Gå til innhold

Flytte til USA

Anbefalte innlegg

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg har begynt å tenke litt på at jeg burde gjøre noe mer ut av livet mitt og da synes jeg det frister litt å flytte til USA. Jeg vet om USA er er land man bare kan flytte til, og jeg må vel antakeligvis ha en jobb der borte. Noen som har erfaring? Jeg jobber som selger i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å kunne jobbe må du i utgangspunktet innfri ett av tre krav: Du jobber for et norsk selskap, du har grønt kort, eller du har en "sponsor" som går for at du er den "eneste" kandidaten" som kan fylle en stilling.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
For å kunne jobbe må du i utgangspunktet innfri ett av tre krav: Du jobber for et norsk selskap, du har grønt kort, eller du har en "sponsor" som går for at du er den "eneste" kandidaten" som kan fylle en stilling.

Jeg får prøve å få meg jobb gjennom et norsk selskap da... Eventuellt får jeg kanskje ta et studieår der borte...

Skrevet
Jeg får prøve å få meg jobb gjennom et norsk selskap da... Eventuellt får jeg kanskje ta et studieår der borte...

Jeg sier bare "go for it"! Jeg skulle ønske jeg tok et par år i utlandet da jeg hadde lyst, men det ble alltid bare med tanken. Angrer så på det nå!

Hva kunne du tenke deg å studere/jobbe med der borte, har du tenkt på hvor i USA du kunne tenke deg å bo?

Skrevet

Nå vet jo ikke jeg jo gammel du er, men hvorfor ikke prøve deg som aupair der i første omgang?? Det er jo på en måte litt trygt, da du bor hos noen..??

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Nå vet jo ikke jeg jo gammel du er, men hvorfor ikke prøve deg som aupair der i første omgang?? Det er jo på en måte litt trygt, da du bor hos noen..??

Jeg har tenkt tanken. Jeg er 25 år nå, så er jo nesten på grensen for gammel til å være au pair. Vet ikke helt om jeg hadde følt meg helt trygg på å bo hos en annen familie heller. Jeg er liksom vant til å være for meg selv. Tenker litt på det å ta et studieår da, ellers får man jo i hvertfall 3 mnd oppholdstillatelse, så det går jo ann å dra bort dit og prøve å finne på noe. Tenker litt å å bo i california.

Skrevet
Jeg har tenkt tanken. Jeg er 25 år nå, så er jo nesten på grensen for gammel til å være au pair. Vet ikke helt om jeg hadde følt meg helt trygg på å bo hos en annen familie heller. Jeg er liksom vant til å være for meg selv. Tenker litt på det å ta et studieår da, ellers får man jo i hvertfall 3 mnd oppholdstillatelse, så det går jo ann å dra bort dit og prøve å finne på noe. Tenker litt å å bo i california.

Jeg har ei venninne som var au pair i California for mange år siden, hu stortrivdes! Men hu sa at hu var heldig som kom til en grei familie, og hun fikk mye fritid, mens andre var visst ikke like heldig.

Har du vært i USA før? Hvis du ikke finner ut om jobber/studier som passer deg sånn med en gang, så vil du jo få en pekepinn på om du liker deg der borte hvis du reiser litt rundt i 3 mnd?

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Jeg har ei venninne som var au pair i California for mange år siden, hu stortrivdes! Men hu sa at hu var heldig som kom til en grei familie, og hun fikk mye fritid, mens andre var visst ikke like heldig.

Har du vært i USA før? Hvis du ikke finner ut om jobber/studier som passer deg sånn med en gang, så vil du jo få en pekepinn på om du liker deg der borte hvis du reiser litt rundt i 3 mnd?

Jeg har vært der før ja, trives veldig godt der borte. Er litt smålei av Norge nå. Det beste hadde nok vært å få jobb i et norsk selskap, ellers er jo tre måneder der borte bedre enn ingenting :)

Skrevet
Jeg har vært der før ja, trives veldig godt der borte. Er litt smålei av Norge nå. Det beste hadde nok vært å få jobb i et norsk selskap, ellers er jo tre måneder der borte bedre enn ingenting :)

Jeg hadde bare kjørt på og reist dit. Du kan jo søke om permisjon i jobben din?

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Jeg hadde bare kjørt på og reist dit. Du kan jo søke om permisjon i jobben din?

Den kan jeg, men venter til i sommer iallefall :) Tar gjerne i mot tips om jobber etc.

Skrevet

Jeg har hatt lyst til dette i mange år, men har kun kommet fram til jobber som i Disney World, på sommerleirer for barn, au pair osv. Sjømannskirkene i mange amerikanske byer kan man også jobbe hos, i kiosker og med renhold osv, men tror de har ei greie med at man skal være kristen.

Det er helt ekstremt vanskelig å få oppholdstillatelse i USA. Jeg gikk på skole i New York og måtte få advokat fordi mannen på flyplassen gjorde seg vrang når jeg kom inn i landet, til tross for at jeg hadde fått visum fra den amerikanske ambassaden!

De er helt drøye.

Så du må ha en jobb som kun du kan gjøre fordi du er norsk, ja. De er ekstremt strenge på det at ingen skal komme inn i deres land og ta jobber fra amerikanerne. Faktisk fikk jeg streng beskjed om at hvis jeg klippet plenen til naboen, selv om jeg ikke tok imot penger for det, ville jeg bli hevet ut av landet! :klaske: dette fordi det var en jobb en amerikaner kunne tjent penger på.

