å "bare ta noen eksamener" for å få rentefritak. Kanskje får hun da problemer i forhold til lån og stipend til mastergraden.

Det er ikke "bare" å melde seg opp. Selv om enkelte synes å tro at det er så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lmari

Jeg er også ferdig utdannet nå, og tenker på å binde renta på mitt lån. Vet ikke helt hvordan det kommer til å bli eller om jeg vil ha stabilitet på kontoen (det er jo ikke stabilt der nå, så jeg ser ikke helt hvordan det skal bli det framover...;)

Tenkte litt på fastrente, men så har jeg hørt at dersom du velger fastrente, så kan du ikke betale inn noe ekstra i tillegg til det faste avdraget. Stemmer det? Jeg hadde håpet å gjøre noen skikkelige jafs i starten av betalingen, for å få ned beløpet litt...

Er det noen av dere som har fastrente som kan fortelle meg om det? Har forsøkt å ta kontakt med Lånekassen, men de er litt unnvikende på det spørsmålet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det stemmer ikke!

Jeg har selv fastrente, og betaler hele tiden inn ekstra.

MEN det blir beregnet over- evt. underkurs av ekstrainnbetalinger.

Tenk på det slik:

Du avtaler med banken at du skal lånet til 5 % rente i tre år. Du betaler inn mer enn du skal.

Når banken da skal låne disse pengen ut til en annen, så taper eller tjener de på dette avhengig av om den rente de da må lånet ut til et høyere eller lavere enn den renta de hadde avtalt med deg.

Men det de taper/vinner er kun renteforskjellen på dette ekstrabeløpet i den tiden som gjenstår av bindingstiden. Det er da ikke store summene det dreier seg om med mindre du innfrir flere hundre tusen og det tidlig i bindingsperioden, og fastrenta har gått ned med mye.

Eks innfrir nesten 300 000. 1,5 år igjen og renta gått ned med 1%. Da vil dette utgjøre ca 4 700 som du må betale inn ekstra.

Men dersom du binder til en god rente, og fastrenta er steget, så er det fakstisk du som tjener på å betale inn ekstra.

Og dersom du ikke tør å betale de 300 000 pga overkursen, så tenk på at venter du tre måneder med å innfri, så er det MER enn hva overkursen er (for man betaler jo rentebelastning).

Det samme gjelder jo dersom du betaler inn litt ekstra her og der. Ingenting å gruble på. Det er jo ikke sånn at du taper på å betale inn mer, men det blir isteden som om du betalte en rente tilsvarende ny fastrente på ekstrabeløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Joda, du kan betale mer enn de krever, selv med fastrente, men da må du belage deg på over/underkurs

Se mer om dette her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Forøvrig: I dag ble renta satt ned. Det var forventet, og er innbakt i de lange rentene. Det er også medberegnet ytterligere kutt i rentene. Fastrentene (altså lange renter) er på vei oppover nå, og vil bare gå ytterligere ned dersom det blir forventninger til enda mer kutt enn det det allerede forventes.

Anbefaler derfor ikke å vente til neste tilbud i alle fall. Bind nå dersom du har planer om å binde. (Men, dette er jo bare min naive lille ide om saken da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lmari

Okei, så hvis jeg er flink og betaler inn sånn cirka 2000 kroner ekstra per avdrag, så blir det ikke så mye jeg må betale ekstra?

Jeg ser liksom ikke for meg at jeg skal betale inn 300.000 i en jafs.. Det er mer sånne småbeløp som jeg har råd til...

Ser ut som det går mot fastrente for min del, ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binder du nå, så vil det ikke bli over/underkurs det første kvartalet. Hva som skjer senere vet ikke jeg. Men dersom nytt fastrentetilbud skulle bli lavere fra oktober, så tror jeg ihvertfall at det ikke vil bli lavere fra januar. Og da er det kun et kvartal at du betaler overkurs.

Hadde det vært meg så hadde jeg ikke nølt. Jeg ville bundet nå, og betalt inn ekstra det jeg lystet og maktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...