Gå til innhold

Kviser

Gjest Gjest_Gjestine_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Gjestine_*
Skrevet

Så nylig på the doctors på tv,dette amerikanske legeteamet som er blitt så populært. I allefall,temaet var kviser og de konkluderte med at ingenting du spiser påvirker om du får mer av de. Det er hormoner som styrer det,og genene dine. Altså nå er det bare å gafle i seg sjokolade og div andre ting som jeg trodde man fikk mer kviser av....hurra!!! Vet at det ikke er sunt altså:)

Men rådet var følgende: Vask ansiktet i allefall to ganger hver dag,og bruk spesielt tilpassede renseprodukter,dette vet jo alle. Styr unna oljebasert kosmetikk og alt som inneholder lanolin i hudkremer,kosmetikk og lignende.

Er det noen andre som mener at dette med kosthold er feil i forhold til kviser og har erfaringer? Har alltid hørt at man fikk mer av de hvis man spiser masse melkeprodukter......Men nå skal visst ikke det ha noe å si ....:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå var jeg hos hudlege for et par dager siden, og han kommenterte at siden jeg stort sett har kviser på haken er dette normalt pga. hormoner. Jeg tolker dette til å bety at det kan finnes andre grunner til kviser også, f.eks produkter man bruker på huden. Det har jeg forsåvidt også erfart, noe sminke får jeg f.eks mye kviser av. Han sa også at det var viktig å ikke styre for mye med huden, mye rens og kremer kan stimulere talgproduksjonen og gjøre det verre.

I min egen erfaring har i hvert fall ikke kostholdet hatt noen betydning. Jeg var vegetarianer i et år i tenårene, hadde ingen betydning. Har spist og levd veldig sunt i perioder, har spist og levd veldig usunt i andre perioder, ingen betydning. Når jeg er på ferie i utlandet drikker jeg aldri melk, og har også prøvd å unngå det i flere perioder (drikker normalt veldig mye melk), men det har ingen betydning. Jeg får tvert i mot mer kviser på ferie, forandring i luftfuktighet, stress og forurensning virker som gjør veldig forskjell.

Gjest Pasienthåndboka
Skrevet
Stikk i strid med det mange mennesker tror, har mat liten innvirkning på akne. Verken sjokolade eller fettholdige matslag som "pommes frites" synes å være årsak til eller forverrer akne. Akne skyldes heller ikke dårlig renhold. Faktisk er det slik at det å skrubbe huden for mye eller rense den med sterke såper eller rensemidler, kan gi irritasjon og forverre akne.

hentetet fra Pasienthåndoboka - her

Skrevet
Så nylig på the doctors på tv,dette amerikanske legeteamet som er blitt så populært. I allefall,temaet var kviser og de konkluderte med at ingenting du spiser påvirker om du får mer av de. Det er hormoner som styrer det,og genene dine. Altså nå er det bare å gafle i seg sjokolade og div andre ting som jeg trodde man fikk mer kviser av....hurra!!! Vet at det ikke er sunt altså:)

Men rådet var følgende: Vask ansiktet i allefall to ganger hver dag,og bruk spesielt tilpassede renseprodukter,dette vet jo alle. Styr unna oljebasert kosmetikk og alt som inneholder lanolin i hudkremer,kosmetikk og lignende.

Er det noen andre som mener at dette med kosthold er feil i forhold til kviser og har erfaringer? Har alltid hørt at man fikk mer av de hvis man spiser masse melkeprodukter......Men nå skal visst ikke det ha noe å si ....:)

Ja de kan si så mye de vil.... min erfaring er ihvertfall at kostholdet har mye å si! Etter at jeg kuttet ut gjærprodukter og minsket sukkerforbruket så har i allefall huden min blitt bedre. Har så og si ingen kviser mere... men prøver jeg å spise disse produktene igjen, så spretter de fram! Alkohol forverrer også, samt fet mat, potetgull o.l. Så kostholdet har mye å si for min del, det er helt sikkert! :kjefte:

Skrevet

Jeg har også merket stor forskjell på hvor uren huden er med feil kosthold for min kropp....

Og ikke minst hvor utrolig fin huden ble etter en stund når alt det gamle var tørket ut.....

Aldri noensinne hatt så fin hud.....

Se mine erfaringer tilsier at kosthold har MYE å si......

Gjest Gjest_gjestine_*
Skrevet

Hm...Forskjellige meninger ute å går altså. Ikke godt å vite hva som er tilfelle egentlig.

Ganske forvirrende det her!

Men uansett så finner man vel fort ut hva som funker best for seg selv,og når det hjelper å kutte ut div matvarer og det virker for enkelte så må det jo være noe i det.

Må kansje ta det litt rolig med den sjokoladespisinga likevel;)

Skrevet

dersom jeg spiser sjokolade, så får jeg kviser. Drikker jeg alkohol så får jeg kviser, samme gjelder for godterier av alle slag, potetgull med dip og blabla. Ikke i store mengder så det plager livet av meg, men de kommer og forsvinner dersom jeg har en sunn periode, har testet dette selv nemlig.. Jeg sluttet med godterispising for ett år siden, får i meg minimalt med sukker og huden min er helt fantastisk, aldri hatt så vakker hud før! Så hvordan kan noen garantere at kosthold ikke har noe å si? slik er det ikke for meg... :klø:

Skrevet

For oss som har hormonelle kviser langt opp i voksenåra, har kosthold i allefall ikke mye å si.

Kanskje det var det den artikkelen dreier seg om? Altså ikke vanlige kviser som "alle" får i ny og ne (pga at de reagerer på noe i kostholdet, eller pga mensen, el.l.), men kviser som medisinsk problem?

Skrevet

Jeg er godt voksen (i midten av 30-årene) og er fremdeles svært mye plaget med kviser. Og for min del har kosthold enormt mye å si. Enkelt forklart; jo færre karbohydrater jeg spiser, jo færre kviser får jeg. Hvis jeg lever på en modifisert Atkins-diett, der jeg inkluderer noen grønnsaker (ikke kokte), blir jeg kvitt så mye som iallfall 90% av kvisene. Lever jeg på et vanlig norsk kosthold med brød flere ganger om dagen, kokte poteter og kokte gulrøtter etc flere ganger i uka, pasta og ris i helgedagene, får jeg fryktelig mye kviser.

Mitt problem er stort sett begrenset til hakepartiet, og det er også her jeg får mest hjelp av kostholdet. Skulle jeg få en enkelt kvise i panna, har ikke kostholdet like mye å si.

Skrevet

Det er også stor forskjell på pustler og papler i forhold til acner. Acne er hormonelt betinget.

Gjest Gjest_Kristine_*
Skrevet

Jeg mener at hvis man overdriver mengden, så kan man jo få fetere hud. Men jeg tror ikke du får masse kviser på en kveld fordi du spiste en melkesjokolade.

Det er jo på grunn av hormoner og talgproduksjon som gjør at man får kviser.

Jeg har slitt med kviser siden jeg gikk i 8ende, nå går jeg i første på videregående og jeg er fortsatt ikke kvitt det. Jeg er jo i puberteten enda. Før jeg kom i puberteten spiste jeg MYE mer godteri, og da hadde jeg jo ingen kviser.

Hvis man sliter mye med kviser burde man gå til en hudpleie og hudlege. Du kan få noen piller som heter Tetraclycsin. Jeg startet på disse pillene i november(tror jeg) og har allerede merket forskjell. Alle de små kvisene mine har blitt borte, så jeg har mest porer og store kviser og arr igjen, som hudpleieren min tar seg av.

Hos hudpleien kan du også kjøpe hudprodukter, og sminke som er egnet til din hud, sånn at du skal få en helt fin og feilfri hud i løpet av 2-3 år. Jeg går til hudlegen annen hver uke, og jeg merker at jeg mistet den klumpen i magen som jeg har hatt så lenge på grunn av kviser..

Har følt meg skikkelig deprimert, og dette gitt utover selvfølelsen min.

Jeg merker i dag at jeg har et håp om å føle meg fin og ren.

De pillene jeg snakket om har ikke mye bivirkninger, ikke som jeg har merket hvertfall, og legen sa de skulle virke veldig mye til sommeren. Som da er et halv års ventetid..

Skrevet

De pillene er et bredspektret antibiotikum som kalles for tetracykliner. De har hjulpet mange, men er ikke nødvendigvis så lurt å stå på i flere år.

P-pillen Diane har også hjulpet mange med kviseproblemene, ettersom pillen egentlig er rettet mot dette, men viste seg å også være effektivt som prevensjon. :)

Det er mye annet som kan prøves før tetracykliner også da, i form av kremer og linimenter.

Skrevet

Jeg leste halvparten av innleggene her, så om jeg skulle komme til å skrive akkurat det samme som noen andre så må jeg bare beklage:)

Jeg slet med kviser 6 år. Ikke slike store krater, men jeg hadde mangemange hele tiden over alt i ansiktet. Klassebilder og portrettbilder fra ungdomsskolen og videregående er ødelagt. Jeg har vært borti det meste av behandlinger; homeopatmedisin, nåler, kremer, vask og skrubb i alle mulige merker, vitaminer og mineraler, magnetarmbånd, to antibiotikakurer og til slutt p-piller. Jeg vil først og fremst si at for min del hadde alder mye å si. Tenårene var verst og så klart er det da man er usikker og vil være som alle andre, ikke den stygge andungen.

I dag er jeg kvisefri! Så min erfaring er ganske så verdifull for noen:) Da jeg hadde kviser som verst hadde det jeg puttet i meg mye å si. Man får litt ekstra utbrudd i ansiktet om man får i seg for mye fett og karbohydrater, men det er så klart helt individuelt. I dag spiser jeg det jeg har lyst på uten at noen ting skjer med huden min... Det eneste jeg bruker fortsatt av alt jeg har prøvd er p-piller, både for huden sin del og som prevensjon. Jeg bruker Diane og har gjort det siden 2006, med et opphold hvor jeg brukte yasmine og ikke noe en stund. Jeg merket fort forandringer i huden og fikk respet på Diane igjen og nå holder jeg meg til den så lenge jeg kan. Alkohol merket jeg også hadde sin innvirkning noe som gjorde at jeg til slutt drakk mindre og mindre... Når det gjelder kosthold er det like greit å spise variert uansett, både for hud og kroppen. Få i deg massemasse vann, jeg drikker tre liter daglig, om det ikke er noe galt med meg. Mye frukt og grønnsaker og generelt sunn mat. Så klart må man skeie ut i blant, det er lov å kose seg:)

Jeg har alltid vasket huden om morgenen og kvelden. De gangene jeg brukte masse sminke vasket jeg av meg alt etter skolen. Det er veldig viktig at renseproduktet ikke tørker ut huden, det fører bare til mer kviser. Jeg brukte lenge et produkt jeg trodde var mildt mot huden, men jeg merket etter hvert hvor utrolig stram og tørr huden ble så jeg byttet. Jeg kan anbefale den rosa ansiktsvasken fra Cliniderm, den som er beregnet på uren hud. Den er skikkelig mild og god, jeg har brukt den i et år nå. Siden jeg ikke sliter med uren hud og kviser lenger vasker jeg meg ikke så ofte med renseprodukter så lenge jeg ikke har brukt sminke - bare for å spare huden slik at den naturlige pH-balansen og talgproduksjonen opprettholdes.

Det er veldig viktig å ha en god fuktighetskrem slik at huden ikke blir tørr og produserer mer talg slik at det blir flere kviser. Jeg har i mange år nå bare brukt kremer fra apoteket. De koster litt mer, men jeg mener det er verd det når det gjelder huden min. Det er uansett billigere enn alle disse hudpleieproduktene fra Dermalogica etc. Jeg er stor fan av Vichy-produktene. Jeg startet med en oljefri en og har nå vært innom flere forskjellige og endte opp med Aqualia Thermal. Den gir mye fuktighet uten å være fet. Om vinteren bruker jeg gjerne en litt fetere krem som jeg også får kjøpt på apoteket. Det er greit å variere hudkremer slik at huden ikke "går lei". Du merker når kremen ikke gjør like mye for huden din og da er det greit å prøve noe annet i mellomtiden.

Sminke: Jeg var så dum at jeg begynte meg foundation for 1,5 år siden. Det skulle jeg ikke gjort. Det ble flere kviser og mer foundation ble tatt på og til slutt var jeg avhengig og følte meg gruelig stygg både med og uten. Til slutt sa kjæresten min at jeg bare kunne droppe driten og gå uten i stedet. Det funket, og når han sa det følte jeg det ikke gjorde noe:) Bedre avgjørelse fra hans side har jeg ikke hørt siden. hehe:p Nå bruker jeg foundation, pudder etc når jeg skal se litt ekstra bra ut. Men huden min ser veldig bra ut uten også, er bare greit å dekke over de arrene som enda ikke har gått bort. Skal du først bruke sminke er det veldig viktig å velge en oljefri foundation. The Body Shop har en superbra en i mange fargevarianter. Det er også viktig å fjerne all sminken før du legger deg og helst ikke gå for lenge med den. Ikke minst er det viktig å ha rene børster og svamper! Tenk på alle de bakteriene som er der etter en stund?!?

Sol: Det kan noen ganger virke som om sol gjør at du får mindre kviser. Det kan i og for seg være sant, men i realiteten øker talgproduksjonen og du får flere kviser. Det at du blir brun skjuler bare rødheten. Fete solkremer og oljer tetter igjen porene og øker kviseantallet. Prøv å finn oljefri solkremer, for all del ikke sol deg uten!

Trening er med på å forebygge kviser. Det er uttallige fordeler ved å trene og en av dem er at blodsirkulasjonen i kroppen blir bedre. Dette øker cellefornyelsen og du får bedre hud. Du føler deg også bedre med deg selv noe som kan være med på å gjøre den ene kvisa som kom ikke så ille likevel. Jeg vet selv hvor ufattelig ille det er å ha kviser 24-7 i seks år, jeg har vært rimelig deprimert og slitt med selvtillitten. Treningene mine var dagens høydepunkt i mange år fordi jeg ikke trengte å tenke på hvordan jeg så ut! Dessuten fikk det meg i bedre humør og jeg følte ikke at jeg var så stygg likevel.

Dette ble et langt innlegg, håper noen leser det og får litt hjelp. Bare skriv her eller send meg PM om du vil vite mer:)

Skrevet

Det er viktig å fremheve at det ikke er en vitenskapelig bevist sammenheng mellom mat og kviser. Særlig med tanke på fet mat, da det fettet er noe helt annet enn hudens egen fettproduksjon. Det er dog kommet frem en viss sammenheng i forhold til enkelte meieriprodukter. I hovedsak er det hormoner som er synderen bak kvisene, noe mange har MYE av i tenårene(både hormoner og kviser). Kviser i voksen alder tilskrives også hormoner og ofte skyldes det et forhøyet androgennivå. Det er ikke mye som skal til der da.

Skrevet

Det er også litt greit å vite at vitenskapelige studier baserer seg på å finne effekter og resultater i en større gruppe mennesker :). Det vil alltid være enkeltpersoner som opplever det motsatte av det forskningen har kommet frem til.

På gruppenivå har man altså ikke klart å påvise noen sammenheng mellom kosthold og kviser. På individnivå finnes det sikkert mange som har motsatt erfaring.

Skrevet

Det er sant. Det er jo kommet frem at meieriprodukter kan forverre plagene også da. ;)

Skrevet
Det er sant. Det er jo kommet frem at meieriprodukter kan forverre plagene også da. ;)

Det skal jeg ikke nekte for ;). Har bare ikke fått det med meg.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heija!

Hva er det i meieriprodukter som kan øke produksjonen av kviser? *uvitende*

Skrevet

Jeg vet ikke hva det er, så en lege hadde nevnt det i forbindelse med noen spørsmål rundt acne. Det var en amerikansk studie som hadde gjort disse funnene, men det var på det tidspunktet ikke kommet noen etterfølgende studier som konkluderte med det samme. Dog har jeg sett mange enkeltindivid her på KG som har samme erfaring med meieriprodukter.

Skrevet

Da jeg var yngre spiste jeg masse potetgull. I løpet av fredag og lørdag kveld kunne jeg alene spise en stor pose vanlig potetgull. Og jeg hadde kviser. Etter noen år klarte jeg å slutte og spise potetgull helt, og kvisene ble færre og mindre. Så var jeg for et par år siden på et spisested, og bestilte en hamburger. Den ble servert med potetgull, og etter å ha holdt meg unna en god stund ble det til slutt for fristende og jeg spiste ca. 20 flak. To-tre dager etterpå hadde jeg fått fem store, stygge kviser i ansiktet. De var kjempestore og fylt med jævelskap, jeg brukte flere dager på å få klemt ut skiten og de fikk hele tiden gul tupp... Jeg skjønte først ikke sammenhengen, men så slo det meg at jeg hadde spist litt potetgull... Da fikk jeg virkelig sjokk over hvor sterkt jeg reagerer på det. Jeg får kviser av alt som er frityrstekt: pommes frites, vårruller o.l. De blir også større og styggere hvis jeg plukker og klorer på dem uten å vaske hendene først. Jeg tror ikke at jeg får kviser av melkeprodukter, men jeg blir rød i huden av det (har seborreisk eksem) og blir tjukk i halsen (øker slimproduksjonen). Jo, og så ketchup! Ketchup gir også fæle kviser! :-S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...