Sånn ellers har jeg også tatt engelskkurs i Los Angeles i to måneder. Det var veldig greit, fordi jeg på det tidspunktet ikke hadde venner i USA fra før av. Jeg kan jo engelsk til beinet, men det var en flott måte å bli kjent med folk, være med på ekskursjoner, bli kjent med området osv. Nå kan jeg reise tilbake og bo der gratis hos folk akkurat når jeg vil, hehe ;)

Språkskolen til EF i Los Angeles var jo på et digert universitet så det var enkelt å bli kjent med studentene der.

Det går jo faktisk an å for eksempel melde seg på et språkkurs, henge der i noen uker og bli kjent med folk, for så å leie en leilighet i 2 måneder og fortsette å treffe de man har blitt kjent med.

Skrevet

Jeg må bare spørre, hva er det som er så spennende med USA? Jeg vet ikke hva det er, men USA har aldri tiltalt meg, og jeg har aldri forstått hva folk elsker "over there"? Please tell :)

Skrevet
Jeg må bare spørre, hva er det som er så spennende med USA? Jeg vet ikke hva det er, men USA har aldri tiltalt meg, og jeg har aldri forstått hva folk elsker "over there"? Please tell :)

Jeg har alltid hatt ei greie for USA, siden jeg var liten. Jeg har alltid vært film, TV og kjendiselsker så USA har på en måte vært en sånn fantasiverden for meg, hehe. Jeg liker å se ting jeg har sett på TV, rett og slett, så banalt som det høres ut :fnise:

Og...shoppingen! ahhhhhh! Jeg var i New York i to uker i mai med kredittkortet til mamma, moahahah (fordi jeg hadde mistet mitt eget to dager før avreise)

Jeg hørtes litt hjernedød ut i dette innlegget nå, men det er det som er så herlig med USA, det er hjernedødt fantastisk. Og veldig fascinerende.

Og ekstremt masse god mat :)

Skrevet
Jeg har alltid hatt ei greie for USA, siden jeg var liten. Jeg har alltid vært film, TV og kjendiselsker så USA har på en måte vært en sånn fantasiverden for meg, hehe. Jeg liker å se ting jeg har sett på TV, rett og slett, så banalt som det høres ut :fnise:

Og...shoppingen! ahhhhhh! Jeg var i New York i to uker i mai med kredittkortet til mamma, moahahah (fordi jeg hadde mistet mitt eget to dager før avreise)

Jeg hørtes litt hjernedød ut i dette innlegget nå, men det er det som er så herlig med USA, det er hjernedødt fantastisk. Og veldig fascinerende.

Og ekstremt masse god mat :)

Haha, jeg tror det er DET jeg forbinder med USA - hjernedødt :skratte: Nei nå var jeg veldig stygg og generaliserende, jeg mente ikke det. Jeg tenkte en stund på hvor jeg kunne tenke meg å reise i verden, og jeg tror USA kom nederst på lista. Jeg tror jeg har fått for meg at det er overfladisk og uten sjarm?

Skrevet
Haha, jeg tror det er DET jeg forbinder med USA - hjernedødt :skratte: Nei nå var jeg veldig stygg og generaliserende, jeg mente ikke det. Jeg tenkte en stund på hvor jeg kunne tenke meg å reise i verden, og jeg tror USA kom nederst på lista. Jeg tror jeg har fått for meg at det er overfladisk og uten sjarm?

USA har masser av sjarm og sjel. Det er det i hvert fall ikke mangel på ;)

Og veldig overfladisk enkelte steder, ja. Men det er så forskjellig fra by til by, noe jeg også liker med USA, det er så enormt mange forskjellige steder å velge mellom. Og så masse interessante mennesker.

Jeg er av reisetypen som aldri har vært i charter-syden, men må reise langt vekk til andre kontinenter på sære steder og sluke til meg masse kultur og historie. Så jeg er kresen, men USA gir meg akkurat det jeg vil ha.

Kjenner jeg kunne trengt en agurk-uke på gran canaria uten et snev av kultur eller anstrengelse akkurat nå, da :(

Skrevet
USA har masser av sjarm og sjel. Det er det i hvert fall ikke mangel på ;)

Og veldig overfladisk enkelte steder, ja. Men det er så forskjellig fra by til by, noe jeg også liker med USA, det er så enormt mange forskjellige steder å velge mellom. Og så masse interessante mennesker.

Jeg er av reisetypen som aldri har vært i charter-syden, men må reise langt vekk til andre kontinenter på sære steder og sluke til meg masse kultur og historie. Så jeg er kresen, men USA gir meg akkurat det jeg vil ha.

Kjenner jeg kunne trengt en agurk-uke på gran canaria uten et snev av kultur eller anstrengelse akkurat nå, da :(

Jeg syns alle virker gale der borte, men jeg vet jo at det er bare et totalt feil inntrykk jeg har fått :)

Jeg hater charter-ferier *pføyt* Syden er topp, men ikke charter! Herregud, look at the time, nå må jeg se å få skrukke-kroppen til sengs :natti:

Skrevet

Ja kan vel kanskje være litt spesiellt å flytte inn til en vilt fremmed familie, har vært au pair selv i usa, og jeg syntes det var en veldig grei måte å få oppleve landet på, selvom jeg var ganske så uheldig med familiene mine..

Har ei venninne som reiste som aupair da hun var 19 år, og nå er hun godt over 30 år, bosatt seg der for godt :)

Det finnes jo uttalige muligheter der borte da, bare man er litt om seg...

Skrevet

På et tidspunkt vurderte jeg seriøst å gifte meg med en amerikaner for å få statsborgerskap. Jeg hadde faktisk muligheten, haha.

Men nå var det natta for meg også! Klokka er jo nesten i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...