Gå til innhold

Nedrakking av småbarnsmødre

MarianneE

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Stjernedryss

Konklusjonen er vel at alle grupper blir rakket ned på, men at nybakte mødre er ekstra hårsåre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste av oss opplever å være småbarnsforeldre en gang livet. Eller mer. Da er det andre som må sitte igjen på kontoret, fordi du må til barnehagen. Sånt går på tur.

Alle som blir foreldre velger ikke og ønsker ikke å falle tilbake på andres hjelp for å få ting til å gå rundt på den måten. Noen er hjemme med barna, andre har hjelp i huset, osv. Ikke for alle, allikevel, frihet og respekt for de som tar andre valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maura_*

Artig hvor stor konkurranse det er mellom småbarnsforeldre og frivillig barnløse. Hvis det diskuteres om hvem som er mest fornuftig, er de begge det. Men om hvem som nesten ikke har tid til overs, til å være fornutig, krangler dere om å være det og. Eller om hvem som har det best, eller værst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, det stemmer vel mer eller mindre på ganske mange single.

Det stemmer ikke på én eneste av mine single venner. At DU kjenner "ganske mange" som er slik og at du oppfører deg slik selv når du er singel betyr ikke at du har rett til å sette alle single i den boksen. Jeg kjenner mange småbarnsmødre som er mer eller mindre nøyaktig slik ts sutrer over at småbarnsmødre blir fremstilt i startinnlegget ;) Men jeg klarer faktisk å se at det gjelder akkurat disse personene, og ikke samtlige småbarnsmødre i hele verden.

Og du gikk glipp av poenget. Nemlig at man blir rakket like mye ned på om man IKKE er småbarnsmor som om man ER småbarnsmor. Er man singel blir man rakket ned på. Er man barnløs blir man rakket ned på. Er man over småbarnsstadiet blir man rakket ned på. Osv. Jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lureri
som jeg hater nettopp dette!

Hater å bli den som sitter igjen på jobb fordi en eller annen alenemor bare må nå barnehagen.

Eller at jeg er der hver morgen tidsnok, mens alenemoren kommer en halvtime senere fordi ungen var "så vanskelig" denne dagen..

Vi som ikke har barn har jo selvsagt bare oss selv og takke.

Jeg jobbet 11 år før jeg fikk barn og syntes det var helt greit å jobbe overtid eller sitte igjen, ikke fordi jeg gjorde det pga. barneforeldre som måtte gå tidlig men fordi jeg kunne. Jeg trengte ikke passe klokka, jeg hadde kun meg selv å tenke på etter jobb og før jobb.

Etter at jeg har fått barn selv så vil jeg våge å påstå at det ikke er mange som har måttet jobbet ekstra pga. meg. Både fordi mine barn er veldig sjelden syke og fordi jeg har en jobb som ingen andre gjør når jeg er borte og som jeg kan gjøre hjemmefra.

Jeg syns det er uverdig å rakke ned på folk uansett hvilken livssituasjon de er i og har valgt. Og vi har alle vært småbarn en gang, hvis ikke hadde vi ikke kunnet sittet her som voksen og klage på småbarnsforeldre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De småbarnsfedrene jeg kjenner får ros for det meste de gjør, som det blir sett på som en selvfølge at mor ellers gjør. Hvis de henter barna i barnehage eller er hjemme med sykt barn fremstår de nærmest som helter. Rydder de hjemme på eget initativ, vanker det nærmest premie. Merkelig det der.

Den rosen fortjener de nok. For gjennomsnittlig jobber småbarnsfedre totalt sett (jobb, husarbeid, barnepass mm) 38 minutter mer enn småbarnsmødre.

Bildet av familiesituasjonen blir derfor ikke nødvendigvis slik vi har lært oss å tenke det; en litt sliten og lat mann som ligger på sofaen, mens kona vasker opp. Faktisk er forskjellen i gjennomsnittlig arbeidsmengde i Norge (lønnsarbeid, husarbeid og omsorgsarbeid slått sammen) mellom kvinner og menn i småbarnsfasen 38 minutter i mennenes favør (SSB 1992). I den gjennomsnittlige småbarnsfamilien i dag er det fremdeles slik at mor vasker opp og steller barna. Far ligger derimot ikke på sofaen, han er på jobb.

http://www.nikk.uio.no/filestore/Publikasj...ikestilling.pdf

Forklar den, sytepaver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Dessuten så har man jo noe man kaller barnevakt. Det blir også urettferdig hvis de med barn skal ha førsterett på fri til jul/påske osv. Arbeidstakere burde behandles likt uavhengig av barn.

Det er ikke alle som har barnevakt man kan ringe til som stiller opp pronto! Stenger barnehagen må man jo få hentet barnet, det er vel ikke så vanskelig å forstå?

Som småbarnsmor er ikke mulighetene for å kunne jobbe overtid så ofte tilstede, sånn er det bare. Barna må hentes og tas vare på, ellers så kan jeg love deg at det blir bråk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Fordi det er meget stor forskjell på alenemoren som har et barn ventende i barnehagen og en barnløs kvinne. Barnet er helt avhengig av at en forelder kommer og plukker det opp. Er det så fryktelig vanskelig å forstå? Og er det så urettferdig? Jøss.

Klart det er urettferdig. Her hos oss har vi fast lønn og ingen overtid. Det er ofte jeg blir sittende lengre utover kvelden fordi vi har oppgaver som må fullføres denne dagen.

Det er mange ganger jeg har blitt sittende alene å jobbe, eller endt opp med å ta med meg jobben hjem for å gjøre den ferdig. Mens en forelder unnskylder seg med at de må hjem.

Selvfølgelig forstår jeg at barn må hentes og ivaretas!

Men forventer du å jobbe i en bedrift hvor det er et høyt press og tempo.

Og hvor vi ofte jobber med prosjekter på korte deadlines, reiser utenlands på møter osv. Så kan du ikke lesse over arbeidsmengden din på andre, for så og forvente ros for bra arbeidsinnsats.

Heldigvis så jobber jeg i et firma som prioriterer de som jobber mye overtid og raskt kan ta beslutninger og reise på møter.

Jeg forstår godt at det er vanskelig med kombinasjonen jobb og barn.

Men det er nå en gang et valg som er tatt, samme som mitt.

Du kan faktisk ikke få alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbarnsmødre skal være glad for at de har barn. Tenk på alle de single, bitre og misunnelige kvinnene på 30-40 som ennå ikke har fått barn, de er misunnelige på dere.

Dette må være den groveste påstanden jeg noensinne har lest! Jeg er snart 41 år, er frivillig barløs fordi jeg ikke eier interesse for unger, jeg er singel fordi jeg er komfortabel med den livsstilen og jeg er definitivt ikke en bitter person gjevnt over!

TS: Man slutter vel å være småbarnsmor når barnet er begynt på mellomtrinnet(dvs 5.klasse), og er ca 10 år. Skjønt, betegnelsen er svært deffus, så den har ingen fasit. Forresten synes jeg det blir for dumt å dømme alle småbarnsmødre som en kollektiv gruppe som er helt identiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rosen fortjener de nok. For gjennomsnittlig jobber småbarnsfedre totalt sett (jobb, husarbeid, barnepass mm) 38 minutter mer enn småbarnsmødre.

Bildet av familiesituasjonen blir derfor ikke nødvendigvis slik vi har lært oss å tenke det; en litt sliten og lat mann som ligger på sofaen, mens kona vasker opp. Faktisk er forskjellen i gjennomsnittlig arbeidsmengde i Norge (lønnsarbeid, husarbeid og omsorgsarbeid slått sammen) mellom kvinner og menn i småbarnsfasen 38 minutter i mennenes favør (SSB 1992). I den gjennomsnittlige småbarnsfamilien i dag er det fremdeles slik at mor vasker opp og steller barna. Far ligger derimot ikke på sofaen, han er på jobb.

Forklar den, sytepaver!

Interessant link. Menn jobber mye, og de bidrar mer i familien i dag enn de gjorde tidligere. Men, det jeg ville frem til, er at det kan diskuteres hvorvidt mannen er nok tilstede i hjemmet, ikke minst for barnas del. Nå har jeg ikke lest hele undersøkelsen til SSB, men i oppsummeringen sto dette:

Kvinner bruker mindre tid til husholdsarbeid i dag enn på begynnelsen av 1970-tallet, mens menn bruker mer tid. Kvinner bruker allikevel mer tid enn menn på husholdsarbeid (SSB)

Jeg har ikke barn selv, men ser for meg det er viktig at hvis barnet har en far, bør han være tilstede.

(...) han er på jobb

Småbarnsfedre er en av de gruppene i de nordiske landene som jobber mest overtid.

(...) I tillegg er det ofte mangel på nære maskuline rollemodeller

rundt små gutter som skal forme sin kjønnsidentitet. Mange gutter skaper seg sin

identitet gjennom en benektelse av det kvinnelige samtidig som de ikke får realistiske bilder av hva det vil si å være mann. (NIKK, din lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart det er urettferdig. Her hos oss har vi fast lønn og ingen overtid. Det er ofte jeg blir sittende lengre utover kvelden fordi vi har oppgaver som må fullføres denne dagen.

Det er mange ganger jeg har blitt sittende alene å jobbe, eller endt opp med å ta med meg jobben hjem for å gjøre den ferdig. Mens en forelder unnskylder seg med at de må hjem.

Selvfølgelig forstår jeg at barn må hentes og ivaretas!

Men forventer du å jobbe i en bedrift hvor det er et høyt press og tempo.

Og hvor vi ofte jobber med prosjekter på korte deadlines, reiser utenlands på møter osv. Så kan du ikke lesse over arbeidsmengden din på andre, for så og forvente ros for bra arbeidsinnsats.

Heldigvis så jobber jeg i et firma som prioriterer de som jobber mye overtid og raskt kan ta beslutninger og reise på møter.

Jeg forstår godt at det er vanskelig med kombinasjonen jobb og barn.

Men det er nå en gang et valg som er tatt, samme som mitt.

Du kan faktisk ikke få alt.

:Nikke: :Nikke: :Nikke: :Nikke: :Nikke: :Nikke: :Nikke: :Nikke: :Nikke:

Nettopp! Man velger karriere eller man velger barn - ofte er det vanskelig å kombinere de to tingene og det er faktisk noe man bør være bevisst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar den, sytepaver!

Resirkulerer du innlegg?

Når mannen bruker 20 minutter på å koke opp spaghetti, steke kjøttdeig og blande i toro-pulver og vann, regnes det som 20 minutter, hvis han greier å gjøre det samtidig.

Når kvinnen bruker 20 minutter på å koke spaghetti, steke kjøttdeig, blande i toro-pulver og vann, rydde kjøkkenet, tørke benker, ta smulene fra gulvet, sette i oppvaskmaskinen, megle mellom barn som krangler og bytte tissebleie på minsten på kjøkkengulvet, regnes det som 20 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme tilbake til spørsmålet. Man er småbarnsmor så lenge barnet er et lite barn. Ca 5-6 år tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Småbarnsfar
Resirkulerer du innlegg?

Når mannen bruker 20 minutter på å koke opp spaghetti, steke kjøttdeig og blande i toro-pulver og vann, regnes det som 20 minutter, hvis han greier å gjøre det samtidig.

Når kvinnen bruker 20 minutter på å koke spaghetti, steke kjøttdeig, blande i toro-pulver og vann, rydde kjøkkenet, tørke benker, ta smulene fra gulvet, sette i oppvaskmaskinen, megle mellom barn som krangler og bytte tissebleie på minsten på kjøkkengulvet, regnes det som 20 minutter.

Mener du at kvinner er mer effektive enn menn? Har du link til dette, eller er det noe du påstår? Det minner mistenkelig om slike glasstakutsagn, ting som ikke kan måles, men er en sannhet blant de troende.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har aldri uttalt noe av det du skriver her i dette forumet. Men jeg har ulike erfaringer med småbarnsmødre... Jeg tenker sjelden over om folk har barn eller ikke, men det er innimellom påfallende at VELDIG mange av dem som har barn er nesten bare opptatte av barnet/barna sine. Hvis man prøver å snakke om noe annet enn barn, går det gjerne ikke mer enn to minutter før man får høre mer om barnet/barna. Du vet når jenter bare snakker om den nye kjæresten sin eller den nye jobben sin? Det er akkurat sånn, og i lengden er det kjedelig!

Dessverre later det til at ammetåken for mange aldri forsvinner. Når barnevogna er borte setter man handlevogna midt i veien istedet. Det er som om det skjer noe med hjernen, kanskje det er årene med underskudd på søvn som gjør det... ;-)

Men seriøst: Vis hvem du er, og gjør fordommene til skamme.

Takk og lov for Celina Midelfart når gutter snakker om dumme blondiner... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg hater nettopp dette!

Hater å bli den som sitter igjen på jobb fordi en eller annen alenemor bare må nå barnehagen.

Eller at jeg er der hver morgen tidsnok, mens alenemoren kommer en halvtime senere fordi ungen var "så vanskelig" denne dagen..

Vi som ikke har barn har jo selvsagt bare oss selv og takke.

Stakkars deg som er så tafatt at du ikke klarer å si fra til sjefen din at du ikke gidder å jobbe overtid hvis du ikke får avspasere eller overtidsbetalt for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...