Gå til innhold

Håpløs kollega..

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Vi sliter litt med en kollega her. Han er en av seniorene, 62 år og har jobbet i firmaet i 20 år. Han er litt distre og rotete, og forferdelig treg... Dessuten elsker han å prate, noe han bruker mye tid på!

Vi jobber med prosjektarbeid i grupper, vanligvis da et par seniorer og et par junioerer sammen. I det siste har jeg jobbet sammen med denne problemmannen vår, la oss kalle han A. Og nå er jeg så frustrert! Han forsinker hele prosjektet fordi han somler så, greit nok at man er litt mindre effektiv med alderen, men han somler jo bort tida på andre ting. Og hvis det oppstår noe feil pga han (feks noe han har glemt å si eller gjøre) så legger han hele tiden skylden over på oss andre! At det er VI som må ha glemt / gjort feil! Dette gjentar seg gang etter gang! Og på fredag så tillot jeg meg å bemerke at vi hadde litt dårlig tid (skulle levere noe på mandag), og da kjeftet han med nord og ned! Jeg prøvde bare å bli ferdig til fristen, mens han hadde stått i over en halv time før på dagen og snakket om hytta han har leid for sommeren. Det er ikke få ganger han er årsak til at vi andre må jobbe overtid!

Alle vi juniorene misliker å jobbe sammen med han, det går utover arbeidsinnsatsen og trivselen. Men hva skal vi gjøre? Vi er bare 15 ansatte, og han er senior og av dem som får inn en del av prosjektene våre. Vi har allerede hatt oppsigelser her, og det er fortsatt ikke helt trykt for oss framover, så dermed tør vi ikke si noe heller. At man ikke kommer overens med kollegaene er ikke akkurat noe som teller ditt favør i jobbsammenheng...

Har vurdert å si noe til sjefen, men liker ikke å sladre på kollegaer, er redd det bare vil sverte meg. Men kanskje jeg kan snakke med tillitsmannen? Men det er så lite og gjennomsiktig her...

Men jeg har nådd et nivå hvor jeg gruer meg for å gå på jobb nå, selv om jeg stortrives sammen med alle de andre.

Hjelp! Hva skal jeg gjøre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Skjønner godt at du ikke synes noe om å sladre, men det eneste riktige å gjøre er nok å si i fra. Kanskje du kan begynne med tillitsmann, for h*n har taushetsplikt? Da slipper du at sjefen din tillegger deg dårlige samarbeidsevner. Men det er også viktig at du følger riktig vei i systemet, slik at du ikke hopper over en du ikke liker. Eventuelt kan du alliere deg med de andre juniorene slik at dere er enige om at noe må gjøres.

Lykke til!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva med å si noe til ham i begynnelsen, si det er koselig å prate om hytteleiing etc. men om det ikke kan holdes til pausen heller, for det går utover dere andre som blir forsinket, ville heller ha gått til sakens kjerne, tror det blir større problemer ved å gå omveier, men kan forstå frustrasjonen ja... prøv det, på en fin måte, en klapp på skulderen før du setter "dødsstøtet" :oops: ikke sikkert han er klar over det, han har jo tross alt vært i gamet mange år og føler sikkert at tidene var som da han var yngre, ikke alle som får med seg kortere tidsfrister etc. Hold oss oppdater please ! Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva med å si noe til ham i begynnelsen, si det er koselig å prate om hytteleiing etc. men om det ikke kan holdes til pausen heller, for det går utover dere andre som blir forsinket, ville heller ha gått til sakens kjerne, tror det blir større problemer ved å gå omveier, men kan forstå frustrasjonen ja... prøv det, på en fin måte, en klapp på skulderen før du setter "dødsstøtet" :oops: ikke sikkert han er klar over det, han har jo tross alt vært i gamet mange år og føler sikkert at tidene var som da han var yngre, ikke alle som får med seg kortere tidsfrister etc. Hold oss oppdater please ! Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei, jo vi har vel egentlig kommet fram til at vi må prøve å si noe til han, men er redd for at han kommer til å eksplodere igjen, sånn som sist jeg bemerket at vi hadde dårlig tid... Og han er klar over hvilke tidsfrister vi har på prosjektene, så det er ingen unnskyldning.

For en tid siden måtte en kollega jobbe lenge utover kvelden for å gjøre noe for han, han selv hadde nemlig ikke tid fordi han skulle i et bursdagsselskap. Noen dager senere kom han igjen og ville ha henne til å jobbe overtid, hvor hun sa "greit, men jeg kan bare jobbe i et par timer fordi jeg skal på konsert i kveld". Og da ble han sur og begynte å forlange at hun skulle droppe konserten, noe hun selvfølgelig nektet. Hun var overlykkelig over at hun hadde fått tak i biletter til denne konserten. Han kommer gjerne 5 min på 4 og skal ha alt mulig gjort. Ingen av oss har noe i mot å jobbe overtid, men man vil jo helst vite om det litt før.

Han oppfører seg som om han er en konge som alle skal lyde. Jeg fikk faktisk nettopp høre at både sjefen og en av de andre seniorene allerede har snakket med han om noe av dette, uten at det tydeligvis hjelper. Han blir bare sur og lar det gå utover andre. Hva skal man gjøre med sånne?

Det er jo ikke bare å overse han heller så lenge vi må jobbe med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette er ikke noe dere juniorer skal ta tak i! Han har da en overordnet som har ansvaret her?!? Dere må fremlegge saken på en saklig måte og be om at noe blir gjort. Vet godt at dette ikke er verken lett eller hyggelig, men alternativet kan jo være at mange mistrives så mye at de finner seg en ny jobb, og da er det jo snart ingen igjen.

I mellomtiden får dere behandle ham så saklig som mulig og f.eks. si at dere gjerne jobber overtid, men at dere også har et liv utenom arbeidet så derfor trengs det noen ganger planlegging. Såvidt jeg har forstått er han ikke sjefen deres, så han kan ikke pålegge dere noe som helst.

Fortsatt lykke til!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...