Harlekin Skrevet 11. januar 2009 #41 Skrevet 11. januar 2009 Det må du gjerne mene, men jeg mener at når noen setter sin hund over mine barn, ja så er det en forkvaklet oppfatning av virkeligheten. Hva er forskjellen på egne og andres barn? Det er da helt forferdelig å tenke at ens egen hund er mer verdt enn andres barn? Ser du virkelig ikke det? Kan du leve med det ansvaret det vil medføre å ha en hund som har bitt, og som ingen vet om kan bite igjen? Jeg var utrolig glad i min hund, men jeg kunne ikke forsvare overfor meg selv å la min hund leve lengre da hun markerte på et barn. Ingen krevde hunden avlivet, men jeg kunne ikke garantere at hun ikke reagerte på samme måte en gang til, og det kunne jeg bare ikke leve med. Jeg har sett ei jente som måtte sy over 30 sting i ansiktet etter å ha blitt bitt av familiens hund, og det var et forferdelig syn. At det var et barn jeg overhodet ikke hadde et forhold til gjorde ikke skaden mindre forferdelig. Den hunden ble avlivet dagen etter, heldigvis. Det er selvfølgelig flott at du vil oppdra ditt barn til å ha respekt for dyr, det skulle jeg ønske flere villle gjøre, da hadde vi nok unngått endel av de skadene som dessverre blir påført barn av hunder hvert år. Det jeg sier er at jeg kan forstå at noen mennesker er gladere i hunden sin enn i naboens barn, dvs. at hunden betyr mer og er verdt mer for dem enn barna. Det synes ikke jeg er rart, all den tid kjæredyr for mange blir akkurat som barn. Hvis det er det du mener med å "sette sin hund over andres barn", så må vi nok være uenige på det punktet. Men, jeg mener ikke at dette skal bety at hunden skal kunne bite og skade mennesker uten at det får konsekvenser! Jeg mener bare ikke at dette alltid og uten unntak skal bety avlivning. Selvfølgelig finnes det hunder som er så farlige og uberegnelige at de ikke kan leve i et samfunn der de må omgås andre dyr og mennesker, og disse må nødvendigvis avlives. Jeg vet ikke om jeg kunne leve med ansvaret at min hund hadde bitt helt uprovosert og ikke vite om det kunne skje igjen. Sannsynligvis ikke. Men, jeg skulle ha være helt sikker på situasjonen og at det faktisk var et fullstendig uprovosert angrep. Såpass synes jeg faktisk jeg hadde skyldt hunden.
milla-mor Skrevet 13. januar 2009 #42 Skrevet 13. januar 2009 Nei,iforhold til ett menneske, er det ikke verd en dritt.Så riktig atte ;-)) Jeg har et lite barn, og en hund, så jeg bør kanskje klare å se saken fra alle mulige slags synsvinkler, men jeg synes det er mye drøye ting ute og går her... Det utsagnet der er jo helt uspiselig. Det skal bra mye til for at jeg skulle forsøkt å kreve at noen avlivet hunden sin. At datteren min hadde blitt skadet, hadde nok satt fart i sakene, men det er lov til å være litt reflekterte her. Jeg synes hvorvidt avliving er det rette, eller ei, er noe som bør bedømmes av eier og en hundeekspert. Det er et liv vi snakker om. Ts: Jeg synes det er litt merkelig at ikke eier har bedt deg sende regning for lege og klær helt uoppfordret... Skal du liksom måtte be ham/henne om å betale for skader hunden har påført? Tror jeg ville snakket med eieren, selv om ikke utgiftene til nå virker så skyhøye.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå