Mixelite Skrevet 14. januar 2009 #21 Skrevet 14. januar 2009 Det er viktig å fremheve at det ikke er en vitenskapelig bevist sammenheng mellom mat og kviser. Saken er vel den at mangelen på vitenskaplig bevis gjelder de fleste sammenhenger mellom kosthold og helse? Jeg tenker på intoleranser. Når det gjelder forskning på medisiner er det jo alltid noen som er villig til å spytte inn økonomiske bidrag, men hvem gidder å bidra økonomisk til at man kan få den samme effekten av å legge om kostholdet? Det er det jo ingen andre enn pasienten som tjener på. - Og evt. samfunnet som sparer pleieutgifter, men det er en helt annen skål. Jeg har iallfall lært av erfaring at det ikke betyr et fnatt om ting ikke er vitenskaplig bevist Etter å ha startet på gluten- og melkefri kost for noe helt annet har huden min blitt en helt annen. Jevnere, mindre porete, mindre kviser og det rødflammete utslettet rundt øyne og nese som legen erklærte at det ikke fantes noen kur for(lev med det), er helt borte. Dog dukker det opp igjen hvis jeg er uheldig og får i meg noe med gluten eller melk.
hysteria Skrevet 29. januar 2009 #22 Skrevet 29. januar 2009 Wow. Kan ikke tale for noen annen en meg selv, men jeg har i alle fall merket en betydelig nedgang av kviser etter at jeg sluttet å drikke melk! Hadde fra før av sluttet med ost med kalveløpe i og durumhvetepasta. Tror jeg får mer kviser om jeg drikker alkohol..men har ikke testet dette helt..har ikke tenkt over at jeg har drukket i forhold til antall kviser osv. Cola for eksempel gjør ingen forskjell fra eller til. Så jeg har tro på at kostholdet ditt kan forverre plagene hvis du allerede har dem...men hvilken kostholdsendring som er nødvendig, tror jeg kanskje varierer litt fra person til person. ?
Rexina Skrevet 31. januar 2009 #23 Skrevet 31. januar 2009 (endret) Potetgull gir meg kviser, men bare om jeg virkelig griser når jeg spiser. Eller tar meg i ansiktet etter å ha tatt på flakene. Men alle oljer er jo ikke dårlig for huden, snarere tvert imot. Jojobaolje gjør jo underverker, og blandet med olje fra tea tree eller lavendel, sitron og peppermynte, så blir det en super "fuktighetskrem" til fet acnehud:) Endret 31. januar 2009 av Rexina
Gjest Gjest_anna_* Skrevet 31. januar 2009 #24 Skrevet 31. januar 2009 da jeg var i tenårene hadde jeg enormt mange kviser. jeg vasket meg selvsagt ofte, osv. prøvde alt. gikk på to roaccutan kurer (gjør at huden tørker ut, flasser osv,men kvisene skal forsvinne). fikk alltid tilbake kvisene uansett. men da jeg begynte på yasmin p-piller så forvant kvisene etter 4-6 mnd.. nå har jeg av og til en kvise eller to som folk flest. så for min del iallfall er det hormonene som styrer. ikke kostholdet..
Gjest J Skrevet 12. desember 2010 #25 Skrevet 12. desember 2010 Ja , ketchup er hekseri! Har jeg fått i meg ketchup dagen føre, våkner jeg med stygge kviser med gørr inni. Det som er så ille er at det tar tid å få kvisene bort igjen. Og det er så vanskelig å styre unna ketchupen også vettu.
Gjest Kathrine Skrevet 10. mai 2011 #26 Skrevet 10. mai 2011 Jeg sliter også for tiden med mye kviser, og da ikke disse overfladiske ''ungdomskvisene'', men dyp, verkende akne.Dette kommer nok av at jeg sluttet på p-pillen for å prøve å bli gravid,så hormonene mine er nok i total ubalanse. Det kan ta godt over et år før man blir kvitt et slikt problem. Jeg bruker VIC cleansing foam til å fjerne sminke, og Garnier Pure for rens og ansiktsmaske. Problem området mitt er hovedsaklig haken, men også kinnene. Bruker rynkekrem rundt øyepartiet for å tilføre huden der nok fuktighet, og på resten av ansiktet bruker jeg en krem fra sans soucis som heter Clear Skin, den inneholder antibakterielle virkestoffer, og har hjulpet veldig. I tillegg drikker jeg mer vann, og fjerner sminken tidlig for å ''lufte'' den. Må dekke til de verste kvisene og ha pudder over for å gå ut eller på jobb, men sminke forverrer problemet. Legger av og til Garnier Pure over de verste kvisene, og å dabbe på litt nattkrem bidrar til å øke cellefornyelsen, og arrene etter kvisene er faktisk blekere dagen etterpå. Bare ikke gni over kvisene og så i resten av ansiktet, da spres de bare. Vask sminkekoster o.l en gang i uken i såpe og antribakteriell gelè, bare skyll skikkelig. Finnes en annen krem også som du kan finne i dagligvarebutikken, den heter T-zone, og hjelper til å hemme talgproduskjonen, og hjelper mot fet og glinsende hud. Enkelte av kremene du kan få på apoteket skriker advarsel bare du leser pakningsvedlegget, om en krem bleker klær, er det grunn nok til ikke å bruke den for meg. Hørte et kjærringråd jeg tenker på å prøve: Pisk 2 eggehviter hvit og tilsett 5-10 dråper sitron, smør på problemområdet og la det virke i 15-20min. Sitron skal visstnok hjelpe mot fet hud, og å tørke ut kviser. Dette har hjulpet meg veldig, gjenstår bare å prøve egg/sitron masken..høres ekkelt ut ja, men synes kvisene er enda eklere Håper rådene kan hjelpe noen andre også
kanelsnurr Skrevet 11. mai 2011 #27 Skrevet 11. mai 2011 Pisk 2 eggehviter hvit og tilsett 5-10 dråper sitron, smør på problemområdet og la det virke i 15-20min. Sitron skal visstnok hjelpe mot fet hud, og å tørke ut kviser. Dette har hjulpet meg veldig, gjenstår bare å prøve egg/sitron masken..høres ekkelt ut ja, men synes kvisene er enda eklere Håper rådene kan hjelpe noen andre også Klarer ikke la være å bry meg her, men å tørke ut kvisene er vel det værste du kan gjøre, da huden da bare vil produsere mer og mer talg for å kompansere for fukttapet. Tror også at garnier-type produkter ofte også tørker ut huden mer enn hva som er bra, ganske sikker på at det hadde vært bedre for deg å innvestere i noen litt snillere produkter. On topic; har alltid tenkt at det er en kombinasjon av gener og kosthold, altså at det er genene dine som bestemmer hvorvidt du får kviser av feil mat. Kjenner jo folk som ikke har noen kviser selv om de spiser usundt, og noen med kviser der kostholdet har lite/ingenting å si. Men huden er vel kroppens største organ (?), og da er det jo ike rart om den kan bli påvirket av generell helse, selv om det ikke nødvendigvis er sånn at den sjokoladen man spiste på mandag forårsaket akkurat den kvisa man fikk på onsdag. Jeg merker i allefall stor forskjell på huden om jeg lever mer usunt i en periode, f.eks. et par uker der jeg ikke rekker å trene og spiser mer drittmat (les. eksamensperiode), eller om jeg er syk en periode. Men så skal det jo ikke stikkes under en stol at usunne perioder ofte faller sammen med høyt stress-nivå, så er ikke så lett å skille faktorene. Men når jeg får kviser av å leve usundt, så er jo det fordi jeg genetisk sett har en acne-prone hud. Andre får kanskje eksem/veldig tørr hud om de spiser feil, og andre igjen får gusten farge.
Gjest baben Skrevet 11. mai 2011 #28 Skrevet 11. mai 2011 Jeg tror kosthold har noe å si. Spesielt karbohydrater. Når man spiser karbohydrater, produseres det testosteron i kroppen og i alle fall hvis man har en hormonubalanse så kan det påvirke huden i form av kviser.
Saeria Skrevet 11. mai 2011 #29 Skrevet 11. mai 2011 I forhold til meg som har PCOS så vil mye karbohydrater påvirke huden, nettopp pga. testosteronet og manglende østrogen. Så da må jeg/bør jeg spise litt mindre karber, gå på p-pille og ta medisiner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå