Gå til innhold

Irriterer du deg over skrivefeil i innlegg?

Irriterer du deg over skrivefeil i innlegg?  

1. 1. Irriterer du deg over skrivefeil i innlegg?

• JAAA
      25
    • Av og til kanskje
      20
    • Nei
      20

Fremhevede innlegg

Gjest i.i zinga
Skrevet

En liten kommantar om takt og tone;

Det er ikke dårlig

folkeskikk å søle på duken, men å kommentere

at andre gjør det.

I en annen tråd hyles det om at man bryr seg

med andres trygdesvindel. Her trakkaseres andres

skrive- og slurvefeil over en lav sko. Ja faktisk går

man så langt at man føler seg berettiget til å si

at forfattere med feil i innlegget (som nevnt ovenfor)

virker uintelligente.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mzfire
Skrevet

Jeg har aldri blitt irritert eller noe over at folk har skrivefeil. Jeg vet jeg skriver litt feil selv. Noen ord jeg er usikker på hvordan det staves.

Må si jeg blir irritert når folk dømmer andre som har litt skrivefeil. JEG vet at de som sliter med slikt, er fine mennesker og like smarte som deg og meg. Syns nesten at de som dømmer folk som har skrivefeil er kjepphøye. De tror de er bedre enn andre. Som noen nevnte det er BUDSKAPET som betyr noe. Herregud, har folk fritidsproblemer eller? Irritere seg for sånne bagateller da. Nei, ikke rart det blir krig i verden sier jeg bare 8)

Skrevet

Blir dere ikke sliten av å være enige...?

Skrevet
Må si jeg blir irritert når folk dømmer andre som har litt skrivefeil. JEG vet at de som sliter med slikt' date=' er fine mennesker og like smarte som deg og meg. Syns nesten at de som dømmer folk som har skrivefeil er kjepphøye [...'] Herregud, har folk fritidsproblemer eller? Irritere seg for sånne bagateller da. Nei, ikke rart det blir krig i verden sier jeg bare 8)

Trenger vel ikke være sånn at man dømmer andre selv om man irriterer seg over skrivefeil? Dette har gjerne med interesser å gjøre. Jeg interesserer meg for språk. Har alltid gjort det og vil alltid gjøre det. Er vel også en aldri så liten perfeksjonist FOR MIN EGEN DEL. Er jeg kjepphøy av den grunn?? Har jeg fritidsproblemer? Er ikke du litt fordømmende selv nå da?

Noen bryr seg om språket i større detalj enn andre. Er det så vanskelig å akseptere da? Er jo svært svært sjelden at noen går inn i tråder og kommenterer feil. For ja, det ER budskapet som teller. Men i tråder der språk og nett-etikette diskuteres må det da vært lov å si meninga si?

Skrevet

Det kryr av skrivefeil i innlegga her på forumet - og ofte legg eg ikkje merke til dei når eg les. Små skrive/tastefeil er ofte lette å oversjå, og følgeleg vanskelege å irritere seg over. Skulle eg leggja merke til slike små uhell, så irriterer eg meg ikkje over det - ikkje her. (I andre situasjonar - som t.d. i bøker - kan dei nok irritere meg ganske mykje.)

Andre feil derimot skrik i mot meg på ein heilt annan måte; dei vitnar ikkje om ein liten tastefeil, men om heilt andre problem. Det kan vera manglande kunnskap (veit ikkje korleis ordet stavest,) giddaløyse (giddar ikkje bry seg om å få det korrekt,) og dysleksi. Sånn grovt oppdelt. Og då har eg mykje lettare for å bli irritert.

Det som irriterer meg mest er likevel haldningar som kjem fram i trådar som dette:

"Er det så farleg då? Folk forstår jo kva det skulle vera." Neida - ikkje i den forstand at du skadar deg eller andre - men du skapar problem for deg sjølv. Og problem for andre. For du har bruk for å kommunisere med andre (vanlegvis) og du vil gjerne gi eit positivt inntrykk. Og bli forstått korrekt.

"Eg gjer meg flid når eg må." Tja - trur eg deg, eller ikkje? Det er nemleg eit aukande problem (ikkje berre her i landet) at folk ikkje bryr seg om språket - sjølv når dei må. I enkelte tilfelle går det ut over dei sjølve - i andre tilfelle går det ut over dei dei kommuniserer mot. (Som i brukarrettleiingar.)

Men nokre tek seg tid til å få det korrekt i slike tilfelle - mykje meir tid enn dei ville brukt om dei brydde seg om språket i det vanlege.

"Det finst jo dyslektikarar då!" Joda, eg er klar over det. Eg har enno ikkje møtt ein dyslektikar som brukar det som ei unnskulding for å skriva feil (om ikkje vedkommande er slurvete og giddalaus i tillegg, då.) Dei dyslektikarane eg kjenner til har helst gjort sitt for å skriva korrekt, sjølv om enkelte bokstavar kan stokka seg litt. Og så er det helst lettare å skriva korrekt på ein PC samanlikna med å skriva for hand (så vidt eg har fått med meg.) Og ein liten ting til: At ein er dyslektikar tyder ikkje at ein ikkje veit korleis ord skal stavast - sjølv om dei så klart kan vera usikre på enkelte ord dei som andre.

Å skulla skriva feil med vilje i trådar som dette, for å skulla understreka eit poeng - kor er eigentleg poenget i det? Dei som gjer det set jo eigentleg ikkje fingen på problemet - det virkar ofte snarare som ei unnskulding for ikkje å bry seg om språket sitt.

Ja, og så er det dei som irriterer seg over at me diskuterer språk og grammatikk på trådar som tek opp språk og grammatikk...

Sidan intelligens ofte vert drege fram, og utsegn om dette like ofte vert misforstått (av og til med vilje, får eg inntrykk av) vil eg gjera merksam på at ingen typar skrivefeil får meg til å tenka noko om intelligensen til vedkommande. Haldningane ein legg for dagen i diskusjonar som dette, derimot, det får meg til å tenka mitt.

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Crazee - jeg bøyer meg i støvet for et velskrevet og godt poengtert innlegg! Er helt enig med deg, måten ting sies/skrives på HAR faktisk en betydning for hvordan innholdet oppfattes.

Liten assosiasjon: særlig på samlivssiden er det stadig innlegg om kommunikasjon. Der poengteres det stadig hvor viktig det er for budskapet hvordan budskapet fremføres. Da lurer jeg på: hvorfor er ikke det like viktig i en hver annen debatt?

Kommunikasjon handler ikke bare om innholdet - forpakningen har også noe å si.

Skrevet

Crazee.... vi er jo alle figurer er på nettet, og den lille minste !tegn og ,regler vil sende ubevisste signaler.... om at man tar grep over skriftspråket og gjør den til sin egen.

Noen vil til og med påstå at man skriver for andres skyld.....

Skrevet

Skrivefeil generelt irriterer meg ikke nei, det kan skje alle. Gidder ikke henge meg så mye opp i det. Enkelte innlegg klarer man allikevel ikke helt å la være å legge merke til. Folk som konsekvent alltid bruker feil enkle og doble konsonanter, skriver rett ut akkurat som de snakker eller har fryktelig dårlig norsk, legger jeg nok litt negativt merke til ja.

Men altså, det er fort gjort med skrivefeil og alle kan ha en "dårlig" dag! Vet at jeg selv har mye skrivefeil om jeg skriver litt ekstra fort!

Gjest Alive
Skrevet

Det som plager meg er at enkelte synes det er fryktelig med de som ikke klarer å formulere seg ordentlig...

Er ikke dette et diskusjonsforum, der man kan ytre meninger?

Spiller det noen rolle hvordan innleggene blir formulert, bare man får ytret det som er viktig?

Noen ganger tar jeg meg selv i å knote masse med å få formulert meg riktig, til slutt velger jeg å la være å poste innlegget... Jeg er en person som er god til å prate for meg, det er jobben min. Men når jeg skal få ting ned på papiret, sliter jeg litt...er jeg dum fordet?

Jeg trives veldig godt her inne, og liker tanken på at her er det jenter som tar meg og mitt for den jeg er, og ikke dømmer meg opp og ned ut i fra skrivemåten min!

Sånne tråder som dette er ekle, får meg til å være redd for om jeg skulle ha skrevet "og" i steden for "å" enkelte steder...det er ikke derfor jeg er her!

Skrevet

Helt enig med deg alive, forstår akkurat hva du mener. Det er ikke få ganger folk har angrepet hvordan jeg skriver ting enn hva jeg sier.... Og det rareste er at da blir man anklaget for å være uvillig dersom man tar opp problemstillingen.

Men tilbake til Crazy, kan du svare meg...?

Tror du man skriver for seg selv eller andres skyld...?

Waco

Skrevet

Hvor mange ganger har dette vert diskutert?

Det kommer jo opp som tema ca. annenhver måned. Dere som henger dere opp i skrivefeil, er det blitt noe bedre etter å ha diskutert det "ørten" ganger?

Tror dere at vi som har (en del?) skrivefeil gjør det med "viten og vilje"?

Blir dere også irritert over folk som t.d. stammer?

Personlig blir jeg mer irritert over mangel på folkeskikk (noe det også har vert eksempel på her inne)!

Ha en fin sommer da, folkens! :wink:

Jeg skal gjøre mitt beste for at min blir bra (og minst mulig skrivefeil)!

Skrevet

Har ingen problem med korleis folk formulerer seg. Kanskje er det krøkkete, kanskje er det perfekt (as if) - men det er jo meiningane som er det interessante. Er det problem med å forstå kva som er meint med eit innlegg, så er det jo berre å spørja.

Så nei, korleis me formulerer oss er ikkje så viktig. Innanfor visse grenser, såklart - det bør jo vera forståeleg. ;-)

Sidan me ofte er på forumet så pass lenge at me kan forklare litt betre om det er naudsynt, så treng ikkje innlegg vera svært forseggjorte. Her passar det å vera relativt muntleg i måten me formulerer oss på. I alle fall ofte, sidan me raskt får tilbakespel. Andre gongar og i andre situasjonar bør me bruka litt tid på å formulere oss slik at meiningane kjem klart fram, sidan me ikkje har muligheten til å forklara kva me meinte.

Men dette går ikkje på skrivefeil. Sjølv om me formulerer oss muntleg, så går det fint an å skrive korrekt - utan større innsats. I alle fall prøva. (Og prøver me, så greier me å unngå dei verste feila.) Sjølvsagt vil det nok komma skrivefeil her og der i innlegga til dei fleste - men det er slikt som skjer.

Synest elles me er flinke her på forumet til ikkje å påpeika skrivefeil i trådane eg. Unntak finst jo, men ofte (i alle fall det eg har sett) så er dette spesielle situasjonar der ein på sett og vis "har lagt opp til det." Eg synest i alle fall ikkje at trådar som dette skal vera grunn til å vera redd for om ein har skreve feil her og der. Sjå heller på dette som ein trykkventil for å blåsa litt ut utan å såra andre. (Dessutan, er du redd for om du skal ha skreve feil her og der, så bryr du deg i alle fall - og då har du sikkert ikkje fleire feil enn flesteparten her ;-) )

Skrevet
Men tilbake til Crazy, kan du svare meg...?  

Tror du man skriver for seg selv eller andres skyld...?

Waco

Det kjem an på kva ein skriv, og kva situasjon det er.

Legg du vekk det du skriv, slik at det ikkje er meininga at andre skal lesa det - då skriv du for deg sjølv.

Dersom det er meininga at det du skriv skal lesast av andre, då skriv du for andre.

Av og til så kombinerer ein litt: Ein har ingenting i mot at andre les det ein skriv, men bryr seg ikkje om kva dei meiner eller kva dei måtte seia. Då skriv ein helst for seg sjølv.

Og nokre berre elskar å sjå sine eigne ord på trykk/publisert og skriv av den grunn (utan at det treng vera så viktig kva dei skriv.) Dei skriv for seg sjølv.

Sånn grovt sett.

Diskusjonar - som t.d. dette - er samspel mellom ulike personar, og ein skriv for andre ved å gi uttrykk for sine syn. Sjølvsagt vil ein ha utbytte av det sjølv, òg, i det slik kommunikasjon gir eit vell av meiningar ein må forholda seg til. Så ved at ein skriv for andre, får ein noko tilbake sjølv - kanskje det kan seiast at ein dermed skriv for seg sjølv?

Men det er mange grunnar til at me skriv. Om det er for seg sjølv eller for andre er kanskje ikkje alltid like lett å veta...

Skrevet

Av og til så blir jeg så provosert, at da kommer alt bare ut på en gang, i ett eneste stort kaos. Men det er vel opp til meg?!

Skrevet

Man skriver bare for sin egen skyld, at andre svarer på innlegget bare bekrefter hvor rett en har... Det er vel derfor noen aldri har blitt enige på internett, akkurat som folk i virkeligheten aldri blir enige om homofestivalen i oslo har utspilt sin tid. Transer og andre raringer har nå fått okkupere et helt område av rådhusplassen for applegøyer og annet klovnerier vi forbinder med mennesker som gjerne tar i bruk av mer av sin seksualitet. Er dette et gode, eller er det bare et eksempel på et virkemiddel Waco vanligvis bruker når han diskuterer med meningsmotstandere? Teksten ble forstått uten et eneste avsnitt... og heller ikke sjekket for kommafeil....

Skrevet

At noen svarer på et innlegg, trenger nå ikke bety at man er enige... Dette kommer frem av svaret...

Skrevet

Og at noen klarer å skrive en setning helt uten mening, det må også komme av no.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...