Gå til innhold

Irriterer du deg over skrivefeil i innlegg?

Irriterer du deg over skrivefeil i innlegg?  

1. 1. Irriterer du deg over skrivefeil i innlegg?

• JAAA
      25
    • Av og til kanskje
      20
    • Nei
      20

Fremhevede innlegg

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg må nok innrømme at jeg altfor lett henger meg opp i skrivefeil og dårlige formuleringer. Samtidig skjønner jeg at enkelte har lese- og skrivevansker, og av den grunn ikke har samme forutsetning som andre når det gjelder å ordlegge seg.

Men hva er "riktig" og hva er "galt" når det gjelder språk? En ting er rettskriving; der finnes det ganske enkle regler for hvordan et ord skal staves. Det samme gjelder orddeling, der mange har adoptert en angloamerikansk praksis med å dele sammensatte ord som i norsk ikke skal deles. Og overbruken av genitiv-apostrof.....

Derimot, når det gjelder kommaregler og avsnittsinndeling, står hver enkelt friere til å sette tegn der man selv "føler" at det passer. De "gamle" kommareglene begynner muligens å bli litt utdaterte, for språket er stadig i endring. Og det er dét som er noe av det mest fascinerende med språk (der innledet jeg en setning med "og", noe som ifølge norsklærere av den gamle skole bør unngås ;))

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet
Hvis vedkommende som har skrevet innlegget bare har bommet på tastaturet gjør det ikke noe, men innlegg som er preget av mange skrivefeil irriterer meg, ja. Det vitner om at forfatteren av innlegget er uintelligent, og da gidder jeg som regel ikke å lese gjennom/svare.

Det dukker fra tid til annen opp innlegg som er komplett umulig å forstå budskapet i, pga. gramatiske feil, totalt bakvendt setningsoppbygging og mangel på tegnsetting. DET irriterer meg.

Hørt om dyslexi? Sier ikke at alle med skrivefeil har det, men du kan ikke skjære alle over en kam og kalle dem uintelligente. Det sier noe om ditt intellekt også, når du påstår det.

Skrevet

For spesielt interesserte, ta stavekontroll-testen

Gjest Scarlet
Skrevet

Anti-dyslektiker!

Score: 64% Bra! Du er nok ikke en av dem som henfaller til SMS-språket.

Puh!!

Gjest gjest1
Skrevet
Uff så sinte vi ble, da...

Det var ikke meningen å såre noen, jeg sa bare at forfatteren av innleggene virker uintelligent. Det er slik jeg oppfatter det.

Og dermed lærte du kanskje noe nytt?

Gjest gjest1
Skrevet

Anti-dyslektiker!

Score:90% Bra! Du er nok ikke en av dem som henfaller til SMS-språket

Bare at d gjør jeg assa.....

Skrevet

Score: 74% Bra! Du er nok ikke en av dem som henfaller til SMS-språket.

Hmmm,bare 74%...

Det er jeg ikke fornøyd med..!

Gjest kittykat, ikke innlogget
Skrevet

Du er:

Anti-dyslektiker.

Score: 80% Bra! Du er nok ikke en av dem som henfaller til SMS-språket.

Gjest Scarlet
Skrevet

Madame Sparkly: Det er da ikke bra nok grunnlag å si at et menneske virker uintelligent hvis det skulle ha noen skrivefeil og bruke litt dårlig norsk!!

Skrevet

Score: 90% Bra! Du er nok ikke en av dem som henfaller til SMS-språket.

Mysepusen: Jeg har selv gode venner som har dysleksi, og jeg vet at de som har det en minst like intelligente som oss andre.

Men, vær helt ærlig nå:

Hvilken av setningene later til å ha blitt skrevet av en smart person?

jeg er inteligennt å går på unnerversitetet

Jeg er intelligent og går på universitetet

Til alle som ble sinte på meg: Jeg kallen INGEN for uintelligente her, det er ingen grunn til å gå til personlig angrep på meg og kalle meg for en heks og det som verre er!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det kommer helt an på.

Jeg deler skrivefeila i tre grupper:

A Tasteleifer

som er lette å overse/ikke bry seg om.

B Dysleksifeil

som er relativt enkle å kjenne igjen, og som jeg ikke bryr meg det minste om. De dyslektikerne som skriver her har krav på respekt. De gjør så godt de kan.

C Giddaløshet/slurv, tull/tøys og demonstrativ bruk av subkulturelt språk.

Denne gruppa irriterer livet av meg. Synd så mange gir blaffen i språket sitt og støter andre fra seg på denne måten. Beklager, men sjøl om innholdet i innlegget hadde vært aldri så godt med et fornuftig språk (ikke nødvendigvis perfekt) så klarer jeg ikke å ta det alvorlig slik som mange skriver...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har fulgt med på en del av persondiskusjonene i disse fora, og det er en fornøyelse å kunne fremheve Minnie i denne sammenhengen. Hun er alltid kortfattet og poengtert - uansett budskap - og det kan mange av oss lære av :D

Skrevet

Tok testen jeg.....

Score: 30%

Jeg er dyslektiker.

Har alltid hatt problemer med å lese å skrive.

Hadde ekstratimer fra 1.klasse til 9.klasse på skolen.

Men så langt er det ingen som har komentert feilene mine(i de få innlegene jeg har) :wink:

Trulta

Skrevet

Den testen er jo rimelig verdiløs så lenge du ikke får rette svar da. Jeg er nemlig ganske sikker på at jeg hadde fler riktig enn angitt... og da vil jeg gjerne vite ha de hevder er feil.

Gjest Anonymous
Skrevet

M. Sparkly!!

De to setningene du skrev i et svar. Du spør om hvem som er mest smart.

Om du irriterer deg over en slik feil, da syns jeg du skal søke hjelp.

Da skal det lite til før du blir verre.

Det er bare å overse de. La vær med dine sure oppstøt.

Man behøver ikke lage problemer ut av ting?

Syns du har liten forståelse/respekt overfor andre som sliter.

Skulle likt å vite om de få feil du har som irriterer andre.

Antagelig har du ingen.

Skrevet

Ja, jeg irriterer meg over skrivefeil. Ja, jeg irriterer meg over at folk MÅ bruke fet skrift, kursiv og det som verre er. Ja, jeg irriterer meg over at folk ikke klarer å lage luft i innleggene sine. Bitch? Jeg? Neeeeei :briller:

Men seriøst, hvorfor er det ikke lov å være opptatt av språk? Jeg synes det er kjempetrist at folk feks ikke kan orddeling. Mange deler ALLE ord som kan deles. Hvorfor? Jo, pga mobiltelefonens inntog. Jeg synes også det er trist at folk tror det heter Klemz, tror at ord fra deres egen dialekt er korrekt rettskriving ol. Språket er i forfall, noe som etter min mening er trasig å observere.

Jeg irriterer meg selvsagt ikke over tastefeil. Har dem selv også. At noen har dysleksi er jeg også veldig klar over. Men mye av det som dukker opp på nett er rett og slett skrivefeil basert på latskap. Hvorfor ikke lese gjennom det man har skrevet sånn i full fart? Hvis man lurer på noe er det jo kjapt gjort å finne ut av det når man tross alt sitter med oppslagsverkene bare et klikk eller to unna.

Ja ja, vi er alle ulike. Noen interesserer seg for språk, andre driter i det. Men jeg liker ikke den tendensen som rår her inn, nemlig at de som biter seg merke i skrivefeil, brudd på nett-etikette ol har lite å gjøre, er slemme, bitcher og jeg vet ikke hva.

Skrevet
La vær med dine sure oppstøt

Så vidt jeg husker så ble det spurt om min mening ang. skrivefeil i innlegg, og det har jeg svart på. Om du ikke er enig i min mening, så er det helt OK. Det er rom for alles synspunkter her på KG.

JA, skrivefeil irriterer meg. End of discussion.

Skrevet

Jeg er så enig med deg, Nala!! Jeg irriterer meg også over innlegg med mange skrivefeil. Jeg har selv tastefeil innimellom, men jeg prøver å skjerpe meg! Selvfølgelig er jeg klar over at det finnes brukere her med dysleksi, men det finnes også programmer for dem som begrenser antall skrivefeil.

Jeg legger merke til at det er ok å skrive innlegg om alt fra nødvendigheten av brazilian for å være hygenisk til farge på serviettene i bryllupet, men våger noen å interessere seg for språk - da har man fritidsproblemer.

Ellers synes jeg Vibeke er et forbilde på KG - med interessante, morsomme og velskrevne innlegg!

Skrevet

Når jeg er stein så pleier jeg og ta feil mellom med og men, blander de litt, og kjøleskap og gruveselskap har jeg blandet en gang... hmm.. la meg tenke...

Iblant mine noen tusen innlegg så har jeg vel slumpret til å stave en feil eller to.... MEN GJØR DET NOE DA?

For mennesker som ikke er her for å diskutere men heller rette feil, så gjenspeiler det et menneskets hva skal vi si..."sinn"... Det er ikke de mest inteligente eller samfunnsvitenskapelige sterke mennesker som går her.... fordi at kommafeil ble diskutert på barneskolen i annen klasse.... og avsnitt ble debatt i sjetteklasse....

At dere som voksne kvinner diskuterer slike ting på bekostning av debatten at det daua unger av malaria og diare, tilsvarende tre fulle jombojeter eller noe sånt....

Det er som jeg alltid har sagt, dere er egoistiske, det som er synd er at dere nekter å innse det selv, dere dere heller lure på om det skal være bindestrek eller ikke i ordet felles-tøyte.

Waco

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...