Bekkis Skrevet 8. januar 2009 #21 Skrevet 8. januar 2009 På et tidspunkt vurderte jeg seriøst å gifte meg med en amerikaner for å få statsborgerskap. Jeg hadde faktisk muligheten, haha. Det har jeg hatt også hehe.. de er ganske lett lurte over there
Mischa Skrevet 8. januar 2009 #22 Skrevet 8. januar 2009 Haha, jeg tror det er DET jeg forbinder med USA - hjernedødt Nei nå var jeg veldig stygg og generaliserende, jeg mente ikke det. Jeg tenkte en stund på hvor jeg kunne tenke meg å reise i verden, og jeg tror USA kom nederst på lista. Jeg tror jeg har fått for meg at det er overfladisk og uten sjarm? Ja nå syns jeg du var stygg og generaliserende! Du er akkurat som venninnen min som "haaaater" USA - uten å ha vært der og mener alle amerikanere er klin like (dumme, patriotiske og alle støtter selvsagt Bush).. Beklager at jeg blir litt oppgitt, jeg blir bare litt provosert av holdningen til nordmenn som aldri har vært i USA og som har en mening om at vi nordmenn er så mye bedre enn amerikanere USA kan ikke sammenlignes med et land som Norge (et lilleputtland) - USA kan til nød sammenlignes med hele Europa grunnet alle de ulike subkulturene som eksisterer. Du finner så store variasjoner i bl.a. klima og kultur i de ulike delene av USA at det eneste de har felles er nasjonaliteten! Ørken, snøkledde fjelltopper, sumper, "norsk natur", ekstrem varme, ekstrem kulde! Men helt seriøst, min personlige mening.. hvorfor jeg liker USA.. tja mangfoldet - du har pulserende storbyliv som NYC og L.A., flotte strender som i på østkysten og Florida og California, mye flott og fantastisk natur som nasjonalparker både i sør og nord og Grand Canyon. Også er det menneskene, de fleste amerikanerne jeg kjenner er positive, flotte mennesker som gir mye av seg selv. Andre ting er utvalget i butikker (enten det er klær eller mat!) - du får tak i alt!. Klima er deilig (kommer jo an på hvor du er selvsagt!) Overfladisk kjenner jeg meg ikke igjen i og da har jeg bodd i USA + vært på ferie 7-8 ganger. Jeg opplever amerikanere som åpne og nysgjerrige, gjestfrie og hyggelige mennesker! Mye hyggeligere og høfligere enn nordmenn! Det er selvsagt mye som ikke er positivt - jeg føler meg f.eks. mye tryggere i Norge enn i USA og de kan til tider ha eks. sikkerhetsopplegg som nesten gjør meg flau og får meg til å rive av meg håret. Det er også store avstander og flere steder er man avhengig av bil. Vi har det godt i Norge for all del, jeg ville nok aldri bosatt meg i USA permanent, men kunne godt tenke meg å flytte tilbake og bo der et par år! Synes du skal ta deg en tur jeg Pjukset Anbefaler særlig østkysten og vestkysten!
Gjest pasta Skrevet 8. januar 2009 #23 Skrevet 8. januar 2009 Jeg opplever amerikanere som åpne og nysgjerrige, gjestfrie og hyggelige mennesker! Mye hyggeligere og høfligere enn nordmenn! Jeg også, vi har noe å lære der Stjernedryss, er 25 egentlig for sent for au pair? Det kan jo være at noen familier ser positivt på at du er mer voksen. Synes ikke der er rart å være au pair i en alder av 25 selv om de fleste er rundt 20. Du kan jo være au pair et år og så ta deg et studieår også, så får du dobbelt opp!
Haris Pilton Skrevet 8. januar 2009 #24 Skrevet 8. januar 2009 Mischa, jeg synes veldig mange New Yorkere er grusomt uhøflige og kalde mennesker, de er jo faktisk litt kjente for det.
Pjukset Skrevet 8. januar 2009 #25 Skrevet 8. januar 2009 Ja nå syns jeg du var stygg og generaliserende! Du er akkurat som venninnen min som "haaaater" USA - uten å ha vært der og mener alle amerikanere er klin like (dumme, patriotiske og alle støtter selvsagt Bush).. Men du så vel resten av setningen min "jeg mente ikke det"? Men jeg må få lov til å ha en oppfatning av at USA ikke er et land som tiltaler meg å reise til, det er veldig mange andre land som jeg finner mer interessante.
Gjest Stjernedryss Skrevet 8. januar 2009 #26 Skrevet 8. januar 2009 Jeg kan jo fortelle litt om hva som tiltrekker meg ved USA da: Milelange strender med strandpromenade Alt er stor, konglene er på størrelse med kokkosnøtter og gresset er 10 ganger så stort/tykt som i norge Store supermarkeder som har alt Storekjøpesentere og billige klær "Spis så mye du vil for 7 $" Firkanta store hager som ligger på rekke og rad Høfflige folk Mye folk (større byer enn oslo for å si det sånn) Palmer Åpen og enkel kultur Ja, det er rett og slett mye, har vel også litt med at man har sett så mye derfra på film, morro å drømme seg bort litt...
Gjest Ansjoni Skrevet 8. januar 2009 #27 Skrevet 8. januar 2009 (endret) . Endret 25. september 2009 av Ansjoni
Pjukset Skrevet 8. januar 2009 #28 Skrevet 8. januar 2009 Jeg kan jo fortelle litt om hva som tiltrekker meg ved USA da: Alt er stor, konglene er på størrelse med kokkosnøtter og gresset er 10 ganger så stort/tykt som i norge Dette var jo nesten litt søtt
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #29 Skrevet 9. januar 2009 Det er nærmest umulig å få arbeids- og oppholdstillatelse i USA med mindre du jobber gjennom et norsk selskap eller har helt spesielle kvalifikasjoner. De 3 månedene du kan være der er forresten ikke "tre måneder oppholdstillatelse" i den forståelse at du kan gjøre hva du vil (skole, jobb), men kun tre måneder du kan være i landet som turist, besøke venner etc.
Jentepusen Skrevet 9. januar 2009 #30 Skrevet 9. januar 2009 Jeg vet desverre ikke helt hvordan det er å flytte over å jobbe som utlending. Jeg er så heldig å ha amerikans mor, så jeg trenger bare å fylle ut papiere og vips er jeg statsborger. Deler trådstarters syn, er lei av Norge selv. Jeg har det greit som jeg har det, men det å flytte til usa å jobbe der 1 år for å se hvor det bærer hen har alltid vært i tankene mine. Står nå i en situasjon hvor jeg er singel. Mcn er betalt ned, jeg leier hybel og har ikke noe som egentlig binder meg utenom mor,far og bror. Ellers bor min bestemor,tante min andre tante og onkel i USA i den byen jeg tenker å flytte til. Men denne byen er mindre en her jeg bor i, og veldig lite å finne på (ute på landet). Så har jeg 2 hunder og en katt jeg må ha med som i og for seg er enkelt. Men problemene blir jobb (dårlig lønn) og leilighet pga dyrene. Og lønningene i USA er ikke så bra... Så det er mye som må klaffe for meg hvis jeg skal få sjangs å flytte over. Har studielån som må betjenes og, dette er vell egentlig det som er det eneste. Usa har alt Norge ikke har. Utrolig mye å velge mellom på butikken, masse fastfood, en haug med forskjellig iskrem. Natur, mennesker.... bare alt. Har vært i Usa en masse ganger jeg.... Jeg hadde ei venninne som jobbet som aupair etter videregående. Hun kom til en plass som hun virkelig var uheldig. Hun fikk heldigvis bytte. Men der hun kom var ok, men veldig lite fritid....... Så det er ikke alltids lett.
Pjukset Skrevet 9. januar 2009 #31 Skrevet 9. januar 2009 Usa har alt Norge ikke har. Utrolig mye å velge mellom på butikken, masse fastfood, en haug med forskjellig iskrem. Hr vi ikke nok fastfood i Norge?
Haris Pilton Skrevet 9. januar 2009 #32 Skrevet 9. januar 2009 Hr vi ikke nok fastfood i Norge? USA tar fastfood til et helt annet nivå
Pjukset Skrevet 9. januar 2009 #33 Skrevet 9. januar 2009 USA tar fastfood til et helt annet nivå DET tviler jeg ikke på, og jeg vet ikke helt om jeg syns det er så positivt
Haris Pilton Skrevet 9. januar 2009 #34 Skrevet 9. januar 2009 DET tviler jeg ikke på, og jeg vet ikke helt om jeg syns det er så positivt Til gjengjeld har de også tusen ganger bedre utvalg i sunn mat. De har egne matvarebutikker med kun sunn, økologisk mat. Og de har masse sunn fastfood, smoothier og nypressede juicer over alt, og mer kreativ mat enn salaten på McDonalds. Jeg var veganer når jeg bodde i New York, har aldri spist så masse godt før. Når jeg kom hjem til Norge sprakk jeg fordi det er så elendig utvalg her.
Pjukset Skrevet 9. januar 2009 #35 Skrevet 9. januar 2009 Til gjengjeld har de også tusen ganger bedre utvalg i sunn mat. De har egne matvarebutikker med kun sunn, økologisk mat. Og de har masse sunn fastfood, smoothier og nypressede juicer over alt, og mer kreativ mat enn salaten på McDonalds. Jeg var veganer når jeg bodde i New York, har aldri spist så masse godt før. Når jeg kom hjem til Norge sprakk jeg fordi det er så elendig utvalg her. Jeg skulle også ønske Norge ble bedre på utvalg av sunn mat, ihvertfall "sunn-mat-fastfood". Veganer....spiser du absolutt ingenting som kommer fra dyr da?
Haris Pilton Skrevet 9. januar 2009 #36 Skrevet 9. januar 2009 Jeg skulle også ønske Norge ble bedre på utvalg av sunn mat, ihvertfall "sunn-mat-fastfood". Veganer....spiser du absolutt ingenting som kommer fra dyr da? Jepp, ingenting fra dyr. Jeg spiste heller ikke sukker (bortsett fra naturlig sukker i frukter, så klart), drakk ikke alkohol, røyket ikke og spiste ingenting med konserveringsmidler eller andre unaturlige ting. Jeg presset også gulrotjuice 2-3 ganger til dagen. Jeg har aldri vært så frisk som jeg var da
Pjukset Skrevet 9. januar 2009 #37 Skrevet 9. januar 2009 Jepp, ingenting fra dyr. Jeg spiste heller ikke sukker (bortsett fra naturlig sukker i frukter, så klart), drakk ikke alkohol, røyket ikke og spiste ingenting med konserveringsmidler eller andre unaturlige ting. Jeg presset også gulrotjuice 2-3 ganger til dagen. Jeg har aldri vært så frisk som jeg var da oj dæven, det må jeg si! Men du kan jo fortsatt gjøre sunne valg selv om du bor i Norge? Jeg skal egentlig ikke spise sukker, gjær, meieriprodukter, fin hvete, edikk, konverseringsmiddel, blablabla, (men det hender jeg får "hukommelsestap"). Jeg hadde aldri klart å være verken veganer eller vegeterianer, men når jeg kutta ut de ingrediensene nevnt over....tjohei for en forskjell.
Haris Pilton Skrevet 9. januar 2009 #38 Skrevet 9. januar 2009 oj dæven, det må jeg si! Men du kan jo fortsatt gjøre sunne valg selv om du bor i Norge? Jeg skal egentlig ikke spise sukker, gjær, meieriprodukter, fin hvete, edikk, konverseringsmiddel, blablabla, (men det hender jeg får "hukommelsestap"). Jeg hadde aldri klart å være verken veganer eller vegeterianer, men når jeg kutta ut de ingrediensene nevnt over....tjohei for en forskjell. Jepp, jeg kan det, men har ganske mange dårlige unnskyldninger for å la være... Jeg har perioder hvor jeg tar masse sunne valg. Tar konstant en del sunne valg da, så klart. Men når samboer feks spiser grandiosa til middag og jeg ikke orker å lage min egen, har jeg lett for å ta meg en sjokolade etterpå fordi jeg "har jo uansett spist grandis i dag så en sjokolade fra eller til har ingenting å si", etc etc etc etc...
Pjukset Skrevet 9. januar 2009 #40 Skrevet 9. januar 2009 Men når samboer feks spiser grandiosa til middag og jeg ikke orker å lage min egen, har jeg lett for å ta meg en sjokolade etterpå fordi jeg "har jo uansett spist grandis i dag så en sjokolade fra eller til har ingenting å si", etc etc etc etc... Høres kjent ut
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå