Gjest Trampe Skrevet 24. juni 2003 #1 Del Skrevet 24. juni 2003 Hva gjør jeg nå??? :cry: Vi har spurt mange andre, men ingen vil og ikke ser jeg for meg noen av de andre til jobben heller. Er det noen som har noen forslag, hva koster det å leie inn en? Har noen erfaring med dette? Blir det ikke litt upersonlig? Synes det er viktig med en god toastmaster og nå begynner det virkelig å haste!!! :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 24. juni 2003 #2 Del Skrevet 24. juni 2003 Hihi, vi fikk heller ingen til å gjøre det. Så pappa må til pers. En toastmaster er jo ingen underholder heller, da, han skal bare se til kjøreplan for taler og retter under middagen. Hadde ikke stresset for mye med dette. Tving faren din eller brudgommens. Eller en bror. Ikke all kan leie Arne Hjeltnes, veit du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta Skrevet 24. juni 2003 #3 Del Skrevet 24. juni 2003 Kjenner ingen der borte dessverre, men jeg vil gjerne svare på spørsmålet om det blir upersonlig med en proff toastmaster.. Vi leide inn en fordi vi ikke har noen i familien eller vennekretsen som passet til oppgaven. Vi var så utrolig fornøyd med den avgjørelsen!! Det er jo selvfølgelig forskjell på folk, men han vi hadde hadde vi flere møte og telefonsamtaler med før bryllupet og løste oppgaven på en utrolig god måte. Jeg er ikke enig med forrige innlegg i at toastmasteren ikke er en underholder, for det er han. Vi tenkte med gru på hvordan det ville gå om det ble helt stille underveis og følte det veldig trygt at det var en proff der som visste hvordan han skulle få opp stemningen. Viseverten vår var med oss hele kvelden og holdt styr på når alt skulle skje, så vi bare slappet av og koste oss. Aner ikke hvor lenge vi satt til bords eller noe. Vi betalte 7 200 kr for jobben, men da sang han to sanger i kirken og spilte musikk utover kvelden i tillegg. Han satt til bords og spiste mat på lik linje med oss. Lykke til. Jeg håper alt ordner seg for dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktus Skrevet 24. juni 2003 #4 Del Skrevet 24. juni 2003 Blir det ikke litt upersonlig? Jeg må nok innrømme at jeg synes det blir upersonlig ja - når toastmasteren ikke kjenner brudeparet, men deltar som gjest på lik linje med den nærmeste familie og venner... De fleste bryllup er jo ikke så høytidelig at man må ha noen som er proff - for meg er de morsomme øyeblikkene i bryllup når gjestene kommer med små anekdoter osv. i forbindelse med brudeparet - og det er jo begrenset hvor mye en fremmed kan lære på kort tid... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. juni 2003 #5 Del Skrevet 24. juni 2003 Hei! Jeg synes ikke at toastmasteren trenger å være verdens mest festlige person. Det er selvølgelig ikke å forrakte, men synes at en mer nøytral, tilbaketrukket TM er det beste. Jeg har vært i et bryllup hvor de hadde en TM som hadde vært det mange titalls ganger (aner ikke om han gjør det profesjonelt, i dette tilfelle var det familie) og synes faktisk at jeg da jeg var TM og min venninne (som var TM i vårt bryllup) var mye bedre!! Vi fortalte ikke dårlige vitser og snakket ikke hele tiden. Han skulle si noe konstant, så jeg ikke fikk spist opp maten min, til slutt ble jeg ganske irritert! Jeg fikk mye skryt da jeg var TM, jeg kan være morsom, men ikke på kommando, jeg prøvde mer å være litt "lun". Selv om jeg kan være glad i oppmerksomhet, var jeg veldig bevisst på at dette ikke var min dag. I vårt bryllup hadde vi mange morsomme taler :blunke: som er mye koseligere enn "fra barnemunn" ol fra TM. Vi hadde også "alternative" løsninger på når taler skulle komme i forhold til det som er "trad", noe jeg er veldig glad for. I sum: Synes det er viktig at personen man velger kan beherske situasjonen på en rolig måte, tør å snakke høyt i en forsamling, har god kommunikasjon med kjøkkenet underveis og er flink til å informere talerne når de skal i ilden. Det er en fordel når man er TM at man kan ha gode hjelpere som f.eks. kan signalisere når det passer å ta en tale (brudeparet kan også brukes til slikt) slik at alle får spist og snakket litt sammen med de på bordet. Det er ikke noe som er så irriterende som når man hele tiden blir avbrutt i måltidet for at noe skal sies. Vær godt forberedt slik at informasjonen kan komme i bolker, gjerne først og sist, i steden for å sprette opp hele tiden fordi man kommer på noe man har glemt (selv om det også må være lov..) Bryllup kan være kjedelig, men for mye "underholdning" blir også litt overkill, kjipt å være tilskuer til alt som skjer og ikke delta selv på noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Toastmasteren Skrevet 24. juni 2003 #6 Del Skrevet 24. juni 2003 Hei! I sum: Synes det er viktig at personen man velger kan beherske situasjonen på en rolig måte, tør å snakke høyt i en forsamling, har god kommunikasjon med kjøkkenet underveis og er flink til å informere talerne når de skal i ilden. Det er en fordel når man er TM at man kan ha gode hjelpere som f.eks. kan signalisere når det passer å ta en tale (brudeparet kan også brukes til slikt) slik at alle får spist og snakket litt sammen med de på bordet. Det er ikke noe som er så irriterende som når man hele tiden blir avbrutt i måltidet for at noe skal sies. Vær godt forberedt slik at informasjonen kan komme i bolker, gjerne først og sist, i steden for å sprette opp hele tiden fordi man kommer på noe man har glemt (selv om det også må være lov..) Bryllup kan være kjedelig, men for mye "underholdning" blir også litt overkill, kjipt å være tilskuer til alt som skjer og ikke delta selv på noe. Dette er jeg helt enig i. En GOD toastmaster er en som har riktig timing og balanse i sine arbeidsoppgaver. Dessverre er det for mange toastmastere som tror at det er ett "one man show". Har man en dyktig toastmaster trenger det ikke bli upersonlig heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta Skrevet 25. juni 2003 #7 Del Skrevet 25. juni 2003 Hvis man er så heldig å få tak i en dyktig proff, så vet han når han skal snakke og når han skal være stille. Vår visevert bablet ikke i vei fordi stemningen var god, men dersom det skulle blitt laber stemning var han god å ha i bakhånd. Mitt mareritt var nemlig at vennene og familiene våre skulle være såpass forskjellige at det ble stille rundt bordet, men det ble det heldigvis ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå