Gå til innhold

Bitt av hund.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ja, hunder har sikkert blitt avlivet på tynnere grunnlag enn dette. Sånn på 1800-tallet en gang.

Ut fra hva TS forteller høres det svært lite sannsynlig ut at denne episoden er et tilstrekkelig grunnlag for avlivning, slik praksis er i dag.

Nå tror jeg du er litt naiv, hunder har nok blitt avlivet om ikke i år, så iallfall i senest i fjor pga uprovoset bitt. Hvorfor forsvarer du hunder som oppfører seg slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hundeeier er helt klart erstatningsansvarlig for skaden hunden påførte deg. Eier bør dekke både legeregning og ødelagte klær.

Når det gjelder spørsmålet om avlivning, er det høyst tvilsomt at hunden hadde blitt avlivet på grunnlag av denne ene episoden (på bakgrunn av hva du skriver). Se hundeloven:

§ 18. Avliving eller omplassering av en hund etter en eller flere uønskede hendelser

En hund som har angrepet eller skadet et menneske, kan politiet i ettertid vedta å avlive dersom ikke dette fremstår som et uforholdsmessig tiltak. Det samme gjelder hvis hunden har jaget eller skadet tamrein, husdyr eller hjortevilt, eller hvis den har skadet en annen hund eller kjæledyr. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på hvilken fare som har vært tilstede, påført skade, den risiko og utrygghetsfølelse hunden og hundeholdet kan antas å medføre i fremtiden og hundens nytteverdi. Hundens økonomiske verdi eller det økonomiske tap etter påført skade skal ikke tillegges vekt.

Dersom det anses praktisk mulig og forsvarlig, skal politiet søke å omplassere en hund fremfor å avlive den.

Hvis hundeholdet ikke anses sikkerhetsmessig forsvarlig, kan vedtak om avliving eller omplassering omfatte alle andre hunder som hundeholderen har hånd om.

Følgende særlige bestemmelser gjelder foran de generelle reglene i første og annet ledd:

a) En hund som har påført barn vesentlig skade, bør normalt avlives.

b) En hund som har angrepet eller vesentlig skadet dyr i landbruket eller tamrein, bør normalt avlives hvis dyrets eier ber om det.

c) En hund som ved ensidig angrep har vesentlig skadet andre husdyr, medregnet andre hunder, bør normalt avlives hvis dyrets eier ber om det, unntatt der hunden ikke antas å utgjøre større risiko i fremtiden enn hunder vanligvis gjør, og heller ikke kan fryktes å angripe og skade samme eiers dyr på nytt.

Takk og lov for lover og regler sier nå jeg bare, med tanke på alle de blodtørsige medlemmene her på KG! ;)

Heia,det er snakk om sunn fornuft og ikke noe med ondskap å gjøre!!Her jeg bor er 2 hunder avlivet for 2 tillfeller som er mye mindre alvorlig enn det som står der.Jeg må jo bare si at jeg hadde gått rettens vei om det var meg,hadde aldri gitt meg før bikkja fikk sprøyta!!Og en ting til:En hund som går rundt og er aggresiv og biter folk har det ikke godt!!Bikkjer jeg kjenner er sunne,friske og glade!Så det skal ingenting til for de blir avlivet og har aldri hørt til dags dato at de har blitt omplassert!

Skrevet
Ser enkelte her ville krevet hunden avlivet umiddelbart... hvem tror dere dere egentlig er - bestemmer dere over hele verden? Hvis eieren nekter så blir ikke en hund avlivet, uten en eventuell anmeldelse og rettsak...

Men for deg som ble bitt, det er en selvfølge at eieren dekker dine utgifter.

Nå har det seg faktisk sånn, at en hund som har bitt en gang, lettere vil ty til denne løsningen neste gang. Jeg mener at en hund som har bitt, så å si uansett hva som va årsak, bør avlives. Jeg har selv to hunder, og hadde ikke nølt om dette hadde skjedd her hjemme.

Man kan aldri stole 100% på en hund, den er et levende individ med alt hva det medfører. Den er et dyr, rovdyr sådann.

Skrevet

Jeg er faktisk for å gi denne hunden en sjanse til, akkurat som jeg er for å gi mennesker som begår feil en sjanse til. Hunden var i en treningssituasjon, tydelig redd og forvirret. Det er urimelig at hunden skal straffes så hardt dersom dette var et engangstilfelle (noe annet er det selvsagt dersom hunden har for vane å bite). At hunden allerede var i trening betyr jo at eieren er klar over at hunden trenger trening før den blir helt stabil (eller så stabil som en hund kan bli). Da bør hunden få en sjanse, synes jeg. Dette er selvsagt avhengig av at hundeeieren tar problemet på alvor når slike ting skjer.

Et dyr er mer verdt enn et avlivende sprøytestikk med én gang det gjør noe feil.

Noe annet er legeregningen, den synes jeg det er rimelig at hundeeier skal betale.

Skrevet
Jeg er faktisk for å gi denne hunden en sjanse til, akkurat som jeg er for å gi mennesker som begår feil en sjanse til. Hunden var i en treningssituasjon, tydelig redd og forvirret. Det er urimelig at hunden skal straffes så hardt dersom dette var et engangstilfelle (noe annet er det selvsagt dersom hunden har for vane å bite). At hunden allerede var i trening betyr jo at eieren er klar over at hunden trenger trening før den blir helt stabil (eller så stabil som en hund kan bli). Da bør hunden få en sjanse, synes jeg. Dette er selvsagt avhengig av at hundeeieren tar problemet på alvor når slike ting skjer.

Et dyr er mer verdt enn et avlivende sprøytestikk med én gang det gjør noe feil.

Noe annet er legeregningen, den synes jeg det er rimelig at hundeeier skal betale.

Det er ikke snakk om bare en feil her. En hund har bitt et menneske, sjansenfor at den skal bite igjen er større enn det motsatte. Jeg snakker for meg selv, og jeg hadde ikke tatt sjansen på at denne hunden ikke kome til å bite igjen...

Skrevet
Det er ikke snakk om bare en feil her. En hund har bitt et menneske, sjansenfor at den skal bite igjen er større enn det motsatte. Jeg snakker for meg selv, og jeg hadde ikke tatt sjansen på at denne hunden ikke kome til å bite igjen...

Jo, jeg mener faktisk det er "bare en feil". Hunden var ikke ond og kom mot trådstarter for å skade henne. Hunden var stresset og redd og avreagerte på mennesket som kom inn. Selv om hunden har bitt en gang, går den nå i trening og kan godt bli en bedre, tryggere hund, med riktig kontroll trening. Akkurat som et menneske som slår kan lære sinnemestring og aldri slå igjen. Jeg sier ikke at det er garantert, men det er verd en sjanse til.

Skrevet

jeg er helt enig i at eiern skal betale regningen. Men jeg er ikke enig i at hunden skal avlives. Synes nesten det er skummelt at så mange roper at den skal avlives, når dere ikke engang var der og så hva som skjedde, eller kjenner bikkja.

Gjest Gjest rangi
Skrevet

Til dere som mener at hunden ikke skal avlives; hva med neste gang den biter? Hvilke unnskyldinger skal man bruke da?

Min hund markerte på et lite barn en gang, uten provokasjon. Den hunden ble avlivet dagen etter, jeg har ikke samvittighet til å ha en hund jeg ikke kan stole på, og som reagerer på uvante situasjoner med å bite. Da forsvant gleden med å ha hund for min del, og jeg følte jeg ikke kunne stole på henne mer. Jeg blir mektig irritert når noen sammenligner et hund som biter med et menneske, og skriver at akkurat som mennesker kan lære sinnemestring, så kan hunder også det. Ja, det er godt mulig det, men jeg skal love deg at hvis jeg ble bitt, eller enda værre, et av mine barn, av en hund som hadde bitt uprovosert før, så hadde jeg stelt i stand et rent helvete! En hund skal ikke bite uprovosert, det finnes ingen unnskyldinger for det. Det er håpløst å skylde på at den var i treningsringen, den ble forstyrret, den mente det ikke osv... En hund er ikke et menneske, og skal ALDRI behandles som et menneske.

Skrevet
Til dere som mener at hunden ikke skal avlives; hva med neste gang den biter? Hvilke unnskyldinger skal man bruke da?

Min hund markerte på et lite barn en gang, uten provokasjon. Den hunden ble avlivet dagen etter, jeg har ikke samvittighet til å ha en hund jeg ikke kan stole på, og som reagerer på uvante situasjoner med å bite. Da forsvant gleden med å ha hund for min del, og jeg følte jeg ikke kunne stole på henne mer. Jeg blir mektig irritert når noen sammenligner et hund som biter med et menneske, og skriver at akkurat som mennesker kan lære sinnemestring, så kan hunder også det. Ja, det er godt mulig det, men jeg skal love deg at hvis jeg ble bitt, eller enda værre, et av mine barn, av en hund som hadde bitt uprovosert før, så hadde jeg stelt i stand et rent helvete! En hund skal ikke bite uprovosert, det finnes ingen unnskyldinger for det. Det er håpløst å skylde på at den var i treningsringen, den ble forstyrret, den mente det ikke osv... En hund er ikke et menneske, og skal ALDRI behandles som et menneske.

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv! Så enig med deg!! En hund er et dyr, like lite forutsigbart aom alle andre dyr. Kan ikke sammenligne sinnet på en hund med sinnet til et menneske!

Skrevet

Helt enig,så godt at en hundeier kan se at ungene våre er mere verd enn en hund!Man kan jo ikke sammenligne unger og dyr det burde alle med sunn fornuft forstå!De som ikke forstår det,skulle overhode ikke hatt dyr!!

Skrevet
Helt enig,så godt at en hundeier kan se at ungene våre er mere verd enn en hund!Man kan jo ikke sammenligne unger og dyr det burde alle med sunn fornuft forstå!De som ikke forstår det,skulle overhode ikke hatt dyr!!

Slike utsagn gjør meg kvalm... Jadda, "bare et dyr". Ikke verdt en dritt. Eksisterer for å mette og tjene mennesket.

Skrevet
Slike utsagn gjør meg kvalm... Jadda, "bare et dyr". Ikke verdt en dritt. Eksisterer for å mette og tjene mennesket.

Nei,iforhold til ett menneske, er det ikke verd en dritt.Så riktig atte ;-))

Gjest Gjest_Caroline_*
Skrevet

Med den innstillingen avler du sikkert svært sympatiske og hyggelige unger!

Not.

:fnise:

Å lære seg verdien av andre levende skapninger har du kanskje gått glipp av?

Gjest Gjest_mira_*
Skrevet

Hvorfor avliving? alle fortjener vel en sjanse til?? :(

Legeregningen skal så klart dekkes, det er en skade som en annens hund påførte deg, den skal du ha igjen for. Men jeg ville ikke bedt om avliving, heller krevd at hund og eier sendes på kurs dersom det står så dårlig til at hunden begynner å bite andre. Jeg er selv livredd for hunder, men hadde aldri krevd at noen skulle avlivd hunden sin pga den bet meg, har blitt bitt 2 ganger, jeg krevde kun for legeregninga. Vondt og jævlig ja, men så har vi jo denne eieren som sikkert elsker hunden sin som sitt eget barn så.. ja, vanskelig nok valg, men jeg vet hva jeg hadde valgt.

Skrevet (endret)

Det der er jeg helt uenig med deg i. Jeg synes faktisk det er en skremmende holdning ... hvem er du som kan si at unger er verd mer enn dyr? Jeg vet at de aller fleste i verden nok er helt enig med deg på det punktet, men det finnes dem som ikke er enige også. Uten at det er noe galt med dem av den grunn. Det går an å ha respekt for andres meninger selv om man er uenige.

Endret av Harlekin
Skrevet
Det der er jeg helt uenig med deg i. Jeg synes faktisk det er en skremmende holdning ... hvem er du som kan si at unger er verd mer enn dyr? Jeg vet at de aller fleste i verden nok er helt enig med deg på det punktet, men det finnes dem som ikke er enige også. Uten at det er noe galt med dem av den grunn. Det går an å ha respekt for andres meninger selv om man er uenige.

Du har er rystende holdning, og jeg håper at du aldri noensinne finner på å sette barn til verden. Jeg lærer mine unger å behandle dyr med respekt, og min hund og mine barn er de beste venner. Min lille gutt på halvannet år går bort til hunden vår og gier henne en god klem både titt og ofte, og hunden er utrolig snill og forsiktig med han. Ungen vet at han ikke får rive henne i ørene, halen, spenene osv, og at hunden skal ligge i fred i senga si. Min hund er en stor glede, og jeg kunne aldri tenke meg å leve uten hund. Men, om hun viser tegn til aggresiv adferd, ja da er det dessverre kort prosess her i huset. Jeg tør ikke ta sjansen på at hun skader mine egen barn, eller andres. Det er mitt ansvar som hundeeier å sørge for at hunden ikke kommer opp i situasjoner som kan føre til uheldige episoder, og jeg ville blitt rasende hvis en av mine unger ble bitt av en hund som hadde bitt før. En hund er ikke et menneske, den reagerer ikke som et menneske, den tenker ikke som et menneske, og den skal ALDRI behandles som et menneske.

Det er et stort ansvar å ha hund, og noen ganger må man dessverre ta vanskelige avgjørelser. Å avlive min forrige hund var noe av det værste jeg har gjort, men jeg ville ikke nølt med å gjøre det samme en gang til. Folk som setter hunder høyere enn barn har en helt forkvaklet oppfatning av virkeligheten.

Skrevet (endret)
Du har er rystende holdning, og jeg håper at du aldri noensinne finner på å sette barn til verden. Jeg lærer mine unger å behandle dyr med respekt, og min hund og mine barn er de beste venner. Min lille gutt på halvannet år går bort til hunden vår og gier henne en god klem både titt og ofte, og hunden er utrolig snill og forsiktig med han. Ungen vet at han ikke får rive henne i ørene, halen, spenene osv, og at hunden skal ligge i fred i senga si. Min hund er en stor glede, og jeg kunne aldri tenke meg å leve uten hund. Men, om hun viser tegn til aggresiv adferd, ja da er det dessverre kort prosess her i huset. Jeg tør ikke ta sjansen på at hun skader mine egen barn, eller andres. Det er mitt ansvar som hundeeier å sørge for at hunden ikke kommer opp i situasjoner som kan føre til uheldige episoder, og jeg ville blitt rasende hvis en av mine unger ble bitt av en hund som hadde bitt før. En hund er ikke et menneske, den reagerer ikke som et menneske, den tenker ikke som et menneske, og den skal ALDRI behandles som et menneske.

Det er et stort ansvar å ha hund, og noen ganger må man dessverre ta vanskelige avgjørelser. Å avlive min forrige hund var noe av det værste jeg har gjort, men jeg ville ikke nølt med å gjøre det samme en gang til. Folk som setter hunder høyere enn barn har en helt forkvaklet oppfatning av virkeligheten.

Dette synes jeg var unødvendig av deg. Jeg er faktisk gravid nå, og gleder meg stort til barnet som skal komme. Jeg kommer til å oppdra barnet til å ha stor respekt for dyr, og det skal vite hvordan dyr skal behandles, og at dyr kan gjøre uberegnelige ting. Det betyr ikke at jeg ville ha akseptert at barnet ble skambitt av en hund og latt det forbigå i stillhet. I den aktuelle situasjonen er det forøvrig ikke et barn som blir bitt, men en voksen.

Ja, du har sannsynligvis med deg størsteparten av verdens befolkning i meningene dine. Men det betyr ikke at det er feil at for enkelte mennesker er deres elskede hund mer verd enn naboens barn? Det betyr ikke at kommer til å tillate at hunden skambiter en eller annen og ikke gjøre noe. Akkurat som de fleste foreldre ikke ville akseptert at deres sønn/datter gjorde seg skyldig i grovt overgrep og ikke gjøre noe.

Det eneste jeg etterlyser er at det utvises litt skjønn, og at den første tanken i slike situasjoner ikke nødvendigvis skal være "drep beistet".

Endret av Harlekin
Skrevet

Nå er eg ingen ekspert på hunder, men for meg virker det logisk at ein hund som avreagerer med å bite pga. den var stressa så betyr det at hunden er ustabil i situasjoner den ikkje er komfortabel med.

Viss den samme hunden avreagerer på tilsvarende måte i seinere situasjoner så burde den vore avliva i første omgang. Skal ein vente på bitt nummer to før det er "greit" å reagerer? Kva om den skambiter eit barn da?

Eg trur at ein skal vere veldig obs på hunder som avreagerer sånn. Ein må passe voldsomt på i alle situasjoner slik at den ikkje får anledning til å reagere på denne måten. Eg hadde ikkje stolt på den rundt folk som ikkje kjente denne hunden godt, og til og med da ville eg holdt barn unna. Her passa ikkje eieren godt nok på.

Eg har sjølv blitt bitt heilt uprovosert da eg var rundt 10 år. Den hunden vart anmeldt og avliva. Eg syntes kanskje det var litt ille da i og med at eg kun fekk eit skrap etter bittet, men skrekken satt i maaange år (til dels enda). Hadde eg ikkje hatt på med 80-talls dongeribukse (stiv/kraftig dongeribukse) så kunne bittet vore mykje verre.

I og med at det var fullstendig uprovosert så meiner eg nå at det var heilt riktig. Eg var ikkje nærleiken av hunden (sikkert over 20 meter unna) da den plutseleg kom farende mot meg og beit meg i leggen.

Skrevet
Dette synes jeg var unødvendig av deg. Jeg er faktisk gravid nå, og gleder meg stort til barnet som skal komme. Jeg kommer til å oppdra barnet til å ha stor respekt for dyr, og det skal vite hvordan dyr skal behandles, og at dyr kan gjøre uberegnelige ting. Det betyr ikke at jeg ville ha akseptert at barnet ble skambitt av en hund og latt det forbigå i stillhet. I den aktuelle situasjonen er det forøvrig ikke et barn som blir bitt, men en voksen.

Ja, du har sannsynligvis med deg størsteparten av verdens befolkning i meningene dine. Men det betyr ikke at det er feil at for enkelte mennesker er deres elskede hund mer verd enn naboens barn? Det betyr ikke at kommer til å tillate at hunden skambiter en eller annen og ikke gjøre noe. Akkurat som de fleste foreldre ikke ville akseptert at deres sønn/datter gjorde seg skyldig i grovt overgrep og ikke gjøre noe.

Det eneste jeg etterlyser er at det utvises litt skjønn, og at den første tanken i slike situasjoner ikke nødvendigvis skal være "drep beistet".

Det må du gjerne mene, men jeg mener at når noen setter sin hund over mine barn, ja så er det en forkvaklet oppfatning av virkeligheten. Hva er forskjellen på egne og andres barn? Det er da helt forferdelig å tenke at ens egen hund er mer verdt enn andres barn? Ser du virkelig ikke det? Kan du leve med det ansvaret det vil medføre å ha en hund som har bitt, og som ingen vet om kan bite igjen? Jeg var utrolig glad i min hund, men jeg kunne ikke forsvare overfor meg selv å la min hund leve lengre da hun markerte på et barn. Ingen krevde hunden avlivet, men jeg kunne ikke garantere at hun ikke reagerte på samme måte en gang til, og det kunne jeg bare ikke leve med. Jeg har sett ei jente som måtte sy over 30 sting i ansiktet etter å ha blitt bitt av familiens hund, og det var et forferdelig syn. At det var et barn jeg overhodet ikke hadde et forhold til gjorde ikke skaden mindre forferdelig. Den hunden ble avlivet dagen etter, heldigvis.

Det er selvfølgelig flott at du vil oppdra ditt barn til å ha respekt for dyr, det skulle jeg ønske flere villle gjøre, da hadde vi nok unngått endel av de skadene som dessverre blir påført barn av hunder hvert år.

Gjest Infralove
Skrevet
Det må du gjerne mene, men jeg mener at når noen setter sin hund over mine barn, ja så er det en forkvaklet oppfatning av virkeligheten. Hva er forskjellen på egne og andres barn? Det er da helt forferdelig å tenke at ens egen hund er mer verdt enn andres barn? Ser du virkelig ikke det?

Hehe. Hadde eg hatt valet mellom å redde livet til hunden min eller ein livet til ein framand, så hadde valet falt på hunden. Eg setter meg og mine høgare enn andre.

Men dersom hunden min hadde bitt nokon, så hadde eg avliva den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...