Gå til innhold

Kurs med overvekt av kjekke, single menn over 35?

Gjest KateW

Anbefalte innlegg

Takk Lommis! Spennende. Nå skal jeg stille et kanskje dumpt spørsmål. Jeg sliter veldig med tette øreganger når jeg snorkler, for eksempel. Så jeg kommer ikke så dypt, uten at det gjør utrolig vondt. Tre fire meter så er jeg døden nær.

Er dette noe som bare "er" sånn hos noen, som hindrer dem fra å kunne dykke? Eller er dette noe som man lærer å deale med?

Som (avdanket) dykker tar jeg meg den frihet å svare :-)

Vondt i ørene skyldes trykkforskjeller i indre og ytre øre. Den relative forskjellen er størst de første meterene (1 atmosfære trykk ved overflaten, 2 på 10 meters dyp, 3 på 20 meters dyp osv).

Du kan greie å dykke noen få meter med tette øregange, men det gjør som du sier vondt. Plutselig gjør det ikke vondt mer, og da har trommehinnen sprukket (been there, done that).

For å dykke må du få åpnet øregangene. Jeg hadde som rutine å sniffe saltvann før jeg gikk ned, og det fungerte fint. Ta et par gode sniff et par minutter før du går under.

Da er vi med en gang over på en av ulempene med dykking (hvis du er forfengelig): det kan bli mye snørr & gørr og morsomme maskefjes. Personlig synes jeg imidlertid de flotteste jentene er de som tør å gi f... i slikt.

Stå på! Dykking er gøy (og dyrt, og tidkrevende, og tungt ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt er jeg forfengelig, Apollis, men jeg er ikke selvhøytidelig. Og er det noe jeg tåler, så er det å dumme meg ut på den type ting.

Men å drive og sprenge trommehinner osv høres en smule ubehagelig ut. Som å fly med bihulebetennelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem har hevdet at det skal være smertefritt å treffe menn? :lur:

Betrakt trommehinnene som en slags jomfruhinne for viderekomne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tsk! Ingenting er vel mer sexy enn ei glad dame i tørrdrakt og maskemerker i ansiktet :ler: Stramme, tettsittende våtdrakter er jo forsåvidt også snacksy..

Oh yes!

(Men her i Norge blir det mest tørrdrakter da, og de er ikke alltid like lekre...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at man bør sprenge minst tre hinner for å få seg no?

Hrmpf!

Jeg har tatt trommehinnen èn gang i løpet av mange år, og det var helt og holdent min egen feil (er det ikke alltid det?). Jeg var forkjølet og på dykketur langt unna. Ikke f... om det skulle stoppe meg! Jeg pustet litervis med saltvann og kom meg til slutt ned. Det var bare det at det tettet seg helt mens jeg var nede, og opp må man jo til slutt.... Au!

Tror jeg er en av de få som har tatt trommehinnen på vei opp i stedet for ned, men det var som sagt fordi jeg presset meg til å gjøre noe jeg ikke burde ha gjort.

Dykking er rimelig trygt så lenge man har hodet med seg og følger spillereglene.

Have fun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Herregud, føler meg akutt blond, dum og misforstående. Jeg trodde faktisk du mente at man medisinsk måtte stikke hull på trommehinnene for å KUNNE dykke.

Lover på tro og ære å lese bedre neste gang. Og prøve, om enn umulig å rette opp inntrykket folk har etter meg etter denne fadesen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Herregud, føler meg akutt blond, dum og misforstående. Jeg trodde faktisk du mente at man medisinsk måtte stikke hull på trommehinnene for å KUNNE dykke.

Lover på tro og ære å lese bedre neste gang. Og prøve, om enn umulig å rette opp inntrykket folk har etter meg etter denne fadesen...

Ooops, jeg ser nå at den kunne misforstås, ja. Det var ikke meningen.

Med å åpne øregangene mente jeg den kanalen som går fra indre øre og frem til svelget. Hadde ikke du vært svømmer? Da har du sikkert dykket ned på en 2-3 meter og kjent presset i ørene. Hvis du har rimelig åpne øreganger svelger du en gang eller to og kjenner at trykket utligner. Hvis det ikke går kan du som Lommis skriver holde for nesen og blåse forsiktig (eller litt hardere...). Sier det "poff" har du utlignet uten særlig problemer (de fleste ligger vel her), men må du jobbe hardt og det knirker og piper er det litt trangt.

Husk også at det er lurt å utligne mange ganger på vei ned, ikke vente til det gjør vondt.

Dette kan du utmerket godt trene på ved snorkling eller i vanlig basseng.

Men husk at saltvann kan løse opp mye! Jeg var avhengig av det for å få god utligning av trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er fra svømmingen at jeg har merket at jeg har slitt ekstremt mye med trykk i ørene, ja...

Men dette er oppklarende. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra svømmingen at jeg har merket at jeg har slitt ekstremt mye med trykk i ørene, ja...

Når du dykker med luft så har du også mye mer tid på deg slik at du kan gå ned sakte og ta deg tid til å utligne fra det øyeblikket du begynner nedstigningen. Dette med å utligne trykket er en treningssak. Med mindre det er noe "galt" med ørene dine så vil du etter noen dykk lett kunne gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom skytekurs/jegerprøven, faktisk.

Det må ikke være så forbanna urbant, men jeg bor i Oslo...

...og banner som en sjøulk. Da passer det vel om du tar deg en tur innom VIF-klanen, de vil nok bli glade for at du dropper innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott at du sjekker opp "mennene" her isteden! :)

Men husk at de er tenåringer og unge uten erfaring elelr er skilt med for mye erfaring, så... :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og banner som en sjøulk. Da passer det vel om du tar deg en tur innom VIF-klanen, de vil nok bli glade for at du dropper innom.

¨

Må nok korrigere deg, jeg banner ikke mye. Og å bruke ordet forbannet regnes faktisk ikke som banning i de fleste kretser.

Men beklager om jeg støtte fintfølelsen din.

Når det gjelder å sjekke opp forumstroll, så er ikke det noe jeg har for vane.

Grethe Roede-kurs noteres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...